Laos
Nam Ngoy

Muang Ngoy 3

December 25, 2023 in Laos ⋅ ☀️ 14 °C

Landschaft, Landschaft, Landschaft... Wir sind hier umzingelt von Postkartenmotiven...
      Nach dem Frühstück und einer Besichtigung des hiesigen Tempels, sind wir erstmal auf gut Glück losgelaufen...
      Ein harmloses Schild "Keo Nang None 200 m", also ein Hinweis auf eine Höhle, hat uns dann aber eine anstrengende Kraxelei beschert... eine Stunde steil bergauf! Die Belohnung: eine wirklich schöne Höhle und tolle Ausblicke...

Ach ja... unser Festtagsbraten kam heute frisch aus dem Fluss hier... 😋

Muang ngoy

November 12, 2023 in Laos ⋅ ☁️ 29 °C

יצאנו לטיול יום יחד עם החברים שלנו שגיא וקסניה למואנג נגוי. תחילה שטנו בנהר הנאם או אל עבר העצירה הראשונה שלנו - המפלים. ראינו כפר שחי על הנהר וחשבנו שהזמן שם עצר מלכת עד שראינו שכולם עם סמארטפונים. המשכנו בהליכה של שעה עד המפל שהיה חביב, דוריאן לא חשב פעמיים וקפץ למים הקרים. אכלנו שם נודלס עם ירקות בעלה בננה שהיה מאוד טעים. חזרנו לסירה והמשכנו עד לתצפית פאנוי. שם חיכתה לנו עלייה תלולה של חצי שעה לתצפית פסטורלית על העיירה מואנג נוי.
      בירידה משם נכנסו למערה באורך 100 מטר שהיוותה מקלט לכ- 200 אזרחים לאוסים בזמן המלחמה ב 1967. הגענו למואנג נוי ולקחנו חדר נחמד עם מרפסת שצופה על הנהר וההרים שמסביב. נישאר כאן גם מחר ליום של צ'יל ורוגע.

Muang Ngoy

February 14, 2023 in Laos ⋅ ☀️ 29 °C

Eine Stunde lang sind wir mit dem Boot von Nong Khiaw nach Muang Ngoy unterwegs, einem noch kleineren und verschlafenerem Ort. Muang Ngoy ist nur per Boot oder doppelt so lange über staubige und kurvenreiche Schotterpiste zu erreichen. Und erst seit einigen Jahren fliesst in Muang Ngoy durchgehend Strom. Seitdem wohl auch neigt sich die Geschichte vom laotischen Paradies am Nam Ou langsam dem Ende zu. Aber noch ist das letzte Kapitel dieser Geschichte nicht geschrieben. Auch wenn sich heute bereits einige Restaurants und Unterkünfte entlang der Hauptstrasse reihen, vermittelt Muang Ngoy noch immer ein Gefühl der Abgeschiedenheit.Read more

Mueang Ngoi

November 26, 2022 in Laos ⋅ ☁️ 22 °C

Après 1h30 de bateau, nous sommes arrivés à Muang Ngoi hier en début d’après-midi. C’est un magnifique petit village authentique, entouré par des rivières, des montagnes, des forêts et des rizières.
      Nous avons réservé un joli hôtel qui a une très belle vue sur la rivière (voir photo 4).
      Après avoir mangé, nous sommes partis à pieds à la recherche d’un autre petit village.
      Nous voilà à traverser la rivière pieds nus à la recherche du sentier, à glisser et nous enfoncer jusqu’aux genoux dans la boue qui borde l’eau.
      Nous nous retrouvons dans la forêt. Et là, début de l’HORREUR, plus j’avance plus je me rends compte que les vers au sol se tendent et se dirigent vers moi.
      En voilà qu’ils grimpent sur mes chaussures et que certains se retrouvent sur mes mollets.
      Bien évidemment, je hurle, car des vers avec une des extrémités en forme de ventouse, ce n’est pas bon signe.
      Et oui, des sangsues…
      Antoine en était envahie aussi. Nous voilà à taper le sprint de notre vie afin de limiter le plus possible la présence de nos pieds sur le sol.
      Après cette expérience dégoûtante, nous avons trouvé notre chemin et nous avons marché environ une heure.
      Le village était vraiment petit et isolé, c’était dépaysant. Il y avait des centaines de volailles (canards, poules, poussins…) et aussi quelques cochons qui se promenaient dans la rue principale et cohabitaient avec les villageois.
      Ils n’avaient pas l’habitude de voir du monde, tout le monde nous regardait. Nous avons été surpris de voir des petits enfants de 5 ans couper leurs fruits avec des machettes. C’était une belle découverte. Nous sommes rentrés à la nuit couchée.
      Le lendemain, rebelote. Petit déjeuné et 13km de marche vers un autre village. Il était un peu moins charmant mais le sentier était magnifique. Nous avons croisé pleins de vaches, traversé des rizières, etc…
      Ce matin, nous partons pour Muang Khua, 5h de bateau.

En tur i norra Laos

November 1, 2022 in Laos ⋅ ⛅ 29 °C

Efter sex härliga dagar i Luang Prabang åkte vi på en 11 dygns loop runt i norra Laos efter inrådan från vår senaste värd, Ban, i Luang Prabang. Han var guide i Laos i tjugo år innan han var tvungen att sluta på grund av dålig syn.

Turen började med en buss till Nong Khiew från Luang Prabang. Nong Khiaw är en väldigt vacker liten by, där vi tyvärr bara stannade en natt. Floden Nam Ou delar upp staden i två delar, men det är lätt att ta sig över via en bil- och gångbro. Staden är inklämd mellan enorma kalkstensberg som bildar dramatiska vyer, speciellt om man klättrar upp på någon av de många utsiktsplatser som finns i området. Vi kom fram tidig eftermiddag och gjorde precis detta efter att ha checkat in på ett billigt litet guesthouse med vacker utsikt över floden.

Dagen efter tog vi "lokaltrafiksbåten" till Muang Ngoy för en spottstyver per person. Byn Muang Ngoy är en oerhört "äkta" laoitisk by, i brist på bättre ord. Man kunde bara ta sig dit via floden (förutom en oerhört dålig och liten bilväg som tar många timmar, så floden är snabbare) och den består i princip av en huvudgata av stampad jord, och så lite sidogator upp på sidorna. Trots sin enkelhet är byn ett populärt ställe för backpackers, så det finns 17 (!!) guesthouses och ett mindre antal restauranger. Oklart om alla guesthouses har kommit igång efter pandemin dock.
      Byn har en gammal historia minst tillbaka till 1100-talet, då man har hittat spår efter så gamla bosättningar. Vid denna tid låg byn dock ca 2 km söder om nuvarande plats. Byn flyttades till sin nuvarande plats på grund av årliga sjukdomsutbrott av någon form av virus. Omständigheterna verkar lite oklara, på en informstionsskylt i stan står det att "the elders in the village recount that many years ago Muang Ngoy was located [...] around two kilometers from its current location".
      I Muang Ngoy bodde vi en en liten bungalow med utsikt över floden, i ett guesthouse som visade sig ägdes av en svensk kille, Gabriel, och hans laoitiska fru. Lite lustigt, första svensken vi träffat på hela resan, dvs fyra månader!
      Under våra dagar i byn hann vi med en heldag på halvkassa mountainbikes då vi cyklade bland risfält till ännu mer avlägsna och "rural" byar. Underbar dag då vi fick trängas på vägarna med kossor, fick se magiska vyer över risfält och träffa underbara bybor som bjöd in oss på kaffe, och söta småbarn som nyfiket ropade "Sabaidee!!", dvs Hej, när vi passerade.
      Sista dagen var planen att vi skulle paddla kajak uppströms, men vi hann ungefär 15 minuter från stranden när vi insåg att kajaken tog in vatten och höll på att sjunka. Balansen blev sämre och sämre, och precis innan vi hann in till strandkanten höll hela kanoten på att välta. Joel anklagade först mig för att vara vifflig, så jag var väldigt nöjd när vi hittade felet 😅 Tur att det skedde när det skedde, för bara ett par meter fram så blev floden ganska "vild". Det hade inte varit några problem med en fungerande kanot, men med denna hade vi vält på två röda.
      Vi stod i alla fall i 30 minuter och tömde kanoten på vatten, det var en enorm reva längst bak där vattnet forsade in. Vi (läs Jojo) tappade sugen på att paddla så resten av dagen spenderade vi med att läsa bok i hammocken på vår balkong. Helt OK dag trots allt!
      Muang Ngoy var en underbar liten by väl värd att besöka och dit vi gärna åker igen. Där drack vi bland annat resans bästa mojitos, på en liten bar kallad Riverside. Detta är under omständigheterna sanslöst egentligen, vi har varit i fantastiska turistparadis men den bästa drinken hittar vi för lite och ingenting i en pruttliten by ute i djungeln i norra Laos! Fundera på det en stund!

Nästa del av resan var från Muang Ngoy till Muang Khua. Förut gick det lokalbåtar dit, men efter att kineserna dämt upp hela floden för att skapa ett vattenkraftverk kan man inte längre lätt ta sig mellan byarna. Detta är förödande för lokalbefolkningen som använder floderna som sin huvudskaliga transportväg för både folk och gods. Men har man pengar, dvs är man västerlänning, sorgligt nog, kan man "chartra" en privat båt som tar en hela vägen. Det innebär att man åker båt till en by nära dammen, hoppar av och tar en minilastbil med flak förbi dammen, och sen hoppar in i en ny båt. Vi hade lyckats styra ihop ett stort gäng backpackers som skulle dela på båten. Tyvärr var det tre personer som hoppade av samma morgon, vilket skulle innebära en ganska stor ökning i pris för oss resterande. Vi var rätt sura på dessa svikare. Tack och lov hittade vi två jättetrevliga Italienare som tog två av platserna, och den tredje platsen hade den tredje "avhopparen" samvete nog att att betala ungefär halva summan för. Så det löste sig fint ändå.

Framme i Muang Khua checkade vi och italienarna in på "första bästa" hotell, ett billigt men lyxigt hotell. Det skulle visa sig att dessa Italienare var det trevligaste paret vi träffat på fyra månader. Framför allt kvinnan var så social och rolig, mannen var dålig på engelska, så vi fick ej samma kontakt, men han var också trevlig. Vi spenderade två nätter i Muang Khua, och båda kvällarna hängde vi med italienarna och ett annat (tyskt) par från båten. Väldigt trevligt!

Därefter tog vi en väldigt skumpig lokalbuss till Oudomxay, och sedan direkt nästa (extremt skumpiga) lokalbuss mot Luang Namtha. I Luang Namtha stannade vi i tre nätter. Vi tog det väldigt lugnt. Hyrde moppe två dagar och åkte genom makalöst vackra risfält, besökte ett vattenfall och åt på lokala restauranger mitt ute på risfälten. Själva staden var inte vacker, men omgivningarna var väldigt fina!
      Vi var otroligt pizzasugna en kväll, men det enda pizzastället i stan var stängt, men när vi sedan resignerade till hamburgare istället på det lokala haket, var brödet slut och vi fick nöja oss med en söt baguette till våra burgare. Jaja, man kan nog inte förvänta sig allt för mycket! Vi hann också med att äta de dyraste vårrullarna vi ätit någonsin på resan! Vi stötte även på de två belgiska "svikarna" från Muang Ngoy. Deras undanflykt hade varit att de hade fått ändrade planer, och skulle åka söderut, så när de fick syn på oss, och vi hejade, skämdes de så mycket att de försökte ignorera oss helt. Vi hoppas att det verkligen sved... #jageintbitter

Efter ett par lugna dagar i Luang Namtha tog vi bussen till Huayxay, en vacker bussfärd med extremt bra väg! Joel räknade till två områden med mycket skump. Vilket i laoitiska mått mätt är helt sjukt lite. Vi kom fram på kvällen och tog en dyr tuktuk in till stan, med en förvirrad chaufför. Den fem km långa turen tog 40 minuter. Vi sov en en natt vid Mekongfloden, och med Thailand som utsikt på andra sidan.
      Nästa dag började vår två dagars långa slowboattur tillbaka till Luang Prabang. Det var en väldigt odramatisk men vacker tur längs Mekongfloden. Magiska vyer stundtals, och spännande underhållning när lokalbefolkningen hoppade av och på båten. Ibland stannade vi typ vid en stensamling, där folk hoppade av och på i farten, ibland körde en mindre smal båt ikapp oss och släppte av folk och plockade upp säckar med okänt innehåll, och ibland stannade båten vid vad som verkade bara vara en ödestrand. Första dagen var en annan underhållning de unga backpackerserna som direkt när båten avgick vid 11, ställde till med fest bak i båten. Vi räknade, och de drack i genomsnitt minst fyra stora Beer Lao var (en stor beer Lao = 640ml). Det var ett slitet gäng som klev på båten nästa dag i Pakbeng, där vi hade spenderat natten.
      Efter dag två på Mekong så var vi framme i Luang Prabang igen, där vi åt på vår favoritrestaurang, och där jag (Jojo) äntligen fick äta Phan Shin Kuay igen - makalöst gott vitlöksstekt buffelkött med en masa färska grönsaker!

Detta avslutade den loop som vi blivit tipsade om av Ban. Vi var med om en väldigt häftig tur där vi verkligen fick uppleva riktiga Laos. Vissa ställen hade vi velat stanna längre på, och andra hade vi kunnat korta ner, alltid svårt att veta på förhand!

Ett extra tillägg. Vi har under denna resa tre geckohistorier som är kvar i vårt minne.
      1) I Luang Namtha. På väg tillbaka till vårt hotellrum såg vi äntligen den enorma geckovariant vi hört så många gånger under vår resa, Tokaygeckon (lat. Gecko gecko). En av de största geckoödlorna i världen. Den satt precis vid dörren in till hotellrummen, stor som tre mobiler i längd. Dessa ödlor ger ett väldigt typiskt ljud till omgivningen, ett ljud som också har gett ödlan dess namn: "tou kaay, tou kaay".
      2) I Huayxay upptäckte vi en bebis-Tokay som satt på golvet i hotellrummet när vi checkade in. Sen gick vi och åt mat. Tillbaka i rummet för att lägga oss låg vi först en stund på sängen och scrollade på mobilerna. Sen gjorde vi oss i ordning för att sova, och då lyfte Jojo på kudden - och där låg den unga Tokaygeckon!! Typ lite platt?! Jojo tjöt till men sansade sig snart och skulle försöka flytta på ödlan med hjälp av en bricka och ett kaffefat. Först var den motvillig, men så plötsligt KUTADE den upp mot brickan och Jojos hand, som då tjöt och kastade brickan. Ödlan hoppade då till väggen där den bosatte sig för resten av kvällen...
      3) I Pakbeng satt vi på en enkel restaurang (som mamma Anette skulle älskat!) och åt god laoitiska mat. I taket upptäckte vi minst 50 (!?) vanliga geckos som hade fest på insekterna, som vi sedermera också insåg hade fest på oss. Det var häftigt att följa geckosarna när de jagade!

Muang Ngoy (Laos 2/2)

November 25, 2019 in Laos ⋅ ☀️ 30 °C

Der kleine Ort ist wie aus einem Fantasy-Roman entsprungen. Es gibt nur eine unbefestigte Straße, auf der hauptsächlich Hühner, Hunde und kleine Kinder herumtollen und die parallel zum Fluß durch das Dorf verläuft. Der Weg ist gesäumt von den meist hölzernen Wohnhäusern der Einheimischen, soweie ein paar kleiner Restaurants und Gasthäuser. Als wir abends in der Dämmerung auf dem Weg in unsere Unterkunft sind, hätte es uns nicht gewundert Frodo und Sam auf dem Weg nach Mordor zu treffen oder Harry, Ron und Hermine mit einem Beutel voller Horkruxe aus dem Nichts auftauchen und sich in einer befreundeten Schänke verstecken zu sehen.

Wir verbringen ein paar wunderbare Tage hier in diesem abgeschiedenem Örtchen und fühlen uns nicht nur räumlich sehr weit entfernt von unserer bekannten Welt. Wir durchwandern die umliegenden Reisfelder und besteigen zum Sonnenaufgang schweißgebadet einen Aussichtspunkt, von dem aus wir als Wanderer einen wunderbaren Blick über das Nebelmeer zwischen Dorf, Fluss und Bergen haben. Wir beobachten eine Zeremonie bei der die Mönche aus dem anliegenden Kloster zu Sonnenaufgang durch das Dorf ziehen und die Gaben der Dorfbewohner entgegennehmen. Selbst für Atheisten ein ergreifendes Schauspiel, früh morgens die in ihre orangenen Gewänder gehüllten Mönche zu sehen, wie sie barfuß und singend durch das Dorf streifen und von den Bewohnern mit Sticky Rice oder Gemüse für den Tag versorgt werden.

Darüber hinaus werden wir von einer südkoreanischen Delegation eingeladen an einer Feier in einem Dorf in der Umgebung teilzunehmen. Das Dorf Ban An ist eine gut einstündige Wanderung entfernt und besteht nur aus ein paar einfachen Holzhäusern, einer unbefestigten Straße über die mehr Hühner, Enten und Schweine als Menschen watscheln und streifen und einiger gelber, zu dieser Jahreszeit abgeernteter Reisfelder.
      Die Südkoreaner um Mr. Kim sind mehrmals im Jahr zu Gast in diesem Dorf um auf verschiende Arten zu unterstützen und zu helfen. An diesem Tag werden feierlich neue Schulbänke und dazugehörige Stühle an die Dorfschule übergeben. Die Kinder danken es mit selbstgebastelten Freundschaftsbändchen, die den Besuchern aus dem Ausland mal schüchtern, mal forsch, aber immer mit einem strahlendem Lächeln freudig um die Handgelenke gebunden werden.

Neben mitgebrachten Süßigkeiten für die Kleinen gibt es zur Feier des Tages für die Erwachsenen selbstgebrannten Lao Lao, eine geschmackliche Mischung aus Whiskey, Reis-Schnaps und leider auch Spiritus.

Nicht das erste Mal auf unserer Reise fühlen wir uns, als müssten wir aufbrechen ohne alles gesehen und erlebt zu haben und sind uns sicher noch einmal wiederzukommen und den Rest dieses wunderbar entspannten und freundlichen Landes zu erkunden.

Aber natürlich freuen wir uns auch schon wieder auf die nächsten Inseln im Süden Thailands, auf glasklares Wasser, einsame Strände, das unschlagbare Thai-Food und jede Menge Unterwasserabenteuer.

Zahlenzauber

January 7, 2020 in Laos ⋅ ⛅ 22 °C

Beflügelt durch die gestrige Nachtwanderung klettere ich um 5 Uhr morgens noch einmal auf den Berg um den Sonnenaufgang zu genießen. Zeit, die Gedanken schweifen zu lassen.

Für viele geht ja jetzt nach den Feiertagen der Arbeitsalltag wieder los und soviel vorweg, wir kommen im August 2020 nach Deutschland zurück. Dennoch lernt man hier sehr viele Aussteiger und Langzeitreisende kennen. Viele haben ihren Job aufgegeben und reisen seitdem.
      Da sicher in den meisten Köpfen der Gedanke: „Das ginge bei mir nicht“ vorherrscht, möchte ich euch mit einem kleinen Zahlenspiel erfreuen.
      Wissenschaftler der Trinity University in Texas haben schon 1998 berechnet, dass man nach konservativer Anlage einer bestimmten Menge Geldes problemlos 4% pro Jahr entnehmen kann ohne das es weniger wird. Hier sind auch Inflation usw. berücksichtigt. Diverse Autoren kommen zu dem Schluss, dass man das 25 fache seiner jährlichen Ausgaben anlegen müsste, um ab diesem Moment nicht mehr arbeiten zu müssen.
      Der erste Gedanke ist sicherlich: sparen, anlegen, bis man eben das 25fache seiner aktuellen Jahresausgaben angespart hat. Man könnte das Ganze aber auch rumdrehen… Hier im Paradies in Laos kann man für ca. 300€ im Monat sehr ordentlich leben. Pro Jahr sind das somit 3.600€ und mal 25 macht das 90.000€. Jetzt kann ja jeder mal für sich überlegen, was er so nach Verkauf von Hab und Gut sowie etwas angespartem noch weiter ansparen müsste, um diese Summer zu erreichen.

Auch wenn der Ausstieg hierher weder für uns noch für viele andere eine wirkliche Option ist, sehen wir hier viele, die das nach Überwinden der ersten Ängste tun. Das Wissen um diese zumindest theoretische Option verbunden mit dem Wissen, dass „seiner aktuellen Beschäftigung zu folgen“ die eigene freie Wahl ist, tut dennoch einfach gut.

Entspannen und bleiben

January 2, 2020 in Laos ⋅ ☀️ 24 °C

Nach dem doch recht anstrengenden gestrigen Tag entspannen wir uns gemütlich in der Hängematte und am Fluss. Abgesehen von einigen Seeungeheuern ist hier auch alles ganz friedlich. Die Laoten feiern heute deutlich weniger. Auch sie scheinen erschöpft .
      Wir entscheiden uns, unseren Aufenthalt hier noch zu verlängern. Es ist einfach zu schön.

Was ein Start

January 1, 2020 in Laos ⋅ ⛅ 27 °C

Nachdem wir in der Nacht nicht ganz so viel geschlafen haben geht es ohne Rücksicht darauf gleich zur ersten Wanderung. Wenige Meter von dem Dorf entfernt beginnt ein steiler Aufstieg um ca 450 Höhenmeter auf den nebenliegenden kleinen Berg. Das ganze hat definitiv mehr vom Klettern als vom Wandern. Große Stufen sind mit Bambusstangen eingebaut worden und an den besonders kniffligen Stellen gibt es noch ein Seil. Über weite Strecken muss aber auch geklettert werden. Zum Schluss geht es durch dicht bewaldeten Bambus. Der Ausblick lohnt aber jede Anstrengung.Read more

Und wieder geht ein Jahr

December 31, 2019 in Laos ⋅ ⛅ 26 °C

Den Neujahrsabend genießen wir mit laotischer Begleitung. Zunächst genießen wir die Ruhe dieses Ortes, der uns mal wieder völlig durch Zufall zugeflogen kam. Ich muss aufpassen dass ich mich nicht so oft wiederhole, aber diese ist definitiv einer der paradiesischsten Orte, an denen wir je waren. Es ist jeden Tag an die 30 Grad warm und die Sonne scheint mit ein paar wenigen Wölkchen am Himmel. Nachts kühlt es angenehm ab.

Die Kinder haben hier schnell Anschluss gefunden. Unter anderem gibt es hier auch eine deutsche laotische Familie, die mittlerweile hier lebt. Da es hier keine relevanten Straßen gibt, können Sie sich frei bewegen. Ein klarer Fluss lädt zum Spielen und Baden ein.

Die Laoten feiern gerne und viel. Bier ist Nationalgetränk und wird spätestens ab 10 Uhr morgens konsumiert. Dementsprechend ist die Stimmung am Abend unterstützt von Karaoke an jeder Ecke sehr gut.

Nam Ngoy