May 2016

Olafsvik - Snaefellsnes - Borgarnes

May 23, 2016 in Iceland ⋅ ☁️ 6 °C

Opgestaan na een onderbroken nacht door de redelijk hevige wind die onze tent nogal dooreenschudde.. En regen. That's a first.

Vertrokken naar het haventje voor onze tweede whale watch tour deze vakantie. We hadden gehoord dat in Olafsvik veel kans is om orka's te zien..

We waren al redelijk lang aan het varen toen we een bultrug spotte. Deze was aan het eten en kwam geregeld met z'n kop boven water. Na deze goed te hebben bekeken vaarden we voort. Net toen we dachten geen orka's meer te zullen zien, dook er eentje op in de verte. Deze verdween echter even snel waardoor wij hem net gemist hadden.

We vaarden voort, blijkbaar naar een plaats waar vaak orka's komen om te eten. Na weer een lange tijd stilte... De eerste lange zwarte rugvinnen. Een groep van 7 orka's waaronder een baby. Deze zijn te herkennen doordat deze de eerste 9 levensmaanden nog niet zuiver zwart-wit zijn en soms gele/oranje/roze vlekken hebben. Deze zag een beetje oranje, dus een echte jonkie. Wauw. Indrukwekkend. En ook zo dichtbij! Vanop 20-30m hebben we hen kunnen bewonderen. Geslaagde trip.

Deze dag kon niet meer stuk! Op naar het Snaefellsnes NP, waar we vele ruwe landschappen, rotsen, een gletsjer en zeevogels konden bewonderen. Veel regen kon onze dag niet verstoren aangezien dit paste bij het ruige landschap en de "verdorde" mosjes groen deed opleven. Een heel ander landschap als voorheen dus!

's Middags heerlijk verse kabeljauw met ijslandse gerstekorrels gegeten. Tijdens deze maaltijd beseften we dat we in dit weer (met een reeds natte tent) geen rustgevende nacht tegemoet gingen. Dus boekten we een supergezellig guesthousje. Beste beslissing ooit. Na 2 weken verwend te zijn door het weer, beslisten we om ons vikingslidmaatschap in te ruilen voor warmte, een lekkere douche en een droog/zacht bed!

Rauđasandur - Bjarnarhöfn - Olafsvik

May 22, 2016 in Iceland ⋅ ☀️ 8 °C

Een eerder korte entry dit keer gezien we een lange autorit voor de boeg hadden met weinig sightseeing.

Eerst nog langs Rauđasandur gereden om de speciale diepgele kleur (bijna oker) van het zand te bezichtigen. Hierna begon de grote trip naar het Snaefellsnes peninsula met een korte stop ter hoogte van de Bjarnarhöfn lavavelden. Onwezelijke rotsfortmaties overgroeid met mos. Dit mos is stoffig en krijgt blijkbaar een helder groene kleur indien het stof eraf regent.. Dit effect hadden we door het gebrek aan regen (ocharme) nog niet gezien. We beslisten dit na te bootsen door met onze koude thee uit de thermos een klein plekje te begieten en inderdaad, een felgroene plek kwam tevoorschijn.

We kwamen vroeg aan op de camping van Olafsvík en konden op tijd eten. Hierna toch nog een uurtje kunnen zonnebaden (enkel het gezicht dan). Ook nog Ijslanders (paard) proberen fortograferen terwijl ze aan het spelen waren.. Jammer genoeg draaiden ze zich allemaal met de 'rug' naar ons. Minder fotogenieke beesten dus.

Bolungarvik - Dynjandi - Latrabjarg

May 21, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 30 °C

Om even op te warmen zijn we eerst nog wat noordelijker gereden naar Bolungarvik aangezien het daar volle zon was. Er waren ook enkele schattige vikinghuisjes te bewonderen wat mooi meegenomen was. Op de kust waren er trouwens duizenden noorse sternen aan het broeden. Prachtig.

Daarna doorgereden over de vele indrukwekkende fjorden naar de Dynjandi waterval. Een ongeloofelijk natuurschouwspel dat lijkt op een watergordijn. Niet vast te leggen op foto spijtig genoeg. De wandeling hiernaartoe was ook tof met de talloze kleinere watervallen naast het pad. Hier hadden we wel wat bewolking maar het bleef droog en er was weinig wind.

In Patreksfjordur zijn we even gestopt voor lunch en koffie. Lekkere huisgemaakte quiche en een salade met kip in een knus guesthousje. Meer moet dat niet zijn, toch? Of wel? Tuurlijk wel! Nog wat verse rabarbercake, ijslandse koekjes en een chocoladetaartje. Bryan heeft ook genoten van een ijslandse schnapps die gerijpt is met mos. Speciaal maar lekker!

Nog een korte afstand (over een gravelweg weliswaar) verder kwamen we aan, aan onze cottage. Op een schapenboerderijtje in de middle of nowhere. Heerlijk. Aangezien het nooit donker wordt, besloten we nog een stevige wandeling (2-3h) te maken op de Latrabjarg rots rond 18h. Deze rots is een natuurlijke broedplaats voor miljoenen vogels en een trekpleister voor wilde poolvossen. Dit bleek niet gelogen aangezien we papegaaiduikers konden naderen tot op 1 meter, ontelbaar veel vogels en vogelsoorten hebben gezien en niet minder dan 4 (!) keer een poolvos gespot hebben. Een droomverhaal voor de gemiddelde (amateur)fotograaf en natuurliefhebber dus!

Rond 21.30 dan maar aan het eten begonnen. Lekkere pasta met versgesneden groentjes. Eindelijk nog eens in een lekker bedje geslapen.

Nordurfjördur - Djupavik - Drangsnes

May 20, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 5 °C

We werden wakker met een lekker ochtendzonnetje op de tent. Nog steeds helemaal alleen op de camping. Op de planning eerst Nordurfjördur, dat zich op het einde van een lange gravelweg bevindt in het oosten van de Westfjorden. Indrukwekkende weg, zeker toen we overvallen werden door de occasionele regenbui, sneeuwstorm en hagel. Bij aankomst was het wel weer droog. Mooie uitzichten en ongelooflijk veel vogels (massa's noorse sternen en eidereenden). Bij het terugrijden halt gehouden in het verweerde Djupavik. Hier staat nog een verlaten haringverwerkingfabriek met daarnaast de laatste resten van een vissersboot. Even op adem gekomen in de lokale herberg waar we gratis koffie kregen, een croqueje hebben gegeten en een gezelschapsspel hebben gespeeld. Super gezellig dus!

Volgende stop was drangsnes. Een klein dorpje met uitzicht op een eiland in zee. We vervolgden onze weg naar Isafjördur. Hierbij passerden we het arctic fox centre waar we 2 kleine poolvosjes konden bezichtigen in de tuin. Deze schattige en pluizige diertjes werden opgevangen nadat hun moeder overleden was. We waren blij om na dagen speuren eindelijk eens zo'n dier in het echt te zien.

Ten slotte kwamen we aan in Isafjördur. Leuke camping aan een waterval, heel proper en goede sanitaire voorzieningen. Er stonden 3 jimny's, maar die van ons was het vuilste! Zoals het echte vikings behoort!

Grjotagja,Dimmuborgir,Hvitserkur

May 19, 2016 in Iceland ⋅ ☀️ 5 °C

Onze eerste stop waren de hot springs in de grjotagja grotten. Locals gebruiken dit als natuurlijke spa.

Daarna bezochten we de lavaformaties van Dimmuborgir (aka Mordor). Mr Brodo en Magwise hebben de ring kunnen vernietigen! Zeer buitenwereldlijk landschap. Heel kil met de kale grijze bomen en sneeuw.

Na een lange rit, kwamen we aan bij de Hvitserkur rots. Dit is een alleenstaande rots die met wat verbeelding doet denken aan een olifant of neushoorn. Letterlijk vertaald betekent Hvitserkur echter witte t-shirt. De reden voor deze naam is de witte kleur afkomstig van vogelstr... Gezellig!
    We zijn over een spannend gravelweggetje gereden rond het schiereiland. In Hvammstangi hebben we lekker gegeten.

Ten slotte kwamen we om half 11 aan op de camping in Holmavík. Hier was geen ziel te bespeuren! Helemaal alleen op een camping dus. Het avontuur in de Westfjorden kon beginnen.

Húsavík, Detti/Selfoss, Hverir, Krafla

May 18, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 5 °C

Vroeg opgestaan want an early bird catches the whale! Op naar het schattige haventje Húsavík. Warm aangekleed en ingeduffeld in een pak, vertrokken we op onze houten boot. Blijkbaar waren we als eerste op verkenning uit in de baai. Niemand te bespeuren behalve massa's bultruggen! Ook enkele dwergvinvissen die met hun 30 ton en 13 meter toch wel uit de kluiten gewassen dwergen zijn! Één bultrug was zo dichtbij de boot dat we zijn witte vin en lijf onder water konden zien. Het zonnetje en prachtige landschap (alweer) de kers op de taart. 3 uur later stonden weer aan wal. Niemand zeeziek door de afwezigheid van golven!

Een bezoekje aan 2 mooie watervallen stond als volgende activiteit op onze agenda. Selfoss en Dettifoss. Om Selfoss van dichtbij te kunnen bewonderen, moesten we enkele kleine vertakkingen van de rivier overwinnen. Spannend... Dettifoss was zeer indrukwekkend door het aanwezige ijs. Zie foto!

Op weg terug naar Myvatn, passeerden we Hverir. Dit is een geothermisch zeer actief landschap (lees een verzameling stinkende broebelpotten) met dampende fumerolen en kokende modderpoelen. Wel heel speciale kleuren.

In de buurt van Hverir lag eveneens het kratermeer Krafla. Dit was echter nog volledig bevroren en ondergesneeuwd. Geen idee hoe het er normaal uitziet.

Tot slot, om volledig tot rust te komen, bezochten we de natuurlijke warmwaterbronnen van Myvatn. Verschillende baden met ieders een eigen temperatuur en een uitzicht om U tegen te zeggen. Hadden we al vermeld dat de zon scheen en rustig begon te zakken. Heerlijk. Bij het buitengaan, zag Bryan een bekende camper op de parking staan. Alec en Marie zaten te praten in de kantine met een ander Amerikaans koppel. Weer een leuke verrassing en tijd om wat bij te kletsen. Hen gevolgd naar een betere camping en nog tot 24.00 zitten tetteren. Blijkbaar hadden ze iedereen in Myvatn al gevraagd of ze ons gezien hadden :). Bij het inschrijven voor de camping werden we begroet met: "Ah so you found your friends?!"

Interessant gegeven: het wordt niet meer donker.

Scenic route langs fjorden en ijspleinen

May 17, 2016 in Iceland ⋅ ☀️ 0 °C

Vanuit Egilsstađir zijn we richting Seyđisfjördur gereden over een hele mooie besneeuwde bergpas onder een lekker warm zonnetje. De wegen lagen er perfect bij.

Daarna hebben we een lange graveltocht afgelegd richting Borgurfjordur en Bakkağerđi. Het mooie landschap en heerlijke weer zorgden voor een prachtige rit. In Bakkağerđi zijn we een wandeling begonnen die over de fjordberg ging tot aan de volgende baai, Brunavik. Dit leek aanvankelijk een eitje maar bleek toch zwaar aangezien er meer dan 450 steile hoogtemeters overwonnen dienden te worden -waarvan vele in de sneeuw. Het zicht was echter alle bloed, zweet en tranen waard. Onderweg hebben we in een mosje gelegen met wat koekjes en een theetje.

Na de wandeling zijn we nog wat verder gereden naar een afgelegen rots met een padje. Hierop zaten superveel vogels waaronder de befaamde puffin (papegaaiduikers). Leuk fotomateriaal dus!

Bij het buitenrijden van de fjord zagen we een bekend campertje naderen. Jawel, het Amerikaanse koppel kwam voorbij. Even gestopt om bij te praten en dan toch maar nummers en email adressen uitgewisseld. Oh ja, we zijn nu in de 'Kom-hier-dat-ik-u-een-knuffel-geef'-fase beland! We zijn ook uitgenodigd langs te komen, moesten we nog eens naar de west coast van de States gaan. Tof!

Na de fjorden zijn we noordwaarts gereden. Een lange rit door een prachtige ijswereld. Onder een blauwe hemel en met veel zon, natuurlijk.

Aangekomen in Myvatn hebben we een camping gezocht en zijn we lekker gaan eten. Als voorgerecht gerookt lam met cottage cheese en blauwe bessen confituur. Het was apart maar lekker. Als hoofdgerecht arctic char (soort zalmachtige vis uit ijsland) met potato cake en verse groentjes. Eindelijk deftig eten! Het stinkt hier wel naar de zwavel door alle warmwaterbronnen! Maar dat nemen we er graag bij ;).

To the east!

May 16, 2016 in Iceland ⋅ ☁️ 2 °C

Al zwetend opgestaan met volle zon naast een gletsjer. Snel een gore ontbijt pap gemaakt die aankwam als een baksteen. Gelukkig hadden we wat tijd om te verteren.

Daarna naar de gletsjertourdinges om onze ice axe en cramp-ons te ontvangen. Het fijne amerikaanse koppel deed last minute ook mee. We stapten allemaal in een amerikaanse gele schoolbus om naar de gletsjer getransporteerd te worden. Op weg naar het ijs, hoorden we twee keer zwaar gekraak en zagen telkens een ijsklomp afbreken en vallen. Op de gletser lekker gewandeld, gedronken van het smeltwater en foto's getrokken. Tijdens de wandeling kregen we veel uitleg en hebben we hele fluffy groene gletsjermuizen gespot!

Na de gletsjerwandeling zijn we richting het oosten vertrokken. Onderweg 2 prachtige gletsjermeren bezichtigd: Fjallsarlon en Jokulsarlon. Op deze meren drijven vele ijsschotsen waarvan sommige een helder blauwe kleur hebben. Zo'n meer blijkt een goed biotoop voor zeehonden en vele vogelsoorten waaronder de noorse sternen. Perfect fotomateriaal dus. Het slechte weer kon dit plaatje niet verpesten.

Hierop volgde een lange en winderige autorit naar het oosten en de zon. Deze weg liep langs verschillende zonovergoten fjorden en hoge besneeuwde bergpassen. Onbeschrijfelijk landschap. Tijdens de rit verschillende rendieren gezien. Zalig lomp uitziende beesten!

In het oosten sliepen we in Egilsstađir, in een heel schattige en propere guesthouse. We hebben ook nog snel wat eten meegepikt in het dorp.

Deze titel is te lang, we hebben teveel

May 15, 2016 in Iceland ⋅ ⛅ 27 °C

...en Kirjubajærklaustur pakt al veel ruimte in.

Kiplekker opgestaan. Lekker ontbijt (iets Weetabix-achtig, dus lekker als je graag karton lust). Een heel vriendelijk Amerikaans koppel leren kennen: Alec en Marie, net gepensioneerd en echte avonturiers. Na een gezellige babbel zijn we onze weg gegaan naar Skogafoss. Veel volk, mooie foss en door de zon een mooie regenboog. Tof!

Maar het echte pareltje ligt maar een 100tal meter verderop in een kleine canyon: Kvernufoss. Niemand gezien de hele tijd dat we er waren (1.5u ongeveer). Ook weer een magisch plekje, mooie natuur en je kan helemaal rond de waterval stappen. Wauw.

Hierna doorgereden naar het zuidelijke Dyrholaey, een rots in zee waar veel vogels leven. Mooi uitzicht, belachelijk veel wind.
    Deze wind zorgde voor enkele zandstormen op onze weg, bangelijk!

Next stop: Kirkjubajærklaustur. Heel lange wandeling naar en langs de top van een berg. Prachtig weer, halfuurtje in het mos liggen zonnen. Superlange wandeling, bedoeling was een soort vloer van basaltzuilen te zien.. Blijken deze verderop de parking te liggen. Wandeling dus volstrekt onnodig, maar wel heel aangenaam en zonovergoten!

Het besluit van de dag: een lange rit langs lavavelden naar Vatnajokull Ntl Park en weer een lange wandeling bij 'zonsondergang'. Bij het opzetten van onze tent zagen we een bekende camper rijden.. Bleek dit het sympathieke Amerikaanse koppel. Aangenaam gesprek gehad en Bryan kreeg terstond een whiskey aangeboden (Macallan 12y). Pastatje gekookt, topdag.