June 2019

Valley of Rocks, lynmouth and Haytor

June 28, 2019 in the United Kingdom ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag waren we (een beetje) vroeger uit onze nest omdat we een tripje naar Exmoor ntl park gepland hadden. Uiteindelijk opnieuw rijkelijk ontbeten en gebabbeld met Jackie en John. Mag! Rond 10h vertrokken richting het Noorden van Devon.

The Valley of Rocks zijn de impressionante rotsformaties die makkelijk 100 meter uit de oceaan rijzen. Voor we begonnen aan de wandeling hebben we nog een theetje (met scones voor Magali) gesmuld. De zon scheen weer volop maar de krachtige zeewind zorgde voor de nodige afkoeling.

We hebben een dik uurtje gewandeld, geklauterd en genoten van het uitzicht. Spijtig genoeg geen dolfijnen of berggeiten kunnen spotten. Wel heel wat eenden die alle kanten werden opgedreven door de sterke stroming en golven.

Hierna hebben we ons naar het superpittoreske Lynmouth begeven om een terrasje te doen. Lekkere kipspiezen met een lokaal biertje aan de kust. Vervolgens terug koers naar Darthmoor.

Haytor, een grote granieten koeienvla, gelegen op een heuvel was onze volgende bestemming. Ondanks de furieuze wind was dit zeker de moeite. Een mijlenver panorama van het omliggende land met hier en daar grazende paarden en schapen. Een mooie afsluiter van onze tocht.

Om de dag af te sluiten zijn we opnieuw naar de plaatselijke pub gewandeld door de velden. Het laatste avondmaal werd verrijkt door de plaatselijke kerkklokkenluider die blijkbaar maar 1 riedeltje kende en een uur of 2 moest oefenen. Djiebus blesses our trip!

Dan maar terug naar onze farm onder het waakzame oog van enkele hertjes en koeien. Toen de koeien ons begonnen te volgen, geraakte Magali in paniek! "Die zijn wel groot he". Toch maar een spurtje getrokken naar de veiligheid. Hilarisch.

Anywho, een mooie laatste dag van een mooi tripje. Morgen terug naar den Belgique!

Khal.. Eh Castle Drogo, Teign & Chagford

June 27, 2019 in the United Kingdom ⋅ ⛅ 19 °C

Na een deugdoende nacht wakker geworden van schapengeblaat. De afstelling van de koud en warm waterkraan in de douche is als dansen op een slap koord. Een fractie van een milimeter kan het verschil maken tussen hagelbollen en lava. Zelfs de hoogte waarop de douchekop gehouden werd, was doorslaggevend in de complexe afstellingsvergelijking.

Na een korte meet & greet met de schapies op ons terras dan maar een privé ontbijt gaan verorberen in de keuken van de farm. Fruit, yoghurt, zelfgemaakte granola, zelfgemaakte marmelades, toast, ei, champignon, tomaat, bacon, vers fruitsap, thee, cornflakes, melk, etc. De belangrijkste maaltijd, dat is duidelijk!

Na een uurtje eten en gezellig converseren met de gastheer - en dame zijn we vertrokken richting kasteel Drogo. Aangezien de parking 4 pond kostte, hebben we ons zoals echte hollanders van de erf verwijderd en op straat gaan staan. Dit betekende wel dat onze wandeling nu ook de 1km van de oprijlaan bevatte.

De wandeling op zich was heerlijk. Eerst op de bergkam lekker uitwaaien om dan af te dalen naar de riviervallei en langs het stroompje terug te wandelen. Halverwege een korte tussenstop aan een idyllisch brugje met wat drinken en gefrituurde versnaperingen. Het weer was prachtig. Blauwe hemel, 25 graden en een frisse bries om het draaglijk te houden.

Na de wandeling hebben we ons verfrist en zijn we richting Chagford gereden. Een pittoresk dorpje in de buurt. Weer lekker gegeten en gedronken!

Naar goede gewoonte hebben we weer een katje te vriend gemaakt. Dit kleintje kwam plots op ons terras tussen onze benen gelopen. Van blijdschap sprong het op onze schoot en begon het te kwijlen.

De laatste uren van de dag hebben we onze drang naar avontuur opnieuw de overhand laten nemen. Op een 2 tal uurtjes hebben we 2 dassen en een 10-tal herten kunnen spotten. Wat zullen we weer goed kunnen dromen vannacht!

Ferry, Stonehenge en Fish & Chips

June 26, 2019 in the United Kingdom ⋅ ⛅ 16 °C

Ochtendstond heeft goud in de mond zegt men al eens. We vertrokken daarom om 6.30 (+academisch kwartiertje) richting Calais. Rond 10.00 mochten we dan boarden met de auto.

Door het mistige weer was er niet veel te zien tijdens de ferry reis. Eerst even 2e ontbijt genomen en dan een uurtje bijgeslapen. Bij de aankomst te Dover was de mist al wat hoger waardoor de krijtrotsen zichtbaar waren. Mooi!

Voor de zekerheid toch maar een briefje op het dashboard gehangen met de boodschap "links rijden kut". Zo vergeten we dat niet. Over het algemeen ging de rit naar Stonehenge echter zeer vlot. De hemel trok ook volledig open tijdens de rit.

Inkomticketje voor Stonehenge is 19 pond per persoon. We vinden het niet erg om bij te dragen aan het onderhoud van bezienswaardigheden maar dit leek ons wat overdreven. Leve googleman. Een alternatief publiek wandelpad gevonden waarbij je op 30 min wandelen bijna even dicht bij het monument kon geraken zonder te betalen. #cheapasses.

Vervolgens onze weg voortgezet naar Darthmoor. Bij de aankomst werd al direct duidelijk dat dit exact was wat we zochten. Een supergezellig Engels oud huisje in het midden van de golvende heuvels. De kamer is mooi met een privé terrasje waar enkel de schapen ons in het oog kunnen houden. Het huis is 400 jaar oud wat betekent dat geen enkel muur of vloer recht is en geen enkele deur past. How quaint!

Onze goede kleren - en wandelschoenen- aan om door de velden te bunkeren richting de plaatselijke pub. Aangekomen in de pub met wat extra moddervlekken op de benen: echte English countrymen. Het dorpje was ook very british met traditionele huizen. De pub bevond zich op het centrale pleintje aan het plaatselijke kerkje dat leek op een kasteeltje door de kantelen. 2x fish & chips met een pint cider aub. Op de terugweg begon her reeds te schemeren dus besloten we onze weg stil te vervolgen om wat wildlife te spotten. Ge kent ons al: het begon met een paar konijnen en eindigde met 8 hertachtigen, een familie reeën en een vos op het midden van de weg! Één van de hindes passeerde op een 15-tal meter en was donker van kleur. Het beestenbos was duidelijk niet boos.