Malaysia
Kampung Batu Putih

Kinabatangan rivier - dag 2

January 23, 2019 in Malaysia ⋅ ☁️ 28 °C

We stonden vroeg op voor een ochtend wandeling om vogels te spotten. Boi onze jonge gids was iets te enthousiast en liep (volgens ons) iets te snel. We spotten enkel de Oriental pied hornbill tijdens de ochtendwandeling.

Na het ontbijt, was het tijd voor een wandeling rond het meer. We waren net vertrokken of Tat spotte al een mooie vogel op de grond. Het was een Black and crimson pitta. Deze vogel verklaarde we tot bff (best friend forever). Hij is namelijk verzot op bloedzuigers. 😄 We liepen door een moeras wat een mooie omgeving opleverde. Hier spotten we een Monitor lizard. We zagen ook leuke vogels zoals de Wringled hornbill en Red throated barbet. Even pauze ... en terug vertrekken. De gids vertelde tegen Steven dat als we geluk hadden, we gibbons konden zien. We wandelden nu in het deel waar onze gids ze al een paar keer had gezien. Azman deed nog een schietgebedje. Nadat Tat de pitta en de barbet had gespot, spotte ze ook nog een Pygmy squirrel. Ze was in topvorm!

We wandelden verder en spotten niet meer zoveel tot Azman plots Steven bij de arm greep ... auw ... Hij wees en en zei heel enthousiast ‘Bornean gibbon’! 😱 Hij sleurde Steven praktisch bijna mee de jungle in zodat hij ze goed kon zien en foto's kon nemen. Iedereen volgde en we zagen ze heel goed. Ongelofelijk! Maar ze zijn toch verdorie zo snel. Na enkele minuten waren ze uit ons zicht verdwenen. Het is het hoogtepunt van ons jungleverblijf om ze zwierend van tak tot tak in het wild te zien! We hadden al enkele keren de kans gehad om gibbons te zien zonder veel succes. Hierna keerden we opgepompt en blij terug naar het kamp. Steven spotte nog een baby bidsprinkhaan, zo heeft hij toch ook iets gespot. 😜

Nu hadden we wat vrije tijd voor en nu de lunch. We zaten rustig aan het meer op het terras en de Blue eared kingfisher kwam dicht bij ons zitten op de leuning. Zo dichtbij, fantastisch. Toen besloot hij om op een paaltje in het water te zitten. Een prachtige foto ... zou het geweest zijn moest hij er net niet afgevlogen zijn toen Steven zijn fototoestel bovenhaalde. 😂 Na de lunch zaten we wat op het terras van onze hut. Hier spotten Steven een Black-and-red broadbill. We wandelden wat rond in ons kamp en zagen nog enkele vogels en hagedisjes. Tatjana spotte op het einde nog een Rufous-backed kingfisher. Maar Steven geraakte ook in vorm, net op tijd want boottocht nummer twee ging van start gaan.

Maar eerst moest er nog ‘gewerkt’ worden. We plantten enkele jonge boompjes langs de rivier. Dit doet de organisatie, KOPEL, waarbij we geboekt hadden om zo de strijd aan te gaan met de palmoliebedrijven. Zij mogen geen palmbomen planten binnen 100m van de rivier. KOPEL probeert de jungle weer uit te breiden en het voortbestaan van bedreigde en unieke diersoorten mogelijk te maken. We ontmoetten hier een andere lokale heer waarvan de naam ons is ontglipt. Hij kon niet praten maar legde ons met handen en voeten uit hoe we de boompjes moesten planten. Het waren echter niet veel boompjes die geplant moesten worden en we waren dus snel klaar. Het hadden er eerlijk gezegd meer mogen zijn. Zo hadden we nog iets meer kunnen bijdragen.

Tijdens onze boottocht zagen we de verschillende aapjes weer en ook gelijkaardige vogels als gisteren. Er zaten dit keer wat andere vogels bij zoals Serpent eagle en een bijeneter. Onze gids had een zoetwater krokodil gezien. We vaarden dichterbij en hadden een goed zicht. Brr, zoveel tanden. We waren blij dat we een krokodil gezien hadden want door het hoge waterpeil, regenseizoen weetjewel, zitten de krokodillen op de bodem van de rivier en zie je enkel belletje aan de oppervlakte komen. Op de terugweg, deed Steven het teken dat hij iets gezien had. Het was een krokodil die met zijn snuit en ogen boven het water stak. Nu was Steven in vorm. 😄

Tijd om te eten. Onze special guest van gisteren deed weer zijn optreden. Het blijft leuk! Tijdens onze avondwandeling zagen we vogels die een dutje deden, de Hooded pitta. Ook de Black and crimson pitta, die Tat ‘s ochtends had gespot, zagen we nu als een bolletje dons op een takje. Hij zet ‘s nachts zijn veren op om zich te beschermen tegen de muggen. Zo vormt hij echt een balletje. 😊 We zagen nog een ijsvogel die we nog niet gezien hadden, de Ruddy kingfisher. Met zijn paarse kleur is hij wel speciaal. We zagen dan wel geen orang-oetan maar we hebben hem wel geroken. Tijdens de nachtwandeling vroeg de gids ‘Ruik je dat?’ en ja, we roken een doordringende geur. Dat was de geur van een orang-oetan blijkbaar. 😄

Zoals altijd waren ook de bloedzuigers van de partij. Steven had een in zijn nek, bah! Voor het slapengaan zagen we nog twee Whip scorpions (behoren tot de spinachtigen).

Spottingslijst: 38 soorten

Centipede
      Stick insect

Kinabatangan rivier - dag 3

January 24, 2019 in Malaysia ⋅ ☁️ 30 °C

Wakker worden in het midden van de nacht. Wat voor een geluid is me dat? Er knaagde iets aan onze hut. Het geluid kwam van in ons dak. Het was zo luid dat we toch even van onze oren hebben gemaakt. Maar tevergeefs het kon de lawaaimaker amper iets schelen. Hij deed gewoon verder. Waarschijnlijk was het een eekhoorn.

Nog wat vroeger opstaan, vroeger dan de zon want het was nog donker. Zo konden we tijdens de ochtendboottocht de zon zien opkomen. Deze ochtend draaide het voornamelijk om het spotten van een wilde orang-oetan.

We vertrokken rond 5u45 hopend om een orang-oetan te zien. Maar helaas! We kregen er geen te zien. We zagen wel een krokodil, de andere soorten aapjes en verscheidene vogels. We zagen drie nieuwe vogelsoorten, een Green pidgeon, White-bellied sea eagle en Grey-headed fish eagle. We hadden de vorige dagen veel sporen gezien van wilde varkens en nu zagen we een langs de oever. Hij zag er veel rozer uit dan zijn familie in Bako National Park. De baard was wel aanwezig.

Tijd om te ontbijten. Vooraleer we aan tafel zaten spotten we een reuzeneekhoorn. Nu konden we hem goed zien. Speciaal voor ons bleef hij op een tak in de buurt zitten. We hadden al reuzeneekhoorns boven ons hoofd gespot in Kubah National Park maar dat was maar heel kort en van ver. Na het ontbijt hoorden we in de verte de gibbons roepen. Ze zeiden ‘Tot ziens’ want het was tijd om te vertrekken. En tot ziens want we komen zeker en vast nog eens terug. 😄

Op de boottocht naar het basiskamp zagen we nog twee krokodillen. Dan was het tijd om afscheid te nemen van onze fantastische gids Azman.

De autorit naar Sandakan deed ons eraan herinneren waarom we zoveel dieren hadden kunnen spotten. We zagen weer uitgestrekte vlaktes vol met palmbomen. Dit is de triestige realiteit die hier is. De jungle die nodig is voor zoveel dieren wordt gekapt om geld te verdienen. De mensen hier hebben het geld uiteraard heel hard nodig, maar er zijn andere manieren. Bijvoorbeeld zoals de organisatie KOPEL waar onze gids voor werkte. Deze organisatie doet aan ecotoerisme en plant bomen langs de rivier om terug meer jungle te krijgen. Ze werken enkel met de lokale bevolking en strijden samen tegen de palmolie industrie. We komen zeker terug naar hier en boeken bij hen opnieuw voor een langer verblijf in het ecocamp. 😊

Spottingslijst: 15 soorten

Wild pig

Freshwater crocodile

Kinabatangan rivier

January 22, 2019 in Malaysia ⋅ ☁️ 29 °C

Opstaan, ontbijten, valies maken. Dat is het voor ons deze ochtend. Iemand van Sticky Rice Travel pikt ons op om 11u om dan richting de Kinabatangan rivier te rijden. Hier zullen we twee nachten doorbrengen in de jungle.

Bij het oppikken bleek dat het busje leeg was en enkel wij twee naar de rivier gingen. We dachten al dat we onder ons tweetjes in de jungle gingen zijn. Ideaal om dieren te spotten. Hoe minder mensen, hoe minder lawaai, hoe groter de kans om te spotten. Onderweg zagen we enkele lokale dorpjes, maar het landschap werd voornamelijk gedomineerd door palmolie plantages. Deze reikten meestal tot aan de horizon. Het is gestoord om dit te zien. Maleisië is dan ook de tweede grootste exporteur van palmolie, na Indonesië.

Bij aankomst aan het basiskamp werden we voorgesteld aan onze gids Azman. Een vriendelijke kerel die het Engels goed beheerst en zoals we later zullen merken een arendsoog heeft. We lunchten samen met Azman in het basiskamp. Hier leerden we dat er nog een ander koppel met ons in het kamp verbleef. Toevallig hadden we ze tegengekomen in het orang-oetan center twee dagen eerder. Zij werden vergezeld door hun gids boi.

We vaarden 10-15 min naar het ecocamp waar we verbleven. Hier was niets van elektriciteit, maar wel ‘lopend’ water. Heel basic was ons hutje dan ook maar we vonden het zalig! Een hutje op hoge poten met een groot terras en een badkamer onderaan. Ons hutje lag op het einde van het kamp. De keuken en gemeenschappelijke ruimte lagen naast het meer dat een prachtige locatie vormde voor dit kamp. Hier was een terras in drie lagen gemaakt, upper deck, middle deck en lower deck. ‘S avonds werd de gemeenschappelijke ruimte verlicht met gaslampen.

We deden een ‘trekking’ in de namiddag en spotten enkele dieren. Maar niet zo super veel. We zagen ook twee bijennesten of toch de in- en uitgang ervan. De nesten bevinden zich in een boomholte en enkel een tube is zichtbaar. We hoorden ook een hornbill die we nog niet gezien hadden. De Rhinoceros hornbill zullen we verscheidene keren horen deze trip maar helaas niet zien. Dan was het tijd om een boortoer op de rivier te maken. Hier spotten we veel dieren! Verschillende hornbills, nieuwe soort ijsvogels (kingfisher), onze proboscis apen met de grote neus, silfer leafs, ... te veel dieren om in deze tekst te zetten. We hielden een lijstje bij met alle soorten die we zagen. Dit probeerden we zo goed mogelijk te doen, maar we zijn er sowieso enkele vergeten. Hier hebben we de meeste dieren en de meest verschillende soorten gezien. Dus zowel kwantiteit als diversiteit is hoog, hier aan de Kinabatangan rivier.

Bij het lokaal diner in het kamp, vergeet niet dat het al donker geworden was, hadden we een super leuk optreden van een special guest. Een civet cat of de Malay civet had ons lekker avondmaal geroken en kwam wat rondsnuffelen in de hoop iets te vinden. Blijkbaar is dit een vaste klant en speurt die ook graag de keuken af. Voor ons was het heel speciaal. We hadden deze nog nooit gezien en hadden er eerlijk gezegd ook niet op gerekend hem hier te zien. Er sliepen ook een koppel White crown shama op een takje vlak naast de eetruimte. Heel schattig om die bolletjes veren te zien.

Na het diner, trokken we er op uit in de jungle voor een night walk. Hier zagen we ook een koppel vogels soezen. Dit maal ging het om Scarlet-rumped trongons. We spotten ook nog een Bay owl. Alsook, en deze vond onze gids op de pijnlijke manier, de Fire ants. Hij werd door de mieren gebeten en dit kan pijn doen. Tat ondervond dit de volgende dag zelf aan der lijve. Maar het hoogtepunt van deze nachtwandeling was het zien van de Banded palmcivet. We zagen, dankzij onze gids en zijn steengoede pillamp, de palmcivet over een boomstronk wandelen. Helemaal de max! Dit dier hadden we helemaal niet verwacht en was een verrassing van formaat.

Na de night walk keerden we terug naar onze hut en kruisten nog eens het pad met de Malay civet. En we kropen met een brede glimlach onder ons muskietennet (want de jungle zit vol met muggen die dorst hebben aaargh!!)

Spottingslijst: 28 soorten
      Bay owl
      Scarlet-rumped trogon
      White crowned hornbill
      Oriental pied hornbill
      White crown shama
      Stork-billed kingfisher
      Egrets (Chinese, Great, Intermediate, Little)
      Buffy fish owl

Giant earthworm
      Tiger leech

Kinabantangan river ~ Jungle experience

December 19, 2017 in Malaysia ⋅ ☀️ 1 °C

3 days and 2 nights in Kinabatangan jungle! A very wet, humid and mosquito filled experience but also one of the best opportunities Iv ever had to see wild animals in their natural habitats so close!

Lots of wild Borneo Pygmy elephants and various breeds of monkey and birds.

Kinabatangang River Cruise

December 13, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 23 °C

Leider konnte ich an 3 von 4 anfallenden Aktivitäten nicht teilnehmen, habe jedoch auf der letzten Flussfahrt Alles gesehen, was die Anderen in den letzten 2 Tagen auch gesehen haben 😊

Insgesamt waren wir 3 Stunden auf dem Wasser unterwegs und unsere Highlights waren unzählige verschiedene Affenarten, Vögel, Leguane und Krokodile.Read more

Kampung Batu Putih