Malaysia
Kampung Panglima Seman Lama

Kubah National Park - dag 3

January 9, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 25 °C

Het was een bewogen nacht. Toen Tat terugkwam van een nachtelijke toiletbezoek zag ze een muis op haar bed. Ze was zo geschrokken dat ze enkel kon schreeuwen "Een muis!" Steven lag in het bed ernaast en werd half wakker. Tat schreeuwde nog eens "Een muis op mijn bed!" Steven klopte op het bed, maar het beestje had wat meer nodig om weggejaagd te worden. Het rende achter onze grote rugzak en dan van de ene kant van de kamer naar de andere kant. Uiteindelijk waren we allebei klaar wakker en kropen we met een niet zo gerust hart terug in bed. De slaap won uiteindelijk wel en er waren geen verdere voorvallen.

Voor onze laatste dag in het park deden we een laatste wandeling. Deze was naar een viewpoint, wat betekende bergje omhoog. Het eerste deel van de wandeling was afzien en Tat kreeg al flashbacks aan een verschrikkelijk bergbeklimming in Tanzania. Na veel binnensmonds gevloek was het eerste steile deel voorbij. Natuurlijk was het nog steeds bergop, maar meer gestaag. De viewpoint gaf een super uitzicht over de vallei onder ons. We zagen een berg in de verte en een grote rivier die zich opsplitste in verschillende zijrivieren. We zagen ook veel groen, dit maakte ons blij 😊

Na de wandeling was het tijd om terug naar Kuching te gaan. Helaas vonden we geen "grab" in de buurt. Dit was niet zo verwonderlijk vermits we wat in the middle of nowhere zaten. Gisteren hadden we wel geluk gehad, maar deze keer niet. We vroegen voor vervoer aan de ranger van dienst en deze zei iets van een minivan aan de grote weg. Dus gingen we hier naartoe en er was inderdaad een soort van bushokje in hout. Maar er kwam geen minivan, we hadden ook geen info gekregen van de uurregeling. Uiteindelijk kregen we toch een grab te pakken en konden we terug naar de stad.

In de namiddag gingen we iets drinken in een gezellige buurt. We merkten dat er iets aan de gang was. Er passeerde een soort van stoet. We dachten er niet veel over na en gingen opzoek naar avondeten. We vonden een hip restaurant dat groot was, maar ook leeg! Het eten was wel lekker, maar om eerlijk te zijn had alles ons gesmaakt na onze daagjes in de jungle. Buiten bleek de stoet verder te gaan en vrij groot te zijn. We vroegen wat er aan de hand was en blijkbaar was het de stadsprocessie voor Chinees nieuwjaar! We vonden dit een beetje raar vermits Chinees nieuwjaar pas in februari is. Maar we zagen inderdaad de kenmerkende dansende dranken. De stoet bleek ook in de straat van onze hostel te passeren. Dus bleven we natuurlijk een tijdje kijken. Er was een altaar wat verder en daar gingen de draken altijd naartoe om een rituele dans te doen. Het was heel leuk om te zien. Het leek wat op carnaval, maar toch wel anders natuurlijk.

Auge in Auge mit Edwin

March 4, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

Heute früh sind wir nach der Enttäuschung über das Frühstück in unserem Hostel, zum Black Bean Café gegangen, um uns einen Kaffee zu holen und haben unterwegs noch Nudeln gegessen.
      Dann haben wir uns auf den Weg zum Semenggoh Nature Reserve gemacht. Das ist ein Areal in dem wilde Orang-Utans, nur 20 min von der nächsten Stadt entfernt im Regenwald leben. Da in Ernte-schwächeren Monaten die Tiere im Regenwald nicht genug Essen finden, kümmern sich in dem Nature Reserve Menschen darum, dass die Orang-Utans mehr Früchte bekommen. Immer morgens und abends werden Fütterungen durchgeführt, ob die Tiere dann kommen, ist ihnen selbst überlassen und für schaulustige Touristen immer ein Risiko. Heute kam morgens kein Einziger. Wir waren zur Nachmittags-Fütterung da und konnten ein schwangeres Weibchen beim Kokosnuss-Knacken, Ananas mampfen und Milch trinken beobachten. Währenddessen kam einer der Pfleger und war ganz aufgeregt. Man hätte wohl Edwin, das älteste Männchen gesichtet, das seit 2 Monaten nicht mehr zurückkam - auf dem Parkplatz. Daraufhin stürmte unsere Gruppe zum Parkplatz um den Orang-Utan zu sehen. Dieser lief gemütlich entlang des Weges und wartete darauf, dass man auch ihm ein wenig Obst brachte 🐒
      Da es im Laufe des Nachmittages immer sonniger und heißer wurde, ich aus dem schwitzen ohne jegliche Bewegung nicht mehr rauskam, entschieden wir uns gegen eine weitere Wanderung und fuhren zurück nach Kuching - erstmal unter die Dusche.
      Den Abend verbringen wir am Wasser und planten die nächsten Tage.

Auf zur Insel Borneo

March 3, 2019 in Malaysia ⋅ 🌧 27 °C

Nach 5 Stunden Schlaf sind wir aufgestanden und haben mit Mühen super früh am Sonntag einen Grab-Fahrer gekriegt, der uns zum Flughafen gefahren hat. Nach kurzem Ungewissen ob wir von domestic oder international fliegen, und der Ansage (als wir noch beim Gepäck Check in standen) dass der Check in für Borneo nun geschlossen sei, landeten wir doch sicher in Kuching.
      Unsere Emfpangsdame vom Hostel hat uns das Zimmer gezeigt und den Pool angepriesen, der aus unerklärlichen Gründen an dem Tag leider leer war - jesko hat trotzdem eine rund mit dem Schwan gedreht. Den Tag haben wir die Stadt erkundet, uns den ersten Sonnenbrand geholt und uns abends mit meinem Bekannten Fred aus Deutschland verabredet. Die Jungs haben sich ihren frischen Fisch ausgesucht, ich hab mich mit Chicken Süß Sauer zufrieden gegeben.
      Ein gelungener Abend an der Waterfront in Kuching, mit Cider und Musik. 💆🏻‍♀️🌈👋

Marco Polo

August 6, 2023 in Malaysia ⋅ ☁️ 30 °C

Vandaag ontbijten we weer buiten de deur, we zoeken een tentje op tussen de locals en bestellen voor een habbekrats wat eten. We krijgen grote porties dus we krijgen het niet op. Wel is het eindelijk gelukt om goede zwarte koffie zonder suiker en melk te bestellen! Prima bakkie!
      Als we zijn uitgegeten is het tijd om de backpack weer in te pakken want we gaan naar een hostel. We zijn er eerder al even langs gelopen dus we weten al waar we naartoe moeten. De backpacks zijn flink zwaar dus het valt wel even tegen. Als we ons hotel uitstappen begint het ook nog eens te regenen dus we halen snel de regenhoezen tevoorschijn. Gelukkig blijft het bij een paar druppels alleen hierdoor is het gelijk erg vochtig en de combinatie van hitte en de zware rugzak zorgt ervoor dat het best pittig is! Ondanks de paar druppels komen we toch drijfnat aan bij het Marco Polo hostel. Gelukkig worden we met open armen ontvangen en in no-time hebben we al een afspraak om een dag later op pad te gaan met andere backpackers! We zitten daarna nog met een Nederlands meisje te kletsen en als we weer een beetje bij zijn gekomen gaan we Kuching in voor nog wat sightseeing.
      We willen graag naar de overkant van de rivier en stappen in een bootje voor 20ct. per persoon. We hebben in een aflevering van 3opreis gezien dat hier lekkere cake wordt verkocht en al snel hebben we het juiste tentje gevonden. Mira’s Cake House! Binnen mag je alle smaken proeven en daar maken we dan ook graag gebruik van! We nemen 2 cakes mee, een rood-wit-blauwe en een bruin met gele, want die vonden we het lekkerst. Als we weer buiten lopen beginnen we toch te twijfelen en besluiten om weer terug te gaan om nog 2 cakes te halen :-D .
      Daarna lopen we richting de brug over de vlonder maar die blijkt helaas dicht te zijn aan het eind dus we lopen om via het regeringsgebouw. Hier komt Lynn 2 gespierde jongens tegen en ze steekt haar bewondering niet onder stoelen of banken. Gelukkig zijn de jongens Nederlands, hebben alles gehoord en Lynn neemt spontaan de kleur van een tomaat aan. Het uitzicht op het regeringsgebouw en de vlaggenmast zijn van dichtbij nog indrukwekkender. Vervolgens lopen we over de S-vormige brug en genieten van het uitzicht op de stad waar we al een paar dagen vertoeven, alleen dan vanaf de andere kant.
      Het is flink warm dus we besluiten om een Grab terug te pakken naar het hostel, daar komen we even bij in de airco. Annika gaat even douchen en komt terug met de vraag hoe wij dat hier gedaan hebben want hier passen we toch nooit onder?! Blijkt dat ze heeft gedoucht onder de bidet sproeier, Lynn en ik barsten in hard lachen uit dat ze onder de billendouche heeft gestaan. We kletsen nog wat op het balkon en delen wat cake uit. Op advies van de eigenaar gaan we vanavond naar het Food Festival, als we daar aankomen weten we niet wat we zien. Honderden eet tentjes met bijzondere maar gelukkig ook herkenbare gerechten. Een soort Lepeltje-Lepeltje XXXXL. We kiezen alledrie wat lekkere dingen uit en drinken een Maleisisch biertje. Verder kijken we onze ogen uit en lachen ons rot van alle oooh’s en aaah’s die we krijgen toegeworpen als mensen ons zien. Als we terugkomen zijn wij kapot, maar neemt Lynn plaats op het balkon tussen de andere gasten en kletst nog wat terwijl ze op haar laptop zit.

Rustdagje

August 8, 2023 in Malaysia ⋅ ☁️ 30 °C

Vandaag een uitslaap en rustdagje. Erik is als eerste wakker en gaat ontbijten op het balkon. Daar raakt hij aan de praat met een Belgisch gezin dat met 2 kids van 6 en 8 op pad is voor 3 maanden. De kinderen maken elke dag wat huiswerk en zo hebben ze goedkeuring gehad van school om weg te blijven. We wisselen wat ervaringen en tips uit, erg leuk! Verder brengen we de dag door op de kamer, met wat dutjes en lezen. We hebben eerder een heel klein hamburgertentje gevonden vlakbij en besluiten om daar te gaan eten. Heerlijk, een keertje even wat anders eten! Daarna lopen we nog even door naar Kuching en wil Lynn nog een nieuwe henna tattoo en we bekijken nog een keer de fonteinshow te bekijken.Read more

Kampung Panglima Seman Lama