Malaysia
Kampung Panglima Seman Ulu

Top Spot Food Court

September 5, 2018 in Malaysia ⋅ 🌧 24 °C

Moe van het vele lopen besluiten we om in het veelgenoemde Food Court te gaan eten. Er wordt erg positief over geschreven in de reisgidsen dus gaan wij het ook proberen. Wel een dingetje.....je moet wel van vis houden.

Boven op een dakterras van een groot kantoorpand vinden we deze bijzondere plek. Een plein vol met uitbaters die allemaal een nummer hebben en waar je je vis zelf kunt uitkiezen. Ook hier betaal je per gewicht. Ik ga voor een Red snapper, Cock Jan kiest de grote garnalen. Erbij een schaal met lokale groente (lijkt een beetje op groene asperges maar dan dunner) en wat rijst. Het drinken wordt weer apart geregeld en betaald aan de ander. Al met al een goed systeem. Als het eten komt zijn we aangenaam verrast, wat lekker! Oh ja, die grote rog op de foto mocht niet ontbreken, Cock Jan had een soortgelijke gezien toen hij op Perhentian aan het snorkelen was. Het blijft niet bij één keer. We gaan er de avonden er na ook graag heen.

Bako nationaal park

September 6, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 28 °C

Al vroeg op pad om met de bus naar Bako nationaal park te gaan. Het busstation hadden we vooraf opgezocht dus waren we er ruim op tijd. Wat blijkt, soms rijden de bussen hun eigen schema. De bus van 08.00 uur was dus gewoon een kwartier eerder vertrokken! Bij de bushalte maken we kennis met Karina. Een Amerikaanse uit Californië die op Bali woont met haar vriend uit Groningen. Klein wereldje toch weer.
      Ze heeft een oplossing, via de app GRAB boekt ze een auto voor ons drieën. Zeg maar een soort privé taxi. Die is er binnen 5 minuten en zo komt het dat we alsnog kort na acht uur op weg zijn naar Bako. Deze rit kost ons RM12 pp.

Bij het park eerst een bootticket kopen van RM20 pp en daarna het ticket voor het park RM40 pp. Je kunt alleen in het park komen door met de boot de Santubong rivier af te varen en het laatste stukje over de Chinese zee.
      Het is net iets gaan regenen en de lucht is monotoon grijs, hopelijk klaart het straks op.

Na ongeveer 30 minuten varen komen we bij het park waar alle trails beginnen. Vannwege het laagwater moeten we uit de boot een stukje door het water om op het strand te komen. We horen al gelijk dat de neusapen (Proboscis) vlakbij zitten dus we gaan op onderzoek uit. Jammer van de grauwe lucht maar we zien er drie. Een leuke start nietwaar.

Voor we van start gaan drinken we eerst koffie en gaan dan op advies van de gids de korte trail Telok Paku lopen omdat de apen hier vaak zitten. Garantie krijgen we uiteraard niet. Als we net zijn begonnen en van het uitzicht genieten blijken we een soort van ingesloten door de brutale long-tail makaken. Ik geef een keiharde gil en de apen reageren onmiddelijk met gegrom. Wat een griezels zijn het toch. Het pad doet ons voor een deel denken aan Mossy Forrest in de Cameron Highlands. Het grote verschil is wel dat zeewater hier een rol speelt en er dus mangroves zijn.
      Het is flink warm en de hoge luchtvochtigheid maakt dat we als een malle transpireren. Helaas komen we geen (andere) apen of dieren tegen. Op het eindpunt staan we op het strand waar de rotsen/stenen vreemd gevormd zijn. Er zitten mooie ronden uitgesleten gaten in, bijzonder om te zien. Na een korte stop beginnen we aan de weg terug.

Als we weer bij het begin zijn lunchen we samen met Karina en besluiten gezien de tijd die we nog hebben en het vermoeden niet veel meer te zullen zien, niet nog een trail te gaan lopen. Samen lopen we nog wel een klein stukje achter het parkkantoor waar we opnieuw de neusapen zien!
      Met de boot varen we even voor drie uur weer terug de rivier op. Weer een bijzondere ervaring op zak.

Semenggoh - Orang Oetans in de hoofdrol

September 7, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 31 °C

In dit reservaat worden Orang Oetans gerehabiliteerd en in het wild teruggeplaatst zodra ze eraan toe zijn. De dieren zijn vaak in beslag genomen omdat ze wees zijn of gewond/gehandicapt geraakt zijn door langdurige gevangenschap door mensen.

De dieren worden twee keer per dag bijgevoegd omdat er in het reservaat zelf onvoldoende voor hen allemaal te eten is. Dit gebeurt op vaste tijden en het reservaat is dan ook maar twee keer per dag een uur open. De meeste kans heb je in de ochtend. De dieren hebben de hele nacht geslapen en hebben dan vaak meer trek in wat bananen en andere soorten fruit. We hebben geluk!

De verzorgers maken een bepaald geluid waarmee ze de dieren laten weten dat er iets te halen valt. Langzaam hoor je geritsel in de boomtoppen. Ze slingeren zich rustig van tak naar tak en komen via de touwkabels richting het platform. Wat is dit bijzonder. Er komen er drie op het fruit af. Twee volwassen dieren en een jonger dier. En wat een kracht zoals ze daar aan een arm/voet blijven hangen en rustig het fruit opeten. De verzorger gooit een kokosnoot omhoog naar een van de dieren. Die vangt de kokosnoot met gemak en slaat deze tegen de boom totdat er een barst in komt.

We gaan nog naar een andere voederplek waar de verzorgers proberen de volwassen mannetjes te laten komen. Helaas, die gaan we niet zien. Er schijnt onderling gevochten te zijn de afgelopen drie dagen. Waarschijnlijk zitten ze dieper in het woud. Toch krijgen we op de eerste voederplaats nog een kleine toegift van de andere drie Orang Oetans. Onze dag kan niet meer stuk.

Kuching Noordoever

September 8, 2018 in Malaysia ⋅ 🌧 29 °C

Omdat we deze dag min of meer over hebben (omdat we geen tweede dag naar Bako gaan) besluiten we om een wandeling aan de noordkant te maken. Hier liggen ook de old villages Kampung Boyan, Kampung Surabaya, Panglima Seman Lima, Semarang, Bintawa Hulu en Bintawa Hilir. Deze 'dorpjes' liggen tegen de Sarawak rivier aan. De hele weg worden we uitermate vriendelijk begroet door werkelijk iedereen. De meeste toeristen stoppen bij Kampung Boyan en gaan dan met de boot weer terug naar de zuidkant. Wij volgen de rivier tot voorbij de dorpjes om dan de brug over te gaan naar de zuidkant.

Wat een kleurrijke dorpjes en dito bewoners. Het was het meer dan waard om hier doorheen te lopen.

Kuching Zuidoever

September 8, 2018 in Malaysia ⋅ 🌧 28 °C

En ja, als je het water over bent gegaan, moet je ook weer terug. We weten al dat dit een stuk minder aantrekkelijk zal zijn maar gaan vol goede moed door. Op de noordoever zagen we zeker wel zes varanen. Wat een snelle beesten zijn dat zeg. Bijna niet op de foto te krijgen. De enige die wel op de foto staat lag aan deze oever, ver weg en daardoor minder imposant.

Omdat we al bijna twee uur wandelen bij een toch wel warme en drukkende temperatuur houden we een korte stop voor wat koude limonade. Erg welkom na twee flesjes lauw water.
      We wandelen stevig door en proberen de rivier weer te vinden nadat we het kantorenpark achter ons hebben gelaten.

We lopen langs de vissersboten waar een betrekkelijke rust heerst op dit moment van de dag. Vlak daarna zien we een paar netten hangen met erin schildpadden. Een foto maken mag niet en op onze vraag of ze ze zelf gevangen hebben en of ze om op te eten zijn blijft het stil. We passeren een stuk stoep waar in de rand allemaal kaarsjes gestoken zijn. Het spoor gaat richting de tempel. Dichtbij de tempel zien we een boom met mooie bloemen en bijzondere vruchten eraan. Het heeft het model van een kokosnoot maar wat het is weten we niet.

Even denken we dat dit het is wat we op de zuidoever zullen zien maar we treffen nog een ' visafslag' waar de vangst van dag wordt uitgesorteerd. We zien gigantische pijlstaartroggen, kleine haaien (waar de vinnen al vanaf gehaald zjjn), maar ook grotere haaien, een hamerhaai en een soort waarvan we niet weten welke het is. Dit was veruit de grootste van allemaal. Helaas waren ook deze mannen niet erg spraakzaam maar lieten ons wel toe. Ze gingen onverstoorbaar door met het sorteren.

Naar de overkant

September 5, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Na koffie gedronken te hebben in Chinatown steken we de rivier over. Dat doen we via de moderne brug die de noordoever met de zuidoever verbind. Deze voetgangersbrug is 335 meter lang en 3.25 meter breed. De constructie heeft de vorm van de letter S. De twee naast elkaar geplaatste torens lijken op de Hornbill. 's Avonds is het DUN Building (State Legislative complex) mooi verlicht. Eenmaal aan de overkant moeten we een forse wandeling maken. Als eerste komen we langs het DUN Building maar daar mag je niet in en je moet er dus helemaal omheen. We bezoeken geliijk maar de orchideentuin. Hiervan straks de foto's. We lopen vervolgens door naar Fort Margarita en dan door naar Kampung Boyan. Eén van de oude villages.Read more

Saturday is a hashing day

October 6, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 88 °F

I'm chilling out before today's hash at around 4 followed by an On After for dinner and drinks.

I was wiped out after Bako yesterday, so just a quick bite to eat before having a hot shower and a long sleep.

So long [for now] and thanks for all the fish. ✌️

Meer Kuching - Chinatown

September 5, 2018 in Malaysia ⋅ 🌧 24 °C

Als je door Carpenter Street loopt en afbuigt naar de Waterfront 'ruik' je de specerijen die worden verkocht maar ook gedroogde vis en kippen (gelukkig gekoeld en/of bevrorern). Er wordt werkelijk vanalles aangeboden zoals enorme pannen, mooie stoffen, hoofddeksels voor de mannen, boerka sjaals voor de vrouwen, drogisterij artikelen en er zijn lokale bewoners/boeren die er de opbrengst van het land aanbieden. Je kijkt je ogen uit.Read more

Kuching & wetlands

July 30, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag lekker uitgeslapen. Na een ontbijtje met de taxi richting centrum en twee Chinese tempels bezocht, prachtig! Daarna verder chinatown in en over de prachtige loopbrug gelopen. Kuching is een heel relaxte stad, niet te groot en vrij compact. Heerlijk om maleisie mee te starten.
      Na een plons in het zwembad richting de wetlands met taxichauffeur James. Met een kleine boot eerst richting de dolfijnen en we hadden geluk! Prachtig om de zo te zien zwemmen! Na een paar neusapen en een bezoek aan een authentiek vissersdorp ook vuurvliegjes en heeeeel in de verte krokodillen gezien. Daarna in het donker terug over het water, super cool! Op de weg terug reed onze James nog langzamer als op de heenweg, zo’n 40 waar je 90 mocht. Maar we zijn veilig thuis gekomen :) na een snelle late maaltijd nu lekker naar bed! Slaap lekker.

Kuching

September 5, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

We hadden al gelezen waar de naam Kuching vandaan komt. Het woord Kuching betekent in het Bahasa kat. Hierdoor heeft Kuching in veel reisgidsen de naam Cat-City gekregen. Op straat kom je ze in verschillende beeltenissen tegen en er is zelfs een kattenmuseum! Wat ook opvalt is de Street Art. Er zitten prachtige afbeeldingen tussen. Kijk zelf maar!Read more

Kampung Panglima Seman Ulu