Malaysia
Kampung Pasir Hantu

Auf die Insel

February 21, 2019 in Malaysia ⋅ ☀️ 27 °C

Schnell weg zur Fähre.
      Das Auto parkt sicher bei dem freundlichen Herren, der mich zurück auf dem Moped mitnimmt 😳😄
      Tunaexpressi bringt mich ins kleine Paradies auf Pulau Perhentian Besar.
      Ich ahnte es vorher: kein Internet 🤷🏼‍♀️
      "The wifi cable got stolen" 😂
      Ist mir egal, der Strand und das Wasser sind herrlich 🌊☀️🌴

Erfolgreiche Schnorcheltour

March 23, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Heute haben wir den Vormittag wieder am paradiesischen Strand verbracht und ich habe mich um meine Tiefenbräune gekümmert.
      Um 14 Uhr ging’s dann los zu unserem Schnorchelausflug. Der war um einiges erfolgreicher als das gestrige Tauchen.
      Wir haben eine riesige Schildkröte gesehen, direkt neben uns und mehrere Haie.
      Außerdem habe ich einen Malayen der nicht schwimmen konnte und aus irgendwelchen Gründen ohne Schwimmweste im Wasser war, vorm ertrinken gerettet 🤦🏻‍♀️
      Nach der 2,5-Stündigen Tour haben wir angebrutzelte Schultern und sind ziemlich erschöpft.
      Abends gab’s Burger und wir lassen den letzten Abend hier mit Apple Cider am Wasser ausklingen.

Mossy Forrest & BOH theeplantage

August 30, 2018 in Malaysia ⋅ ☀️ 30 °C

Vandaag gaan we naar Mossy Forrest, de naam doet wel wat vermoeden. We zullen zien. De weg erheen is geen gemakkelijke. Diepe kuilen, hoge hobbels en op meerdere stukken te smal om elkaar te passeren. De berm zien we meer dan eens en ook moeten we af en toe in zijn achteruit maar we komen goed boven. En dan begint de klim van vele trappen (zucht! Al wéér trappen).

Langzaam verandert de omgeving in een wat beschut en licht begroeid bos. We hebben ook nog een uitkijktoren beklommen, het uitzicht was aan beide zijden bijna gelijk. Overal even groen! Deels gaat het pad verder maar er moet ook veel geklauterd worden tussen immense boomwortels door met eronder een wat drassige bodem. Cock Jan haakt af na diverse gaten tussen de boomwortels te hebben zien. Ik ga tot het bordje met 2000 meter hoogte (zonder te weten hoeveel verder het pad nog gaat) en keer dan weer om.
      Eenmaal terug bij de auto even uithijgen en weer hetzelfde onmogelijke weggetje terug naar beneden.

Onze volgende stop is de BOH theeplantage. Ook de weg hier naartoe is bochtig en hobbelig maar het uitzicht maakt veel goed. We zien mannen aan het werk op de plantage, het lijkt geen zwaar werk maar je staat wel de hele dag in de brandende zon. Ook wij mogen even voelen hoe warm die zon is als we (wederom) via een lange trap naar de theeplantage lopen. Eenmaal boven is er een restaurant waar allerlei smaken thee te krijgen zijn en op het terras heb je schitterend uitzicht. Ook is er een korte tour door de fabriek mogelijk en is er een winkel waar je je als theeliefhebber kunt uitleven.

Na dit bezoek ga ik ziek naar bed (de Indiase keuken is niet de mijne). Met koude rillingen en koorts slaap ik door tot de volgende ochtend. Cock Jan moet er helaas alleen op uit.

Bei jeder Gelegenheit ins Wasser

May 28, 2018 in Malaysia

Während Max schon früh morgens losgestiefelt ist, um unbekannte Buchten zu beschnorcheln, schliefen die anderen aus. Der Hauptteil des Tages wurde zum Essen, quatschen und Wehwehchen-auskurieren benutzt. Am Nachmittag, kurz bevor die Sonne im Untergang begriffen war, ging es dann nochmal für Jonas und Max zum Schnorcheln in eine näher gelegene Bucht.
      ..grade als Max rufen wollte, dass Jonas doch mal etwas schneller machen sollte damit sie die ganzen coolen Sachen sehen können, gleitet ein Schwarzspitzen-Riffhai an ihm vorbei. Genau in dem Moment als Max wie blöde in seinen Schnorchel jaulte und das Symbol für 'Hai!' machte schaute Jonas Kopf aus der Wasseroberfläche. Eilig versenkte er seinen Kopf wieder und zückte die Unterwasserkamera. Haie sind toll.. vor allem wenn sie so klein und süß sind. Des Weiteren gab es eine Schildkröte, eine riesige Schule an Papageifischen, einen uns bisher unbekannten Federschwanz-Stechrochen und verschiedene Clownfische zu sehen. 😃
      Abends gab es dann Burger und frittiertes fürs Seelenheil. 🍔🍟

Ein Tag im Meer

March 22, 2019 in Malaysia ⋅ 🌙 27 °C

Heute haben wir ausgeschlafen, gut im Resort gefrühstückt und dann erstmal eine Weile entspannt. Um 14 Uhr ging es los zum tauchen!
      Wir waren, wie so oft auf unserer Reise, die einzige zu der Uhrzeit und hatten deshalb den Tauchlehrer und das Boot ganz für uns alleine.
      Nach einer kurzen Einweisung mussten wir nur wenige Minuten zum Tauchspot fahren.
      Das tauchen war cool und anstrengend, leider haben wir jedoch nicht so viel gesehen wie erwartet und das Wasser war nicht so klar, wie die Tage zuvor. Eigentlich wollten wir am nächsten Tag gleich noch einen Tauchgang machen, da es hier wirklich günstig ist, lassen das aber sein, da es doch ein wenig enttäuschend war.
      Dafür werden wir morgen lieber an einer günstigeren Schnorcheltour teilnehmen.
      Nach dem Tauchen waren wir ziemlich kaputt, gingen erstmal duschen und ich verbrachte den Nachmittag mit lesen.
      Im Laufe des Nachmittages lernten wir eine Australierin kennen.
      Zu Abend haben wir mit unseren französischen Zimmergenossen gegessen.
      Den Abend haben wir dann gemeinsam mit Karten spielen ausklingen lassen. Die Australierin stelle sich als komische Person heraus.😂 Als sie nach dem Essen zum Kartenspielen dazustoß, war sie schon völlig betrunken und hat das ganze Spiel aufgehalten. Zum Glück hat sie es irgendwann eingesehen und ist zurück auf ihre Veranda gegangen 😀

Bye bye Paradise

March 24, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Heute früh mussten wir um 10 Uhr auschecken. Den Mittag haben wir noch mal am wunderschönen Strand verbracht. Um 16 Uhr ging dann unser Boot zurück zum Festland. Dort war dann warten angesagt. Um 20:15 Uhr geht unser Nachtbus zurück nach Kuala Lumpur.
      Da gerade Ferien sind, gibt es anscheinend eine erhöhte Nachfrage nach diesen Bussen, weshalb Extra-Busse eingesetzt wurden. Leider haben wir einen solchen Bus abgekriegt. Die sind nicht für lange Fahrten vorgesehen und waren deshalb schrecklich unkomfortabel. Trotzdem haben wir die Nacht überstanden und kamen gegen 7 Uhr morgens in KL an.

Schnorcheln und noch mehr Schnorcheln

August 6, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

In unserem wundervollen Haus hier sind wir eigentlich nur schnorcheln oder gehen zu Belindas essen:)

Unser Haus teilen wir uns außerdem noch mit Weißlippen Affen, Waranen und Eichhörnchen.

Letztere stehlen auch die ganze Zeit unser Essen und sogar Strepsils!

Im Meer sind wir schon Haien, Muränen, Rochen, Korallen und natürlich ganz vielen Fischen begegnet. Was uns alle besonders freut ist dass wir auch Meeresschildkröten gesehen haben 😍 manche sogar mehr als 1.5 Meter groß!! Sehr beeindruckend.
      Leider sind sie auch hier bedroht und dumme Touristen die sie dann anfassen und Boote die sich mit gefühlten 100km/h nähern, helfen natürlich auch nicht.

Dé Perhentian eilanden

August 11, 2016 in Malaysia ⋅ 🌧 15 °C

Na onze lange reis naar Kuala Besut stappen we op de laatste boot van de dag naar de Perhentian eilanden. Hét paradijs volgens onze guidebooks.

Een beetje gespannen zitten we op de boot. Niet alleen omdat de kapitein ons bootje met een noodvaart over de ruwe golven stuurt, maar ook omdat het niet is gelukt vooraf een kamer te reserveren. We hebben verhalen gehoord over backpackers die hun eerste nacht op het strand moesten bivakkeren omdat letterlijk het hele eiland vol(geboekt) was.. Fingers crossed dus.

Als we aankomen op het strand blijken de verhalen niet overdreven. Werkelijk alles zit vol. Onze enige opties zijn een een knetterdure treurig uitziende driepersoonskamer, of met zijn drieën een tweepersoonstentje delen. Van ellende steken we maar over naar Long beach -het deel van het eiland waar niet de golven maar de beats je 's nachts uit je slaap houden- waar we met veel geluk nog twee hutjes vinden waar je weliswaar je bed uitdrilt, maar in ieder geval geen fortuin kwijt bent. Wel is - maar dit geldt voor het hele eiland- de helft van de toeristen Nederlands en tussen de 20 en 25. We zijn natuurlijk hartstikke verwend, maar come on, het lijkt bij vlagen wel Zandvoort aan Zee. Reizen in het hoogseizoen is niks voor ons, zoveel is duidelijk 😉.

Pas als we de volgende ochtend twee hutjes weten te bemachtigen bij butterfly chalets krijgen we weer hoop. Hoewel de hutjes hun beste tijd wel gehad hebben bieden ze een fantastisch uitzicht en het is er heerlijk goedkoop. We pakken onze ereaders en handdoekjes erbij en spelen tussendoor wat kaartspelletjes. Heerlijk dat relaxen. Joyce is extra blij met wat beachtijd, en na het harde werken en de drukke tijd in Nederland heeft ze dat ook dik verdiend. Thomas en ik zijn het stadium van 'verdienen' natuurlijk al lang en breed voorbij 😉.

Op dag 3 doen we een snorkeltrip. Het is waanzinnig mooi. Een hele dag cruisen we rondom het eiland, alleen onderbroken door een lunch in fisherman's village. We zien tientallen Nemo's -clownfish- die zich verstoppen tussen de anemonen, gigantische schildpadden die onder ons doorzwemmen, prachtig gekleurde vissen die we nooit eerder hebben gezien, bizar grote doopvontschelpen en uiteraard schitterend koraal in alle mogelijke vormen en kleuren. Kortom: Perhentian Kecil dolt het Great Barrier Reef met twee vingers in de neus! Mooiste van alles is nog dat je al dit moois voor minder dan een tientje mag aanschouwen. Een dikke aanrader dus, mocht je ooit in de buurt zijn. Om nog even geen afscheid te hoeven nemen van de onderwaterwereld kijken we 's avonds The Little Mermaid op onze veranda. Altijd goed.

Pas op onze laatste dag - we hebben dan al onze terugreis geregeld - vinden we écht het paradijs. We lopen door de jungle naar twee verlaten strandjes, adam & eve beach. Flink bezweet vinden we even later wat we zoeken, een prachtig wit strand omlijst door helder blauw water. Er is niets, geen hotels, geen strandtentjes en er is niemand. Precies zoals we het graag zien. Ongelofelijk mooi. We lanterfanteren in het water en spelen 'jeux des cocos', jeux des boules met kokosnoten (top idee van Thomas!). Ja, nu is onze Robinson ervaring compleet.. Wat hebben we het toch goed!

Cameron Highlands-Perhentian Island

August 31, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

We gaan vroeg op weg om de ruim 300km af te leggen in vijf uur van Tanah Rata naar Kota Batu. Het heeft geregend vannacht maar daar hebben we niks van gemerkt. Het ruikt heerlijk fris buiten. Om 07.45 uur gaan we rijden en zien het landschap langzaam veranderen van theeplantages en andere gewassen die hier worden gekweekt in de bekende heuvels met palmbomen. Onderweg komen we ook hier weer vrachtwagens tegen, zo zwaar beladen met boomstammen dat je ernstige twijfels hebt of ze berg op wel halen. Van een wat bewolkte lucht zien we de zon voorzichtig doorkomen.
      Het is lastig om onderweg een kopje koffie te vinden dus kiezen we maar een ijskoffie. Smaakt net iets beter.

Vijf uur later staan we op het vliegveld van Kota Baru waar we de auto weer inleveren en een taxi nemen naar Besut. Het is ongeveer een uur rijden en de taxirit kost RM73. In Besut melden we ons bij het kantoortje van Cocohut Resort voor ons bootticket en hotel op Perhentian Island. We worden naar de pier gebracht (kwestie van oversteken) en na het betalen van een vorm van milieubelasting van RM30 gaan we met ongeveer 16 personen op een soort (speed)boot de zee op. Het water spat meer dan een meter hoog op langs de zijkant en het ziet er spectaculair uit. Gelukkig is de zee vrij kalm. We stoppen op een paar andere plekken voordat wij aan de beurt zijn. Dit is het enige moment dat je liever met een rugzak zou reizen. Zand en kofferwieltjes worden geen vrienden. Nadat we hebben ingecheckt gaan we na een late lunch een stukje van het eiland verkennen. De zon brand goed, dat wordt flink smeren de komende dagen. Langzaam zien we de zon achter Perhentian Kecil zakken.

Perhentian Islands

September 2, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Wij zitten voor vijf dagen (31/8 tm 4/9) op Perhentian Besar, het grootste eiland en kijken uit op het kleine eiland (Perhentian Kecil). Het blijft bij dit soort foto's want er zijn geen wegen op dit eiland. Als je naar een ander strand wil of naar het andere eiland dan neem je voor RM5 de watertaxi. Er zijn wel enkele junglepaden maar die zijn max. 30 minuten. In de relax modus dus😎.
      Perhentian is het eiland om te snorkelen.Je kunt ook vanaf het strand naar een rif zwemmen en er de mooi gekleurde vissen zien.
      Al twee nachten op rij is er forse regen maar bij het opstaan is er weinig meer van te merken. We zien in de verte onweer boven het vasteland maar het kwam niet veel dichterbij. Met een heerlijke koele bries is het geen straf om hier te onthaasten.

Kampung Pasir Hantu, Перхентианские острова