Malaysia
Kampung Pasir Petani

Beachtime

June 7, 2023 in Malaysia ⋅ ☁️ 30 °C

Ich bin reif für die Insel, dachte ich mir nach all den Wanderungen und der Hitze. Also auf zu Ostküste. Eigentlich wollte ich auf Pulau Lang Tengah mein Zelt aufschlagen. Aber als der Campbesitzer dort spontan den Preis verdoppelte, entschied ich mich doch für die Perhentian Islands. Nicht die schlechteste Entscheidung wie sich herausstellte. Ein toller Hausstrand, gutes Essen und Haie beim Schnorcheln. Was will man mehr. Das Wasser war paradiesisch und es gab sogar Party und Feuershow auf der anderen Seite der Insel 👍Read more

Perhentian Kecil

August 3, 2022 in Malaysia ⋅ ☁️ 27 °C

Nu har vi spenderat 7 av 8 nätter på Keranji Beach resort på Perhentian Kecil, den mindre av de två bebodda Perhentian Islands (den större heter Perhentian Besar). Keranji är en liten resort på sydvästra Kecil, lite off från ”partystranden” på ön, Long Beach, men gudars så lugnt och mysigt det är här! Vi bor i en liten bungalow, med inte så mycket mer än en säng, en fläkt och ett myggnät, men det har fungerat oväntat bra, det är bara de timmar om dygnet när elen är avstängd, och fläkten alltså inte fungerar, som kan bli jobbiga, tur då att havet ligger två meter från bungalowen (alla fall för den vi bor i). Stället drivs av två bröder som är två av de vänligaste och mest tillmötesgående människor jag träffat, och hjälper till med allt möjligt man behöver hjälp med. Maten i den lilla restaurangen är otroligt god, det säger mycket med tanke på att vi inte varit så imponerade av malaysisk mat hittills… Djur har vi gott om, hönor med tuppar, två kaniner, två kattungar, fåglar (varav en korallhäger som verkar bo här), geckoödlor av alla storlekar, andra ödlor, fjärilar i mängder, varaner och annat smått och gott. Drömmen!

Promenaden till Long Beach (som är det enda stället (med undantag för en restaurang på det lite mer närliggande Coral Bay) som har barer/restauranger som serverar alkohol) tar med lite tempo ca 30 minuter, och går genom djungel, men på en stenlagd gång av varierande kvalitet. Det är i alla fall inga problem att gå (även i flipflop!) och nattetid behöver man bara en pannlampa så är det inga problem. Vi har varit väldigt glada och nöjda att vi bor där vi bor, men förstår om vissa kanske tycker det är lite väl off. För den som inte vill knata genom djungeln finns det taxibåtar som kan ta en överallt, inklusive Perhentian Besar.

Under tiden här har vi tagit det väldigt lugnt. Det har varit flera dagar av bara lugnt häng på vår lilla veranda, i skuggan läsandes Harry Potter (vi har laddat läsplattorna med alla böcker), men vi har också gått på hikes på olika platser på ön. Igår var vi på en otroligt jobbig men vacker och rolig utflykt till bland annat fyra av de kända stränderna på ön, alla mer vackra än den tidigare. Det var 7 timmar av svett. Just igår var det enormt fuktigt i luften, så efter bara någon timme var vi lika blöta som om vi hade badat. Turen gick mestadels genom djungeln, som tyvärr är… tom. Alltså, ja, det är skönt att slippa vara orolig för ormar och annat farligt, men människans påverkan på naturen blir sorgligt märkbar när man knappt ens hör ett fågelkvitter när man går igenom tät djungel. Innan vi gick tillbaka till Long Beach där vi drack en segeröl och åt en segerburgare, fyllde vi på energiförrådet på den enda resorten på norra halvan av ön, D’Lagoon. Vi råkade (vi skulle vara lite våghalsiga och beställa ngt vi inte visste vad det var) bland annat beställa in typ.. fiskpuffar, som är en lokal rätt på ön. Vi har ätit de förr, och har inte varit jätteimponerade, de smakar som… torra fiskbrödsbullar. Såsen är god i alla fall, hehe.

Idag skulle vi ha åkt på en snorklingstur runt i närområdet, men när vi vaknade var havet i uppror, höga vågor och blåst, och framåt lunch började det regna lite, så vädret var mindre idealt. Förhoppningsvis kan vi åka imorgon förmiddag istället, som en avskedstur innan vi åker båt tillbaka till fastlandet på eftermiddagen. På kvällen tar vi sedan nattbussen till Kuala Lumpur, där vi på fredag morgon tar flyget till Sandakan på Borneo!! Där väntar sedan en fyra dagars tur bl.a. längs Kinabatanganfloden! Förhoppningsvis får vi då se vilda orangutanger!! Därefter spenderar vi någon vecka till på Borneo innan vi troligtvis tar oss till Bali! We’ll keep you posted!

Îles Perhentians, la tete dans l’eau

June 25, 2023 in Malaysia ⋅ ☀️ 29 °C

dernier spot avant d’aller à Kuala Lumpur pour prendre l’avion pour le sri lanka, île et plage paradisiaque, des récifs mieux protégés qu’à bornéo, des bébés requins accessiblent de notre plage, de la plongée au niveau d’épave de bateaux, les yeux n’en revenaient pluuuuus
      Et aussi jsuis tombe par hasard sur le frère de valentin, un p’tit pote de la reunion qui plongeait avec moi, du coup y’avait val c’était la goooomme on a bien rigolé

Merci la vie pour ces expériences ❤️

Rainforest Beach

July 24, 2016 in Malaysia ⋅ ☁️ 15 °C

Literally. Paradise. I've never seen such clear beautifully blue water. Snorkelling, putting the world to right, reading, relaxing and watching the sun go down after walking across the island and camping out for the day. The perfect lazy Sunday!Read more

Pulau Perhentian Kecil

September 20, 2022 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

Reise von Kuala Lumpur per Inlandflug nach Khota Baru. Dann mit einem Taxi und zwei Kanadiern für 100RM (ca. 20 CHF) weiter nach Besut um das letzte Boot auf die Insel zu erwischen.

Kampung Pasir Petani