Malaysia
Kelantan

Here you’ll find travel reports about Kelantan. Discover travel destinations in Malaysia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Nur eine Nacht

February 20 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Die Fähre auf die Perhentian Inseln fährt in der Nebensaison nur morgens, deshalb schlafe ich eine Nacht sehr günstig in einem "Resort".
    Gefühlt wohnen noch 5 andere Menschen in der riesigen Anlage, die von einem See umgeben ist und dem Meer den Rücken zukehrt...? Der Strand ist quasi menschenleer und komplett vermüllt 😶Read more

Pulau Perhentian Besar - Kota Bharu

August 23 in Malaysia ⋅ ⛅ 28 °C

In je prišel dan, ko moramo reči adijo našemu otoku. Po zajtrku še zmečemo skupaj prtljago in na pomol čakat naš prevoz. Po nas pride, kot dogovorjeno, ob 12 uri gliser, ki nas brez milosti, s polnim plinom odpelje stran od raja. Žal berem, da vsi ti koralni grebeni okoli Redanga in Perhentian otokov, rapidno ugašajo, zarad vremenskih sprememb, močnih neviht in tako naprej. Žal, ko smo se potapljali, smo tudi mi videli to umiranje koralnih grebenov.

Perhentian Besar adijo in po morju glisiramo dobrih 40 minut, ko pristanemo v Kuala Besut. Tam nas pričaka na pomolu še gospa Zalizam iz agencije, ki nam je rihtala prevoz in potem nas nabulajo 11 ljudi s prtljago v kombi in nas peljejo v cca 70 km oddaljen Kota Bharu, kjer imamo še zadnjo noč. Tokrat malo bolj fin hotel, da se odpakiramo in pripravimo na pot. Na otokih smo imeli v sobi gekote, tudi enega ščurkota, ki je zalutal, smo poslali v nebesa, tukaj zdaj pa luksuz, za 46 EUR na noč z zajtrkom za nas tri.

Prvo seveda kopanje v bazenu, da se malo osvežimo po poti, potem pa gremo še to mesto pogledat. Ampak, mesto je prazno, zaprto vse, pridemo do tržnice, ki bi naj bila za videt, ampak dela morda 5 stojnic, vse ostalo prazno, zaprto. V trgovini preko ceste najdemo nov kovček, za dobro ceno, da lahko zamenjamo tistega, ki se nam je poti zlomil. Sprehodimo se še ob reki Kelantan pred hotelom in v sobi spakiramo vse kot je treba in si pripravimo stvari že za dolgo pot domov jutri. Jutri po zajtrku se še malo skopamo, po odjavi iz hotela pa bomo poklicali Grab taxi in od Kota Bharu letimo za Kuala Lumpur, ob 23 uri iz Kuala Lumpur do Istanbula in potem še iz Istanbula do Zagreba. Dolga pot bo, ampak naredili smo lepe spomine.

Oreoshake

June 24, 2016 in Malaysia ⋅ ⛅ 28 °C

De gedachte aan een bounty eiland maakt menig mens week. Zo geldt dat ook voor mij. Kabbelende golven. Kraakhelder water. Parelwitte stranden. Een aquarium vol met allerlei kleurrijke en verschillende grootte 'fishies'; aldus Tania, onze Finse scuba master. Bungalows met uitzicht op al dat pracht, snorkeltripjes, strandbarren met exotische cocktails die dat weke gevoel versnellen. Eindeloos uitslapen, slenteren en driemaal daags maaltijden verteren. In de middag wat zwemmen. Af en toe opkijken omdat een vis ui het water springt. Gebronsde mannen die met brandende stokken zwierig een show opvoeren tijdens zonsondergang. Een oudere Duitse yoga snorremans die enigszins gedwee zijn klasje probeert vol te venten. Je kunt wandelen door de jungle. Varanen observeren, die overigens grotere bange poeperts zijn dan jouw vrees voor een klein hapje uit je been. Meerdere Hangmatten tussen palmbomen helpen je om roezig de middaghitte te omzeilen. Lukraak zijn dit wat associaties die het brein wil zien bij de gedachte aan een bounty eiland. Ik geef toe het klinkt zoet en fijn. Het is daadwerkelijk het aanzicht van ons verblijf op de Perhentians.

De paradox van al deze hemelse illusies voor mezelf is: 'Ik haat bounty eilanden.'

Reizen voor mij, althans de gedachte over reizen, is een intieme inzage in het leven van andere mensen. Mensen die anders denken over het leven. Mensen die anders omgaan met de dood. Culturen die ik niet goed snap maar wel langzaam leer begrijpen. Landen waar werken nog ondernemen is en niet wachten op je loon. Mensen die niet zelf kunnen beschikken over de vrije wil en keus met wie zij hun leven willen delen. Culturen waar wij ik is. Culturen die anders kijken naar tijd en de omgang met die tijd. Landen waar de sterkste overleeft elke dag telt. Mensen die met het minste te besteden het warmst en gulst zijn in gastvrijheid. Al die culturen die haaks staan op waar ik vandaan kom. Waar ik mezelf tegenkom in westerse waarden. Culturen waardoor ikzelf rijker word zonder een uitkomst op mijn bankrekening.

De meeste bounty eilanden zijn gecorrumpeerd door verveling en consumptie. Zo ook de Perhentians. Het heeft niets te maken met lokaal leven, behalve dat locals daar ook moeten leven. Anders geformuleerd het heeft alles met lokaal leven te maken alleen niet het lokale leven begeert door mijzelf. De locals verdienen geld aan de witte, net te volgepropte westerlingen die zich schaars, zichtbaar verveeld de dag door worstelen met verschillende shakes, burgers en drank. Voor de locals is het meedoen of niet meedoen. Niet meedoen betekent mijn buurman wordt rijk en ik raak gefrustreerd. Wel meedoen levert twee groepen op. De goedlachse local en de onverschillige 'ik haat toeristen' local. Het eten wat de beiden groepen produceren is niet bijzonder goed. Achter elke palmboom liggen stapels afval. En het strand is bezaaid met restanten sigaretten.

De Perhentians liggen in Maleisië. Maleisië is een zeer streng islamitisch geregeerd land. Een bounty eiland als de Perhentians kan eigenlijk overal liggen behalve in Maleisië. De lokale dames zijn gedurende de dag volledig bedekt en de westerse evenknie loopt nog net niet naakt over het strand. De lokale bevolking is aan de ramadan en het witte volk slurpt en vreet zich vol met gefrituurde zooi en ijzige drankjes. Waarom naar de Perhentians als Ibiza een stuk dichterbij is? Misschien is dit wel het antwoord op stabiliteit en rust. Handel is de hoogste religie.

Dit klinkt natuurlijk allemaal als een pagina uit de scheurkalender van Van Straaten. Waarschijnlijk denk je: 'Gast zit niet zo te zeiken en hopelijk schrijft de boef weer snel.'
    Wat het dan ook is. Dit is ook een deel van onze wereldreis en in iedergeval een deel van mij.

Langzaam sijpelt een omgeving als de Perhentians met al zijn verveling en oppervlakkigheid mijn lijf in en word ik kribbig. Word ik geconfronteerd met westerse saaiheid. 'Ik koop dus ik heb plezier.' 'Ik consumeer dus ik ben.' En ik doe potjandorrie ook gewoon nog mee. Ik duik. Ik zit in dezelfde tentjes. Ik plons in het water. Ik verlang naar een Oreoshake! Sterker nog: 'Ik heb hem nodig!' Ik ben waarschijnlijk wat a-typisch maar voor mij is dit dus de metafoor voor mijn innerlijke strijd. Waar ik vandaan kom en wat ik verafschuw. Wat ik ben en wat ik haat. Een glimlach ontwaakt zich op mijn gezicht. Hoe kan ik dit denken, voelen, vinden, ervaren, opschrijven en ook nog delen. Dat is blijkbaar ook wie ik ben. Schrijf ik om jou dit stuk leuk te laten vinden, er kribbig van te worden of iets anders?

Ik ben benieuwd..

Cameron highlands

July 16 in Malaysia ⋅ ⛅ 25 °C

Opstaan in een vreemd land als je slecht nieuws krijgt, ver weg van je familie, is altijd extra moeilijk. Gelukkig splitst de groep vandaag in twee, zodat ik iets meer tijd voor mezelf heb. Maar eigenlijk wil ik gewoon naar huis..

Dat is helaas geen optie, dus gaan we door met datgene wat nu even van mij verwacht wordt: de reis begeleiden. In de Cameron highlands is het een stuk frisser dan in de rest van de regio, simpelweg omwille van de hoogte. We zitten immers op 1600m, en dat scheelt toch snel tien graden. Ik had op voorhand een halve dag tour geregeld voor de groep, waarbij ze een bezoek konden brengen aan een theeplantage en het zogenaamde Mossy Forest. Dat bos is quasi permanent gehuld in de mist, en daardoor ook erg vochtig en dus mossig.

Maar er deed zich noch een andere opportuniteit voor. Deze regio is namelijk ook gekend voor de grootste bloem ter wereld, de rafflesia, een bloem die erg zeldzaam is en maar een week bloeit. De kans dat je ze ziet is dus vrij klein, maar net de dag voor we arriveerden is er eentje open gegaan. Een unieke kans dus, die ik graag aan mijn groep wilde voorleggen. Tot mijn verrassing waren er echter maar twee deelnemers geïnteresseerd, de anderen zagen onder meer op tegen het uurtje wandelen dat ervoor nodig was. Dus splitsen we op: het grootste deel deed enkel de halve dag tour, de andere twee gingen met mij mee naar o.a. de bloem.

Doordat we maar met drie waren, was het voor mij een rustige en erg aangename dag. De bloem was fantastisch en de tocht er naar toe niet te zwaar, en ook het bezoek aan de theeplantage en het mossy forrest waren de moeite. Tijdens de tour maakten we ook kennis met een 72 jarige Canadees Bert, twee jonge Duitsers en een Sloveens koppel, en die afwisseling van gezichten was ook even fijn.

Al bij al een mooie dag, maar mijn gedachten blijven bij mijn familie..

Selamat tinggal dan terima kasih

August 24 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Pa je minilo tudi to potovanje. Po več kot 14 dnevih že razmišljaš o domači postelji, pa vendar, ko se ozreš nazaj, je minilo spet hitro. In kaj vse smo videli in doživeli v teh dnevih. Vsak dan je bil aktiven, ponosen sem na malo popotnico, ki je vso potovanje, s prtljago, nahrbtniki, celodnevno hojo, seljenje iz kraja v kraj, prevoze vmes in še kaj, oddelala več ali manj suvereno. V bistvu je že izkušena popotnica :)

Singapur smo obiskali prvič in ob prebiranju vsega pred odhodom, bo držalo, da je država prepovedi. Cigarete, ki jih prineseš s seboj ocarinijo, tudi seznam zdravil je objavljen, kaj lahko in kaj ne prinesti v Singapur, ampak tega nam na meji niso pregledovali. V bistvu je Singapur res moderno mesto, vse jim štima, red je, čisto je, ljudje so prijazni. Samo cene so ne preveč prijazne, odvisno kako se znajdeš. Mi smo še dobro gospodarili, iskanje “western” hrane pa bi bilo polom za potovalni budget. Sicer pa sem prideš tudi zaradi hrane in food court izkušnje in okusi so vrhunski.

Malezija je za nas že drugič. Približno smo vedeli kaj nas čaka, saj smo v letu 2017 oddelali že zahodno obalo. Letos torej, smo pa poleg Melake, ki se splača videt, šli pogledat še končno Redang in Perhentian otoke. Melaka in Kuala Lumpur sta proti vzhodni obali kar velik preskok. Kuala Terengganu na primer, praktično piva ne moreš dobiti, v letu 2017 so “reševali” to Kitajci, tukaj pa jih je občutno manj. Če vprašaš po pivu, te debelo ali skoraj zgroženo gledajo :) Redang je otok, ki smo ga videli, ampak priporočat ga odkrito ne morem preveč. Cene so kar visoke, hrana je draga in izbira odvisna, v kateri resort se pospravite. Za razliko od Perhentian otokov, ki pa jih lahko zelo priporočim, saj so cene več kot okusne, cela scena je, vsaj na Perhentian Besar (večjem otoku) tako fino sproščena, točijo celo cocktaile, pivo, ni da ni. In to za nizke cene, po dolgem času me je celotna scena spomnila, na kak Tajski otok, kjer so itak na veliko sproščeni. Perhentian torej, vsekakor.

Kota Bharu pa je mesto, ki ima 93 % prebivalstva muslimanskega, ženske brez rute praktično ne vidiš, alkohol - kaj je to? Mesto, ki nam služi samo kot zadnji dna pred odhodom domov.

Če bi kaj naredil drugače na tej poti, bi verjetno bil dan manj v Singapurju, iz KL bi letel direktno v Kota Bharu in šel samo na Perhentian otoke, Redang in Kuala Terengganu bi lahko spustil, zdaj ko vemo :)

Malezijo torej smo več ali manj obdelali, ko doma umijemo popotniški prah in se spet navadimo na našo uro, pa bomo začeli razmišljati kam bomo šli delat spomine naslednjič. Adijo in hvala, Singapur in Malezija.

Märkte, Moscheen, Malereien

August 7, 2016 in Malaysia ⋅ ☁️ 29 °C

Im Vergleich zu unseren letzten Stationen gab es in Kota Bharu nur wenige Sehenswürdigkeiten, die wir alle in ein paar Stunden besucht hatten. So blieb mehr Zeit, um den Gebeten und nervigen Gesängen aus den Lautsprechern zu lauschen. :P Doch dank einer zufälligen Begegnung in einem Supermarkt sollte uns auch in den nächsten Tagen nicht langweilig werden.Read more

Kota Bharu

May 12, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 26 °C

Große Stadt, ganz muslimisch, Menschen total nett, lächeln uns immer an,rufen Hallo.
    Heute zahlte sogar eine Frau unsere Getränke auf dem turbulenten Markt.
    Wir wohnen in einer ganz süßen kleinen holländischen Anlage mit 6 Häuschen, wie im Märchen. Heute Rad gefahren .... bei 40 Grad! Batik gemacht, Drachenbastler besucht und absolutes Highlight auf dem Fluss Kajak gepaddelt zu den Glühwürmchen, sahen aus wie LED Lichterketten zu Weihnachten!Read more

Zwischenstop Kota Bharu

August 30 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Die letzten Tage auf Perhentian Besar haben wir noch entspannt ausklingen lassen.
    Wenn man die Stimmung auf Tioman gespürt hat, ist es dort auf den Perhentians schon fast wieder trubelig. Es ist viel mehr los, trotzdem waren es dort 6 wunderbare ruhige Tage für uns zum einfach mal nichts tun!
    Am letzten Badetag gab es sogar noch richtig hohe Wellen, was wieder für etwas Abwechslung gesorgt hat. Die Kinder meinten nämlich am letzten Tag, dass sie keine Lust mehr auf Baden haben, und das soll was heißen. Die Wellen sorgten aber dann noch für Spaß.
    Im Endeffekt waren diese Tage dort für uns 3x so teuer als auf Tioman, was bestimmt an der Beliebtheit dieser Inseln zusammen hängt. Das Wasser ist wirklich ein Traum. Von der Unterkunft haben wir uns für den Preis etwas mehr erwartet.
    Gestern angekommen in Kota Bharu hat sich Florian erstmal ein neues Handy gekauft. Ein ganzes Stockwerk im Kaufhaus voller Handys. Ohwe das sah nach langer Wartezeit für die Kinder aus. Zum Glück gab es eine Hüpfburg direkt daneben. Die Verkäufer waren von europäischen Kindern begeistert. Ich war im.ganzen Gebäude die einzige Frau ohne Kopftuch. Wir werden von allen sehr freundlich angelächelt.
    Wir sind jetzt entspannt und freuen uns auf die letzten 4 Tage in der Hauptstadt, zu der wir jetzt gleich fliegen.

Kuala Lumpur when it rains and your acti

March 15, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 29 °C

Lying north of the equator, Malaysia’s weather stays hot and humid throughout the year, but it does experience some seasonal rainfall. The capital, Kuala Lumpur, has two rainy periods: from October to November and April to May. If it rains in ‘The Garden City of Lights’ when you are visiting, we recommend you enjoy the many indoor activities KL has to offer. Our favorite is staying dry inside the malls in the Golden Triangle area, KL’s main retail and nightlife belt. But shopping is not all the city has to offer: we’ve included our list of 10 great things to do in KL when it rains, from enclosed theme parks and spas to quirky science galleries and laser tag.

Traveling in Malaysia is quite convenient since it has some major bus terminals and express buses are the preferred mode of transport here. Tickets for which can be booked online from

Spend the day at KLCC
    The Bukit Bintang-KLCC Pedestrian Walkway (an overhead bridge that connects Pavilion KL and Suria KLCC) makes it super easy for you to explore KL’s shopping scene. After walking around the Bukit Bintang area, you can take a 15-minute walk along the bridge to Suria KLCC, a mall with a wide variety of local and international brands. But that’s not all you can do here: a visit to Petrosains in Suria KLCC comes highly recommended, it’s a hands-on interactive science discovery centre has a collection of everything from space-age exhibits to fossils. Also inside Suria KLCC is Aquaria KLCC, an oceanarium with over 150 species of marine life.

KLCC is home to some of the most largest landmarks in Malaysia, making it one of the best tourist destination. The developers of KLCC describe it as a city within a city offering a wide range of interesting attractions. The place is quite easily accessible by a public transport with several buses operating on various routes within the area and a few train stations nearby. The place is known to boast of some of the most extensive dining options where you will be treated to local and authentic Asian cuisine followed by French, Italian and Japanese fine dine options. The restaurants here offer breath taking views of the city allowing you to explore Malaysia at its finest. Make sure to visit Surya KLCC that is a 6 storeyed structure located at the foot of the Petronaus Twin Towers. It was open for the people in the year 1999 and has since then witnessed hundreds of visitors.

Visit the JoJoBa Spa
    No grey day in KL would be complete without time spent in a spa. There is a concentration of them along Jalan Bukit Bintang (south of Bukit Bintang Plaza), where you can have a reasonably-priced full body massage or even try out foot reflexology. If you are the adventurous sort, try a ticklish 30-minute fish spa: immerse your feet in an aquarium and tiny fish (called garra rufa or ‘doctor fish’) lightly nibble off the dead skin on your feet.

Kelantan, KTN