Malaysia
Kota Kinabalu

Here you’ll find travel reports about Kota Kinabalu. Discover travel destinations in Malaysia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Kota Kinabalu

January 17 in Malaysia ⋅ ⛅ 26 °C

Deze ochtend of liever deze nacht was het pikken. We stonden om 3u op en maakten ons klaar om naar de luchthaven te vertrekken. Het leek wel alsof de eerste op de luchthaven waren. De paspoortcontrole was zelfs nog niet open. Maar uiteindelijk verliep alles vlot. Onze vlucht was van Kuching naar Kota Kinabalu. De hoofdstad van Sarawak naar de hoofdstad van Sabah. Nog steeds Maleisisch Borneo dus, maar een andere staat.

Eenmaal toegekomen namen we de shuttle bus naar het centrum. Deze stopte op 5 min van onze hostel. Maar toen we toekwamen, konden we niet binnen en zat er niemand aan de receptie. We probeerden de deurbel, maar zonder succes. We probeerden ze op te bellen met de gsm, maar ook geen succes. Daar stonden we dan met onze grote rugzakken. Uiteindelijk besloten we naar de toeristische dienst te gaan. Deze was niet ver en om 9u was er een gratis stadswandeling. We konden onze zakken hier achter laten tijdens de wandeling, oef! De wandeling was heel leuk. Onze gids was een gepensioneerde vrijwilliger van 68 jaar. Je zou het hem niet gegeven hebben, hij was echt nog energiek. Hij was geboren in India, maar hier opgegroeid. Het gebouw waar de toeristische dienst inzat was al een eerste bezienswaardigheid. Dit was een van de enigste gebouwen dat de bombardementen in de 2e wereldoorlog had overleefd. Daarna gingen we naar een plek waar allemaal pilaren stonden. Deze waren een overblijfsel van een kerk die was afgebrand. Elke pilaar had twee kunstwerken. Een zelfportret van de kunstenaar en een portret van een belangrijke persoon in Maleisië. Op de zijden stond er uitleg over de personen. Het was een mooie combinatie van verschillende stijlen en een uniek concept. Hierna klommen we naar boven voor een uitkijkpunt te hebben. Vroeger was deze stad helemaal niet zo groot. Door de berg langs het binnenland was het moeilijk om uit te breiden, dus besloten ze om land terug te winnen van de zee. De hele luchthaven was zelfs vroeger zee. Een volgende punt was de Atkinson clock tower. Deze was gebouwd door de moeder van een belangrijke jongeman voor zijn leven te eren. Hij overleed op 28 jarige leeftijd aan malaria. Ondertussen waren we ook al wat restaurantjes en shops tegen gekomen. De gids zei steeds: dit is waar de echte locals komen. We zagen nog een monument voor de eerste en tweede wereldoorlog, toen kwamen we uit aan de zee. Hier zagen we de verschillende eilanden die voor de kust liggen. Iets verder was er een lokale overdekte markt met groenten en fruit. Hier kregen we meer uitleg over de locale vruchten. De gids vertelde ook dat deze markt 's avonds sluit, maar dan blijven ze iets verder door verkopen. Een laatste stop was aan een souvenirwinkel. Hier konden we alleen maar rondkijken, want onze rugzakken zitten vol 😜

We haalden onze zakken op en dropten deze in onze hostel. Toen was het tijd voor eten! De gids had een burgerzaak aangeraden. Damn good burgers! Eerst leek het nog toe, maar uiteindelijk bleken we gewoon de eerste klanten. De burgers waren lekker, maar helaas er waren nog geen frietjes! Dus bestelde Steven een tweede hamburger 😁 maar Tat had een ijsjeszaak wat verder gezien, dus dit werd ook een stop. De shop ernaast verkocht vers geperste sapjes, daar konden we ook niet aan weerstaan. Wat kunnen we zeggen, wij zijn echte food lovers 🍔🍦🥤❤

In de namiddag gingen we naar het "wetland centre". Dit was een stuk mangrovebos net buiten de stad. We konden verschillende krabbensoorten spotten, maar ook verschillende vogelsoorten. Zo zagen we purperreigers en ook een ijsvogel! We zagen ook een monitor hagedis.

'S avonds gingen we een hapje eten aan het water. Hier was namelijk een avondmarkt met al de zeewezens die ze gevangen hadden die dag. We aten een lekkere vis met rijst en groenten en Gamba's. Op weg naar huis kochten we nog een pomelo voor morgen en "queen fruit" als dessert. Dit laatste heet mangistan in het Nederlands. Het was de eerste keer dat we dit aten, maar het was super lekker!

Watch your back

July 11, 2016 in Malaysia ⋅

"Watch your back" schrijft Willem terug als we hem via Facebook Messenger vertellen dat we morgenochtend vroeg naar Sabah vliegen. Sabah is een staat van Maleisië op het eiland Borneo. Het gebied dat ook wel bekend staat om het mooiste duikgebied ter wereld, Sipadan. Waar barracuda's met honderden tegelijk als een tornado om je heen cirkelen en jij met je cilinder op de rug in het oog van de barracudastorm zwemt. Ook om de Orang Utangs die je er in het semi-wild kunt bewonderen. En mountain Kinabalu, de hoogste berg van Zuid Oost Azië. Willem is een in Nederland geboren Canadees die drie weken geleden vanuit Mexico naar Maleisië is verhuisd voor zijn werk, en waar we een lift van kregen.

"Watch your back"? Wat is er dan?! Na wat googelen komen we erachter dat de gehele oostkust van Sabah door minbuza oranje gearceerd is. Wat wil zeggen: reis hier alleen naar toe als dat noodzakelijk is. Een definitie van noodzakelijk leveren ze er niet bij. Is heel graag in Sipadan willen duiken noodzakelijk? Is het noodzakelijk om via Sabah door te steken naar Indonesisch Borneo om daar verder te reizen? En wat als we alleen maar de bus nemen, zo min mogelijk over straat lopen, en zo snel mogelijk door reizen; is het dan veilig? Helaas is dit een gevalletje "de beslissing moet je toch echt zelf nemen, wij kunnen je hooguit adviseren". Dit zijn lastige dilemma's. Voor sommigen zou dit misschien helemaal geen dilemma zijn, maar een duidelijke keuze. Ik neig naar niet gaan, maar laat de opties nog wel een paar keer mijn gedachten passeren.

Wie verstandig is, gaat niet. Op een wereldreis van een aantal maanden, waarin heel veel gebieden van de wereld een veilige optie zijn om te reizen, is het niet bepaald noodzakelijk om juist naar dit gebied te reizen. Aan de andere kant is de kans extreem klein dat er daadwerkelijk wat gebeurt. Dat ik net die ene persoon ben die dat half jaar ontvoerd wordt door de terroristen uit de Filippijnen (want dat is wat de dreiging inhoudt). Aan weer de andere kant: als mij wel wat overkomt; hoe kan ik dan ooit leven met de keuze die ik gemaakt heb, en hoe hard sla ik mijzelf wel niet voor mijn hoofd? Ook vind ik dat ik dat niet kan maken naar familie. Niet alleen mijn leven ligt overhoop in het worst case scenario.

We hebben deels besloten. We gaan er sowieso niet naar toe als bestemming, hooguit pakken we de bus door het gebied om er zo snel mogelijk weer te vertrekken. Een kleine obsessie openbaart zich. Urenlang breng ik online surfend door om meer informatie op te duiken over het onderwerp. Wie er ontvoerd zijn, wat er met ze gebeurd is. Het blijkt dat het doel van de ontvoerders is zo veel mogelijk losgeld op te halen bij regeringen en werkgevers. Om die reden zijn Chinese burgers een gewilde prooi, hun regering is bereid om grote zakken geld te ruilen voor de gekidnapten. Met Westerse ontvoerden loopt het slecht af omdat het beleid van veel Westerse regeringen is om nooit tegemoet te komen aan de eisen van terroristen. Vast een hele verstandige lange termijn strategie, maar heel moeilijk te verkroppen in de individuele gevallen.
    De Chinese eigenaar van ons hotel in Kota Kinabalu vertelt dat hij gasten adviseert om niet naar dat gebied te gaan. Een Chinese familie die tegen zijn advies in toch ging, kwam dolenthousiast terug en waren dolblij dat ze gegaan waren. Volgend jaar weer. De realiteit van vakantie vieren op de oostelijk eilanden anno nu heeft voor mij weinig te maken met vakantie vieren. Liggen op je handdoekje aan het zwembad met een in uniform gestoken man met automatisch machinegeweer rondjes lopend om je heen.

Gisteren hebben we ons ticket geboekt. Volgende week dinsdag vliegen we vanaf KK, inderdaad onze huidige plek op de kaart, naar Jakarta. Niet over land, niet naar de oostkust, maar met een grote boog over en om het oranje gearceerde gebied heen. En vier dagen later vliegen we naar Bali om daar over alle avonturen van onze vrienden Jiren en Ralph in Java te horen! Tien dagen lang :)
    Deze beslissing in het dilemma is niet alleen voortgekomen uit de terroristische dreiging. Er is een andere hele prominente factor in het spel. Daarover meer in onze volgende post! (Yes, we hebben een cliffhanger gecreëerd)

Was tun in Kota Kinabalu....

May 8, 2018 in Malaysia ⋅

Da waren wir nun in Kota Kinabalu und überlegten was wir mit dem heutigen Tag anfangen wollten. Erst einmal saßen wir mit Roswitha und Silvina zusammen und sie buchten so wie wir ab Morgen die Nature Lodge am Kinabatangan River inclusive Dschungelwalk und Bootsfahrten.
    Als nächstes hatte absolute Priorität einen Shop zu finden, in dem es Tauchreisetaschen gibt und wasserfeste Rucksäcke. Marc hatte nicht nur keine Flip Flops mehr, auch seine Taschen fielen auseinander....und Tauchtaschen gibt es nicht an jeder Ecke zu kaufen.
    Und dann hieß es, schauen wir mal...wie viel Zeit noch isr.
    Mein Wunsch war es eigentlich einen Tagesausflug auf die Vulkaninsel Tiga zu machen. Dort muß es wunderschön sein...aber es soll wohl bei der Entfernung besser sein mit ein bis zwei Übernachtungen zu buchen😔
    ...wir sind aber nur ein Tag hier und hatten ja auch noch was zu erledigen...🤔 Also fiel das schon mal aus.🤔
    Auf der Suche nach besagtem Shop liefen wir am Hafen entlang. Auf dem großen Markt am Hafen gab es neben allen möglichen Sachen auch jede Menge an Früchten, verschiedene Sorten an rohem Fleisch und Fische aller Art zu kaufen.....eine Spezialität scheinen hier Seegurgen....😝😝😝grrrr....und Haifischflossen zu sein. Ich finde die Seegurken schon unter Wasser recht eklig.😝😝😝 Marc meinte, dass die getrockneten Seegurken und Haifischflossen in der chinesischen Medizin angewandt werden.
    Weiter ging es Richtung Jetty und endlich wurden wir fündig, sogar zu einem guten Preis. Taschen gekauft. Geschafft!!!😊💃
    Mittlerweile war es schon spätere Mittagszeit und auch ein Ausflug zu den nahegelegenen Inseln lohnte nicht mehr. Boote dorthin fahren ab, wenn genug Leute an Bord sind und das letzte Boot kommt so gegen 15.30 Uhr zurück.
    Da uns die Stadt KK selbst auch nicht so aus den Socken gehauen hat, setzten wir uns an die noch zu erledigenden organisatorischen Sachen.
    ....und abends ging's zum Thai, schön ein Tisch am Meer mit wunderbaren Essen.

Kota Kinabalu, Malaysia

April 22, 2017 in Malaysia ⋅

Nach unseren ereignisreichen Tagen in Mulu, landeten wir also mit der kleinen Propeller-Maschine in "Kota Kinabalu" am Flughafen. Von da aus nahmen wir den Flughafen-Shuttle, den man problemlos an einem Schalter am Flughafen buchen konnte und fuhren in die Innenstadt. Da wir noch keine Unterkunft gebucht hatten, stiegen wir ganz in der Nähe eines Hotels aus, was wir übers Internet bereits ins Auge gefasst hatten. Wir konnten uns auf einen Preis für zwei Nächte einigen, nachdem uns der äußerst nette Typ an der Rezeption, der gerade angelernt wurde, noch einen Aktionsrabatt für das Zimmer anbot. Von den vielen Eindrücken in Mulu waren wir nun ziemlich geschafft, daher hielten sich die Aktivitäten während der Tage in Kota Kinabalu eher in Grenzen. Wir erkundeten ein wenig die Stadt, sahen uns den Fischermarkt, die Uferpromenade mit ihren wahnsinnig schönen Sonnenuntergängen, ein/zwei Malls sowie die "City Mosque" an. Da wir auch noch ein paar Punkte auf der 'To do-Liste' stehen hatten, bevor es weiter nach Indien gehen konnte, nutzten wir die Tage ebenfalls, um diese abzuarbeiten. Dann hieß es Rucksäcke satteln, Goodbye Malaysia - "Namaste Indien 🇮🇳"!Read more

Shopping Horror

October 15, 2016 in Malaysia ⋅

Am letzten Tag in Kota Kinabalu wollten wir uns noch mal eine Shoppingmall angucken. Als wir ankamen, stand mitten in der Shoppingmall ein Gruselkabinett und ein paar Meter weiter führten Einheimische eine Show auf.😊
    Nachdem wir uns die Show angeguckt hatten, gingen wir in das Gruselkabinett, in dem wir 4 Insassen suchen und herausfinden mussten ob sie leben oder tot sind. Leider war es so dunkel, denn wir waren nur mit einer kleinen elektronischen Kerze bewaffnet, dass wir nicht wirklich wussten, welche die Insassen sind, die wir suchen mussten. Lustig war es trotzdem😁Read more

Island Hopping - Snorkelling

December 13, 2016 in Malaysia ⋅

Great day, took a speed boat across to a small island with coral off the shore. Saw many colourful fish including Nemo and friends! A quick hop across to a larger island for the afternoon of more snorkelling and more beautiful fish. A surprise evening with the town's Christmas celebrations, including traditional dancing and singing in both Malaysian and English.Read more

Christmas at Kota Kinabalu

December 26, 2016 in Malaysia ⋅

Christmas Day snorkelling on the island of Manukan again, following a relaxing night in the hostel with a film, take away pizza and a G&T of course! Back to Kuala Lumpur tonight with a lovely view of the island we were on yesterday from the plane. Where else in the work can you buy frozen fish to take on a plane with you?Read more

Borneo (Sabah, Malaysia)

December 11, 2016 in Malaysia ⋅

Flew to Kota Kinabalu today so seemed to spend most the day travelling. Good view on the approach to the island. Had a look around some of the town and saw plenty of seafood for sale, oh how we wish we liked it. This is a seafood lovers paradise...

Kota Kinabalu, کوتا کینابالو, BKI, コタキナバル, Кота-Кинабалу, 亞庇