Malaysia
Pulau Perhentian Kecil

Perhentian Islands

June 17, 2017 in Malaysia ⋅ ☀️ 19 °C

Op het kleinste van de twee idyllische eilanden spraken we af met Maarten en Laura, met wie we de komende 2 weken samen zullen reizen. Samen stonden we doodsangsten uit op de "Big Wagon" en gingen we snorkelen en duiken. We zagen een gigantische schildpad en zwommen tussen de haaien.Read more

Dé Perhentian eilanden

August 11, 2016 in Malaysia ⋅ 🌧 15 °C

Na onze lange reis naar Kuala Besut stappen we op de laatste boot van de dag naar de Perhentian eilanden. Hét paradijs volgens onze guidebooks.

Een beetje gespannen zitten we op de boot. Niet alleen omdat de kapitein ons bootje met een noodvaart over de ruwe golven stuurt, maar ook omdat het niet is gelukt vooraf een kamer te reserveren. We hebben verhalen gehoord over backpackers die hun eerste nacht op het strand moesten bivakkeren omdat letterlijk het hele eiland vol(geboekt) was.. Fingers crossed dus.

Als we aankomen op het strand blijken de verhalen niet overdreven. Werkelijk alles zit vol. Onze enige opties zijn een een knetterdure treurig uitziende driepersoonskamer, of met zijn drieën een tweepersoonstentje delen. Van ellende steken we maar over naar Long beach -het deel van het eiland waar niet de golven maar de beats je 's nachts uit je slaap houden- waar we met veel geluk nog twee hutjes vinden waar je weliswaar je bed uitdrilt, maar in ieder geval geen fortuin kwijt bent. Wel is - maar dit geldt voor het hele eiland- de helft van de toeristen Nederlands en tussen de 20 en 25. We zijn natuurlijk hartstikke verwend, maar come on, het lijkt bij vlagen wel Zandvoort aan Zee. Reizen in het hoogseizoen is niks voor ons, zoveel is duidelijk 😉.

Pas als we de volgende ochtend twee hutjes weten te bemachtigen bij butterfly chalets krijgen we weer hoop. Hoewel de hutjes hun beste tijd wel gehad hebben bieden ze een fantastisch uitzicht en het is er heerlijk goedkoop. We pakken onze ereaders en handdoekjes erbij en spelen tussendoor wat kaartspelletjes. Heerlijk dat relaxen. Joyce is extra blij met wat beachtijd, en na het harde werken en de drukke tijd in Nederland heeft ze dat ook dik verdiend. Thomas en ik zijn het stadium van 'verdienen' natuurlijk al lang en breed voorbij 😉.

Op dag 3 doen we een snorkeltrip. Het is waanzinnig mooi. Een hele dag cruisen we rondom het eiland, alleen onderbroken door een lunch in fisherman's village. We zien tientallen Nemo's -clownfish- die zich verstoppen tussen de anemonen, gigantische schildpadden die onder ons doorzwemmen, prachtig gekleurde vissen die we nooit eerder hebben gezien, bizar grote doopvontschelpen en uiteraard schitterend koraal in alle mogelijke vormen en kleuren. Kortom: Perhentian Kecil dolt het Great Barrier Reef met twee vingers in de neus! Mooiste van alles is nog dat je al dit moois voor minder dan een tientje mag aanschouwen. Een dikke aanrader dus, mocht je ooit in de buurt zijn. Om nog even geen afscheid te hoeven nemen van de onderwaterwereld kijken we 's avonds The Little Mermaid op onze veranda. Altijd goed.

Pas op onze laatste dag - we hebben dan al onze terugreis geregeld - vinden we écht het paradijs. We lopen door de jungle naar twee verlaten strandjes, adam & eve beach. Flink bezweet vinden we even later wat we zoeken, een prachtig wit strand omlijst door helder blauw water. Er is niets, geen hotels, geen strandtentjes en er is niemand. Precies zoals we het graag zien. Ongelofelijk mooi. We lanterfanteren in het water en spelen 'jeux des cocos', jeux des boules met kokosnoten (top idee van Thomas!). Ja, nu is onze Robinson ervaring compleet.. Wat hebben we het toch goed!

Pulau Perhentian Kecil