Malaysia
Sepilok

Here you’ll find travel reports about Sepilok. Discover travel destinations in Malaysia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Sepilok - Orang Utans

June 8 in Malaysia ⋅ ⛅ 31 °C

Glücklich! Heute außerhalb der Fütterungsplattform mehrere Orang Utans gesichtet, u.a. beim Nestbau.
    Beseelt. So viele Eindrücke. Einfach still in die Bäume lauschen, den Dschungel atmen und Begegnungen machen 😃

Sepilok - Sunbears

June 7 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Es war eine denkbar bescheidene Anreise. Nachts um 03:00 Uhr würden wir an einer Straße abgeladen. Mit schwerem Gepäck 3 km zu Fuß durch die Dunkelheit. Und doch: unbezahlbar! Schwarze Nacht mit Millionen Sternen. Milchstraße leuchtete als Band und die Geräusche des Dschungels um uns herum. Heute war ich schon nach 3 Stunden Schlaf wieder fit. Und während Reinhard noch in unserem Nature Lodge wuselt, bin ich schon bei den zauberhaften Sunbears, den kleinsten Bären der Welt, die hier auf die Wildnis vorbereitet werden.Read more

Sepilok Rainforest Discovery Center

January 28 in Malaysia ⋅ 🌧 28 °C

Nach vier Stunden Busfahrt und einem Besuch in der Apotheke, wegen einer kleinen Erkältung bin ich endlich in Sepilok angekommen. Um mich dort direkt ins nächste Abenteuer zu stürzen. Im Rainforest Discovery Center konnte man auf einem höher gelegenen Steg und Türmen die um die 30m hoch waren mitten im Regenwald die Natur erkunden. Und eins ist sicher: Die Natur ist RIESIG!! Die Bäume, Pflanzen, Tiere usw. fast alles hier ist so groß, das man sich so unfassbar winzig vorkommt. Mein Erlebnis des Tages war ein flying lemur zu sehen. Zwar nicht mein erstes Mal aber dieses Mal war es wirklich spektakulär. Direkt vor dem Sonnenuntergang startete der kleine seinen Flug nachdem er den Baum hochgeklettert ist. Und was für ein Flug!Read more

Orang-oetans!!

January 20 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag was het de dag!! De belangrijke dag! De dag waarop we orang-oetans in het wild zouden zien! Maar het is niet altijd wat het moet zijn...

We stonden op tijd op om bij de opening aan het orang-oetan rehabilitatiecentrum te zijn. We zijn namelijk mensen die graag dieren zien en dit het liefst doen met zo weinig mogelijk andere mensen rondom ons 😜

Op weg naar het rehabilitatiecentrum werden we al verblijd met de aanwezigheid van een koppel oriental pied hornbills. Deze vogels hadden we al enkele keren gezien, maar enkel van op verre afstand of achter tralies. Dus dit was de max! Gewoon aan de overkant van de straat op een klein boompje wat vruchten eten. Prachtige start van de dag! (En hierdoor liepen we wat vertraging op 😁)

Bij het rehabilitatiecentrum moesten we onze handen eerst ontsmetten voor we binnen mochten. Dit om geen ziektes over te dragen aan de orang-oetans. We liepen over het wandelpad richting de openlucht crèche. Hier zitten de jonge orang-oetans om alle skills te leren die nodig zijn om in het wild te overleven. Maar waar staan al die mensen op het pad naar te kijken? Rarara? Je weet het wel. Onze eerste orang-oetan is een feit! Deze zat dicht bij het pad. Het ging om een jong exemplaar. We bleven natuurlijk ook kijken en wat foto’s nemen.

Dan was het tijd voor de crèche. Hier zaten een vijftal jonge orang-oetans en één volwassen mannetjes van 18jaar. Die laatste zat in de crèche omdat hij mentaal achtergesteld was. Dit was wel wat zielig. Maar hij amuseerde zich tussen de jeugd. Het was leuk om die bengels te zien zwieren van touw naar touw. We waren gelukkig lang genoeg gebleven om hier de voedertijd ook te zien.

Dan was het tijd voor de voedertijd van de volwassen exemplaren. Dit gebeurt door fruit op een platform te gieten. Het platform is toegankelijk gemaakt door verschillende touwbruggen. Wij stonden op een tien meter van het platform. Er was al één orang-oetan aanwezig op het platform. Ze wachtte geduldig op de verzorger. Zij genoot van het fruit en wij van haar aanwezigheid. Het was de enigste orang-oetan die aanwezig was met de voedersessie. Maar ze was niet alleen op het voederplatform. Ze werd vergezeld door pig tailed makaken en long tailed makaken. De pig tails stalen zowat al het fruit. Het was zielig om te zien! Ze nam wat fruit en kroop in een boom om op haar gemakje te eten. De makaken waren wel ook leuk om te zien. De mannetjes waren indrukkwekkend en er waren verschillende kleintjes. We hebben genoten van het schouwspel. Nu was het tijd voor wat anders.

We gingen naar het sun bears opvangcentrum. Dit is een opvang voor de kleinste berensoort van de wereld. Ze zijn prachtig!! Het opvangcentrum ligt vlak naast dat van de orang-oetans. Tat had voor de gelegenheid haar T-shirt aan van het beren opvangcentrum in Laos😄 We konden de beren vrij goed zien dankzij het canopy walk systeem dat voorzien was. Er stonden ook verzorgers met telescopen speciaal voor de bezoekers. 🔭 Heel leuk!! Tof dat hier aan gedacht is. Zo zagen we ze nog beter. We waren ook hier op tijd voor voedertijd. Dit was onverwacht. We hadden niets gelezen of gehoord over voedertijden. Weer een leuke verrassing! Het was echt fascinerend om de beren bezig te zien met het eten. Ze gebruikten hun poten met indrukwekkende klauwen en hielden hiermee suikerriet vast. Dan knabbelden ze op het riet en zagen we hun ook wel indrukwekkende tanden. De manier waarop ze aten was precies alsof ze fluit aan het spelen waren haha.

In het beren opvangcentrum spotten we ook nog een superverrassing! De Bornean bristlehead! Het doet waarschijnlijk geen belletje rinkelen. Maar dit is de ‘must see’ vogel van alle vogelaars die naar Borneo komen. We hadden gisteren over deze soort gelezen in het Rainforest Discovery Center. De max dus om deze nu in het echt te zien. De verzorgster die als eerste de vogel had gespot zei tegen ons dat we heel veel geluk hadden. Ook haar dag was gemaakt. 😊

Hierna keken we naar een sunbear die lag te snurken in een boom. Door de telescoop zagen we het goed. Zijn tong hing uit zijn mond. 😄 Hier kregen we een black and yellow broadbill, nog een vogel voorgeschoteld. Dit is eentje met een lichtblauwe bek. Nog een leuk extraatje! En deze bleef heel goed zitten, een echt fotomodel.

We konden het niet laten om het berenopvangcentrum te steunen en kochten dus elk een T-shirt. We dachten ook dat zij het hier nog meer nodig hebben dan hun buren, omdat sunbears nog veel minder bekend zijn. En het waren ook leuke T-shirts gewoon. Dat moeten we eerlijk toegeven. 😁 Op weg naar de uitgang zagen we nog een oriental pied hornbill. Deze zat zowat nog dichter. Klikklikklik... veel foto’s en nog wat genieten met de verrekijker om alle details te zien. Dat was vandaag de derde keer dat we ze zagen. Zo zagen we tijdens de voedersessie bij de orang-oetans een koppel hornbills met veel kabaal overvliegen.

Een simpele lunch en dan was het tijd om terug te gaan naar de orang-oetans. Maar dit was nog toe dus even terug naar de sunbears. Tat kocht een ijsje. Smullen maar!

Orang-oetan ronde nummer twee. We gingen terug eerst naar de crèche om nog wat van de bengels te genieten. Maar onderweg zagen we maar liefst zes orang-oetans! Onze dag kan echt niet meer stuk! In de crèche zelf zaten iets minder jongen dan deze ochtend. Maar dat neemt niet veel af van de pret. We gingen naar de middag voedersessie. Hier zaten drie orang-oetans, waarvan één een jong was. Dit was geboren in het wild. De moeder is dus succesvol gerehabiliteerd en plant zich natuurlijk voort in het wild. Nadat de voedersessie bijna gedaan was, zagen we nog een orang-oetan. Deze zwierde boven onze hoofden voorbij en lande op de het traliedak van het observatieplatform. Hij zwierde nog wat verder en klom naar bebeden. Hij liep mooi op de rand van het wandelpad. Er kwam snel een verzorger bij en zorgde dat de bezoekers niet te dicht kwamen. De orang-oetan trok er zich niet veel van aan en wandelde nog wat verder. Uiteindelijk verdween hij toch terug in de jungle. We dachten niets meer te zien in de namiddag maar orang-oetans blijken dus niet echt ochtendmensen te zijn. 😂

Op weg naar de uitgang werd Steven aangevallen door een wild dier. Hij had het zelf niet in de gaten maar Tat had gezien dat een gemeen en gevaarlijk dier zijn voet aanviel. Ook omdat hij er bijna opstond. Het was een bidsprinkhaan. Die kreeg als excuus een uitgebreide fotoshoot. 📸

Na een topdag, dat mogen we eerlijk zeggen, wandelden we met een brede glimlach naar huis. En toen ... bam! Ijsvogel gespot! Een extraatje om het dieren spotten mee af te sluiten. Aangekomen in onze b&b had Steven zin in een ijsje en Tat die zei geen nee tegen ijsje nummer twee. 😁

Sepilok - dag 3

January 21 in Malaysia ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag was het afkicken van die dosis dieren gisteren. We waren vroeg wakker ondanks dat we konden uitslapen. Dit was de fout van Steven zijn blaas. In de voormiddag planden we al wat zaken voor onze reis naar Bali. De logistieke kant van het reizen moet ook gebeuren, niet waar? Gelukkig is Tat hier een krak in. Alleen zou Steven het nooit redden. 😁

Tegen de middag wandelden we terug richting het orang-oetan rehabilitatiecentrum om er in de buurt te eten. We aten er lekkere noedels met zeevruchten en dat bij een mooi uitzicht. Er was een vijver vlak naast de resto omgeven door groen. Zo spotten we nog een varaan die een lengte trok in de vijver.

In de namiddag was het tijd voor een siësta en dan weer wat zaken regelen. Tussen het boeken en plannen, zagen we nog een roofvogel in de boom tegenover waar we zaten. Dit was het voor vandaag, een rustig dagje. 😊

Orang Utan & Sonnenbär Sanctuary

October 6, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 31 °C

Nachdem ich das Glück hatte, Orang Utans (inkl. Babys) in ihrem richtig wilden Lebensraum zu beobachten, kann ich hier in der Auffangstation noch ein Stückchen näher ran.

Orang Utan Babys bleiben bis zu ihrem 10. Lebensjahr bei ihren Müttern. Werden sie zu Weisen, müssen wir die Affenschule übernehmen und den kleinen beibringen, wie man im Regenwald überlebt.

Ein tolles und durch die massive Abholzung des Regenwaldes leider auch notwendiges Projekt, hier in Sepilok.

January 19 in Malaysia ⋅ ⛅ 28 °C

Alweer een vroege vlucht. Maar het was maar een korte vlucht. Opstijgen en weer landen. We kwamen aan in Sandakan en reisden direct door naar Sepilok. We zijn naar hier gekomen om orang-oetans te zien, maar dat is voor morgen.

We zetten bij aankomst op de b&b onze trekrugzakken af en gaan naar het Rainforest Discovery Center. We liepen hoog tussen de bomen met de ‘canopy walk’. Het was helaas al wat laat op de ochtend dus hebben we niet super veel gezien. Dan was het tijd om te eten. Dit deden we in de cafetaria van het park.

Na de lunch, wandelden we langs de grote vijver en zagen we wat hagedissen langs de weg. We bezochten ook nog de bloementuin. Hier stond veel uitleg bij de verschillende planten. Er waren delen met gewas dat belangrijk was voor de economie, om te koken of planten van het regenwoud zelf uiteraard. Hierna checkten we in bij onze b&b en rusten we wat uit. Dat kan ook eens deugd doen. 😊

Sepilok Orangutan rehabilitation centre

September 17, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Palm oil is the cash crop of Borneo, the palm trees are everywhere! Rainforest is being cut down to make way for new crops. This is having a big impact on the orangutans natural habitat. This centre provides rehab for the orangutans that have been orphaned or become ill due to the destruction of their forests.Read more

Die Waldmenschen Borneos

September 19, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 23 °C

"Orang-Utan, Orang-Utan!", ruft Shaa freudig und lenkt unser kleines Motorboot in Richtung Ufer. Hoch oben in den Baumkronen sitzt er. "Das muss Otai sein, eins der hier lebenden Orang-Utan-Männchen. Lange Zeit habe ich ihn nicht zu Gesicht bekommen. Umso schöner, das es ihm gut geht.", sagt Shaa erleichtert.
    Utai zeigt sich wenig interessiert. Er sitzt auf seinem Ast und kehrt uns den Rücken zu. Wohl keine Lust auf solch neugierige Nasen.
    Orang-Utans leben nur in den Regenwäldern des indonesischen Sumatras und auf Borneo. Die "Waldmenschen" ähneln uns zu 97%. Umso schrecklicher, dass der Mensch der einzige natürliche Feind unseres nahen verwandten ist. Zur Zeit gibt es noch schätzungsweise zwischen 6.000 und 9.000 Orang-Utans auf Borneo, Tendenz sinkend und Lebensraum schwindend. In zehn bis 20 Jahren schon könnte ihr gesamter Lebensraum zerstört sein.
    Ob sich Otai der Gefahr bewusst ist?
    Wir wollen schon fast weiterschippern, da dreht sich das Affenmännchen doch noch einmal zu uns um. Und ein Blick sagt bekanntlich mehr als 1.000 Worte. Das ist bei den Waldmenschen nicht anders.