Malaysia
Teluk Pandan Kecil

Fleischfressende Pflanzen

September 23, 2022 in Malaysia ⋅ 🌧 27 °C

Die fleischfressenden Pflanzen im Bako Nationalpark bekommen einen eigenen Footprint.
      Eine Kannenpflanzenart hier ist sogar die zweitgrößte die es gibt.
      Kannenpflanzen gibt es hier in vielen verschiedenen Unterarten und Größen.
      Manchen fangen sogar kleine Säugetiere wie Mäuse.
      Eine andere fleischfressende Pflanze ähnelt unserem Sonnentau. Mit klebrigen, durchsichtigem Sekret fängt sie Insekten.

Bako NP

March 22, 2017 in Malaysia ⋅ ⛅ 32 °C

Wir wandern nun durch Mangrovensumpf und weiter auf einem Pfad, der auf und ab über viele Wurzeln, Steine und Leiterchen entlang der Küste verläuft. Er endet am Tanjung Paku - einem von Felsen umgrenzten kleinen Strand, der sehr zum Bade lockt. Aber so mutig sind wir nicht, denn Salzwasserkrokodile sind hier keine Seltenheit!
      Den gleichen tollen Weg gehts zurück und unterwegs lernen wir noch Einiges über verschiedene Heilpflanzen, die hier am Wegesrand "wie zu Anschauungszwecken" wachsen und von den Dorfbewohnern auch heute noch benutzt werden. Zum Beispiel finden wir eine Pflanze, die gegen Hepatitis A wirkt oder wirken soll - wie genau können wir nicht erfahren und den Namen konnte ich mir auch nicht merken 🙁 - ein Foto hat aber geklappt!
      Zurück an Bord lockt uns der Pool, denn bei deutlich über 30°C und einer gefühlten Luftfeuchtigkeit von 120% müssen wir dringend raus aus den Klamotten und in ein richtiges Wasser eintauchen 😉!
      Danach sind wir wieder fit und da unser Schiff sehr vornehm ist, gehen wir zum Afternoon Tea - very british, aber lecker 😉👍🏼!
      Wieder mal ein richtig toller Tag! Danke nochmal für deine Hilfe, Christian!!!

Bako Nationalpark

December 3, 2023 in Malaysia ⋅ 🌧 28 °C

Heiss ischs gsi und wägem Monsun (Krokigfahr 🐊!) leider nid bebadbar 😅! Aber wuuuunderschön zum e Tag ga wänderle, dä Bako 🌴🐒💚!

Bako National Park

August 7, 2023 in Malaysia ⋅ 🌧 26 °C

’s avonds zijn we moe en versleten, maar het thuisritme zit er toch nog een beetje in want we kunnen niet in slaap komen. Na een paar uur liggen draaien lukt het gelukkig toch, alleen de wekker gaat ook al vroeg dus het was een kort nachtje. We gaan vandaag met de bus naar Bako national park samen met 2 meiden van het hostel. Christina is 25 en komt uit Oostenrijk en Hannah is 31 en komt uit New York. Het is nog een beetje haasten om op tijd bij de bus te zijn dus het ontbijt schiet er even bij in. Eenmaal bij de bushalte staan we vervolgen een kwartier te wachten, gelukkig valt er genoeg te kletsen met de 2 dames. Voor de busrit van 3 kwartier moeten we 20 ct. pp afrekenen en het zijn ook nog eens prima leren stoelen met genoeg beenruimte en airco! Als we tickets kopen hebben we de optie om de hele dag een gids in te huren voor 30 euro, de dames hebben hier ook wel oren naar dus we delen de kosten en boeken Mazlat erbij. Vervolgens stappen we op een speedboot richting het park, dit is alleen per boot bereikbaar, en we varen tussen de mangroves door het park in. De gids vraagt of we vooral van het uitzicht willen genieten, of vooral voor de dieren willen gaan. In koor kiezen we voor dieren en hier past de gids de route op aan. Het is een wat oudere man, zonder haast die erg veel weet van de planten en dieren hier. Af en toe mag het tempo van ons iets hoger maar verder een prima gids. Door zijn aanwijzingen zien we neusapen, een slangetje, makaken met baby, (het alfa mannetje komt dreigend op ons af, maar de gids loost ons er langs, doorlopen en niet in de ogen kijken) zwijn, meerval, zoetwater schildpad, veel soorten krabben, krokodillen spoor, gekko. Veel bijzondere bomen, enorme meranti, varens, palmen en bamboe. Bij het strand boeken we nog een tochtje met een speedboot langs de kust. Dit is zeker de moeite waard want het is schitterend! Het is de 2 dames gelukt om ondanks de volgeboekte slaapplekken toch nog ergens een overnachting te regelen dus zij blijven op het park, voor ons is het mooi geweest en op de terugweg in de bus doen we een dutje. ’s avonds eten we eenvoudig vlakbij het hostel en daarna chillen we nog wat in de airco, het is WARM! Annika komt terug uit de WC en zegt: Wel typisch dat er alleen een klein gordijntje voor het toilet zit. Ze had de schuifdeur gemist en zat dus gewoon open en bloot achter een klein gordijntje te plassen terwijl dat alleen bedoeld is om het zicht op het toilet te ontnemen als je langsloopt.Read more

Teluk Pandan Kecil