A 13-day adventure by Mariatche Read more

Inschepen in Amsterdam

May 22, 2017 in the Netherlands ⋅ ⛅ 20 °C

Met bus en tram naar de trein van 9,45 richting Amsterdam, 10' wandelen naar de cruise terminal en daarna 45' aanschuiven om in te schepen op de 'Vision of the Seas'.
    Amerikaanse maatschappij: Royal Carribean eens uit te proberen!
    We worden, zoals gewoonlijk, warm ontvangen.
    Aanbiedingen vliegen ons om de oren: excursies, speciale diners, arrangementen voor drank van water over wijn tot cocktails a volonté. Allemaal leuk maar 49 € per dag per persoon dat drinken wij zelfs niet op!
    Onze cabine 3623 hier stateroom genoemd is volgens mij kleiner dan op de Holland-America lijn en de douche is terug gewoon met een plastiek gordijn op MSC was dat een gesloten cabine zoals we thuis hebben.
    We klagen niet we vergelijken alleen maar.
    Voor de rest van de tijd wandelen we rond op de verschillende dekken tot het tijd is voor de Veiligheidsdrill, deze is verplicht vóór het afvaren.
    Daarna vertrekken we al gauw richting Engeland, we blijven nog een uur staan kijken naar de stad en de haven en dan uitpakken!
    Weinig info over de restaurants en de uren dat er geserveerd word we gaan dan maar in het algemeen Market's café eten waar we ook geluncht hadden. Daar kregen we de uitleg hoe we in ons vast restaurant kunnen gaan dineren, omdat we de welkom show wilden zien zijn we dus vandaag niet naar 'My Time' geweest.
    Er zijn 1919 gasten aan boord waarvan 900 Amerikanen 200 Nederlanders mensen uit Zuid Afrika, Azië en 2 Belgen!
    De show was leuk maar kort dus nog een afzakkertje in de 'Schooner bar' een Foster's voor Dirk ttz 750ml bier, een oil can noemen ze dat hier, het is 1 pint: de officiële maat!
    Na een prachtige zonsondergang gaan we naar onze stateroom waar de info voor morgen al klaarligt, te veel informatie voor één dag dus rustig wat bloggen en lezen. Het was vandaag 22 gr, rustige zee en we varen tegen 14 knopen naar Dover.

Dover UK

May 23, 2017 in England ⋅ 🌙 17 °C

Wat een tragisch nieuws dat ons direct bereikt: aanslag in Manchester UK.
    We laten het even bezinken en gaan door met onze reis, wat anders kan je doen?

We hebben goed geslapen, ik wou het aanmeren meemaken maar werd pas wakker toen we al aangemeerd waren dus geen haast.
    Rustig douchen en tot de constatatie gekomen dat er enkel een klein stukje zeep aanwezig is. En ik had juist alle reisverpakkingen shampoo, conditioner en body lotion uit mijn beauty tas thuis gelaten heb!
    Allé een reden om in Dover inkopen te doen;-)
    Het is stralend weer en de zon op de rotsen is magnifiek, vlug ontbijten en op stap.
    Er is een bus die je voor 6€ naar het centrum brengt maar wij waren hier al eerder en vinden een eind wandelen wel plezant, dus stappen maar.
    Er is veel leegstand en verschillende second hand shops, we wandelen door de enige winkelstraat en gaan dan een pint drinken, Dirk een Foster zoals gisteravond maar dan van de tap en in een serieus glas ik neem een John Smits dark smouth ale, we genieten er beiden van op een terras samen met een koppel Nederlanders waarmee we aan de praat raakten. De mensen die we hier ontmoetten zijn allemaal ervaren reizigers zo kunnen we ook tips uitwisselen bv. Welke de beste cruise maatschappij is of wanneer de beste reis koopjes op internet voorbij komen ;)
    Op de middag wandelen we terug om na enen in het Windjammer restaurant lekker te gaan eren.
    Eerst een kom lekkere bouillon soep en daarna neem ik mash potatos met worteltjes, broccoli en een soort stoofvlees erbij, de worteltjes met gember zijn mij iets te straf maar de casserole met olives is speciaal en lekker.
    Daarna een kaasschotel en vers fruit. Het was buffet en Dirk nam pasta: schelpjes. Daarna zaten we de hele middag aan dek met een boekje en wat dutten, er staat een groot scherm en daarop speelde een wedstrijd zoals biljard maar geen keu en enkele kegeltjes in t midden die omver gespeeld moesten worden echt iets waar Dirk uren op kan zitten zien! De zon verdween al eens achter de wolken en dan was het 18 gr maar in de zon wel 28 graden.
    Rond zessen gingen we ons verfrissen in de kajuit en we zorgden om om tijd aan de reling te staan voor de afvaart. We vonden dat het traag ging tot de kapitein aankondigde dat we wachten op enkele mensen die van Dover naar Manchester gegaan waren omdat zij familie hadden die in de aanslag gewond waren en die men nog terug verwachtte.
    Toen we vertrokken was het een prachtig zicht met de zon achter Dover Castle. We hadden gereserveerd in 'Aquarius' restaurant en konden van ons diner in alle rust genieten, ja ik word graag gediend.
    Daarna nog even verpozen aan het 'Centrum' waar steeds het meest te beleven is en dan was het tijd voor de Beatles show, de late show om 10,30u.
    Prachtige nostalgie! Goed gebracht! Genoten!!!!!

Op zee

May 24, 2017, North Sea ⋅ ⛅ 22 °C

Amaai wat een drukte aan het ontbijt! Iedereen sliep waarschijnlijk wat langer en dan is het normaal dat we file hebben.
    Gelukkig is dit restaurant zowat het dubbele van oppervlakte tegen de vorige cruises, je moet je wel goed oriënteren want er zijn verschillende eilanden met verschillend voedsel. En oh ja waar zitten we nu weer :-)
    Nog even naar de kajuit voor ons ochtendritueel en dan naar de voorstelling van de verschillende uitstappen. We hebben onze keuze al in 't klad gemaakt maar misschien is een andere uitstap interessanter.
    Nee dus, maar het was wel nuttig om te weten hoe je van de boarding haven naar de verschillende steden geraakt.
    Even langs de shops maar die waren niet interessant: dure bling bling, kleding die soms van ver ineen gegooid is in China en onbruikbare hebbedingetjes.
    Dirk en ik hadden afgesproken aan 'Aquarius' en we konden mee aanschuiven bij een Amerikaan uit Florida, een koppel uit Perth Australië en twee koppels uit Barcelona.
    Vooral de mensen uit Australië vertelden voluit over hun huidige reis: zij waren op cruise van Barcelona naar Venetië met een schip gelijkaardig aan de Vision waar we nu op zitten. Maar de bemanning op dat schip was veel vriendelijker en behulpzamer volgens hen, het was alsof ze de waiter betoverd hadden want alles begon mis te lopen!
    Het hoofdgerecht vóór de soep, toen ik dat zei verdween hij voor een half uur, toen kwam ineens de assistent manager poolshoogte nemen want de helft van onze tafel was al weg gegaan, zij gingen dansen, we kregen alsnog ons hoofdgerecht en daar was onze kelner weer en hij kon terug lachen en we kregen ons dessert, een mogelijkheid om onze wijn of bier te bestellen hebben we niet gehad maar eind goed al goed na bijna 2 u tafelen konden we eindelijk opstaan en een siësta nemen buiten. Ttz ik buiten in de wind en de zon (14 gr) Dirk ergens binnen tot we elkaar in de kajuit terug troffen om naar de verwelkoming van de kapitein te gaan.
    Dirk in een kostuum! en ik in gala uitrusting. (Invloed van Jani, zo man zo vrouw ;-))
    Het was lang wachten maar de ambiance was goed. Nog een korte verwelkoming van de verschillende landen waaruit de gasten komen:
    51 Israël, 88 Brazilië,177 Nederland, 202 Canada,999 US in totaal uit 49 landen.
    Onze kapitein is uit Polen, 1e stuurman uit Kroatië en de chef engenier uit Hongarije. Een massa foto's met alle koppels die dat wensten werd genomen en een glas champagne als toast op de cruise was welkom na dat wachten. Direct naar de Broadway show waar we een werveling van zangers en dansers zagen, we werden er zelf moe van! Verschillende musicals zoals West side story en Chicago kwamen voorbij. Daarna kwamen we nog juist voor sluitingstijd bij ons restaurant voor een quick diner dat we dan weer moesten verteren met een jive en een slow. Allé 't was vrij laat toen we in de kajuit ons hoofd te rusten konden leggen!

Edinburgh Schotland

May 25, 2017 in Scotland ⋅ ☀️ 19 °C

Om half zeven uit de veren om het schip Edinburgh te zien bereiken. Prachtige ochtend, zonneschijn, hemelsblauwe rimpelloze zee en we naderden de kust tegen 10 knopen zodat er enkel een rimpeling is.
    Tegen zeven uur de loods aan boord en tegen half acht werden de ankers gelost want we gaan vandaag, en ook morgen, niet aan de kade.
    Ik weet de reden niet ofwel is er te weinig plaats maar ik zag een cruise schip liggen dus het kan al bezet zijn.
    Das niets we gaan van de zon genieten en zwemmen want eer al de mensen van de uitstappen van boord zijn is het toch al middag.
    Tegen 1u wordt het sowieso te warm en gaan we eten en ons omkleden om alsnog op weg naar Edinburgh te gaan.
    Dat is een hele reis op zich: 20' met de tender van het schip naar de kade in Newhaven. Dan met een gratis shuttle dubbeldekker naar de Ocean terminal in Leith waar we normaal zouden aangelegd zijn en waar de stadsbussen stoppen. We nemen een lijnbus 22 naar Edinburgh tot het centrum: Princess street. Je moet contant betalen 1,60 £ per persoon maar het moet het juiste bedrag zijn want het geld gaat in een machine en geeft niets terug. Gelukkig had ik nog £ van een uitstap naar Londen dus dat lukte me ongeveer. Het was een reis van 1,45u alles samen!
    We begonnen met een zoektocht naar een toilet en vonden dat in het Mercure hotel waar we meteen onze dorst lesten met een Goose pint en dan bedoel ik de Engelse versie van pint.
    De wandeling door het park onderaan de burgh was leuk en weer wat anders dan water. De verschillende shops die je ook bij ons op de Meir vindt interesseren ons niet.
    Edinburgh is een drukke stad en de dubbeldekkers en taxi's razen ons voorbij, gelukkig verkennen we morgen de stad en de burgh met een excursie zodat we alleen wat te wandelen hebben zonder echt doel vandaag. Het is hier geen feestdag zoals bij ons :Pinksteren.
    Als we de reisweg terug aanvatten nemen we een andere bus naar Ocean terminal en zien we weer een ander deel van Edinburgh alleen zijn we nog langer onderweg ;-)
    Eens terug aan de kade bij de tender in Leith gaan we nog een goede pint drinken want hier kost dat gemiddeld 3,5 £ en aan boord 8$ + tax en + 18% fee (drinkgeld)
    We zijn beiden moe van de warmte en de inspanning van het uitzoeken van de reisweg en na een klein dinertje gaan we naar de kajuit waar de lichten vandaag wat vroeger uitgaan dan gisteren.

Ik tracht vergelijkingen te vinden met Dunedin, Nieuw Zeeland omdat die stad naar kopie van Edinburgh gebouwd zou zijn maar ik vind ze niet.

Edinburgh Castle en city

May 26, 2017 in Scotland ⋅ ☀️ 21 °C

Ruim tijd en plaats om uitgebreid te ontbijten want vanmiddag gaan we op excursie en dan zal het middageten er op overschieten.
    Het echte voedsel zoals broodjes, eieren in alle vormen, kaas en vleesbeleg en voor de Engelsen worstjes en ham staan in de eerste sectie van het restaurant.
    In het midden van een grote ronde ruimte staat alles wat zoet is: donuts, scones, cake, croissants en koffiekoeken. Corn flakes in 12 verschillende soorten, confituren enz... dit gedeelte is bijna dubbel zo groot als het eerste en dat wil wat zeggen!
    Na het ontbijt doen we hetzelfde als gisteren zonnen en zwemmen tot 12u. De zon schijnt en het is 25 gr.
    Tegen half een zakken we af naar het tender platform maar daar staat nog veel volk te wachten, er zijn problemen en de wachttijden lopen op tot anderhalf uur als je niet aan een uitstap meedoet! Gelukkig komt er schot in de rij en kunnen we op een redelijke tijd in Newhaven aanmeren.
    Dan is de bus er voor de 'Edinburgh and Castle' tour. We hebben een goede gids en komen veel te weten. Om de lezer te sparen zet ik de verschillende weetjes bij de foto's. Eerst rijden we naar het Castle dat nog in gebruik is en waarover de gids veel vertelde maar teveel om op te schrijven. We hebben geluk want omdat prinses Anne in Edinburgh is word er wacht gehouden aan de burcht en we zien zelfs een aflossing hiervan.

Tegen zes uur zijn we terug en Dirk en ik gaan nog een pint drinken in het zonnetje voordat we terug naar het schip tenderen.
    We gaan dineren in 'Aquarius' en zijn nog juist op tijd voor de show van Mary-Jess een Engelse Chinees sprekende Sopraan die een heel gamma van liedjes bracht. Van Frozen in half Chinees half Engels zelf vertaalde tekst over Nesum Dorma en Ave Maria van Schubert naar de titelsong van Downtown Abbey!
    Zij studeerde Mandarijns in Nanjing deed mee aan een TV show en begon zo een carrière in de muziek.
    We eindigden met een jive in 'Centrum' en dan moe maar voldaan naar bed.

Inverness Schotland

May 27, 2017 in Scotland ⋅ ⛅ 16 °C

Uitslapen tot 8u ;) je hebt geen idee van tijd, het weer of we varen of stilliggen, in de kajuit. Zelfs geen burengerucht of evt lawaai van de gang bereikt ons! Hier zouden heel wat hotels een voorbeeld aan kunnen nemen.
    We ontbijten en doen een wandeling op het Walker/jogger dek 10 en zien een bruinvis of kleine walvis maar kunnen hem niet vastleggen op foto.
    We zien één van de werknemers waar we al eerder een gesprek mee hadden een Zuid Afrikaanse blanke (knappe) man en hij staat deze vm aan de klimmuur, op sympathieke manier overhaalt hij Dirk om eens te proberen en ja hoor Dirk geraakt halfweg!
    Ik maak van de gelegenheid gebruik om te vragen of zij met dezelfde excursies meegaan als wij en of zij ook de volle pot moeten betalen?
    Blijkt ja met dezelfde uitstappen in hun eigen vrije tijd en zij krijgen een kleine vermindering op de prijs.
    Ik besluit te gaan zonnen en Dirk gaat op walvisjacht tot we spreken af om 12,30u elkaar aan de Windjammer terug treffen voor het middagmaal.
    We vaarden al vanaf 11u door zeer lage fjordachtige heuvels, een lange Laguna in en blijken een uur vroeger al in Invergordon aan te komen. Dit blijkt een vroeger (?) industriestadje te zijn met veel boortorens en werkplaatsen nu ziet het wat uitgestorven uit een beetje onderkomen zoals Dover maar veel kleiner. We hebben nog geen honger en nemen alleen een banaan als middagmaal die we opeten in de kajuit.
    Onze bestelde uitstap naar loch Ness gaat niet door wegens volzet maar lochs zien we nog en Nessie sowieso niet! Maar dat Inverness zelf ook meer dan een uur rijden hier vandaan ligt , met de trein,is wel even slikken.
    We besluiten dan maar gewoon in Invergordon te blijven. Enkele souvenierwinkeltjes met steeds dezelfde prullaria een soort kringloop winkel en een spar verder is er niets te koop.
    We wandelen helemaal rond want er zijn mooie murals en we zoeken naar een pub maar die vinden we niet. Voorbij de kerk is een frituur en Dirk gaat daar vragen of ze ook bier verkopen maar daar verwijzen ze ons naar het enige plaatselijke hotel. Dat is gelukkig open want het begint zachtjes te druppelen, na 2 dagen zon is het hier ook al een warmte onweer!
    In de lounge proeft Dirk een Laphroungh 10, zeer goed maar zeer weinig, voor dat geld nemen we liever een pint Coast2coast daar hebben we langer geniet van tot de bui over is en er was ook WiFi dus ik kan ook een en ander opladen.
    In de Coop op de terugweg kopen we een fles Jura Scottisch whiskey want Laphroungh hebben ze niet, die we aan boord prompt moeten afgeven als we door de scanner gaan.
    Het lijkt een herhaling van de security in Riga! Maar hier krijgen we de fles terug op de laatste dag om mee naar huis te kunnen nemen ;)
    We gaan direct eten want om 7u is er een folklore show van de plaatselijke volksdans, ze doen hun best maar het is niet top.
    We blijven aan dek tot we afvaren en in de regen worden we nog door een doedelzakband uitgewuifd. Het wordt dan wat fris en ongezellig en we trekken ons terug in de kajuit waar op TV een spannende film is: Hawshaw Ridge.

Op zee langs de Orkney Eilanden

May 28, 2017, North Atlantic Ocean ⋅ ⛅ 5 °C

Bij het ontwaken voel ik voor het eerst dat we op zee zijn, we schommelende beetje en er kraakt wat hier en daar.
    Toch blijkt de zee niet zo woelig te zijn maar we varen helemaal langs de top van Schotland en het is maar 12 gr. We zijn aan de Orkney Islands.
    We besluiten in het Aquarius te gaan ontbijten want in de Windjammer is het een toeloop van volk.
    S' avonds hebben we ons tafeltje met twee maar s' ochtends of s' middags moet je aan grotere tafels aansluiten deze keer zijn het allemaal Spanjaarden. Gelukkig geen grote familie want het gaat er rustig aan toe, plezant dat je wat opvangt van de conversatie.
    Alle warme spijzen en dranken worden aan tafel gebracht en fruit, toespijs en extra brood kan je aan het buffet halen. Ik neem egs sunny side up and bacon, pancakes with sirop. Dirk scrambled egs, bacon, tomatos and potatos.
    Daarna doen we een rondwandeling aan dek en spelen Shufflebord, dat zag je in de films de elite ook doen in hun mooie kleren.
    Aan de Spa zeg maar Sauna met kleren, doet men een sale van kleren met logo aan verminderde prijzen maar buiten een vest zoals Dirk al heeft kan niets ons bekoren. 'Als die vest aan 50% komt koop ik ze' zegt Dirk, wie weet misschien de laatste dag of zo.
    Dan zoeken we een rustig plaatsje om wat Uno te spelen en te lezen. Dat is vlugger gezegd dan gevonden: aan t' Centrum geen plaats op alle centrale verdiepingen en vanaf 11u veel lawaai.
    In de lounge is een veiling van schilderijen bezig: 60 semi-kunstwerken op één uur kan je je de drukte voorstellen? Je krijgt we een glas champagne (of cava) aangeboden. Daarnaast is de diamond club heerlijk rustig maar alleen toegankelijk voor passagiers die meer dan 500 (!) dagen gecruisd hebben met Royal Caraïben. Dan maar naar de Schooner bar daar is nog een plaatsje te vinden maar de muzak staat erg hard en is op de zenuw werkende jazz. Na ons kaartspelletje ga ik even wandelen om foto's te nemen en op zoek te gaan naar de bar die ik de eerste dag gefotografeerd had, deze ligt op een uithoek achter het Japans restaurant. Maar Dirk heet een Foster besteld en die drinken we langzaam uit tot we besluiten om een kop soep als middagmaal te nemen.
    Buiten is het een beetje beter en zo'n 19 gr. de zon doet wat moeite en met mijn trui aan ga ik aan het zwembad siësta houden tegen vier uur pikt Dirk mij op en we gaan snoepen van het zoete buffet. We belanden daarna in de Viking Crown Bar en daar gaan we uiteindelijk zitten in de gouden zeteltjes en met fantastisch uitzicht. We varen langs de Hebrides of Western Islands en hier is de zee kalm.
    Tegen zeven uur gaan we eten in Aquarius My Time en onze vaste obers hebben ons blijkbaar gemist gisteren. Zij zijn Natalia een Griekse en Ritchie een Indiër.
    Daarna naar de show die heel goed was: Elio Pace hij leek Bogie Boy wel, op te zoeken op U Tube!

Greenock UK

May 30, 2017 in Scotland ⋅ ⛅ 10 °C

Om 6,30u wakker en direct naar dek 10 om de omgeving te spotten, we varen nog en het zijn lage fjorden zoals in Nieuw Zeeland tussen het noorder en Zuidereiland. Maar het is zwaar bewolkt en het zevert een beetje. Freezing cold! Allé ttz 12 gr maar in de wind door het varen lijkt het wel te vriezen.
    Als we om 8u naar het ontbijt gaan is er al een massa gepasseerd, geen borden, geen broodje het beleg op minimum. Maar op een oogwenk wordt alle aangevuld, 5' later zie je het niet meer. We worden geholpen door een dienster uit Trinidad en zo heb ik weer een leuk gesprek over file's die zij nauwelijks kennen, veel te veel kinderen dus ook overbevolking 1,4 milj inwoners en altijd goed weer!
    Maar jobs? Dan maar op een cruiseschip werken.
    We kleden ons op zijn Belgisch en met paraplu in aanslag op naar Greenock de plaats waar we aanmeerden.
    Het zevert een beetje maar met een plan in de hand kunnen we toch wat rond dwalen. Tot Dirk dringend naar de kajuit moet omdat hij rommelingen in zijn buik heeft en hij wijdt dat aan het eten, maar ik denk dat het gewoon de verandering is.
    Ik wandel verder rond en koop de nodige souvenirs want dit is onze laatste dag in Schotland.
    Ik haal een droog broodje en een droge hamburger maar Dirk wil niets eten behalve een droog schots koekje dat ik van de plaatselijke Aldi meebracht.
    Om 1 u vertrekken we op een panoramische bus toer naar de lochs. Het drizzeld nog steeds maar de gids zegt: de regen van vandaag is de whiskey van morgen!
    Greenock was een stad van scheepsbouw o.a. De Queen Elisabeth werd hier gebouwd. Nu zijn er nog maar 2,
    Bij Fergusson worden auto ferry's gebouwd.
    Nu zijn de cruiseschepen een bron van inkomsten, de meeste cruise gasten zijn van de US gevolgd door de Duitsers.
    In Schotland wonen maar 5 milj. mensen en slechts 1% spreekt Galic en die wonen meestal op de eilanden in het noorden. Degene die het in de steden nog spreken zijn dus ingeweken eilanders. Schots Galic en Iers Galic zijn dezelfde taal alleen verschillende dialecten.
    We rijden over de Clyde river naar de lochs, in Engeland zijn het meren maar hier noemt men ze lochs.
    Eerst rijden we naar Loch Lomond het ligt in een nat. Park. We stoppen in The village of Luss, een historisch stadje waar nu nog 120 mensen wonen. We kregen 45' om rond te wandelen en ik af daar een Clan shop, very distingwich, high class, zowel de waren als de prijzen. Ik proefde een whiskey van 18j en deze werd gedistilleerd op een eilandje in Loch Lomond. Hou je vast de prijs was 440£!
    Dirk was natuurlijk al doorgewandeld, dus gemist!
    De kilt is een stuk van een tartan en eigenlijk uit de Highlands van oorsprong. Tartan is de stof en iedere clan heeft zijn eigen ruitenpatroon.
    We rijden langs Loch Long dat een brak Loch is want het staat in verbinding met de zee.
    80% van Schotland is bedekt met woud. Door de temp. En de regen groeien ze heel snel.
    We rijden de heuvels op en stappen uit 800ft hoog aan het kruispunt tussen Glen Croe en Glen kinglas waar bij de aanleg van de oude 18e eeuwse weg een soldaat op een rots schreef: 'rest and be thankfull'
    Verder langs lochs en Glens (valleien?) waarbij we de naam al lang niet meer noteren. Ondertussen is de drizzel veranderd in een rainshower. Omdat de wegen zo smal en kronkelig zijn kan je ook weinig fotograferen. Uiteindelijk belanden bij een Ferry die ons over de Firth of Clyde terugvoerde naar ons beginpunt.
    Hoe was de trip: nat!

Dublin Ierland

May 30, 2017 in Ireland ⋅ ⛅ 12 °C

Gisteravond na het eten en de show naar de kajuit om een enorme bloedblein die maar steeds groter werd open te maken. Sinds verleden maandag had ik een blein door het dansen en ipv uit te drogen werd ze alleen maar groter tot ze gisteren echt pijn begon te doen. Ik stak ze voorzichtig open boven het toilet omdat ik er geen bloedbad van wou maken. Daarna een ibuprofen en ik sliep vlug.
    Rond 9u werden we pas wakker, het schip was al lang aan de kade en aan het ontbijt maakte men aanstalten om te sluiten om 10u.
    We namen de shuttle bus aan 5€ enkel want om te wandelen lagen we te ver aan kade 33 tussen de containers.
    Aan Merrion Square werden we afgezet en opgewacht door drie verschillende Hop on/off busmaatschappijen. Ik informeerde me grondig en koos voor de overal bekende rode bussen.
    We namen de langste blauwe route en reden achtereenvolgens door de Georgian Core, de Pearsey South Docks, Trinity College dat we wel 3 keer voorbij reden. History Core, Inchicore, over de River Liffey en langs Phoenix Park waar de presidentiële residentie is. Kortom te veel om te beschrijven, we deden de hele rit met af en roe zon en af en toe een bui. Terug aan Merrion Square wandelden we tot aan het beeld van Oscar Wilde waar we in een plensbui terecht kwamen!
    Op naar de Kennedy's een bar die ik eerder gespot had waar we konden opdrogen, lunchen en onze eerste Engelse Pint namen.
    Dan gingen we zelf op stap naar het ontroerende 'Famin monument' aan de rand van de Liffey River dat de hongersnood voorstelt die de Ieren deed immigreren naar de VS.
    Daarna langs de rivier naar Temple Bar Core waar de bars, restaurants en live music is. Een beetje als de Bourbon Street in New Orleans.
    Aan Trinity College hebben we het Whiskey Museum bezocht en daar heb ik veel bijgeleerd.
    Je kan het lezen bij de foto's. We kreeg 4 whiskey's te proeven en geloof het of niet maar zowel Dirk als ik kozen dezelfde: Powers.
    Langs de winkelwandelstraten wandelden we naar Kennedy's Bar om een echte Irish Coffee te drinken en toen was het tijd om de shuttle bus terug te nemen. Deze deed er bijna een uur over wegens de file!
    Vlug naar My Time om te gaan dineren, een spelletje Shufflebord in afwachting van de zonsondergang en de show van Celine Dion alias Tracy Shield. We gaan pas om 12,30u in bed 't zal morgen zeer doen om op 6u op te staan!

Glendaloch UK

May 31, 2017 in Northern Ireland ⋅ ⛅ 13 °C

Wekker op 6,45u om vroeg te gaan ontbijten want om 7u werden we verwacht in de Masquerade voor de uitstap.
    De vroege ontbijtplaats was een echte ramp: te laat open en geen selfservice, dat maakte dat er alleen bagels waren die te mager belegd werden door een zure Indiër!
    Tegen dat we alles hadden was ook het normale Windjammer open en gingen we daar dan maar een boterham met kaas eten.
    Op tijd in de bus en tegen de drukte in naar het groene platteland, eerst had het geregend maar de zon kwam er algauw door.
    We zagen prachtige weiden met schapen en enorm veel brem, deze ondergrond laat alleen schapen toe wegens de begroeiing. De brem wordt door de boeren afgebrand maar dat is gevaarlijk want deze branden slagen gemakkelijk over en blijven lang ondergronds branden.
    De schapen zijn echte vlees dieren de wol wordt eigenlijk niet echt gebruikt alleen voor hobby gebruikers die willen spinnen en verwerken.
    Al gauw waren er veel wandelaars en we gingen een koffie drinken in het bijhorend hotel. De vinken of mezen en mussen kwamen snoepen van onze koek!
    Stilaan begon het te zeveren en we wandelden dan maar terug naar de bus waarna we om 11u de terugweg aanvatten. In de nevel rijden we naar beneden tot aan de kust de zon terug opduikt.
    Nog enkele weetjes van onze Dublin gids:
    Dublin is door de Liffey verdeeld in een Noord en een zuidkant. In de 19e eeuw met alle opstanden tegen de Britten werd er gevochten en werden er raids gehoudenaan de zuidkant de zogenoemde gezagsgetrouwe woonden dan aan de noordkant omdat daar de Britse (bezetting) overheid was tot deze in 1920 terug in Londen werd gevestigd wegens teveel gevaar van de opstandelingen. Maar tot op vandaag zijn er nog (oudere)? Mensen die weigeren naar de Noord of de Zuidkant te gaan en de Liffey over te steken!
    Er is ook geen Ferry verbinding met Schotland alhoewel dat maar 18 mijl van hier ligt. Als je naar Schotland wil moet je eerst naar de UK van daar dan verder reizen met bus, trein of wagen. (Politiek?)
    De namiddag word kort: vertrek uit Dublin om 1u dan naar de spa (als ik sauna zeg steigert Dirk ;)
    Wat slapen, gala vanavond en ?Het werd nog een onvergetelijke avond, eerst de show Bougie Wonderland met het vaste ensemble van de 'Vision of the Seas' echt terug gekatapulteerd naar de jaren'70!
    Daarna een show optreden van de kapitein Malin in rockersstijl, gevolgd door een prima romantisch diner waarbij Ritchie vroeg een goede appreciatie te geven aan Natalia want zij staat op het punt gepromoveerd te worden tot waiter ipv assistent waiter. Nog een cocktail van de dag in het Centrum waarbij we onverwacht in een karaoke terecht kwamen, wat we normaal vermijden maar dit was echt prachtig met echte muziek, zangers due hun roeping gemist hadden en veel enthousiasme en sfeer. Het werd behoorlijk laat!