Europa - Brazilië Cruise

November - December 2010
A 20-day adventure by Mariatche

Den Haag

November 24, 2010 in the Netherlands ⋅ ⛅ 4 °C

Peggy komt ons afhalen na haar werk en zet ons om 15u af in Centraal Station te Antwerpen. Om 16u nemen we hier de trein naar Den Haag HS om bij Ronny en Lisette te gaan overnachten. Omdat er een lek is in de slaapkamer gingen zij in de living slapen en lieten ons de logeerkamer.Read more

Venetië

November 25, 2010 in Italy ⋅ 🌫 3 °C

Om 5,45 uit bed, vlug een kattenwasje, een snel ontbijt en om 6,47u de trein naar Schiphol. We labelden zelf onze valies en met wat assistentie checken we zelf in.
    Met een uur vertraging, wegens een lek aan de koffiemachine, vertrok onze vlucht naar Venetië. bij aankomst wachtten een drietal bussen van MSC ons op en ondanks het vele volk ging het inschrijven en vervaardigen van de scheepspasjes vlot.
    Het geplande bezoek aan Venetië ging niet meer door wegens de vertraagde vlucht maar dat was een geluk want de stad had de nacht ervoor onder water gestaan en dat was niet de beste moment om er te gaan wandelen.
    Eerst het schip verkennen, de MSC Opera.Tegen 18,30u naar ‘La Caravelle’ het ons toegewezen restaurant voor de 1e sitting, wij verkiezen dit omdat het anders ‘s avonds te laat wordt om nog naar een show te gaan.
    Een vaste tafel voor 6 personen werd ons toegewezen, 4 Nederlanders en wij de Belgen. Ben en Pauline en Annie en Theo werden voor de hele reis onze tafelgenoten. Het diner verliep een beetje met horten en stoten en we waren pas een half uur na het begin van de 2e sitting klaar. Morgen beter, dan zijn de kelners het misschien ook al beter gewoon.
    We verlieten Venetië in het donker, veel verkeer van vaporetti’s en veel geflits van fototoestellen, zowel die van ons als die van de kade. Eens de lagune uit zagen we nog veel lichtjes.
    Het voorstellen van de Entertainment Staf was om 22u maar we verlieten al gauw de theaterzaal want dat was niet echt iets voor ons, de Brazilianen lusten hier wel pap van! De nacht was rustig, een zacht deinen voel je wel maar dat is slaapverwekkend.

Aupuglia

November 26, 2010, Adriatic Sea ⋅ ☀️ 19 °C

De klok 1u terugdraaien en dan leek het al vlug 10u te worden en het einde van het ontbijt. Eerst naar boven buffet ‘Le Vele‘ maar daar was het veel te druk dan maar naar het 5e in ‘La Caravelle‘ waar het à la carte is en veel rustiger. De voormiddag brachten we door met verkennen, inschrijven voor excursies en registreren van de Visa. Rustig in onze kajuit met de IPod muziek op de luidsprekers en kijken naar de zee, dat is het voordeel van een kajuit met zeezicht.Om 13u gaan we eten, een beetje, in ‘La Vele’ Platte rust en dan een rummicubje tot we om van 16u de teatime genieten. De zee wordt wat woeliger en het regent een beetje je voelt de deining ook veel harder, we besluiten dan maar wat te lezen.

Eerst Gala avond met Captain’s Welcome Cocktail in ‘Teatro dell’Opera’ , de bemanning en officieren werden voorgesteld en er werd rond gegaan met cocktails en schuimwijn. daarna het Gala diner. Deze reis had ik mij beter voorbereid en had ik een avondkleedje bij. De Icon show was meeslepend met muziek van The Beatles en The Stones, en de avond meer dan geslaagd. Het rollen van het schip was een minpuntje waar niemand iets aan kon verhelpen.

Katakolon

November 27, 2010 in Greece ⋅ 🌬 18 °C

Rouch sea, 2,5 - 4 m hoge baren.
    Omdat we op het 10e dek liggen en ver naar achter op het schip voelen we het goed.

Tegen de ochtend wordt het terug rustiger, rond half 6 zien we de lichtjes van de Griekse kust. Aanleggen om half 7, naar buiten en ontbijten op het buitendek aan het zwembad. Het is bewolkt met een aangename temperatuur van 20° uit de wind is het goed zitten.
    We namen geen excursie naar Olympia en verkennen op eigen gelegenheid het stadje. Langs de kade en de jachthaven vind je verschillende bars en restaurants, waar het heerlijk relaxen is op één van de terrasjes. Verder is er één hoofdstraat in Katakolon met souvenirwinkels, lederwaren, juwelen en kleren. Na een wandeling in de rurale omgeving met vooral veel blaffende honden en schapen waar we het niet al te proper vinden zoeken we een terrasje op aan de haven en nemen een ouzo en een cappuccino in een aarzelend zonnetje. Tegen 11,30u terug naar het schip om ergens een snack te nemen, de zon die ondertussen doorgebroken was laat ons terug in de steek daarom eten we binnen in ‘La carravela’. Het afmeren is altijd spectaculair en kunnen we goed volgen vanop het bovendek. ‘S avonds was het een echt Grieks diner, Theo die zijn hemden vergeten was had hier goede koopjes gedaan. Na de varietéshow en een dansje in de Piazza di Spagna, de bar met live music, is het voor ons bedtijd om 23u.

Valetta

November 28, 2010 in Malta ⋅ ⛅ 22 °C

Rouch sea, 2,5 - 4 m hoge baren.

Ter hoogte van Mostraganem, Algerije

November 29, 2010, Western Mediterranean ⋅ ⛅ 18 °C

Heerlijke nacht goed doorgeslapen en gedroomd van mooi dingen maar nu al vergeten van wat. Vandaag heel de dag op zee, rustig ontbijten op dek 5 à la carte. Daarna uit de wind buiten achteraan op het schip wat lezen. Een beetje vers fruit wordt onze lunch en na een bezoek aan het cibercafé een rummicubje in de bibliotheek daar is het heerlijk rustig. Het vieruurtje op het drukke 11e dek smaakt, ons enig probleem is nemen we koffie of thee en worden het sandwiches of toch een gebakje? Enkele Brazilianen zijn genoeg om een heleboel lawaai te maken dus terug naar buiten. Van een voorzichtig zonnetje gaan we naar een flinke regenbui, daarom genieten we maar in de kajuit van het zicht op zee en we kunnen goed zien waar we juist zijn. De camera staat op de boeg van het schip.
    Na het dinner nemen we een Spanish coffee om de tijd te overbruggen tot de show begint in ‘Teatro dell’Opera’ daarna nog een frisse neus halen op het dek we zien wel land maar we weten niet echt waar we zijn.

Màlaga

November 30, 2010 in Spain ⋅ ⛅ 13 °C

Veel te vroeg wakker, het is nog mistig en donker. Dirk slaapt nog dus neem ik mijn oortjes en beluister muziek op de IPod. Als hij wakker wordt zien we samen naar het nieuws en zien dat heel Europa nachtvorst heeft gehad en dat het koud is. Als twee luxebeestjes gaan we weer ontbijten in ‘La Caravella’ en plannen we ons bezoek aan Malaga de haven van vandaag.Er is veel geschiedenis want Malaga is een oude Fenicische stad, ook tijdens de overheersing van de Moren had zij een belangrijke betekenis. Maar we gaan toch niet mee op excursie we zullen de stad op eigen gelegenheid verkennen, met een goede plattegrond lukt het wel.

We meren aan niet zo ver van het centrum rond 14,30u en al wandelend verkennen we de stad. We zien veel langs buiten, noch in de kathedraal noch in het Alcazar gaan we binnen, de meeste zaken zijn gesloten want natuurlijk: siësta. Normaal zou het hier 25° zijn maar het is maar 13° en het regent! We zien het geboortehuis van Picasso, de Romeinse resten en theater en de bodega’s.
    Malaga doet ons wat aan Valencia denken qua gebouwen, stadsstrand en droge rivierbedding. Rond 17u gingen de winkels open maar dan waren we het wel al wat moe en de kerstversiering die niet brandde hing er wat mistroostig bij. Dan maar terug aan boord waar een warme koffie ons deed bekomen en waar we de zon zagen ondergaan. Diner als gewoonlijk zeer entertainend door onze Hollanders en de show was klassieke muziek dus ook niet te hevig, op tijd naar bed.

Casablanca

December 1, 2010 in Morocco ⋅ 🌬 13 °C

Onrustige nacht, eens Gibraltar voorbij rond middernacht kwamen we in rough sea. Baren van 4 - 6 m en overslaande schuimkoppen. Af en toe keken Dirk of ik naar buiten maar we sliepen daarna toch terug in. Om 5,30u stond de halve maan in het zenith en we waren aan Marokko, zeer sprekend beeld. Ik ging het fotograferen, Dirk sliep.

Een tijdje later werd Dirk wakker en deed hetzelfde en ik sliep!
    Bij het ontbijt in ‘La Velle’ doemde de stad op en gingen we vlug onze toestellen halen om de het binnenvaren te documenteren.

Weer op eigen gelegenheid verlieten we de haven na eerst een 10-tal taxichauffeurs te hebben afgewezen.

De moskee van HassanII lag een 3 km ver en we vonden het aangenaam wandelen, zeer fotogenieke taferelen. Deze moskee is de tweede grootste van de Islamitische wereld na deze van Mekka. Binnen gingen we niet maar de omgeving was mooi. We hielden de boulevards in ‘t oog om niet verloren te lopen en wandelden richting stad. Via het ‘Parc de la lingue Arabe’ en de mooie wijken bereikten we, na navraag, het Palais Royale. We waren ook meteen in de médina van Hablous maar gelukkig viel men ons niet lastig en konden we rustig rondkijken.
    We hadden er al meer dan 10 km opzitten en ik wilde nog wel enkele dingen zien dus hield ik een taxi aan voor de rest van de stadsbezichtiging. We vroegen de prijs om ons via de Kathedraal van Notre Dame de Lourdes naar het schip te brengen, 60 DH of 7 €. We hadden wel geld gewisseld maar dat wilde ik niet meteen uitgeven dus zouden we in € betalen.

Het verkeer is hels, voetgangers moeten overal tussen lopen, de lichten zijn alleen voor de auto’s en worden ook niet gerespecteerd. Als er al zebrapaden zijn worden ze volledig genegeerd. We konden alles goed zien toen we een muntthee dronken op een terrasje (14 DH). we raakten aan de praat met de chauffeur en hij bleek clandestien met de taxi te rijden, maar hij verschoonde dat door te zeggen dan hij al 35 jaar als buschauffeur gewerkt had en dat hij zijn pensioen niet met een theetje in een bar wou doorbrengen. Het was een attente chauffeur, hij wees nog verschillende fotowaardige gebouwen aan, de Kathedraal viel tegen en we konden niet uitstappen om de binnenkant te zien. Hij zetten ons netjes af aan gate1, binnenrijden mocht hij niet, hij vroeg ruim op tijd om het geld klaar te houden zo leek het alsof hij vrienden afzette! Ik gaf 8 € omdat we tevreden waren.
    We hadden nog net tijd om een hartige hap te nemen en om uit te rusten in onze kajuit.

Het dinner was aangepast, ik nam tajine met kip gedroogde vruchten en honingsaus, heel lekker.

Pauline en Ben die we in de stad waren tegengekomen hadden meteen na de moskee al een taxi terug genomen, Theo en Annie hadden met een taxi een volledige stadsrondrit gedaan en waren tevreden. Theo is niet zo goed meer te been en wil niet graag buitenkomen met zijn rollator.
    Geen show vandaag, een filmpje op TV en vroeg naar bed.

Agadir

December 2, 2010 in Morocco ⋅ ⛅ 6 °C

De zonsopgang is prachtig, geen wolkje te zien. Na ons ontbijt gaan we even buiten wandelen en zien de zee overgaan van blauw naar grijs; Het lijkt een zandopgooing in laag water of een vuile rivier die in de zee stroomt. Bij nader toezien is het een enorme olievlek met slierten olie erin echt vies, en het blijft maar duren, mijlen aan een stuk zover je kan zien! Zo jammer!
    Voor de rest is het een prachtige dag en kunnen we zonnen, alle regen- en zeewater van gisteren is weggepoetst en de dekken liggen te wachten op de zonnebaders.
    We lezen de gegevens over Agadir: 700.000 inwoners, de grootste sardine haven ter wereld, exportant van kobalt, magnesium, zink en citrusvruchten. De winters zijn zonnig en het is een belangrijke bestemming voor Noord Europese toeristen wegens de grote zandstranden. Gelegen onderaan de Atlas bergketen en aan de monding van de rivier Sousse. Agadir is geen typische traditionele Marokaanse stad maar een moderne westerse stad met buildings, brede straten en moderne hotels met Europese café’s. Wat niet in de brochure staat is dat dit komt door de aardbeving van 1960 die Agadir verwoestte, de hele stad werd naast de oude vernietigde stad heropgebouwd uit respect voor de duizenden mensen die bedolven waren en nooit werden opgegraven.
    Rond 13u komen we aan in Agadir, een uur varen langs de kades met delfstoffen, oude en nieuwe vissersboten en tussen twee steden (oud en nieuw Agadir) leggen we aan.Vanop dek 12 zien we twee rijen taxi’s staan witten en rode, zo te zien wordt er ruzie gemaakt op wie vooraan staat en degene die meer naar achter staan, ‘t kan ook zijn dat ze gewoon zijn van zo tegen elkaar te roepen. Wij gaan nog vlug een hapje eten voor we ons in het tumult wagen.Er komen steeds meer taxi’s en als de passagiers uit het schip komen was het echt marchanderen over bestemming en prijs.Ergens op een bord stonden de richtprijzen: 80 DH of 8 € of 6 £ richting stad of Kasbah.
    We zien het een tijdje af en gaan dan de confrontatie aan, een jong man met rode taxi sprak ons aan en wij willen 20 € geven voor een kleine rondrit met ons twee. De massa toeristen is al wat uitgedund en hij ging akkoord, waarschijnlijk omdat er al minder gelegenheid was om nog andere mensen te vinden.
    Een heel eind voorbij luxehotels en bungalows een beetje door de nieuwe stad maar die interesseert ons niet zo en dan rijden we naar de Souss Kasbat. Een artisanale Kasbah.Veel mooie handwerk spullen, koperbewerking, mozaïek tafeltjes, leerbewerking, houtsnijwerk, kleibakken,zilver enz...We mogen overal kijken en men is helemaal niet opdringerig. En dat loont want we kopen een paar leren baboeska's voor Dirk aan 17€. Buiten stonden dromedarissen maar daar willen we niet op rijden, op mijn vraag brengt de chauffeur ons naar de oude stad maar daar is niets meer van over behalve hier en daar een pui en veel heuvels die de huizen bedekken. Toch mooi dat men zoveel respect opbrengt voor de overledenen, van 1960 en nog steeds ongerept.
    Dus geen oud stadscentrum om te bezoeken dan rijdt hij maar even langs de baai waar vele appartementen gebouwd worden voor Europeanen. De prijzen zijn hier nog vrij laag voor ons maar niet voor hen.

Stillaan wordt het tijd om terug naar de MSC te rijden, nog wat uitleg over sardienen, fruit en andere zaken die zij uitvoeren vooral naar Frankrijk, Spanje en België.
    Hij vraagt hoeveel mensen er op zo’n groot schip waren en dat zulke grote schepen niet dikwijls in Agadir aanmeren. Vriendelijk neemt hij afscheid, ik gaf 21€ want hij had ons vriendelijk twee uren rondgereden.
    Het is rustig aan boord en we genieten van een Jamaicaanse Coffee voor we gaan zonnen. Jammer na een half uurtje komen de eerste wolkensluiers opzetten en trekken we ons noodgedwongen terug in de kajuit.
    Het diner is à la Française met bouillabaisse en ratatouille, coq au vin en Rum baba. De show is een mooie flamenco die zeer gesmaakt wordt. Om half elf naar ons bed om nog wat te lezen. We zijn nu op de Atlantische oceaan en de zee is nogal ruw.

Arrecife, Lanzarote

December 3, 2010 in Spain ⋅ ⛅ 17 °C

Ik werd rond 6u wakker, Dirk sliep nog en dus nam ik de IPod om naar de podcasts van Fiedl Lesage te luisteren. Toen ik om 8u onze gordijn opendeed was het een mooie roze lucht en ging ik vlug naar boven om enkele foto’s te nemen, we waren al in Arrecife, een uur te vroeg dus. Geen nood vlug een ontbijtje bijeen geschard en op de kamer met zicht op de boeg van het schip via de TV het ontbijt opgegeten. Zo’n binnenvaart is altijd anders.
    Lanzarote is het meest N-O eiland van de Canarische eilanden, slechts 115 km van de Afrikaanse kust.
    op voorhand had ik besloten wat ik zeker wou zien:

- Nat. Park Timanfraya
    - Geisers
    - Cesar Manrique fundatiòn
    - wijngaarden
    Toen we het schip verlieten stond er nog maar één taxi, ik sprak hem aan en omdat hij alleen Spaans sprak liet ik hem wijzen op een plan wat we wilden zien en hoeveel dat ons zou kosten. De rit kostte 95 €. Met de cruise uitstap zou ons datzelfde wel het dubbele kosten en dan zonder het Manrique huis!
    We zagen alles dat we wilden zien en in het Nat. Park moesten we met de bus om de natuur te beschermen. De geiser was een beetje vals gespeeld want met goot eerst water in een putje dat er een later op zijn geisers terug uitkwam. Het Manrique huis was jaren 1970 met veel wit en laag gebouwd omdat hij het uitzicht niet wilde belasten. Een voorloper van de tegenwoordige trend.Om 12,30 u waren we terug, deze keer gaf ik geen extra want ik vond de chauffeur maar zozo, weinig toeristisch gevoel, geen uitleg alhoewel ik regelmatig een gesprekje in ‘t Spaans begon.
    Gegeten in ‘La Caravelle’ en gaan zonnen op het achterdek.
    Stipt om 17u verlieten we Lanzarote, dit eiland trekt ons niet aan voor een tweede bezoek.

Na een mislukte poging om te internetten ging ik klacht neerleggen want de kosten op internet op een schip lopen vlug op en als het dan niet lukt!! Ik moest een geschreven klacht neerleggen aan de receptie, we zien wel wat dit doet.
    Het diner was Aziatisch getint met Sushi, zuur-zoete kip en cocosrijst.

Omdat ik al zo vroeg op was ga ik vroeger naar bed Dirk ziet nog wat TV.