Zuid Afrika,Treincruise 06-07

December 2006 - January 2007
A 17-day adventure by Mariatche Read more

Wat een vertrek!

December 18, 2006 in England ⋅ ⛅ 6 °C

Gepakt en gezakt staan we klaar als Guy ons komt wegbrengen naar Zaventem. Gezien de strengere veiligheidsmaatregelen zijn we 3u vòòr tijd al daar.
    Na informatie genomen te hebben bij BMI, de maatschappij die ons naar Londen zou brengen, kregen we de raad een vlucht vroeger te nemen gezien de ernstige mist die opkwam en de vluchten mogelijk zouden beletten op te stijgen.
    Zo`n korte vlucht is als een busreis: weinig plaats, geen service en alles apart te betalen.
    Maar toch een goede beslissing want we waren de laatste vlucht uit Brussel en onze Boeing 747-400 naar Zuid-Afrika wachtte niet.
    De afstand was 9.691 km, snelheid 363 km/u en de hoogte 11.277 m.
    Opstijgen met klassieke muziek boven een verlicht Londen is prachtig, het deed ons denken aan Los Angeles maar met een veel rommeliger stratenpatroon.

Kaapstad

December 19, 2006 in South Africa ⋅ 🌙 18 °C

Na 11u op een smalle plaats in het vliegtuig kwamen we aan in Kaapstad.
    De bediening was in orde voor de gewone zaken, een extra drankje vroeg meer tijd dan nodig.
    Een 22° was aangenaam na het winterse Europa.
    In de hall wachtte men ons op met onze namen op een bord, speciaal en geruststellend.
    In plaats van naar de trein bracht de chauffeur ons naar Kirstenbosch Botanische tuinen, waar de rest van het gezelschap reed aan de 1e uitstap begonnen waren.
    Jenny was onze gids, ze wachtte ons op maar de bezoektijd was bijna om zodat we beter even pauzeerden in de cafetaria om tot rust te komen na de lange reis.
    Jenny was vriendelijk maar ze ratelde maar door, Dirk kreeg er hoofdpijn van!
    Na de tuin, een bezoek aan Hout bay, waar een vloot van vissersboten ligt, verse zeevruchten zijn een specialiteit van Mariner's warf, maar daar kunnen we niet van genieten wegens geen vrije tijd.
    Chapman's peak drive is een van de meest spectaculaire sea cliff's routes ter wereld, hij is gebouwd tussen 1915 en 1922 en recent gemoderniseerd.
    We rijden tot Simon's town, vroeger een plaats waar de zeilschepen aanmeerden voor ze de Tafel baai in de winter konden aandoen wegens het gevaarlijke tij.
    Nu is het een marine basis sinds 1814. Dan bezoeken we het uiterste punt van ZA, Cape of good hope nature park.
    Daarna naar de Boulder's pinguïn kolonie, hier kwamen in 1983 enkele paren Jackass pinguïns aan en nadat zij er eieren legden is de kolonie steeds sterk gegroeid, ze vergroot ieder jaar met 60% en in 1997 waren ze met 2350.
    Het word nu stillaan tijd om naar de trein te rijden.

Na aankomst bij de trein stonden onze valiezen al in de coupe en konden we ons eindelijk verfrissen. In de lounge/bar werden we uitgenodigd om meer uitleg te krijgen over de trein, de excursies en eventuele vragen.

Daarna uitpakken een beetje zoals in een caravan en om 20u werden we verwacht voor het diner in de 2e wagon/eetzaal, alles in het donker maar mooi met kerstlichtjes versiert.
    Een fris slaatje
    lekkere soep
    rijst met vleesragout, onbekend dier?
    bread & butter pudding, een bleke broodpudding met saus

Onze eerste indruk: de trein is een beetje uitgeleefd, onze (luxe)wagon is van 1953 en was toen het neusje van de zalm! Nu eerder het kneusje van deze tijd.

We zijn gestationeerd naast de zee, de mensen zijn vriendelijk, alles is proper en het eten was goed dus: we redden het wel.

Nadere kennismaking met Kaapstad

December 20, 2006 in South Africa ⋅ 🌙 20 °C

Na een rustige en hele goede nachtrust was ik om 6u wakker, in tegenstelling met België was het hier reeds klaar lichte dag. Rustig wassen en aankleden één voor één want er was niet veel plaats in onze badkamer! Maar wij hadden tenminste ons eigen toilet en wasplaats met douche, we hadden onze reis er met één jaar voor uitgesteld! Er is slechts één wagon met deze voorziening, de andere wagons hebben een gezamenlijke was en toilet ruimte per wagon.
    Tegen half acht het ontbijt: Sereals, ergs, steak, potato's dus een English breakfast!
    Ons busje stond klaar om 9u om ons naar Kaapstad te brengen.
    Eerst het Kasteel of Good Hope, het oudste overgebleven bouwwerk in Zuid Afrika, een fort gebouwd door commandant Jan van Riebeeck in 1652.
    Dan naar de Company Gardens, waar vroeger inderdaad de groenten en fruit gekweekt werden voor de soldaten. Nu een mooie tuin of eerder park.
    de Maleisische wijk of district 6 was speciaal, we bezochten er ook een diamant klieverij, maar wij kenden dat al van in Antwerpen. en daarna naar de Victoria & Albert warm, eigenlijk een shopping area en toen kregen we eindelijk de verlossende tijding dat de tafelberg opengesteld was, want blijkbaar is deze hoogte zeer onderhevig aan teveel wind en dan kan hij niet bezocht worden wegens niet veiligheidsredenen. Met de kabeltrein naar boven, een cliff wandeling en dan terug naar beneden met de kabeltrein. Toch zeer de moeite waard.

Voldaan en vol indrukken kwamen we om 18u terug aan de trein. Net op tijd voor het diner dit keer in de 1e eetwagon, deze is lichter van inrichting en zeker zo gezellig.

We liggen in Muizenberg en wandelen nog een tot aan het station voor enkele foto's.

Stellenbosch en Franschhoek

December 21, 2006 in South Africa ⋅ 🌙 18 °C

Nu echt op reis met de trein, het binnenland in.
    Via false bay, zo genoemd omdat de zeevaarders dachten na de eerste klip reeds kaap de goede hoop achter zich te laten, reden we via de Baden Powel drive naar Stellenbosch. Onderweg, met Ray een andere gids, kregen we een hele uiteenzetting over de grote migraties in Zuid Afrika.
    De resetlements en townships.
    Rond Stellenbosch begonnen de wijngaarden met hier en daar prachtige huizen, veel bedrijvigheid zagen we niet, nochtans zou het bijna oogsttijd moeten zijn.
    In Stellenbosch zelf mochten we 2u rondlopen, er was genoeg te zien, en een drankje op een terrasje kon er altijd in.
    Een rondwandeling met onze Capitool gids bracht ons naar de dorpsstraat, een mooi huis met linnen uitgestald trok onze aandacht. We mochten er de werkende personeelsleden zien en kregen een goede uitleg dat het werkelijk om Zuid Afrikaanse productie ging. We kochten dan ook een tafelkleedje et veel zorg gechabloneerd.
    Dan was het tijd voor Franschhoek, een vluchtplaats van de Franse Hugenoten en de oorsprong van de wijnbouw in deze streek.
    We bezochten het Hugenoten museum en konden daarna op zoek naar een restaurant, snackbar of supermarkt om eten te kopen.
    Dit laatste deden we en we picknickten in de schaduw. Nog wat aankopen en weer het busje in voor de volgende stop in Paarl: het taalmonument.
    Achteraf gezien een zeer nationalistisch gedenkteken, en een beetje minachtend voor de Afrikaanse talen die zeer ondergewaardeerd werden. Zeker nu blijkt dat de Afrikaanse talen veel meer invloed hebben dan het Afrikaans Nederlands.
    Het was warm vandaag, gelukkig met een beetje wind op sommige plaatden.
    De wijnproeverij in Fairview met kaas en in een airco omgeving was verfrissend. We kochten een late harvest dessert wijn als frivolité. Zoals de naam zegt de druiven worden zo laat mogelijk geoogst, ze zijn dan bijna uitgedroogd maar zeer zoet.
    Door de Du Toitskloofpas reden we door de kleine drakensteinbergen naar Wocester waar onze trein ons opwachtte, en waar een kleine receptie werd aangeboden waarbij alle medewerkers werden voorgesteld.
    Ons diner was dus heel wat later maar dat gaf niets, met veel gedruis werden de busjes opgeladen en de 18 wagons vertrokken zo de nacht in.

Mosselbaai

December 22, 2006 in South Africa ⋅ 🌙 15 °C

Eerste nacht met rijdende trein,veel lawaai, krakende ramen, rammelende lampen en hobbelige rails.
    Met veel geschommel waren we in slaap gewiegd. Om 1,30u stonden we stil, ik dacht dat de engine nog draaide maar het lawaai kwam van onze ventilator. Toen ik hem afzette overviel de nachtelijke stilte mij. Dirk was goed in slaap, ik genoot van de sterren en experimenteerde met nachtfotografie!
    Om 4,30u zag ik licht vooraan aan de trein en weden we weer op gang getrokken, we genoten van het lichter wordende landschap en reden tot Swellendam, daar stonden we weer stil en we vielen terug in slaap tot omstreeks 7u. Ontbijten in een rijdend voertuig was zeer plezant, je ziet Vanwalleghem en geniet van het ochtendgloren.
    In Riverdal mochten we de trein verlaten en overstappen in de respectievelijke busjes.
    Je kiest de dag vooraf welke uitstap je wil meedoen, er zijn minsten drie verschillende bestemmingen: landelijk, cultureel, stadsbezoek of in de trein blijven en evt de verplaatsing meemaken.
    Na een bezoek aan een aloë factory of in het Afrikaans een Aalwijn fabriek reden we naar Mosselbaai waar we stadsrondleiding kregen. We bezochten ook een grot met prachtig uitzicht waar de eerste bewoners van Zuid Afrika nog in geleefd hadden, dat waren de Khoekhoen of Khoi-San.
    Daarna was het tijd voor het Diasmuseum, hier zagen we een replica van het schip van Bartolomeüs Dias waarmee hij als eerste zeevaarder Kaap de goede hoop rondde!
    In Mosselbaai was de eerste ontmoeting tussen Europeanen en Khoi-San in 1488 toen Dias er aanmeerde.
    Hij overleed ook in Kaapstad in 1500 en heeft hier in Mosselbaai een museum.
    Hier was ook een postkantoor of tenminste in de eerste jaren een postbus waar de schepen post achterlieten op de heenvaart of terug meenamen van andere schepen op de terugweg.
    Wij lieten ook hier postkaarten achter voor een speciale poststempel.
    Vanuit het museum zagen we onze trein aankomen en dat was een machtig zicht.
    We gingen algauw ons omkleden om in de oceaan een zwempoging te wagen, 't was toch wat frisjes.
    Na de lunch nog een wandelingetje door het stadje en hier kocht ik voor Dirk een mooie lederen centuur met ingestanste wilde dieren. Het was ook feestmarkt maar die verschilde niet veel van thuis, eten, kleding en Chinese rommel. We namen de vroege dinnershift en kregen: Pasta salade, eierplant met kaasvulling (aubergine dus), kebab met rijst, worteltjes en zweet-sour sauce en als nagerecht Sticky toffee pudding (pudding van chocoladecake).
    Ik hoorde jaren '80 muziek op het perron en ging nog een kijkje nemen. Het was een dancing en we werden uitgenodigd om mee te gaan dansen: 'Joing the party, security no problem' zie de security gard, maar we deden het toch maar niet.
    De mensen zijn hier vriendelijk en zeggen op straat 'goeiedag' en niet met de bedoeling om je lastig te vallen. We zijn hier aan de graden route en hier spreekt men blijkbaar nog veel Afrikaans Nederlands.
    Veel lachende gezichten en een beetje lazy gedrag, wat rondhangen, in groepje praten en tijdverdrijven.
    Er wordt hard gewerkt door blanken en kleurlingen ondereen, toch vindt je veel armoede onder beide groepen. Omdat de kleurlingen met 10 keer meer volk zijn lijkt het of de armen alleen kleurlingen zijn, toch zagen we ook in de townships onderweg blanke mensen.
    Kleurlingen zijn er in alle tinten en er werd door de rassenscheiding vroeger een specifiek onderscheid gemaakt, ik zou dat niet kunnen, fysiek niet en moreel niet.
    Om aan de universiteit te studeren worden regels ingesteld betreffende ras, gender, tribe afkomst enz...
    Één van onze gidsen heeft een dochter die in Stellenbosch studeert en een zoon die in Amerika zijn studies doet omdat de quota hem uitsloten (blank, mannelijk enz).
    De lonen zijn laag BV. Een onderwijzer verdient 7.000 a 8.000 rand, een specialist 30.000 tot 40.000 rand, velen gaan dus ook naar Amerika of Australië om te werken. Sociale zekerheid is er maar apart te betalen en duur: 600 a 800 rand p maand!
    Deze gegevens kwamen van onze gids die we vandaag hadden!
    Er zijn 8 verschillende gidsen aan de trein verbonden en wie je hebt hangt van je intresse en keuze van die dag af.
    We lagen nog tot 1u wakker door de muziek!

Addo Park & Port Elisabeth

December 23, 2006 in South Africa ⋅ ⛅ 20 °C

"niets is zo verkwikkend als in een trein diep slapen, zelfs een minnaar die je wiegt houd er eens mee op. Het ritme van een rijdende trein gaat almaar door, het is de meest kalmerende, sussende beweging op aarde!"
    Lisa St Auban de Terrán

We reden de hele nacht door, en dat wiegen is waar!
    Verzamelen aan de busjes en met Penny op weg naar Addo elephant nat. Park. Een heel eind rijden dus Penny gaf ons veel info over de omgeving, de economie, problemen van het land en de bevolking enz.. Ik gaf hierover al eerder een resumé.
    In het park gekomen kregen we de regels grondig uitgelegd: niet roepen, in de auto blijven, stop zeggen en left of richt als je een dier ziet. De gids is ook de chauffeur en we reden vanzelf tot poel we zagen wrattenzwijnen die mij aan Pumba deden denken uit de Disney film. Echt een schattig beestje.
    Een Kudu met mooi gedraaide hoorns, olifanten eerst één die van heel ver naar de poel kwam en later een kudde die rustig aan een andere poel bleven. Als extra nog een kudde die overstak, indrukwekkend. Kleine dieren zagen we ook: een shongololo (duizendpoot) die als hij zich verplaatst regen zou voorspellen, ook onze trein wordt Shongololo genoemd.
    We namen ruim de tijd en zagen ook nog apen door de bomen klauteren.
    Tegen 2 u waren we rond en aten we in het restaurant van het park, de souveniershop konden we niet zomaar voorbijgaan!
    Daarna was het tijd voor de citytrip door Port Elisabeth.
    In 1820 werden immigranten uit United Kingdom naar deze baai overgebracht, het waren arme stadsmensen. Zij kregen een stuk land en werktuigen om de grond te bewerken en ze dienden als buffer tussen de blanken die aan de kust gesetteld waren en de Zulu en Tswana uit het binnenland.
    De arme immigranten werden achtergelaten op een stuk grond zonder water of bron, zonder verder hulp en soms met een hutje als bescherming. Al gauw lieten zij deze grond achter en stichten samen een kleine stad waar ze elkaar konden helpen dit was Port Elisabeth.
    We bezochten de binnenstad en zagen veel kleine (illegale?) handeltjes op de stoep. Het was druk rond het station maar in de oude binnenstad was het kalm, zelfs verlaten. We bezochten het Edward hotel met vintage aankleding. Het fort waar nooit een schot gevallen was en de stranden. Tegen 5u terug naar de trein voor de vroege dinnershift, zo konden we daarna nog van de barwagon genieten op weg naar Bloemfontein.

Outeniqua Pass & Oudtshoorn

December 24, 2006 in South Africa ⋅ ☀️ 24 °C

Uitslapen is niet echt ons ding dus om half 8 waren we al gedoucht en aangekleed, ik deed een wandeling door Mosselbaai, de winkeltjes waren al open en ik kocht een rokje en een truitje.
    Dan terug naar de trein voor een late breakfast en om te genieten van de mooie scenery van de Outeniqua Mountain range.
    In onze coupé installeerden we ons met 2 fototoestellen, 1 filmcamera, 2 verrekijkers, het raam open en de coupé deur open om de overkant kant van de wagon ook in 't oog te houden en zo hadden we ook wat frisse lucht!
    Het vertrek gaat weer in stukken: loco aanhangen, busjes-wagon halen in de stationsbuurt, wachten tot de spoorlijn vrij is en dan rijden.
    Prachtige reis over de Outeniqua Pass, we krijgen ondertussen ook nog een lunch op de trein aangeboden maar daar namen we niet veel tijd voor.
    In Oudtshoorn kwam een hele troep kinderen aangelopen toen de trein aankwam. Ze kwamen van een township verderop en ik dacht dat ze de trein gingen overvallen, zoveel gedrevenheid!
    Maar zij begonnen te zingen en blijkbaar kennen ze de trein want er lag al vlug een gitaarkist om geld te verzamelen en ze hadden heel wat succes.
    Met de bus reden we naar de Safari ostrich show Farm waar we een rondleiding kregen van Charmaine een goede plaatselijke gids. Enkele nuttige weetjes: 1 struisvogelei = 24 kippeneieren in hoeveelheid maar in cholesterol heeft het het equivalent van 63 kippeneieren! Het vlees daarentegen is low fat, een dier van 120 kg geeft 40 kg vlees, en ze worden normaal na 4 maanden geslacht, toch kunnen ze 60 jaar worden. Zij zijn trouw aan hun partner en per maiting seizoen leggen ze 12 tot 16 eieren. In de farm worden de eieren weggenomen en zo leggen ze tot 60 eieren per paarseizoen.
    Het was zeer warm vandaag, in klein Karoo kan het gemiddeld 38° tot 40° zijn soms wel tot 50°, na enige tijd is alle begroeiing verdord en groeit er niets meer, de struisvogels eten vooral luzerne en grassen en worden dus bijgevoederd.
    Er werd nog een showrace gehouden met de struisvogel met berijder maar daartegen had ik er mijn buik van vol omdat ik mij er niet gemakkelijk bij voelde hoe de dieren geforceerd worden.
    Na dit toch interessant bezoek reden we nog naar Oudtshoorn zelf maar daar was alles reeds gesloten behalve de pubs en restaurants die vandaag (zaterdag) blijkbaar veel volk verwachtten. We vonden een Rock Art Café waar we in de koelte aan de toog een Castel konden drinken, 't zijn hier wel 1/2 L flessen.
    Onze gids was vandaag Olivier, hij is niet vastberaden genoeg volgens onze mening, hij liet de mensen te veel vrij en dan kun je blijven wachten op de laatkomers.
    We namen de tweede dinershift zodat we eerst nog wat konden rusten.
    Vanavond vertrekt de trein terug richting Port Elisabeth, gedeeltelijk terug over de Outeniqua Pass maar dat zullen we niet zien in het donker.

Bloemfontein & Soetdoring Park

December 25, 2006 in South Africa ⋅ 🌙 18 °C

Heel de nacht doorgereden, om 4.30u reeds wakker zodat ik een prachtige zonsopgang zag en fotografeerde.
    Vandaag is het kerstdag en iedereen die je tegenkomt wenst je "Merry Christmas". We gingen vroeg ontbijten en kregen buiten het normale koude buffet en de warme toast ook aardappeltjes, worst, gebakken tomaat en een dubbelzijdig gebakken spiegelei!
    Gewoonlijk nemen we dit Engels breakfast niet omdat het nogal zwaar is, vandaag was het nog zo vroeg en met een lange dag voor ons nam Dirk het wel, voor mij was oatmeel en vers fruit met twee toastjes genoeg.
    Dirk nam het busje naar Soetdoring Nature Reserve, zelf bleef ik op de trein om op eigen gelegenheid Bloemfontein te verkennen.
    Bij het buitensteden kwam ik in gesprek met de enige Amerikaan op de trein en we besloten samen de citytour te doen.
    David was vroeger reeds in Tanzania en een beetje gewoon aan Afrikaanse steden en ik had met mijn Zuid Afrika Boek een goede voorbereiding gemaakt. We voelden ons niet onveilig maar dat kon ook zijn omdat op kerstochtend er weinig volk op straat liep.
    We zagen de oude binnenstad, spraken onderweg een weinig mededeelzame blanke Zuid-Afrikaan aan en gingen tegen half 11 terug.
    Op de trein was alles rustig en de airco in de lounche stond aan, een theetje ging er wel in. Omdat men de coupé's nog aan het poetsen was installeerde ik mij in de lounche om dit boek bij te werken. Nog even naar buiten om het mooie station te fotograferen en ik kocht enkele snoepjes aan een kraampje buiten, de snoepjes werden per stuk verkocht.
    Ik vroeg hoeveel de snoepjes kosten en voor één caramel was het 20 Pence met mijn hele kleine nikkel kon ik er drie kopen!
    Als middagmaal at ik één overrijpe banaan, 3 koekjes, 3 caramellen en de 2 chocolaatjes die op het bed gelegd waren! Sorry Dirk maar ze waren al aan 't smelten.
    Dirk had weinig dieren gezien in her Soetdoring Nature reserve, het was heel warm en op 't midden van de dag, waarschijnlijk waren ze weggedoken uit de zon, het was wel 28° schat ik.
    Het is een zweetproducerende temperatuur, te droog of te vochtig, ik weet niet juist wat de oorzaak is.
    Na de middag kregen we tijd om ons klaar te maken voor het Kerstdinner. Ruim tijd!
    Emanuel kwam zeggen dat de machinist van de elektrische locomotief ziek was en dat er vertraging zou zijn, normaal zouden we rond half drie vertrokken zijn.
    In Bloemfontein zitten we op 1400m hoogte, de plantengroei is prairieachtig en doet wat aan Wyoming denken.
    Het Kerstdinner was leuk er werd uitgepakt met feestverlichting en klappers op zijn Engels.
    Met de stroompanne onderweg werden er kaarsjes aangestoken wat een feeëriek schouwspel was, we amuseerden ons al pratend met de tafelburen.
    Een flesje champenoise hoorde er ook bij.

Pietermaritzburg & Midlands Meander

December 26, 2006 in South Africa ⋅ ⛅ 33 °C

Een zeer woelige nacht, waarschijnlijk nog stroompannes want er was omgeschakeld naar onze vertrouwde diesel. Deze ging wat trager maar omstreeks 5,30u kwamen we toch aan in Pietermaritzburg. Er was veel mist onderweg en het had hard geregend in Boughton het vorige station. Om 6u mochten we gaan ontbijten en dan wisten we pas welke uitstap we konden maken. De wandeluitstap was volgeboekt en de battlefields waren gecanceld dus werd het de Midlands Meander met Penny.
    Het Pietermaritzburg station is zeer oud, in 1893 werd Mahatma Ghandi hier uit de trein gezet omdat hij een kleurling was! Ervoor staat nog steeds een standbeeld van hem. Onze trein blijft hier heel de dag staan.
    De Midland Meander in KwaZulu-Natal is een mix van meer dan 160 gelegenheden om te eten, te drinken, te slapen, te shoppen en in het algemeen om plezier te maken. Gestart als een collectief van ambachtslieden die trachtten de bezoekers van de platgetreden paden naar hun studio's en gallerijen te lokken.
    Het belooft een warme dag te worden, eerst gaan we naar Howick falls we komen aan om 8,30u en moeten om 10u terug aan het busje zijn. Er zijn nog veel winkeltjes gesloten en de straatventers zijn nog aan het uitpakken dus besluiten we een hike te maken naar de voet van de waterval. Een 1,2 km wandeling helemaal naar beneden door wilde begroeiing en omring door het oorverdovend geshirp van cicaden.
    We hadden natuurlijk geen sneakers aan dus was het voorzichtig gaan over de vochtige grond, en warm werd het inderdaad tot 28°!
    De volgende stop was aan Piggly Wiggly een farm shop eigenlijk hadden we niets nodig maar een pakje chips gaat er altijd wel in.
    Een resem van shops werd ons gepresenteerd: kaas, potterie, kleding, lederwaren, schoenen, noem het en we kwamen het tegen.
    Om 5u moegeshopt terug aan de trein gelukkig is het een heel eind tot Durban.

Durban

December 27, 2006 in South Africa ⋅ ⛅ 22 °C

Vannacht was het verschrikkelijk warm op de trein. In onze coupé hebben we dan nog een kleine ventilator, alleen in de lounche en de barwagon is er airco.
    Omdat Durban slechts 106km afstand was waren we 's avonds al op onze bestemming dus verkoeling via het raam was ook niet mogelijk.
    'S nachts werd ik wakker van benauwdheid en opende het raam, maar dat gaf dan weer mogelijkheid om de malariamug binnen te krijgen en dat is ook niet wenselijk.
    Na een goed en welkom ontbijt op naar Durban, onze gids was deze keer Alain. Gelukkig kende hij Durban goed en hij gidste ons veilig door de 3e grootste stad van Zuid Afrika. Je hoorde aan zijn uitleg dat dit zijn habitat geworden is. Het is een mooie moderne cosmopool, alle godsdiensten leven hier naast en door elkaar. Een Hindu tempel met ernaast een moskee en een christelijke of anglicaanse kerk het kan allemaal. Zelfs ten tijde van de apartheid bleef de vrijheid van godsdienst gelden.
    De meeste Indiërs die hier nu verblijven zijn Hindi, zij werden ten tijde van de suikerriet productie rond 1850 met contracten overgebracht. De Zulu's wilden niet op de velden werken maar de Indiërs wel. Zij kregen een 5-jaar contract met gratis terugreis naar India, maar velen bleven in Zuid Afrika. Zij zijn nu de grootste Indische populatie buiten India.
    Eerst bezochten we de mooie botanische tuin, maar het blijft een kunstmatige opstelling en overal eenbeetje hetzelfde, de echte natuur is indrukwekkender!
    Na het bezoek aan een overdekte markt waar Dirk kruiden kocht werden we naar de 'gouden mile' gebracht, een boulevard aan zee. We gingen sushi eten de anderen Indisch of pizza. We verkenden een stukje strand en waren blij verrast door de grote moeite die Durban doet om alles proper te houden.
    Durban wordt geleid als een bedrijf en is genoteerd op de beurs, blijkbaar werkt dit goed.
    Het was een hete dag en we reden nog even langs de haven, hier was niet veel bedrijvigheid te zien.
    Om half 4 werden we aan Ushaka Marine World afgezet, tenminste Dirk en ik, de anderen hadden geen zin om naar het strand te gaan. De zon was ondertussen weg maar de temperatuur was zeer aangenaam. Veel zwemmen was er niet bij gezien de golven zeer hoog en wild waren, maar dat was ook plezant.
    Tegen kwart voor 5 kwamen we op de terugweg Alain tegen, hij vroeg of we er iets mee inzaten om wat later te vertrekken, hij kwam juist van de trein en het busje werd gepoetst.
    Bleek dat de Nederlanders op ons busje gevraagd hadden om op een bepaalde locatie gebracht te worden, toen bleek dat ze dan een taxi terug moesten nemen naar het station wilden ze toch liever ineens naar de trein gebracht te worden. Alain zei dat ze tenslotte geen taxidienst waren, hij was er niet gelukkig mee!
    Toen we aan de uitgang kwamen begon het te druppelen, tegen dat Alain er was met het busje was het een fikse regenbui die volgens hem heel de nacht kon duren.
    Gelukkig kwamen we ondanks de file aan de uitgang van Ushaka en de drukte in de straten, nog op tijd voor de 1e dinnershift, want we hadden beiden honger na dat zwemmen.
    We kregen: cheese salad, mussels in white wine sauce, lamb shops, Apple pie with fresh Cream.
    Zoals gewoonlijk lekker en genoeg met een vriendelijke bediening.
    Nog een biertje en een mixer (cocktail) meenemen naar onze coupé want vannacht rijden we weer verder.
    Douchen en wassen gebeurt best bij stilstand want je moet je wel goed vasthouden als de trein rijdt!