Dag 6: Bridge & reis naar het noorden

January 30, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 26 °C

In Kanchanaburi mag een bezoek aan de bekende brug niet ontbreken en we besluiten te voet naar 'the bridge over the river kwai' (onderdeel van de Death Railway) te lopen. Na ongeveer 3 kilometer te hebben gelopen bij 38 graden komen we bezweet en wel aan. De brug/spoorlijn is tijdens de tweede wereldoorlog door slaven (Britten, Nederlanders en Australiërs) en Aziatische werkers gebouwd om de verbinding tussen Myanmar (Birma) en Thailand (Siam) te maken voor veiligere bevoorrading. De werkomstandigheden waren vreselijk. Dag in dag uit werd men tot het uiterste gedreven om aan de spoorlijn te werken.

Destijds zijn er 2 bruggen gebouwd, een houten en een metalen. Beide bruggen zijn ook opgeblazen en later is de metalen versie weer in ere hersteld. De spoorlijn en brug worden nog steeds gebruikt en wanneer er geen trein aan komt kun je te voet de brug oversteken.

Dichtbij ons guesthouse ligt ook de erebegraafplaats Don Rak, waar 5.000 oorlogslachtoffers begraven liggen, waaronder 1.800 Nederlanders.

Met deze indrukwekkende ochtend/middag besluiten we door te reizen. Eerst gaan we met de motortaxi naar het Kanchanaburi busstation, waarna we de minivan kunnen pakken terug naar Bangkok busstation. Vervolgens nemen we een taxi naar het Bangkok treinstation Hua Lampong, waar in de avond onze trein zal vertrekken naar Chiang Mai.

Omdat er enkel nog eerste klas tickets besschikbaar waren hebben een eigen coupeetje, waar na het opklappen van de rugleuning een stapelbed ontstaat waar we beiden kunnen slapen. Iedereen krijgt een pakketje met schone lakens en dekens zodat je het bed kunt opmaken.
    Helaas blijken er toch wat ongewenste diertjes mee te reizen (kakkerlakken bah!) en is vooral Marius bezig om deze de trein uit te jagen. Ook het geluid en felle licht van de trein maakt dat het een lange en vermoeiende treinreis gaat worden, met weinig slaap tot gevolg.