Backpacken Azië

January - March 2016
A 47-day adventure by Marius Read more

Dag 1: Jetlag & Cultuurshock

January 25, 2016 in Thailand ⋅ 🌙 17 °C

Allereerst iedereen bedankt voor alle lieve woorden en gelukwensen voorafgaand aan onze reis. Velen leken afscheid te nemen alsof we niet meer terug zouden komen, wat me op een of andere manier toch zwaarder viel dan gedacht. Alles in Nederland even loslaten is ook niet niks maar ik hoop dat we dat snel voor elkaar gaan krijgen zodat we optimaal gaan genieten van deze mooie tocht.

Onze vlucht ging met 1 tussenstop in Gangzhou (China) van Amsterdam naar Bangkok (Thailand). De vlucht naar Gangzhou was er eentje van iets meer dan 11 uur en was voor zowel Amber als voor mij onze eerste échte intercontinentale vlucht. De luxe aan boord was dan ook een zeer aangename verassing wanneer je gewend bent om te vliegen met een budgetairline uit Europa. In Gangzhou zijn we maar 2 uur geweest en het enige wat me hiervan bij zal blijven is dat het er ongelooflijk koud was. Onze, redelijk op tropische temperaturen ingestelde kleding, deed hier echt veel te kort. Uiteindelijk waren we dan ook blij toen we weer in het verwarmde laatste vliegtuig plaats mochten nemen waarin we nog 3 uur vlogen naar eindbestemming Bangkok.

Eenmaal in Bangkok aangekomen om 2 uur middags begon het avontuur pas echt. Ondanks dat we gesloopt waren besloten we om niet direct een taxi te pakken naar het hotel maar om hiervoor het openbaar vervoer te gebruiken. Via trein, tuc-tuc, long-boat en uiteindelijk toch nog zeker 3 minuten taxi bereikte we de straat van ons hotel, Khao San Road, backpack-walhalla. Drukte, gekte, hippies, veel lotgenoten en bijna nog meer locals die iets willen slijten, van schorpioen op een stokje tot een op maat gemaakt pak.

Na een eerste typische Thaise maaltijd en een rondje door de buurt gaan we, helemaal kapot van de reis, naar onze kamer in het Dang Derm hotel. We besluiten de planning voor de volgende dag alvast even te maken. Hier komt niets meer van en 2 minuten later slapen we beiden.

Dag 2: Tempels, tempels, China Town

January 26, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 22 °C

Na een zeer korte nacht met weinig slaap (Khao San road blijkt als epicentrum van het uitgaansleven van Bangkok best luidruchtig te zijn) besluiten we om vandaag de grootste en dichtstbijzijnde bezienswaardigheden van Bangkok af te gaan.

We beginnen te voet en al snel blijkt de weg vinden naar een grote bezienswaardigheid iets waarvoor absoluut geen kaart nodig is. Kijk om je heen en zoek de meest pauper geklede mensen met dreadlocks, backpack, baard (indien man) of wijde gekleurde broek (indien vrouw), volg deze en je weet zeker dat je uitkomt bij een van van de trekpleisters van deze stad.

We gaan eerst naar The Grand Palace & Wat Phra Kaew (The Temple of the Emerald Buddha). Dit tempelcomplex is de belangrijkste in Thailand en een bedevaartsoord voor Boeddhisten. Met meer dan 100 gebouwen kom je hier direct ogen te kort.

Omdat zelf je eigen pad kiezen wel lekker is besluiten we toch een kaartje van Bangkok te kopen. Met behulp hiervan gaan door naar tempelcomplex nummer 2, Wat Pho. De tempel die gebouwd is rondom een 15 meter hoge en 46 meter lange liggende Boeddha is hier ´the main event´

Na een hapje eten pakken de Ferry naar Wat Arun Ratchawaram. Een tempelcomplex dat helaas grotendeels in de stijgers staat en hierdoor slechts gedeeltelijk te bewonderen is.

Er is niet veel tijd meer over en we besluiten een van de overvolle boten te pakken richting China Town. ´Helaas´ komen we door onoplettendheid uiteindelijk uit in een wijk waar alleen nog maar locals te zien zijn, een plek die ook niet meer op onze toeristische kaart schijnt te staan. Een lange Tuk-tuk rit later komen we toch uit bij de laatste stop van deze dag. Druk, chaotisch China Town. Engelse en Thaise teksten maken hier plaats voor enkel Chinese tekens. Goudshops om de 100 meter en tussendoor kraampjes waar vers je maaltje wordt bereid. Nabij China Town komen we nog uit bij Wat Traimit (Temple of the Golden Buddha). Het complex zelf blijkt reeds gesloten maar het gebouw zelf maakt al veel goed.

Moe en voldaan, met veel nieuwe indrukken, besluiten we een taxi te pakken terug naar het hotel.

Dag 3: Oude bekende & Co v. Kessel

January 27, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 26 °C

Na de eerste goede nachtrust in Thailand ontbijten / lunchen we met een oud klasgenootje van de basisschool van Amber, Nouschka, die al bijna een week eerder naar Thailand was gegaan en in ook net iets langer blijft (in totaal een jaar).

Na de lunch pakken we de boot naar het centrum, en dit keer in 1 keer goed. Een dagkaart voor de boot kost overigens 16 Thaise baht p.p. dat is ongeveer €0,30. Om Bangkok op een andere manier te bekijken hebben we een fietstocht geboekt bij Co van Kessel, een Nederlander die inmiddels een goedlopend bedrijf heeft in hartje stad.

De fietstocht brengt ons nogmaals door China Town, waar het grootste gedeelte stapvoets afgelegd moet worden door de nauwe straatjes en de vele mensen. We gaan door de Flower Market, een dagelijkse overdekte markt met voornamelijk bloemen maar ook vers fruit.

Na dit doorgaans toeristische deel van Bangkok nemen we de Ferry naar de overkant van de Mae Nam Chao Phraya rivier. Omdat de huurprijzen aan die kant gemiddeld 50% lager liggen woont het grootste gedeelte van werkend Bangkok daar. Door net iets te smalle steegjes en over net iets te gammele brugjes zien we hier hoe de echte Thai leven. Met alle bezittingen onder een professorisch opgehangen tentdoek of een paar golfplaten, maar vreemd genoeg altijd met een smartphone en een prima televisie. En, overal lopen dieren, iedereen heeft minimaal een hond en een paar katten en vaak lopen er her en der ook nog wel wat kippen rond. Ook bij deze fietstocht kan een tempelbezoek uiteraard niet ontbreken. Na hier driemaal de klok te hebben geluid voor een voorspoedige reis ronden we de tocht af.

's Avonds ontmoeten we Nouschka opnieuw en is het tijd voor wat cocktails en kunnen we lekker relaxen op een bamboebank/bed. Een aantal drankjes verder is het tijd om naar bed te gaan want de volgende dag moeten we erg vroeg op.

Dag 4: Floating Market & Kanchannaburi

January 28, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 30 °C

De wekker gaat vroeg, veelste vroeg, om 6 uur checken we uit bij het Dang Derm om vervolgens Nouschka voor haar hostel te ontmoeten. Met de minivan rijden we ongeveer 2 uur naar Ratchaburi, daar bezoeken we de grootste en bekendste Floating Market van Thailand. Het oude principe is helaas verloren. De peddelbootjes met locals die onderling goederen verhandelen zijn ingewisseld voor peddelbootjes met toeristen die langs veredelde souvenirskraampjes varen. De setting zelf is echter meer dan de moeite waard.

Na de markt nemen we afscheid van Nouschka en trekken we verder naar het westen. We kunnen direct een minivan pakken en 3 uur later worden we afgezet in Kanchannaburi.

Na een aantal hostels / guesthouses komen we uit bij guesthouse Chitanun. Deze heeft prima kamers op een idyllisch plekje, midden in het groen en met overal bankjes/stoeltjes om te relaxen. We besluiten de rest van de dag te chillen en te genieten van zon en omgeving.

Dag 5: Erewan national park

January 29, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 30 °C

We besluiten scootertjes te huren om zelf onze eigen weg te kiezen om uiteindelijk de Erewan watervallen te bezoeken. Het is een tocht van in totaal bijna 70 kilometer enkele reis. Volgens de verhuurder van de scooters was dit te doen in ongeveer een uur en een kwartiertje. Het links rijden zelf valt uiteindelijk mee maar verder zijn de gebruiken op de weg ons niet echt helder. Er lijkt in Thailand maar 1 verkeersregel te zijn: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, tenzij iemand zich er als een kamikazepiloot voor gooit, dan heeft diegene voorrang.

Halverwege stoppen we voor de lunch bij een klein en verlaten wegrestaurantje. Uiterst gastvrij worden we bediend door een oud dametje, haar hond die naast onze tafel komt liggen en twee katten die op de krukken naast ons plaatsnemen.

De scootertjes halen overigens met gemak 80/90 km/u. Amber rijdt alleen wat lekkerder bij een wat lagere snelheid en iets over de helft blijkt waarom, ze heeft een lekke band. Een Thai die een lange tijd in Engeland heeft gewerkt is zo aardig om een aantal vrienden op te trommelen die ons wel even zouden helpen. Enkele minuten later komt een kleine pick-up aanrijden. Nog geen kwartier later hebben we wat te drinken ontvangen, is de band vervangen en kunnen we weer verder. Een vergoeding voor de geboden hulp werd direct afgeslagen.

Na uiteindelijk een tocht van 3 uur komen we bij het Erewan National Park aan. Hier bekijken we de Erewan watervallen, die zijn opgedeeld in totaal 7 etages. Het is een tocht van slechts 1,5 kilometer waar je uiteindelijk toch al gauw 1,5 uur over doet. De gehele tocht gaat dwars door de jungle en kronkelt met de rivier mee, de eerste paar etages zijn, ondanks dat het pad soms redelijk stijl omhoog gaat, best goed te doen. Hoe hoger je komt hoe rustiger het wordt en ook hoe uitdagender het wordt. Op sommige stukken kun je zelfs niet meer spreken van een pad dat je kan volgen en moet je zelf maar een route zien te vinden over rotsblokken en tussen de bomen door. Tussentijds uiteraard telkens op iedere etage beloond met een prachtige waterval met kristalhelder water.

Dag 6: Bridge & reis naar het noorden

January 30, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 26 °C

In Kanchanaburi mag een bezoek aan de bekende brug niet ontbreken en we besluiten te voet naar 'the bridge over the river kwai' (onderdeel van de Death Railway) te lopen. Na ongeveer 3 kilometer te hebben gelopen bij 38 graden komen we bezweet en wel aan. De brug/spoorlijn is tijdens de tweede wereldoorlog door slaven (Britten, Nederlanders en Australiërs) en Aziatische werkers gebouwd om de verbinding tussen Myanmar (Birma) en Thailand (Siam) te maken voor veiligere bevoorrading. De werkomstandigheden waren vreselijk. Dag in dag uit werd men tot het uiterste gedreven om aan de spoorlijn te werken.

Destijds zijn er 2 bruggen gebouwd, een houten en een metalen. Beide bruggen zijn ook opgeblazen en later is de metalen versie weer in ere hersteld. De spoorlijn en brug worden nog steeds gebruikt en wanneer er geen trein aan komt kun je te voet de brug oversteken.

Dichtbij ons guesthouse ligt ook de erebegraafplaats Don Rak, waar 5.000 oorlogslachtoffers begraven liggen, waaronder 1.800 Nederlanders.

Met deze indrukwekkende ochtend/middag besluiten we door te reizen. Eerst gaan we met de motortaxi naar het Kanchanaburi busstation, waarna we de minivan kunnen pakken terug naar Bangkok busstation. Vervolgens nemen we een taxi naar het Bangkok treinstation Hua Lampong, waar in de avond onze trein zal vertrekken naar Chiang Mai.

Omdat er enkel nog eerste klas tickets besschikbaar waren hebben een eigen coupeetje, waar na het opklappen van de rugleuning een stapelbed ontstaat waar we beiden kunnen slapen. Iedereen krijgt een pakketje met schone lakens en dekens zodat je het bed kunt opmaken.
    Helaas blijken er toch wat ongewenste diertjes mee te reizen (kakkerlakken bah!) en is vooral Marius bezig om deze de trein uit te jagen. Ook het geluid en felle licht van de trein maakt dat het een lange en vermoeiende treinreis gaat worden, met weinig slaap tot gevolg.

Dag 7: Chiang Mai & S.W.M.

January 31, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 28 °C

Na 14 uur nachttrein komen we aan in Chiang Mai, een van de grootste steden in het noorden en ondanks dat het nog steeds erg toeristisch is een stuk gemoedelijker dan bijvoorbeeld Bangkok.

Vanaf het treinstation pakken we een red sôrngtăaou, een soort gedeelde taxi met open achterruimte, die ons uiteindelijk afzet in de oude stad. Hier besluiten we op zoek te gaan naar een slaapplek, al snel blijkt dat er nog maar bar weinig beschikbaar is. Bij ieder guesthouse of hosteltje krijgen we óf een verontschuldigende blik met daarbij termen als "full", "high season" óf er zijn wel kamers beschikbaar, maar dan uiteraard tegen de hoofdprijs. Het heen en weer sjouwen met de backpacks begint ons uiteindelijk toch redelijk op te breken bij een graad of 35. We kiezen dus de makkelijke weg, we ploffen neer bij een koffietentje en loggen hier in op het Wi-Fi netwerk (wat overigens vrijwel elk zaakje standaard gratis aanbied). Online vinden we nog een geschikte, en daar laatste, kamer. 2 kilometer bij ons vandaan, dus nog prima lopend te doen. Helaas zijn Thaise mensen blijkbaar zo behulpzaam dat ze je hoe dan ook een richting op willen wijzen wanneer je ze de weg vraagt, die richting was in ons geval alleen niet iedere keer hetzelfde, wat het vinden van het hotel wel iets lastiger maakte.

's Avonds lopen we over de Sunday Walking Market. Een markt die wekelijks in de hoofdstraat van de oude stad wordt gehouden met veel locale specialiteiten, kleding, souvenirs en live muziek. Uiteindelijk sluiten we de avond af aan tafel bij een stel Amerikanen.

Dag 8: Chillen in 't park & Night Bazaar

February 1, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 29 °C

We ontmoeten Nouschka opnieuw, onze tussenstop Chiang Mai zal voorlopig haar eindbestemming zijn. Zij is van plan hier Engelse of Franse les te gaan geven. Na enkele tips en een gezamenlijk ontbijt kiezen we voor een dagje niks. Het Nong Buak Hard Public Park, waar we de dag daarvoor al kort doorheen waren gelopen, wordt die dag onze thuishaven.

We kiezen lukraak een mooi plekje uit en in de loop van de dag blijkt dat we in een hippie cirkel zijn gaan liggen. Een violist, koorddanser, jongleur, acrobaten en vage power yoga achtige types, we hebben het allemaal voorbij zien komen. Vermakelijk was het wel zo tussen het dutten door.

De zon begint al weer onder te gaan als we het park verlaten. Op aanraden van Nouschka bezoeken we een tempel waarbij ook massages worden gegeven. Helaas zien we enkel nog een glimp van de monniken terwijl deze gezamenlijk de tempel betreden voor het avondgebed. Enkele minuten later horen we tijdens de Thaise massage monnikengehum vanuit de tempel, de zon gaat onder, je zou bijna wegdromen, daar het niet dat het er tijdens een Thaise massage best hard aan toe kan gaan. Er wordt sowieso op je gestaan, gezeten en hardhandig in je geknepen. Verder wordt je ook in allerlei onmogelijke bochten gebogen en waar mogelijk ook nog her en der gekraakt.

's Avonds laat slenteren we over de Night Bazaar, nog eenmaal samen met Nouschka voordat onze wegen definitief scheiden op deze reis. De Bazaar staat grotendeels in het teken van shoppen, eten, drinken & muziek. Ook de ladyboys laten hier van zich horen, 'ze' geven hier een voorproefje op een Cabaret voorstelling die ze dagelijks geven. 'Helaas' hebben we daar geen tijd meer voor.

Dag 9: Tempels & Thai Cooking Course

February 2, 2016 in Thailand ⋅ ☀️ 29 °C

In het centrum van Chiang Mai hebben we nog een mooie oude tempel bezocht.
    Wat Chedi Luang is een tempel waaraan ze begonnen zijn in de 14e eeuw en pas halverwege de 15e eeuw is voltooid.
    Tijdens een aardbeving is de tempel deels afgebrokkeld en 30 meter ingezakt. Met behulp van UNESO is in begin jaren 90 de tempel weer deels opgebouwd. Helaas is het niet meer mogelijk om de tempel van binnen te bekijken. Op hetzelfde terrein staan nog wel twee tempels die we wel kunnen bezoeken en ook weer erg mooi zijn.

Vervolgens hebben we nog even twee uurtjes gerelaxed in het fijne park.

Om 3.30 uur worden we opgehaald door twee mensen van de Aromdii Family Cooking School (Nok en Ek ).
    We beginnen op de fresh market om daar onze inkopen te doen voor het bereiden van de maaltijden.
    We zijn met een klein groepje van drie en kunnen vervolgens ieder vier maaltijden kiezen om te maken. Natuurlijk kiezen we allemaal iets anders zodat we bijna alles hebben gezien.
    Zelf hebben we onder andere het volgende bereid: khao soi, tom yum, chicken coconut soup, spring rolls, red curry with pumpkin en als dessert mango sticky rice (een bekend zoet toetje).
    Natuurlijk konden we niet alles op en hebben we heel wat mee kunnen nemen in plastic zakjes.

Dag 10: Elephant Care & Chiang Rai

February 3, 2016 in Thailand ⋅ ⛅ 18 °C

Na opnieuw een redelijk kort nachtje checken we weer uit bij ons hostel en gaan we mee met het elephant care project. We hebben een halve dag geboekt, dus zullen 's middags weer terug in chiang mai zijn.

Na een uur rijden komen we in een groen gebied aan waar we de eerste olifanten al zien. We kregen speciale kleding aan alvorens we naar de olifanten gingen. Een erg enthousiaste gids (die ook best wat Nederlands kon praten) gaf antwoord op alle vragen die we hadden.
    Met een groepje van vier gingen we kennis maken met de olifanten, waar ook een lief baby olifantje bij zat. We kregen allemaal een tas vol bananen en suikerriet die we konden voeren.
    Vervolgens liepen we met de olifanten de berg op om te leren hoe je een medicijn maakt wat onder andere infecties tegen gaat.
    Onderweg aten de olifanten alles wat los en vast zat. Ze eten namelijk 250kg per dag.

Het medicijn bestond uit meerdere soorten kruiden, groenten en fruit. Na dit handmatig te hebben fijn gestampt mochten we dit met de blote handen voeren aan de olifanten. Rechtstreeks in de mond.
    Na de lunch was het zo ver. Het wassen van de dieren met kommetjes water en een borstel. We hebben genoten van de speelsheid en hoe ze ons met water nat sproeide met hun slurf. De olifanten rolden in het water, wat we niet hadden verwacht van zulke grote dieren.
    Helaas was het hierna weer tijd om terug te gaan, maar we hebben genoten.

Bij terugkomst hebben we ons laten afzetten bij het busstation om zo door te reizen naar Chiang Rai.
    We konden 15min later al de bus pakken, dus dat was een meevaller. Er werd eten en drinken uitgedeeld. Daarna gingen ze rond met plastic zakjes, die alleen aan de Chinese mensen uitgedeeld werden. Eerst wisten we niet waar het voor was, maar toen we ze hoorden rochelen, was het duidelijk. Erg vies! Het was maar goed dat we helemaal achterin zaten.
    Na zo'n 3 uur reizen kwamen we aan in Chiang Rai, waar we weer op zoek gingen naar een plek om te slapen.
    We kwamen terecht in een fijn guesthouse (Jansom house) met een erg fijn matras en een warme douche! Vooral de douche is heerlijk na een aantal dagen koud douchen.