Mexico

Top 10 Travel Destinations Calakmul
Show all

Decimo Dio, Maya y el eclipse solar…..

April 8 in Mexico ⋅ ⛅ 26 °C

Decimo Dio, Maya y el eclipse solar perdido

‘T is lekker slapen in de jungle. Alleen vogelgeluiden komen door het rieten dak en de verschillende gaten in de muren. ‘s morgensvroeg kunnen de gordijnen electronisch open vanuit bed en hebben we een mooie blik in de jungle.
      Op de achtergrond horen we nu ook het vrachtverkeer dat druk bezig is van alles te vervoeren. Snel zou blijken waarheen.

Eerst maakt de kokkin van de huisjes een lekker ontbijtje voor ons. Koffie, toast, jam en fruit. Tot voor zover prima te doen. Dan komt de ober met de Huevos Rancheros aan. Een bord vol tortilla, bruine bonen, gebakken ei, tomatensalsa en hete saus. Best heftig op de ochtend. Ontbijtje voor de arbeider, zeg maar. Zou er gedurende dag nog lol van hebben bij verschillende beklimmingen. De smaak kwam nog vaak terug.

Eigenlijk waren we afgereisd naar Xpujil voor de beroemde verborgen Mayastad Calakmul. Maar wat verklaarde veel van het vrachtverkeer deze ochtend, uitgerekend deze maandag is de weg er naar toe aan de beurt voor een reparatie/opknapbeurt. Als ik de reviews moet geloven niet geheel ten onrechte. De weg schijnt nogal een kuilen-hel te zijn. Weg dus afgesloten. Dus geen Calakmul. Maar gelukkig was dit gebied in de tijd van de Maya’s een welvarende streek, dus we krijgen 3 tips om in de buurt te bekijken. Niet zo beroemd volgens de hoteleigenaar, maar wel net zo mooi.

Inderdaad. Prachtig. Midden in de jungle ligt, achter een soort van gracht de resten van een Maya stad. De tempel prijkt hoog boven de boomtoppen uit. Via een klimtouw kun je de tempel tot de top bestijgen en hebt dan een grandioos uitzicht over dit deel van Campeche. Op een Belgisch gezinnetje na, zijn we de enige tussen de ruïnes. De tempels, het sportstadion en een deel van de behuizing staan er na 3000 jaar nog prima bij.

Aan de andere kant dan dit deel ligt “het Wassenaar” van de Maya’s in dit gebied. De rijken, edelen en voorgangers in de religie woonde in een mooier versierd deel. Een ronde hier lopen is wat korter, maar op een andere manier indrukwekkend.

Na een korte “nap” staren we ons (bijna) blind op de zonsverduistering die vandaag plaats vindt. In Amerika en Canada een volledige eclips. Hier zou het 60% zijn. Maar we staren ons suf tegen het zonlicht in maar zien niks. Om 11.16 uur, het moment supreme, schuift er een dikke wolk voor de zon, die pas na half twaalf weer verdwijnt. Niks gezien dus (behalve blauwe vlekken).

Voor de lunch rijden we Xpuijl in. Op basis van de gevels een leuk restaurantje uitzoeken is vrijwel geen doen. Helft van de keren is niet duidelijk of iets een restaurant is (of een huiskamer), de andere keer doet alles zo smoezelig aan dat je niet zeker weet of het goed komt. We stoppen redelijk willekeurig bij een zaakjes dat iets van een terras heeft,

Het is El Coral. Blauwe wanden met vissen er op geschilderd. El Corla is op geen enkele website te vinden, dus we moeten het doen zonder enige review. Moeders Coral blijkt achter het plastic gordijn tussen de stalen tobbes en plastic emmers prima garnalen in knoflook en pepers te kunnen bakken.

Aan de noordkant verlaten we Xpujil en rijden diep het oerwoud in. We slaan rechts af en vervolgen 8 kilometer een weg het bos in die van asfalt in gebroken afvalt verandert, en daarna heel uiteindelijk in zand en klei verandert. Ik laveer de Chevrolet tussen de gaten en geulen. Als de gaten te diep worden en de helling te steil voor ons autootje parkeren we bij de. Stalen poort. Alleen met z’n tweeën lopen we langs de ruïnes van El Hormiguero, Een transcendente ervaring zo helemaal alleen, ver weg van de andere mensen tussen de gouwen van duizenden jaren her. We hadden nog een beetje gehoopt op een paar aapjes, maar helaas, die vonden het blijkbaar te warm om zich te laten zien.

We rijden terug en lopen nog een rondje door Xpujil tussen de winkeltjes met groenten, rotzooi, schoenen, telefoons, auto-onderdelen, snacks, nepsieraden en gebarbecuede kip.

De kokkin van het complex maakt nog een lekkere frisse Mexicaanse vleessalade (Dzik de res) voor ons. Eigengemaakt Mango-ijsje als toetje. Nog een glaasje Mezcal na en dan lekker pitten. Morgen gaan we richting zee.

Huevos Rancheros
      Tortilla's
      4 kleine mais tortilla's
      olie om in te bakken (optioneel)

Refried beans
      1 blik zwarte bonen
      1/2 ui
      50 gram chipotle in adobo
      1 teentje knoflook
      1/2 theelepel gemalen komijn
      peper en zout (naar smaak)

Eieren
      4 eieren

Tomaten Jalapeno salsa
      3 Roma tomaten
      1/2 ui
      1/2 jalapeno
      1 teentje knoflook
      peper en zout (naar smaak)

Refried Beans
      Pel de ui en knoflook, en snijd deze en grove stukken. Fruit deze aan in een pan met een scheutje olie.
      Giet de bonen af en was ze. Voordat de ui en knoflook bruin beginnen te worden, voeg je de bonen toe aan de pan.
      Voeg de chipotle, de eetlepel Adobosaus, de 1/2 theelepels komijn en peper en zout naar smaak toe. Laat het een paar minuutjes koken. Laat het even afkoelen en doe alles in de blender.

Tomaten Jalapeno Salsa
      Rooster de tomaten in de oven op 200 graden gedurende 20-25 minuten. Doe de geroosterde tomaten in een blender samen met 1/2 ui, 1 gepeld teentje knoflook en de halve jalapeno. Blend goed.

Tortilla's
      Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius en rooster de 4 tortilla's in de oven tot ze krokant zijn. Dit duurt zo'n 5 tot 10 minuten.

Eieren
      Bak de eieren.Voeg eventueel naar smaak peper en zout toe.

Opmaak
      Leg de krokante tortilla's (tostadas) op een bord en schep hier een goede portie van de refried beans op. Leg de gebakken eieren op de refried beans en top af met de salsa! Doe eventueel nog wat limoensap over het geheel voor een frisse smaak.

Expedition nach Calakmul

July 3, 2022 in Mexico ⋅ ☁️ 30 °C

Heute ging es wie jeden Tag sehr früh aus den Federn! Calakmul war das heutige Ziel. Einst einer der mächtigsten Maya-Stadtstaaten und heute eine verlassene Ruinenstadt im endlosen Dschungel zwischen Mexiko und Guatemala. Alleine die Fahrt dorthin war ein Highlight. Wir sahen Nasenbären, Agoutis und unzählige Pfauentruthähne. Nach 1,5h Fahrt durch den Dschungel kamen wir an und wurden direkt von einer Familie Klammeraffen begrüßt. Die Ruinenstadt selbst ist recht weitläufig gewesen. Vor ca. 1500 Jahren sollen hier geschätzte 50.000 Personen gelebt haben. Es hat unglaublich viel Spaß gemacht, die verschiedenen Pyramiden zu erklimmen und die Aussicht auf den endlosen Dschungel zu genießen. Die höchste war ca. 50m hoch und an der Spitze tummelten sich viele Schmetterlinge.Read more

May 10, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 35 °C

Heute haben wir uns auf den sehr, sehr langen Weg in den Dschungel gemacht. Dort stehen nämlich noch sehr große Maya Pyramiden und auf diese kann man hier sogar rauf klettern. Also fahren wir eine Stunde, bis wir in den Nationalpark abbiegen dürfen. Dort kaufen wir das Ticket für den Nationalpark und fahren dann nochmal 2 Stunden durch den Wald. Das hätte ganz schön langweilig werden können, aber zum Glück waren immer mal wieder große Bunte Vögel auf der Straße zu sehen und zum Schluss sogar ein kleiner Nasenbär.
      Wir mussten immer wieder an den Werbespruch vom Milford Sound in Neuseeland denken- Der Weg dahin ist schon der halbe Spaß. Hier Stimmte dies auf jeden Fall auch. Vor allem, weil es hier auch Jaguare geben soll. Die Wahrscheinlichkeit war natürlich gering aber wir haben trotzdem alle Ausschau gehalten.
      Dann ging es zu den Pyramiden. Erst haben wir uns die Mauern der Wohnhäuser angesehen. Hier war noch so viel vorhanden, dass wir uns richtig vorstellen konnten, wie die Häuser hier mal aufgebaut waren und wir konnten zwischen den Mauern Umher laufen.
      Irgendwann erreichen wir eine Pyramide und wollen natürlich gleich mal nach ganz Oben. Die Stufen sind teilweise sehr hoch, schmal und abgetragen. Dazu geht es auch schön steil nach Oben, genau so wie ich es überhaupt nicht mag. 😅
      Oben angekommen stehen wir in der Sonne mit leider weniger Wind als erwartet, aber dafür mit einem fantastischen Ausblick über den dichten Dschungel.
      Von hier sehen wir auch die anderen beiden Pyramiden- sie sind natürlich noch höher.
      Also geht es wieder runter und rauf auf die anderen.
      Bei der Letzten gehe ich nicht mit rauf. Mein Kopf glüht schon von der Hitze. In der Nähe hängen sogar Klammeraffen in den Bäumen und schlafen.
      Dieser Ausflug hierher hat sich sowas von gelohnt. Nicht nur sind die Pyramiden sehr beeindruckend, der Blick über den Dschungel ist einfach unschlagbar.

Auf dem Weg zurück halten wir nochmal an einem kleinen Wanderweg. Es soll einen Teich geben an dem man Tiere sehen kann. Leider scheint dieser so kurz vor der Regenzeit komplett ausgetrocknet zu sein. Nur die Äffchen schwingen sich über uns durch die Bäume. Unter einem Baum liegen ganz viele bunte Raupen. Anne und ich machen ein paar Fotos und werden dann auch gleich von Peter angebrüllt, da weg zu gehen. Die Raupen fallen von den Bäumen. Was für verrückte Dinger! Dann sehen wir die Affen oben im Baum- die Raupen haben sich wohl einfach nur gerettet oder wurden herunter geschüttelt. 😅

Los Ángeles

March 7 in Mexico ⋅ 🌙 36 °C

Eigentlicher Plan: 🚗💨⛱️🏝️🐚
      Aber: politische Proteste versperren auf unbestimmte Zeit die einzige (zumindest Google bekannte) Straße zurück (zu dieser Zeit anscheinend schon 32h).
      Am Ende: Nach insgesamt 16h im Auto doch noch angekommen, nachdem wir mit 2 Kanadiern 3 Mexikaner in ihre Dschungdörfer heimgefahren haben und sie uns so irgendwie um die Straßensperrung geleitet haben.
      Update in der Nacht: Protest sperrt immernoch

Kalakmul visit!

November 21, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 29 °C

Unfortunately, I got sick the night before so we took it a bit easier and weren't able to do the whole tour. In the forest, any hill higher than 15m is considered a building. With LiDAR they estimated about 6000 buildings are in the area of this acient cityRead more

Year closing

December 31, 2019 in Mexico ⋅ ⛅ 27 °C

For the last cycling day of 2019, we chose a semi-exhausting route: just above 100km and an elevation gain of about 730m. Our day started with an unpleasant surprise: some ants had found our tortillas, so breakfast was only half-eatable. Therefore, we decided to have a second breakfast along the road. Good choice, the tortas were very yummy and the thick fog had cleared up a little afterwards.
      We followed a "Ruta archeologica" and passed several Maya ruins. We decided to stop at the ones in Xpujil and explore a bit. Quite impressive what they built hundreds of years ago in the middle of the jungle!
      We also explored the village of Xpujil and noticed a couple of funny things: Someone obviously planned to party hard tonight and not be able to work tomorrow. Plus, a car with a sticker of the German eagle - interesting!

We bought some fruits and vegetables for dinner (as every day) and got ourselves a couple of beers for the special occasion, before going to our cabaña to cook and reflect on 2019.
      We had a very busy first 8 months of the year, all preparing for our trip. Since the start, it has been 115 days now, 107 out of those we cycled at least some kms. We spent over 500 hours on the bikes, passed the 9000km and 100000m of elevation gain. Thanks to everyone who supported us in whatever way (also following our blog) to achieving this! We are looking forward to 2020 and excited about what's next to come!

It's 10:30pm here, way past our bedtime. We are pretty tired and will sleep in some minutes, no staying up til midnight.

Happy New Year everyone! May it be exciting and full of lovely happy moments!

La cueva de los murcielagos

July 4, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 26 °C

Abends ging es noch- nach einer viel zu großen Pizza - zu einer Höhle, an deren Eingang sich abends pünktlich zum Sonnenuntergang ca. 4 Millionen Fledermäuse auf den Weg in die Nacht machen. Sie tun das, indem sie spiralförmig aus der Höhle fliegen, um Raubvögeln zu entgehen.
      Das ganze dauert insgesamt 3-4h und war einmalig.

Mexiko

January 27, 2020 in Mexico ⋅ ☀️ 27 °C

13. Tag
      Heute haben wir den Tag ruhig angehen lassen, weil nur eine Überführungsetappe auf dem Plan stand. Es ging nach Xpujil ins Hotel "Maya Balam". Dazu gibt's nicht viel zu sagen. Sauber und sehr günstig.
      Morgen mehr.

Xpujil

January 22, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 30 °C

Heute sind wir früher als sonst aufgestanden, da wir zu 7.00 Uhr zwei Kayaks von unserem Hotel gemietet hatten um den Sonnenaufgang vom Wasser aus zu sehen 🌅. Haben natürlich auch voll verschlafen und mussten uns innerhalb von 5 min abfahrbereit machen.
      Danach waren wir noch ganz alleine in der Lagune schwimmen. Herrlich!

Mit dem Taxi ging es dann ins Inland nach Xpujil, einem zwischenstopp auf unserem Weg nach Campeche auf der Westseite von Yucatan.
      Angekommen wurden wir von einer weiteren Stunde Zeitverschiebung überrascht.
      In der Gegend von Xpujil gibt es zahlreiche Maya Ruinen von denen wir uns zwei angeschaut haben (Ruinen von Xpujil und Becan).
      Im Dorf selbst war das Feeling zu den letzten Städten ein ganz anders. Wir waren die einzigen Touristen und wurden als große Menschen mit riesigen Rucksäcken an jeder Ecke sehr interessiert beäugt, aber auch immer freundlich begrüßt.
      Der fehlende Tourismus machte sich auch infrastrukturell sehr bemerktbar- alles ist wesentlich "herkömmlicher" gestaltet.
      Da wir seit den zwei Pancakes zum Frühstück noch nicht gegessen hatten gab es eine große Pizza zum Abendbrot 🍕
      Bevor es dunkel wurde, gingen wir wieder aufs Hotelzimmer. Es war uns nicht so geheuer in den verlassenen Gassen zum Hotel im dunklen zu laufen.

Mexiko

January 27, 2020 in Mexico ⋅ ☀️ 29 °C

14. Tag
      Heute ging's tief in den Dschungel. Zu den Ruinen von Calakmul. Von der Fläche her die größte Ausgrabungsstätte der Maya. Ehrlich gesagt war die Fahrt dahin das Spannendste des ganzen Ausflugs. Es bestand nämlich die Hoffnung, dass wir einen Panther oder Jaguar zu sehen bekommen. War leider nichts.
      Morgen mehr.