Mexico

September 17, 2019 in Mexico ⋅ ⛅ 33 °C

Mayastadt No. 2 im Dschungel von Coba. Der Ausflug mit dem Scooter hat sich sehr bezahlt gemacht. Die kühle Erfrischung in der Ceynote Multun -Ha musste nur leider etwas kürzer ausfallen als gedacht. Einige Meter unter der Erde (30m?) erreicht man die Ceynote über eine Wendeltreppe. Dieser unterirdische Höhlensee ist wiedermal wunderbar klar und kühl. Gut, das ich Schnorchelausrüstung und Taschenlampe dabei habe. Weniger gut, dass es da unten so wenig Sauerstoff gibt, wir schon nach wenigen Minuten zu Schnaufen anfangen, Kopfschmerzen bekommen und schnell wieder ans Tageslicht müssen.Read more

• Day 6–10

Mayakalendern

February 20 in Mexico ⋅ ☀️ 25 °C

De utgrävda ruinerna i Cobá är koncentrerade till tre platser. Offerplatsen med spelplanen, den stora pyramiden och slutligen det astrologiska centrumet grupo Macanxoc, där man hittat många stelor, alltså resta stenar med inskriptioner. De beskriver bland annat den berömda kalendern, som orsakade visst ståhej (och en spelfilm) inför år 2012 när new-age-fantaster fick för sig att jorden skulle gå under på grund av att mayas tideräkning behövde en ny siffra. I själva verket motsvarade det bara att vi bytte en etta mot en tvåa i våra årtal tolv år tidigare. Fast mayakalendern orsakade såvitt jag vet inga datorbuggar.Read more

Docimotercer die y me queue en el mono

April 11 in Mexico ⋅ ☁️ 24 °C

Ons hotel was muisstil vannacht. Minimaal 50 kamers en een hostel en wij zijn de enige gasten. Bij het ontbijt vliegt de manager de keuken in om een kop koffie te zetten en wat broodjes te toasten. Of we ei willen, vraagt hij. Prima. Met wat er op? Erica vraagt ham en kaas, ik vraag ui en kaas. De manager loopt naar één van de schoonmaakster en geeft een hand vol geld mee. Ze rent naar buiten en vliegt het winkeltje aan de overkant in. We hadden blijkbaar iets besteld dat niet op voorraad was.

Dit is onze laatste volle dag in Mexico. We zijn nog een dag in Coba en willen toch nog een keer met een Maya de jungle in om wat wildlife te zien. Bij Punt Laguna kan dat. Een rommelige hobbelige parkeerplaats met een paar hutjes en een toegangsbord dat totaal is verweerd geeft de ingang aan van het natuurgebied. In het witte lemen hutje zit een man achter een oud donker houten bureau midden in de veder kale ruimte. Om hem heen stukken papier waarop lang geleden iets met stift is geschreven. Bij hem kunnen we wel een gids huren, een bewoner van de streek. Ja hij spreekt Engels en Maya-taal. In de verschillende instructies stond dat je stevige schoenen moest dragen, bij voorkeur een lange broek, lange mouwen en veel deet. Vanwege de muggen. Onze gids komt aanlopen op doorzichtige plastic slippers. De man achter het bureau geeft nog wel aan, geen garanties op apen. Maar het seizoen is goed (veel fruit in de bomen) dus de kans is groot.

Onze gids leidt ons de jungle in en al vrij snel heeft hij een hele groep spidermonkeys (slingerapen) gevonden. Een gezin met een paar babyaapjes, die speels door de bomen slingeren. De gids doet nog even een “Johan Derksentje” door te vertellen dat moederaap Chino heet omdat ze kleine ogen heeft. Like the Japanese you know, zegt’ie terwijl hij zijn ogen tot kleine spleetjes drukt.

Hij vertelt over de andere bomen en struiken in het bos. Over andere beestjes en over Maya gewoonten. Af en toe leidt zijn bijzonder uitspraak van het Engels wel even tot verwarring. Er zijn ook “Hogs” (varkens) in het bos, vertelt hij. En die vangen soms kleine beestjes, muizen en slagen als maaltijd. Bijzonder, varkens die slangen jagen…..maar even later begrijpen we dat hij “Hawks” (Havik) bedoelt. Maar veder is hij fanatiek en signaleert de ene na de andere apenfamilie. Af en toe komt er zelfs één heel dichtbij. Te leuk om naar te kijken zodat ik af en toe vergeet er een plaatje van te schieten.

Hij slentert op z’n schuin afgesleten plastic slippertjes verder het oerwoud in naar een ander territorium, in de hoop ook de andere soort apen, de Howlers, te vinden. Het begint te donderen in de lucht en de eerste regendruppels vallen. De luchtvochtigheid neemt toe (95%). De lucht wordt donker. Zelfs onze Maya-gids zweet aan één stuk. We klimmen een hoge rots op en daar zitten boven in de boom een hele familie Howler-apen. Het zweet loopt bij ons nu uit alle gaten. De apen liggen rustig op een tak naar ons te kijken. Alleen de jeugdige aapjes springen af en toe van tak op tak. Na 90 minuten brengt hij ons weer naar de ingang van het park. We zijn kletsnat van het zweet en een beetje nat van de regen. Vlak voor de uitgang sluist hij ons nog even handig door een winkeltje vol handgeborduurde spulletjes, waar Erica zich laat verleiden om een heel “handig” tasje aan te schaffen met een punnikwerkje van 2 aapjes op de voorkant. “Altijd handig”.

Inmiddels is het hard gaan regenen. In ons hotel nemen we een duik in het zwemblad tussen de bubbels die worden veroorzaakt door de dikke regendruppels.

We eten die avond in restaurant Pischan. Er hangt een restaurant-naam-bord aan de weg met daarop het “Starbucks” logo. Best een gekke plek, midden in een Maya-dorp voor een Starbucks. We zijn verder nergens een Starbucks tegen gekomen. Maar de koffieman van gisteren vertelt ons dat hij dat bord gewoon heeft opgehangen, Starbucks bekers heeft gekocht en zijn eigen koffie er in verkoopt. Amerikaanse toeristen willen dat, is zijn stelling. Starbucks vond dat niet goed en heeft hem gedreigd met een rechtszaak. Hij heeft het bord verwijderd. En toen de wind was gaan liggen en de aandacht was verdwenen heeft hij het weer opgehangen. Ik eet er een heerlijke Pescado Tikinxic.

Op de terugweg is de hemel weer helder en kleurt de hemel rood als ze zon onder gaat boven het meer. Zelfs bewoners van het dorp stoppen even en stappen van hun brommer of bakfiets om een foto te maken van het meer, de rode lucht en de ondergaande zon.

Pescado Tikinxic

1/4 theelepel versgemalen zwarte peper
      1 theelepel zout
      1 eetlepel plantaardige olie
      warme maïstortilla's

Doe de vis in een groot vuurvast materiaal.

Rooster de guajillo-pepers ongeveer 30 seconden per kant in een koekenpan op middelhoog vuur. Doe ze vervolgens in een pan, dek af met water en breng aan de kook op middelhoog vuur. Kook gedurende 10 tot 12 minuten tot de chilipepers zachter worden.

Voeg in de blender de gerehydrateerde guajillos plus 2 eetlepels kookwater, sinaasappel- en citroensap, azijn, achiotepasta, knoflook, ui, kruidnagel, piment en zout toe aan de blender. Meng alles tot een gladde puree.

Giet de marinade over de vis en bedek deze aan beide kanten goed. Dek af met plasticfolie en laat 30 minuten tot 12 uur in de koelkast marineren.

Als je het gaat bakken, haal je de vis minstens 15 minuten van tevoren uit de koelkast, zodat deze op kamertemperatuur is. Verwarm de oven voor op 200 C.

Vet een groot vuurvast schaal in en leg de gemarineerde vis met de huid naar beneden. Bewaar de rest van de marinade.

Bak de vis 10 tot 15 minuten, afhankelijk van de dikte, tot hij met een vork kan worden makkelijk “flaket” Het moet vochtig en dof zijn; laat het niet uitdrogen.

Terwijl de vis wordt gebakken, verwarm je een pan op middelhoog vuur en verwarm je de olie. Als het warm is, giet je de marinade erin. Het spat, dus je kunt het deksel gebruiken om jezelf te beschermen. Kook de marinade 8 tot 10 minuten, met de pan gedeeltelijk afgedekt en regelmatig roerend, tot de marinade dikker wordt en eruitziet als een lichte puree of een dikke saus.

Serveer in een kleine kom met een lepel, zodat je gasten meer saus krijgen. Serveer met gebakken paprika en tortilla’s.

Doce dia y sale el sol

April 10 in Mexico ⋅ ☀️ 31 °C

Het idee was om in de ochtend te gaan kanovaren op de lagune van Bacalar (het meer van het woordspelletje in Wie is de Mol dit jaar). Maar de wind is te hard en de woensdag is eigenlijk rustdag voor de Laguna, dus sowieso is het eigenlijk niet de bedoeling. Dus gaan we met zonsopgang op het terrasje aan het uiteinde van de lange pier van ons hostel zitten en genieten van de rode ploert die langzaam tevoorschijn komt achter de eilanden voor ons. Daarna toch maar even het water in gedoken en een paar baantjes getrokken in het heldere blauwe (en aangename) water van de lagune.

Ontbijten doen we aan de overkant. Twee containers, een rieten dak en liefde voor eten is alles wat er nodig is om een goed ontbijtje te maken, blijkt.

De lange weg richting Coba, met tussenstop in Tulum, is weer bezaaid met vrachtwagens en vlaggende mannetjes en vrouwtjes met gele en oranje hesjes die druk zijn om al het materiaal voor de Maya-spoorlijn te vervoeren. Veiligheid is geen optie hier. Vrachtwagens worden veel te vol geladen met steen, gruis en zand. Regelmatig verliest een wagen een deel van zijn vracht als het weer eens door een gat in de weg rijdt. De brokken steen vliegen dan over straat.

Wat wel nieuw is, is waarschuwingsborden voor grote katachtigen die de weg kunnen oversteken. De poema, de ocelot en de jaguar komen hier regelmatig voor in de jungle. En steken blijkbaar niet zo netjes de weg over als de gemiddelde zwerfhond hier. De aanwezigheid van de jaguar verklaart ongetwijfeld ook de naam van het uitstekende restaurantje in Tulum: Ricoh del Jaguar. Heerlijk hapje gegeten: drie huisgemaakte taco’s met biefstuk, gaucemole en habanero saus (is..a..very spicy hot, sir) en Quesabirria (8 uur gegaard rundvlees, gesmolten Oaxaca’s kaas in een gegrilde tortilla, met een runderbouillon om het in te dopen)

Een uur later komen we aan in Coba. Klein stadje met in het centrum een enorme Maya ruïne en een groot meer. Ons hotel ziet er van de buitenkant uit als een flat uit de DDR, maar is van binnen een sfeervol hotel, met een groot binnenplein met terras met fontein en zwembad. Geen restaurant meer, vertelt de receptionist ons via een tekstje op het beeldscherm. Ook hier een tekort aan personeel.

We hebben zin in koffie. Google maps laat zien dat er een koffiebar om de hoek van het hotel ligt. We lopen de straat in. Aan een oude boom hangt bungelend boven een bij de weg gezet licht blauw bankstel een houten bord met een kop koffie en een pijl. De pijl wijst op een zand/rotspad. We lopen het pad op, maar zien alleen maar oude huisjes, wat schuurtjes en veel rommel. Bij de eerste kruising met een ander zandpad willen we de moed opgeven, maar 50 meter verder op het pad lijkt een gehavende rood/wit/blauwe-open-vlag te wapperen. We lopen toch nog even door. We komen bij een dicht hek gemaakt van dikke versgelakte takken. De poort zit dicht. Net als we weer weg willen lopen, snelt een man ons tegemoet. Of we koffie willen, vraagt hij. Ja, zeker. Hij maakt de poort open, loop de open ruimte in, trekt een stuk groen landbouwzeil van een koffiebrandmachine en zegt dat hij de lekkerste koffie maakt en die zelf brand. Aan een tafeltje zit zijn vrouw met stokjes haar noodlesoep te eten (ze komt uit Maleisië vertelt ze later). My name is Poncho, zegt de ex-toersitguide, nu amateur-koffie-brander. Vol trots vertelt hij dat hij koffie is gaan branden om verse koffie te verkopen en dat iedereen hem in de buurt kent en bij hem koffie komt kopen. Welke koffie willen we. De deken wordt van de koffiemachine gehaald, koffiemachine ingeschakeld en opgewarmd. Het is 20 over vijf en wij zijn zijn eerste klanten vandaag. Hij vertelt honderduit over Yucatan, koffie, zijn ontbijtmenu, koffiezaakjes in het bijzonder, de Maya-trein, Punta Laguna (gaan we morgen heen), goede eettentjes in Valladolid (daar rijden we vrijdag door) en de lekkerste hete sausen (met Kut Habanero, ja zo heten ze echt). Drie kwartier later verlaten we zijn koffiehokje, twee heerlijke koppen koffie achter de kiezen, een hand vol tips en aanbevelingen, en 2 pakken koffie voor in Nederland. Het was echt heel goede koffie.

We lopen om het meer heen. De zonsondergang zou er spectaculair zijn. Een kwartier voor de zon onder zou gaan, verdwijnt hij volledig achter de wolken, terwijl we in een restaurant aan het meer varkensvlees met groenen saus en een Sopa de Lima eten. De zon hebben we niet meer gezien.

Sopa de Lima

6 eetlepels plantaardige olie
      1 Hongaarse waspeper (of 1 kleine groene paprika), fijngehakt
      Zout
      6 kleine corn tortilla's, in reepjes gesneden
      Kleine bos verse korianderblaadjes, gehakt

Gebruik een dunschiller om vier reepjes limoenschil en twee reepjes grapefruitschil af te schillen.
      Sap uitpersen van limoenen en grapefruit, 2 eetlepels sap opzij zetten. Zet zests en sap opzij.
      Snij de ui in de helft en zet de helft opzij.

Plaats de andere helft in een grote sauspan. Voeg kip (of kalkoen), 4 teentjes knoflook, laurierblaadjes, kruidnagel, kaneel, allspice, peperkorrels en oregano toe. Voeg kippenbouillon toe en voeg zoveel water toe tot alle ingrediënten zijn ondergedompeld.

Op middelhoog vuur zachtjes sudderen, Kook, draai kip af en toe, tot de kern van de kip 66°C is, ongeveer 30 minuten. Verwijder uit het vuur.

Verwijder met een tang de kip voorzichtig uit de bouillon en breng deze over in een kom.

Zeef de bouillon door een fijnmazige zeef in een hittebestendige kom en voeg limoenzests en grapefruitzests toe. Laat trekken.

Spies de resterende 4 knoflookteentjes op een metalen spies en rooster ze boven directe vuur totdat knoflook op alle oppervlakken is geblakerd, ongeveer 3 minuten in totaal. Zet opzij.
      Gebruik een tang om tomaten boven de vlam te roosteren tot hun schil bubbelt en ze zwart worden, ongeveer 30 seconden. Als alternatief kun je knoflook in een droge koekenpan op middelhoog vuur roosteren. Verwijder knoflook en voeg tomaten en paprika toe, waarbij ze constant worden omgedraaid totdat ze helemaal zwartgeblakerd zijn. Verwijder de schil van de knoflook en tomaten.

Hak de halve ui fijn. Verhit 2 eetlepels olie in een grote sauspan op middelhoog vuur. Voeg knoflook, tomaten, peper en gehakte ui toe, breng op smaak met een snufje zout en kook, roer regelmatig, tot het geheel zacht is, maar niet bruin, ongeveer 10 minuten.

Verwijder de zests uit de bouillon en zeef. Giet de bouillon op het tomatenmengsel

Voeg limoen- en grapefruitsap en kruidenbouillon toe naar smaak.

Voor de tortillastrips: combineer de resterende 1/4 kop olie en tortillareepjes in een koekenpan met antiaanbaklaag. Verwarm op middelhoog vuur, roer en roer regelmatig, tot tortillareepjes meestal helemaal knapperig zijn, ongeveer 3 minuten.
      Breng tortillastrips over naar een met keukenpapier belegde plaat.

Serveer: versnipper kippenvlees in hapklare reepjes met je vingers of twee vorken. Verdeel het vlees gelijkmatig tussen serveerschalen en begiet met hete bouillon. Voeg een klein handvol tortillareepjes toe en bestrooi met koriander. Snijd de helft van de laatste limoen in plakjes en de resterende helft in de wiggen.
      Voeg limoenwielen toe aan de soep en serveer onmiddellijk met wiggen aan de zijkant.

Ruinen von Cobá

January 27, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 24 °C

Die Ruinen von Cobá erkunden wir im Schnelldurchlauf. Am Eingang werden wir darauf hingewiesen, dass die Ausgrabungsstätte um fünf geschlossen wird. Wir verstehen hier noch nicht, warum man uns das sagt, immerhin ist auf unseren Uhren erst kurz vor drei. Später würden wir erfahren, dass sich unsere Uhren noch in der falschen Zeitzone befinden. Hier ist kurz vor vier. Gemütlich schauen wir uns die ersten Ruinen an, während die anderen Touristen viel zackiger auf dem weitläufigen Areal umherziehen. Die Pyramide sparen wir uns als Highlight zum Schluss auf. Dort angekommen werden wir sodann auch wieder gebeten wieder zu gehen, weil die Stätte geschlossen wird. Wir schaffen es noch ein paar Fotos zu machen bevor man uns wieder hinaus eskortiert.
      Die Nacht verbringen wir bei intensivem Regen auf dem Parkplatz der Ausgrabungsstätte.

Cobá & Tulum Ruins 🛕

January 25 in Mexico ⋅ ⛅ 30 °C

Stan sliep goed in z’n geïmproviseerde bed! Maar 1x om 4u efkes dorstig. Lars sliep minder goed want die zat om het uur op het toilet…💦 (het is nu wel overduidelijk wie de zwakste schakel is van dit gezin.. - Imodium to the rescue!) We staan op, ontbijten en maken ons klaar. Vandaag staan er ruïnes op de planning! De eerste Mayastad Cobá (herontdekt in 1920) ligt op 50min rijden. We feesten dus wat op Camille tijdens de rit.
      We komen aan, smeren ons in en Tess begint al meteen te zagen dat ze in de buggy wil maar Stan zit er in. Het padje is echter niet zo buggyproof.. We zien al snel de eerste Maya ruïnes: een soort van piramide en een balveld voor een balspel. Het gezaag van Tess gaat ondertussen verder 🤪.
      Je kan er een fiets huren en je ook laten vervoeren op een soort bakfiets 🚲. Het is een grote site dus we gaan voor de laatste optie. Met 2 bakfietsen rijden we door de jungle, heel fijn! Het is warm dus het windje doet deugd. We stoppen langs alle ruïnes en maken leuke foto’s. De indrukwekkendste ruïne is de grote tempelpiramide. Onderweg spotten we ook een gekleurde kalkoen. Het gezaag van Tess blijft gaan..
      Na een uurtje hebben we alles bezocht en worden we weer afgezet aan het begin. Het is middag dus we gaan iets eten. Tess blijft wat zeuren maar plots staat ze naast mij en zegt dat ze moet overgeven en zo gebeurt het ook: in het midden van het (alle geluk lege) restaurant geeft ze los op de vloer over (en deels in mijn handen) 🤮. Geen idee hoe het komt (maar misschien was ze daarom zagerig?). Stan boeft dan maar haar frietjes op terwijl zij wat in de buggy ligt te suffen zo wit als een doekje (ocharme). We beslissen dan maar om terug naar ons huisje te gaan om te rusten.
      Na nog geen 10min rijden liggen er twee kapoentjes KO te slapen 😴. Het landschap vinden we een beetje vreemd. Langs beide kanten ‘jungle’ en af en toe een poort waarachter dan iets groot ligt, dat niet zichtbaar is vanop de weg. Ook rijden er veel trucks met dubbele opleggers, iets wat bij ons verboden is. Wanneer Tess na een tijdje wakker wordt, is ze weer springlevend en beslissen we om toch nog de ruïnes van Tulum te bezoeken. We vinden de kassa niet meteen (onduidelijk aangegeven en onduidelijke instructies) maar wanneer we ons ticket hebben, is het nog een eindje wandelen. Deze ruïnes liggen aan een klif en dit biedt een mooi uitzicht. We wandelen rond: er is o.a. een groot paleis en veel leguanen 🦎. De site is niet echt buggyproof: een mooi wandelpad maar vol losse KIEZELS!
      Hierna rijden we nog even naar de supermarkt voor avondeten en ontbijt. Ik ga alleen naar binnen en zoek de weg in een Colruytachtige supermarkt. Vanavond eten we dinonuggets met wortelstoemp en groentjes 😅.
      Bij thuiskomst douchen en koken we meteen. Gisteren deed ik de leuke ontdekking dat er een wasmachine en droogkast zijn (how to know you are in your 30s 😂) dus steek ik een machine in. Stan boeft weer goed van de nuggets, maar Tess heeft niet zo veel eetlust; ze wil zelfs geen chocoladepudding meer! Daarna leggen we hen in bed en installeren wij ons in de zetel. We zijn moe maar voldaan van deze goedgevulde dag 👌.

Utomkroppsligt underjordiskt bad

February 20 in Mexico ⋅ ☀️ 29 °C

En cenote är ett djupt hål eller slukhål som är karakteristiskt för Mexiko och Centralamerika. De skapas då kalkstensberggrund rasar samman och synliggör grundvattnet. (Wikipedia). På Yucatanhalvön finns 2500 cenotes varav hundratals som man kan bada i. Efter besöket i Cobá fortsatte vi till en av dem, som onekligen var spektakulär. Efter en kall dusch för att inte smutsa ner vattnet gick vi nerför en spiraltrappa i ett trångt runt hål 18 meter under marken där en stor grotta, kanske 50 meter i diameter, öppnade sig. Hela håligheten täcktes av en vattenspegel med kristallklart och djupt vatten. Ett annat sällskap plaskade runt där, och en fläkt som lät som en dammsugare förtog lite av stämningen. Men just när de andra klättrat upp stängdes fläkten av, och det blev tyst. Verkligen knäpptyst, så att det kändes i öronen. Kanske bidrog den grova kalkstensytan till att dämpa ljudreflektioner.

Vi blev andaktsfulla och började viska, det var så att jag knappt ville andas för att det lät för mycket. Att det går att simma helt ljudlöst hade jag ingen aning om. Men ett enda kraftigt armtag räckte för att det skulle porla klirrande vid axlarna i flera sekunder. En unik upplevelse!

Coba and Cenote

January 22 in Mexico ⋅ ☁️ 27 °C

This afternoon we visited a Cenote (swimming place), it was very peaceful and relaxing and the water a refreshing 24 degrees. Afterwards we did some birding and saw spider monkeys.

We then visited another archeological site called Coba. We hired bikes to cycle around the spread out site and were pleased to find the fairly localised Oscillated Turkey. It is only found in the Yucatan and parts of Belize and Guatemala.

We are enjoying having a hire car and being able to visit smaller sights. Next up we head south to Bacalar near Belize

Ruinstaden Cobá

February 20 in Mexico ⋅ ☀️ 19 °C

Långt innan maya grundade hamnstaden Tulum levde de vid sjöarna i Coba 45 km inåt landet. För 2000 år sedan fanns en imponerande stadsbildning med 50 000 invånare. De flesta bodde utspridda i djungeln i hyddor som för länge sedam försvumnit, men den styrande eliten lät bygga en imponerande stenstad vars ruiner finns kvar än. Komplexet består av både gravmonument, husgrunder, rituella spelplatser och observatorium. Dessutom anlade de upp till tio mil (!) långa vägar till grannstäder, som raka och plana och tio meter breda är synliga än idag. Vi kom tidigt pch kunde njuta av en mycket fridfull promenad på en liten bit av en av dessa vägar.Read more

October 31, 2019 in Mexico ⋅ ⛅ 23 °C

COBA
      Buenos dias.
      Pa sva se le ustalila, kar se tiče časovnega zamika 😀.
      Vstanema ob 7:00 z budilko seveda. Odpraviva se na zajtrk v hotelu, ter v lobbyju popijeva kavo. Vmes se preko Whatsapp-a slišima z najino družino, saj sva klic nujno potrebovala ♥️.
      Skupaj smo v situaciji in si dajemo medsebojno podporo. Več od tega ni! Hvala Ekseni!!

Ob 8:45 se odpraviva do avtobusne postaje, kjer ob 9:01 vstopima na bus za Cobo. Vožnja poteka po pokrajini Quintana Roo, ki je bujno zelena. Vreme je čudovito, zato bova dan izkoristila na polno.
      Po dvo urni vožnji, prispeva v Cobo. Vroče, vroče, vroče.....
      Najprej odideva na wc nato pa osvežitev z vodo. Kupiva vstopnici za katere odštejev 150   pesosov.
      Coba je ozemlje z različnimi templji, ki so zgrajeni v prečudovitem gozdu in razmetani vse povsod, zato sva imela kar konkreten sprehod skozi gozd.
      Ogled prvega templja je zaznamovala osa, ki me je usekala na ličnico. Ker nisva vedela kaj sledi, sem preventivno zaužil tableto proti alergiji. A kot kaže je bilo vse ok. Za celoten park sva porabila cca. 2uri.
      Za na konec pa češnja na torti. Piramida, po kateri sem se vzpel samo jaz, saj bi bila zelo strma. Na samem vrhu se odpre čudovit razgled na gozgove. Zelo lepo. Sliko ki jo zazna oko, dodatno polepša modro nebo z oblaki 😀.
      Ker sva vezana na avtopus iz Tuluma nazaj v Playa del Carmen, sva se odpravila počasi nazaj. Vzela sva si taksi, kateri naju je do Tulum ruins peljal cca. 25 minut in zanj odštela cca 30 USD.

Coba, Cobá, Коба