Mexico
Colombia de los Santos

Djupdykning i Mexicos turistiga delar

February 8, 2017 in Mexico ⋅ ⛅ 29 °C

Hej hej hallå! Här kommer återigen vissa uppdateringar om vad som försigår här i Mexicos sydöstra delar! Trevligt läsning!

Senast jag skrev befann jag mig kampande i Bacalar. Jag blev kvar där ännu nån dag till och testade bland annat på SUP (stand up paddling) men mer intressant är att jag även hade min mest space:ade typ hippie upplevelse så här långt på min resa också! Intressant eller hur?! Det jag fick vara med och uppleva var en temazcal. En gammal Centralamerikansk typ spirituell healing som mer eller mindre går ut på att hela kropp och själ och baseras på de fyra elementen, jord, eld, vatten och luft. Att förklara allt i detalj om vad du egentligen gör eller hur allt går till tar för lång tid och är för krångligt att skriva eftersom jag ändå inte förstod allt så det får ni fråga om senare om ni är intresserade. Men kan säga att det mesta av healingen tar plats i en ångbastu där en "spirituell ledare/schaman leder gruppen. Ibland sjungs det och ibland även skrikjublas det (japp skrikjubla är antagligen bäst beskrivningen) samtidigt som det då och då bryts av kort mellan sessionerna för att langa in nya heta stenar som vi välkomnade med sång... Svårt att förklara men tänk er nått spirituellt och släng in lite trummor, sång och en schaman i en liten ångbastu så har ni det där nånstans! Kul och intressant var det iallafall!

Så efter att blivit spirituellt helad så plockade jag första bästa bussen till Mahahual (försök uttala det korrekt!) som är en kustby. En ganska turistig sådan på dagen då kryssningsfartygen kommer in men annars en väldigt vacker plats som jag blev lite kär i under tiden jag spenderade där.

Det första jag gjorde i Mahahual var att snorkla och blev snabbt fascinerad av livet under vattnet. Så efter kollat lite efter dykarcertpriser här så blev det att jag bröt en av de ytterst få planerna jag har för den här resan vilket VAR att ta dykarcert på Utila, Honduras där det ska vara superbilligt. Men för cirka 2500 kronor fick det vara värt att göra det nu! Så i 3 dagar var det bara dyk och plugg för hela slanten och kan nu stolt titulera mig som certifierad dykare! Yeah!

2 av dagarna var verkligen fullspäckade. Och första dagen blev det nog till och med lite väl mycket.. Efter ett längre första dyk i grundt vatten med massa olika övningar blev eftermiddagen till att göra 2 dyk i djupt vatten med några övningar men även tid för att utforska korallrevet också! Problemet blev i båten tillbaka då vågorna som var rätt stora slog på ganska hårt på den lilla guppande båten vi satt i. Min tålighet för sjögång kan klassas som ganska urkass och innan vi är tillbaka på fast mark så hade jag kräks 2 gånger. Ingen vila för det! 10 min senare så sitter vi i båten för dyk 2! Hinner kräkas en gång i båten innan vi går ner och en gång till efter dyket är avklarat. Trevligt! Som tur är så går det bra nere på botten för där är det toppen (havet är djupt) men sitta i båten är inget för mig! Dag 2 blev lika fullspäckad som dagen innan men en lugnare sjö och prostafen gjorde den lite enklare! Dag 3 var det bara att skriva det slutgiltiga teoretiska provet på förmiddagen innan jag kunde titulera mig som certifierad och göra mitt förta "fun dive" på eftermiddagen! Härligt!! Lite av det livet jag såg under ytan var förutom en hel hög med färgglada fiskar: en Sköldpadda, flera Stingrockor, en sjukt stor Muräna, en baracuda som visade tänderna när vi kom för nära och flera lionfishes! Det häftigaste var dock under mitt första dyk när en cirka 2,5m stor mantaray (vet inte vad den heter på svenska men en stor rocka) simmade precis över oss. Ägaren till dykcentret som dykt i Mahahual i fem år har aldrig sett någon! Galen tur!!

Lite tråkigt var det att lämna Mahahual sen som också hade det bästa hostelet jag besökt hittills men förutom att dyka som också är dyrt för mig så fanns där inte så jättemycket att göra. Så istället bar det iväg till Tulum!

På bussen till Tulum träffade jag på 2 killar. En från Spanien och en från Italien. De spenderad jag min tid i Tulum med. Förutom att hänga på stranden, besöka en cenote, besöka ruinerna här och laga egen mat (vilket jag inte har gjort på länge) så var det första gången för mig jag endast pratade spanska med de jag varit med en lite längre tid. Inte helt lätt men sjukt lärorikt!

Det blev bara 2 dagar i Tulum innan jag åkte vidare till den extremt turistiga staden Playa del carmen. Du kan till och med ta ut pengar från automaten på svenska här!! Som ni kanske förstår så blev inte allt för mycket tid lagd här eftersom jag kräks på de här superturistiga platserna som är mer Amerika än Mexico.. Playa del carmen var dock bra för en sak, Nämnligen att köpa ett tält då det inte är helt lätt att hitta det här annars och jag är sugen på att campa lite! Här finns både Mega som är Mexicos motsvarighet till Walmart och amerikanska Walmart. Så mycket som jag hatar att slänga pengar till stora företag och till superturistiga platser i allmänhet så var det nödvändigt i det här fallet. Tält och sovsäck blev iallafall köpt på Mega som ändå känns lite bättre än Walmart...

Fick även kanske en liten insikt i hur möjligtvis en som röstar på Trump tänker när jag hörde hur en grupp amerikaner irriterat diskuterade hur illa det är att ingen i personalen här i Mexico på Walmart kan engelska... Kan sätta min sista krona på att de inte kan mer än säga möjligtvis hej och tack på nått annat språk än engelska själva men är ändå snabba på att klaga när andra inte kan engelska. Helt enkelt äkta träskallar...

Så efter att ha irriterat mig lite extra på oförstående turister låt oss gå vidare! Från Playa del carmen går också färjor till Isla Cozumel som också är superturistigt men också en exelent dykplats! Så 2 dyk blev det här och en moppetur runt ön och även 2 nätter i tält så nu är det invigt! Kan också lätt säga att det är ganska enkelt att spara in pengarna jag spenderade på att köpa tältet plus att det är härligt att campa! Särskilt när du har havet 3 meter ifrån dig! Hade gärna dykt mer på Cozumel men det är långt ifrån billigt och är ordentligt sugen på att komma bort från den värsta turismen nu...

Så efter en del velande om vart jag skulle ta mig näst blev tillslut valet fallet på Valladolid och tanken är att börja dra mig västerut i Mexico nu! Så mot de billigare och mindre turistiga delarna av Mexico!

Over and out från en certifierad dykare!

Colombia de los Santos