Mexico

Top 10 Travel Destinations Campeche
Show all

Campeche

October 7, 2022 in Mexico ⋅ 🌙 26 °C

Gleich nach dem Frühstück gig es mit dem Bus weiter nach Campeche. Die Stadt wirkte sehr einladend auf uns, obwohl trotz der Lage am Meer kein Strand vorhanden ist. Ein Stadbummel war jedenfalls lohnend. Mit unserem Quartier haben wir wieder Glück gehabt. Sehr schön und ruhig. Nach einem guten Abendessen mit Seafood, sowie einem kleinen Bummel geht's heute früh ins Bett.Read more

San Francisco de Campeche

January 18, 2023 in Mexico ⋅ ☁️ 28 °C

Nach 6 Stunden Fahrt erreichen wir das andere Ende der Yucatan Halbinsel und die Stadt Campeche. Gegründet von Francisco de Montejo y León "el Mozo" im Jahre 1540, nach 3 Versuchen der Eroberung.

Die alte Mayastadt "Kaan Peech" (übersetzt „Schlange-Zecke“) wurde im 16. Jahrhundert oft von Piraten überfallen. Deshalb ließen die spanischen Kolonialherren umfangreiche Befestigungsanlagen errichten. Es wurde ein sechseckiger Verteidigungswall um die Stadt gezogen, an dessen Ecken jeweils eine mächtige Festung für Schutz sorgte.

Das historische Stadtzentrum ist seit 1999 UNESCO-Weltkulturerbe und besteht heute noch aus engen Gassen, bunten Häusern und ist von einer Stadtmauer umgeben. Dieses Zentrum ist keine stiebige Museumsanlage, sondern ein bewohntes und lebendiges Viertel. Vor allem nach Sonnenuntergang öffnen sich die Türen der Bars und Restaurants. Wir könnten hier stundenlang flanieren.

Wir besuchten die Festungsanlagen, die Kirche, das Maya Museum, die Calle 59 und fuhren mit der Stadtstraßenbahn. Wir tranken Margaritas, Tequilas, Mojito und futterten uns durch die Speisekarte mit Taccos, Enchilada und Quesadilla.

Die Stadt liegt an der Westküste des Golf von Mexiko. Es gibt zwar keinen Strand, aber die Uferpromenade "Malecon" ist über 1 km lang und bietet tolle Sonnenuntergänge. Das Wasserspiel, was täglich 20 Uhr an der Promenade stattfindet, ist "nett".

Die Stadt ist bei ausländischen Touristen noch nicht so bekannt und so fallen wir großen hellhäutigen blonden Frauen neben den kleinen Mexikaner sehr auf.

Calakmul

May 10, 2023 in Mexico ⋅ ☀️ 35 °C

Calakmul ist ein Biosphärenreservat mit einer großen Ausgrabungsstätte.
      Wir hatten hin und her überlegt, ob sich die Fahrt dorthin wirklich lohnen würde. Die Fahrt in den Dschungel von Campeche dauerte von unserem Campingplatz aus 2,5 Stunden und vor Ort konnte man nicht Campen.

Wir stellten Püppi auf unserem Übernachtungsplatz ab und fuhren mit Pia und Philipp mit ihrem Mietauto nach Calakmul. Zum Glück war die Straße quer durch den Dschungel in einem besseren Zustand als wir angenommen hatten - dafür ließen sich die Mexikaner vor Ort aber auch gut dafür bezahlen. 😉
      Der Weg zu den Ruinen glich einer kleinen Safaritour und ganz nach dem Motto "Der Weg ist das Ziel!" schauten wir alle gespannt aus dem Fenster. Wir konnten zwar keinen Jaguar erspähen, dafür sahen wir aber viele Pfauentruthähne, einen Nasenbär und Tukane (schwarz-gelber Vogel mit großem, bunten Schnabel). 😍
      Auch bei den Ruinen konnten wir Klammeraffen und einen riesigen schwarzen Vogel beobachten.

Das besondere an Calakmul sind die vielen, großen Pyramiden, die man sogar begehen darf. Trotz der Hitze kletterten wir auf einige der Pyramiden und staunten nicht schlecht über den tollen Ausblick. Die Stufen waren teilweise so steil, dass wir auf allen Vieren hinauf kletterten und hofften, dass die Sonne uns nicht vorher braten würde!! 😆 Von oben schauten wir dann über den Dschungel wie durch eine Wolkendecke und konnten die Spitzen anderer großer Pyramiden sehen.
      Die ganze Ruinenstadt wirkte total authentisch: es gab keine Verkaufsstände und es waren nur wenige Touristen vor Ort - der Vorteil einer so abgelegenen Ausgrabungsstätte mitten im Dschungel. 😄

Am Ende machten wir noch eine kleine Wanderung um einen See. Naja eigentlich war es ein ausgetrockneter Tümpel und die versprochenen Wasserschweine gab es hier auch nicht. Dafür konnten wir aber unzählige Klammeraffen beobachten. 😍

Auf dem Campingplatz abends liefen uns dann noch Riesenkröten über den Weg und am nächsten Morgen fanden wir neben unserem Van eine kleine, tote Tarantel. (Ist da jemand von uns im Dunkeln drauf gelatscht? 😳) Puhh, das nenne ich Mal ein tierisches Abenteuer... 😄

Bacalar - Xpujil

January 30 in Mexico ⋅ ☀️ 24 °C

Heute morgen Abfahrt bis Chetumal (3km vor Grenze zu Belize) wo wir ein neues Auto beziehen.
      Danach quer durch die Halbinsel wo wir ein erstes Mal den "Kanton" wechseln (aus Quintana Roo nach Campeche). In Xpujil beziehen wir unsere Unterkunft für diese Nacht.
      Jetzt sind wir tief im Maya-Land. Die wirklich Ortsansässigen sprechen die Sprache auch heute noch. Wir haben einen jungen Mann getroffen mit dem wir etwas gesprochen haben (er zeigte uns gestern die Cenote und er hat erzählt, dass es auch heute noch die Muttersprache seines Vaters sei). Die Sprache tönt sehr fremd und ungewohnt, auch die Dorfnamen sind speziell, siehe unser Dorf.
      Am Nachmittag gings dann auf kulturelle und historische Entdeckung, respektive später dann auch kulinarisch 😄

Xpujil - Campeche

January 31 in Mexico ⋅ ☀️ 23 °C

Laaaange Autofahrt über kleine Strassen quer durch die Halbinsel.
      Teilweise war fast die Hälfte der Strasse vom Dschungel überwuchert und es tauchten jeweils unvermittelt Schlaglöcher über die halbe Strasse mit bis zu 50cm Tiefgang auf🫣🫣😜 (nein, keine Urs-Übertreibung!)
      Autos kamen etwa 2-3 in der Stunde entgegen...
      Einmal war sogar eine Sperrung und 2 Typen waren da.....(einer hat dann nach etwas Wegzoll verlangt, schliesslich würden sie die Aeste zurückschneiden...). Wir waren auf jeden Fall froh, kamen keine Waffen zum Vorschein oder weitere Typen aus dem Wald gerannt 😬😬😴

Nach 6 1/2h sind wir am Golf von Mexiko in Campeche angekommen.
      Hier übernachten wir heute mal mitten in der Stadt und besichtigen sie such noch kurz.

Calakmul & Becán 🛕

January 30 in Mexico ⋅ ☀️ 23 °C

Om 5.35u ging wekker Stan 10min te vroeg af… Na een kort nachtje met weinig slaap (oa door snurkende Lars) staan we op en maken we ons klaar. De kindjes doen we lange broeken en truien aan want het is nog maar 11,5 graden om 6.30u en het restaurant is in open lucht. We nemen een stevig ontbijt (omeletjes en fruit), zijn blij dat we kolibries zien fladderen en springen om 7u in onze auto, klaar voor een rit van bijna 2,5u naar de archeologische site van Calakmul in de jungle. Op 60km van de toegang moet je je ticketjes kopen, vervolgens rij je de jungle in waar jaguars, toekans, brulapen, gekleurde kalkoenen en stekelvarkentjes zitten. Tess maakt zich wat zorgen om de jaguars omdat er geen hekjes staan 😄. Na een zigzag en soms hobbelige rit van 20km kom je aan een eerste checkpoint waar je je tickets moet laten zien. Daarna is het nog 40km zigzaggend en soms putten ontwijkend naar de ingang. Onderweg komen we weer van die gekleurde kalkoenen tegen 🦃. Ook op en langs de route naar Calakmul worden er wegenwerken uitgevoerd.
      Uiteindelijk bereiken we de parking om 9.30u. De laatste toegang aan de eerste poort is al om 10u want het park sluit al om 13u. Eer we de eerste archeologische gebouwen tegenkomen, hebben we al een stevige wandeling gedaan. Heel deze site is in 1931 ontdekt toen een bioloog in een vliegtuig twee piramidetoppen vond en pas in 1982 zijn ze teruggekomen om verdere opgravingen te doen.
      Het is 20 graden (max 24) zonder wolken en dus ideaal om inspanningen te leveren. We besloten om de hoogste piramidetempels eerst te beklimmen. De meeste tempels zijn vrij steil en hebben smalle tredes: naar boven gaat meestal vlot maar naar beneden is wel spannender. Ik draag Stan telkens naar boven (de crossfit komt hier van pas!), maar Lars draagt hem naar beneden. Tess klimt superflink alle tempels op. Om af te dalen gaat ze traag op haar poep naar beneden of hebben we een zijwaarts-duo-afdaalsysteem (en tellen we terwijl de stappen). De eerste klim is er een van meer dan 45m hoog (een van de hoogste Mayapiramides in de wereld!): het uitzicht is schitterend - overal jungle en dan een andere tempel die eruit steekt. Terwijl we bovenaan koekjes aan het eten zijn, horen we de geluiden van (spelende?vechtende?) brulapen. We kunnen ook de andere hoge tempel zien. Deze klim is 40m hoog. De kindjes vinden het leuk en spannend 🤩. Het is ook fijn omdat er best weinig volk rondloopt.
      Vervolgens lopen we nog wat rond en beklimmen nog een laatste tempel op het grote plein. Deze laatste was er wat teveel aan voor Tess want ze begint wat te zeuren dat ze moe is. We stappen terug naar de auto en eten van het lunchpakket voorzien door het ‘hotel’. We vertrekken maar staan vrij snel stil, 25min moeten we daar in een rijtje staan koekeloeren omdat er een tegenligger kwam (ofzoiets?) op het enige rijvak dat beschikbaar is. Na 10min liggen de kindjes KO in slaap (toopppp!). Stan slaapt de hele rit, en dus 2u lang, Tess is na een uurtje weer wakker en zit dan wat suffend voor zich uit te staren.
      De dag zit er nog niet op want we stoppen om 15.45u nog aan een andere archeologische Mayastad Becán. Op deze site merk je echt dat je in een stad rondloopt 😍. Sommige gebouwen hebben nog de typische mayaversieringen (kronkels). Ook hier liepen we quasi alleen rond. We beklimmen nog 3 tempels (oa eentje van 32m - hier hangt er telkens een touw in het midden als hulpmiddel) en genieten van de uitzichten (en koekjes op de top). Het is van deze site maar 10min rijden naar ons huisje en schuiven bij aankomst meteen aan aan tafel. We hebben onze margarita’s wel hard verdiend vandaag 🍸! Normaal boeft Stan pizza als een zot, maar vandaag wil hij enkel de korst eten 🤨. Wij eten dan zijn restje op en plots wil hij de rest van zijn pizza 😬. We hadden een ijsje beloofd: mango 🥭 en banaan 🍌. Dat smikkelen ze met veel smaak op.
      Deze keer mag Stan naar huis rijden 😅. We steken hen zo snel mogelijk in de douche en in hun bed. Wij pakken al wat in maar installeren ons snel op ons terras onder een dekentje. Onze benen zijn doodmoe. Ook wij kruipen vrij snel in ons bed want het was een lange en fysieke dag 🥱.

Autodagje 🚗 & Edzná 🛕

January 31 in Mexico ⋅ ☁️ 19 °C

Om 7u wordt Stan wakker en dus iedereen (dunne muren). We staan rustig op, laden onze bagage in de koffer en ontbijten een laatste keer in de jungle. Gisteren bleek (weer) dat ze een omelet niet willen eten, dus vandaag bestellen we een spiegelei. Dat gaat er vlotjes in 🧐. Tess eet ook veel stukjes ananas en banaan. Ik doe nog eens een poging om een kolibrie op foto te krijgen (onmogelijk) en maak er dan maar een filmpje van. Zo leuk om naar te kijken!
      Vandaag staat er een lange autorit van 3,5u op de planning naar een volgende mayastad. De kindjes doen het supergoed: muziek luisteren, dutten (hoera) en spelen met auto’s of blokken! Er is geen geruzie en geen gezaag. Wel enkele pipistops (flink van Stan!), bij een zien we botten van een koe liggen 🐮.
      Na ongeveer 1,5u zitten we plots in een totaal ander landschap: uitgestrekte velden en overal gele bloemetjes. We zien regelmatig koeien 🐄, paarden🐴, maar ook een overstekende vos🦊, een leguaan🦎 , overstekende biggetjes🐖, gieren 🦅, kaalkopooievaars en een jabiroe (reuzenooievaar met zwarte kop en oranje nek). Dit is veel leuker rijden dan langs overal gewoon woud (en poorten) 🤭.
      We komen rond 13.30u aan bij Edzná en eten eerst een sandwichke. We betreden de site en zijn meteen onder de indruk. Helemaal alleen, prachtig onderhouden en knappe gebouwen. En ook weer veel leguanen 🦎. We klimmen weer op de gebouwen en nemen veel foto’s. Het coolste van de site is de tempel van de vijf verdiepingen. Deze tempel bevindt zich op de akropolis, maar dit gebouw mag je niet betreden. Het is wel indrukwekkend om te zien. Echt de moeite en rit waard!
      Na 50min bereiken we ons volgend verblijf in Campeche. Een leuk, authentiek huisje. We rusten/spelen even, bestellen eten en douchen. Voor ons een zelf samengestelde pasta met 3 sauzen, gepaneerde cajunkip en lookbroodjes (en een brownie); voor de kindjes lasagne. Er wordt gesmuld! De gastheer had een flesje wijn klaargezet voor ons: lekker wijntje! Er is geen babybed dus Stan slaapt weer op een matras naast ons. Er zijn 3 dubbele bedden (kleiner dan onze oude 1m40!!), maar geen zetel, dus verslepen we een matras naar de living. Daar installeren we ons op, kijken een filmpje en eten onze brownie op. We zijn moe maar gaan weer te laat slapen 🙈.

Campeche 🎨

February 1 in Mexico ⋅ ⛅ 26 °C

Amai ik heb slecht geslapen in dat kleine bedje. Ook Stan had mij weer nodig vannacht. Tess stond om 7u aan ons bed om te zeggen dat haar pyjama en bed nat waren.
      We kleden ons op het gemak aan en vertrekken te voet om te ontbijten. Maar eerst brengen we onze vuile kleren naar de lavanderia.
      We bestellen eitjes voor de kindjes, huevos centro historico en chilaquiles con pollo. We dachten dat we spiegeleitjes voor de kindjes hadden besteld, maar dit bleek dus gewoon een roerei te zijn. Lars had er wel gekregen 🍳 = afstaan aan de kinderen 😆. Dat van mij zijn eigenlijk chips met dingen bij. Na het eten ervan had ik een indigestie 🥵: de hele dag bleef m’n maag propvol zitten..
      Na het ontbijt verkennen we de straatjes met kleurrijke gevels en komen uit op de plaza de la independencia. Daar nemen we een toeristisch treintje dat ons langs alle bezienswaardigheden voert. Tess en Stan zijn wat moe dus nestelen zich op onze schoot. We zitten 45ste op dit treintje. Daarna bezoeken we de kerk en kopen drinken en ijsjes in een supermarktje. We wandelen naar de dijk met ‘de letters’ en bezoeken daarna 2 speeltuinen. In de laatste leven ze zich helemaal uit en zien ze zo rood als tomaatjes.
      We trekken terug naar de hoofdstraat en gaan een chocomelk drinken. In alle straatjes zijn de huizen in leuke kleuren geschilderd, al zijn de meeste aan een opfrissing toe. Dit zijn ze dan ook aan het doen in de hoofdstraat. Tot slot bezoeken we de 400m resterende stadsomwalling. Eigenlijk was het al gesloten, maar ze zijn zo lief om ons (en nog een koppel toeristen) toch nog erop te laten, ook al betalen we waarschijnlijk het dubbele (nog steeds maar €5). Daar leven de kindjes zich weer uit, “verstoppen” zich en doen de bel rinkelen. Uiteraard moet Tess plots pipi doen op de omwalling 🙈.
      We stappen naar huis - iedereen is goed moe - nemen even platte rust en maken ons dan klaar om op restaurant te gaan.
      We gaan in de hoofdstraat eten die helemaal versierd is met lampjes. We drinken een cocktail terwijl de kindjes even iets op de iPad kijken. Tess en Stan krijgen chickennuggets met frietjes en freten dat bord helemaal leeg: ongezien! Het is wel gezellig zitten in de verlichte straat.
      Het is iets na 19u als we terug in ons huisje zijn. Lars gaat de propere was ophalen en daarna steken we de kapoenen in bed. Ik herplooi alle gewassen kleren en maak de koffers gereed. Morgen reizen we weer verder!

Uxmal und Campeche

February 12 in Mexico ⋅ ☀️ 29 °C

Wer den Disneyfilm " El Día de los muertos" kennt, kann sich vorstellen, warum der Tag mit einem Besuch eines Friedhofes beginnt. Anschließend erfahren wir in der Ausgrabungsstätte Uxmal mehr über den Kult der Maya der ersten Epoche. Immerhin doch erst nach Christi Geburt. Leider gibt es nicht viele Quellen über die Kultur, da fast alles von den "Conquistadores" den spanischen Eroberern vernichtet wurde- nicht zuletzt, um das Volk der Maya zu christianisieren. Später entdecken wir per Zufall am heutigen Rosenmontag einen kleinen Karnevalszug in Campeche. Eine wirklich urtümliche Stadt am Golf von Mexiko und UNESCO- Welterbe. Morgen geht es zur zugewachsenen Pyramide "Palenque". Mal sehen, ob sie in der Realität auch so mystisch aussieht...Read more

Campeche to Calakmul

February 20 in Mexico ⋅ ☀️ 23 °C

We spent the morning exploring more of beautiful Campeche, it's a very chill city and might be our favourite so far. Around lunchtime we struck off for Calakmul...these ruins were made famous by David Attenborough when he visited them and the famous bat cave nearby, but as they are very off the beaten track we had read that they don't see too many tourists....and you can still climb them! 1st leg of the journey was a 3.5 hr drive and stay overnight in a remote campsite! We finally arrived and met Fernando our host. He directed us 500m to the nearest restaurant (for about 60km) where we enjoyed a fantastic meal even though we weren't sure what we were eating. Next up we enjoyed a hike around the property and views from the lookout tower (not me!). We saw howler monkeys, Fernando had warned us that they would scream and not be afraid! Barry informed us they are the loudest animals on earth....no wifi/google so I couldn't fact check that!
      Night fell and we gathered in the common room awaiting the generator to turn on for lights....it didn't....that isn't an option...so we retreated to our tent for a monopoly deal and early to bed. There were only two more groups of campers (Blair witch vibes)

Estado de Campeche, Campeche, CAM, Кампече, Estat de Campeche, Campeche osariik, État de Campeche, カンペチェ州, 캄페체 주, 坎佩切州