Mexico
Chiapas

Top 10 Travel Destinations Chiapas

Old Mexicó

June 28 in Mexico ⋅ ☀️ 27 °C

In Campeche waren wir bisher am längsten, weil wir wegen Luisas Beschwerden zwei Mal verlängert haben. Höchste Zeit weiter zu ziehen. Wir verlassen die Halbinsel und verziehen und in den Bundesstaat Chiapas. In das alte und traditionelle Mexicó.

Wir gehen zur ADO Busstation, kaufen unsere Tickets und noch ein paar Snacks. Die Fahrt dauert immerhin 6 Stunden lang. Wir sind zwar wieder in einem großen bequemen Bus, aber bei den Straßenverhältnisse... Naja sagen wir es mal so : mir steht die Kotze bis zum Hals und Johannes' Kotze liegt auf Julias Schoß. Aber zum Glück nicht die volle Ladung. Julia zaubert in Windeseile eine Tüte aus dem Rucksack. A pros pros zaubern. Es grenzt an Magie, dass ich bei dem beißenden Duft nicht auch gleich losreiere. Das Wort sieht komisch aus. Losreieren. Oder Losreihern? Keine Ahnung. Ich schreibe dieses Wort zum ersten Mal.

Wir sind endlich da. Palenque. Hier ist es wieder ganz ganz anders. Die bisherigen Städte sahen sich ja in gewisser Weise ähnlich. Hier gibt es keine flachen, gut sortierten und bunten Straßen. Wir sind hier praktisch in den Bergen und die Stadt ist vom Dschungel umzingelt. Wenn wir den Horizont sehen, blicken wir auf grüne Berge. Und wenn ein größeres Grundstück brach liegt, dann entsteht darin sehr schnell ein kleiner Mini-Dschungel. Als wir an so einem Grundstück vorbei gehen, sagt Luisa plötzlich: "Schau mal, da sind zwei Affen". Das ist natürlich Blödsinn. Wir sind mitten in der Stadt und wir gehen direkt an der Hauptverkehrsstraße entlang. Ich schaue nach links und naja... Luisa hatte Recht. Da sitzen zwei Brüllaffen recht weit unten im Baum und glotzen uns unverwandt an. Trotz der Luftsprünge unserer Kinder, suchen sie nicht das Weite. Im Gegenteil, sie kommen näher und schauen uns an, als wären wir hier die Tiere im Zoo. Cool.

Die Straßen sind hier sehr bergig. Es geht steil hoch und wieder steil runter. Auch im Zentrum. Zum Glück habe ich hier nicht meinen Führerschein gemacht. Falls es hier Fahrschulen gibt, fallen bestimmt so Sätze wie: Jetzt nimm Mal richtig Anlauf! Oder: Nur nicht Bremsen, sonst rollen wir rückwärts. Aber jetzt wo ich so drüber nachdenke, eine Fahrschule habe ich hier tatsächlich noch nicht gesehen. Ich werde das bei Gelegenheit mal googlen. Auffallend sind hier die Kleinen Pickups mit Planenaufbau. Einmal werden damit Gegenstände transportiert, das andere Mal ein Pferd. Meistens aber sieht es aus wie ein Auto von Menschenhändlern. Wahrscheinlich sind es aber einfach Ultra-Economy-Busse. Dort drin stapeln sich im wahrsten Sinne des Wortes Menschen. Und zwar mindestens so viele, dass es saumäßig unbequem aussieht. Manchmal auch noch mehr. Dann stehen noch ein paar Leute auf der Ladeklappe und halten sich fest, als wären sie blinde Passagiere. Wir unterhalten uns so, dass wir trotz des irren Verkehrs noch keinen einzigen Unfall gesehen haben. Bis wir dann mal wieder nach Taxis winken. Das Taxis bleibt mitten auf einer dreispurigen Hauptverkehrsstraße stehen und winkt uns herbei. Sagen wir mal so: Als Nächsten rammt ein 40-Tonner zwei weitere Taxis und wir sind nicht ganz unschuldig. Bis wir das aber merken, sitzen wir selbst schon im Taxi und sind über alle Berge. Zum Glück nur Blechschaden. An dieser Stelle ein Fun-Fact: Taxis haben hier grundsätzlich keine Gurte, egal welches Baujahr.

In den wahnwitzigen Straßen im Zentrum reihen sich wieder ein Geschäft an das andere. Manche sind vielleicht gerade mal einen Meter breit. Oft sind das dann auch nur Treppenaufgänge zu einer Wohnung im 1. Stock. Und der wird tagsüber dann einfach umfunktioniert als Laden in denen man eine Hand voll Sachen kaufen kann. Eine Sache fällt uns auch sofort auf. Hier trägt plötzlich niemand mehr eine Maske. Auch nicht da wo es eigentlich Pflicht wäre. Hier gibt man auch nicht die Faust. Man gibt die Hand, und das nicht zu knapp.

Unser Hotel ist direkt am zentralen Kreisverkehr und trotzdem beginnt hier eine romantische verkehrsberuhigte Straße. Kopfsteinpflaster und riesige Bäume zäumen den Weg, dass man kaum den Himmel sehen kann. Hier findet man ausschließlich kleine Hotels und Restaurants. Es scheint als wären die Gebäude hier in den Dschungel integriert. Alles ist hier so grün und aus Holz und Bambus. Über unseren Köpfen ist plötzlich lautes Geschrei. Wir schauen nach oben und sehen zwei bunte und wirklich große Papageien über die Baumwipfel zischen. Ein unbezahlbarer und nicht zu fotografierender Moment.

Ohne groß auf die Suche zu gehen, treffen wir auf viele Tiere. Auch am Hotelpool baden wir mehr oder weniger mit Leguanen und Vögeln die im Wasser spielen. Doch das ist uns nicht genug. Wir buchen eine Tour zur "Zona Arqueológica". Dort finden sich ca. 2000 Maya Tempel-Ruinen. 5% kann man öffentlich besichtigen. 95% sind im Dschungel vergraben. Und zwar im wahrsten Sinne des Wortes. Aber dazu später mehr. Der Tour-Bus holt uns am Morgen ab. Und haltet euch fest... 10min vor der vereinbarten Uhrzeit. Ich bin mit sehr sicher, dass hier die Armbanduhr des Fahrers kaputt war. Und wo wir gerade bei "Armen" sind. Auch nach mehrmaligem unauffälligem hinglotzen... Unser Fahrer hat nur Einen. Also nur einen Arm! Aber egal, er fährt ja nur Bus. Mit Schaltgetriebe versteht sich. Und so eine Busfahrt wäre ja auch langweilig, wenn er nicht nebenbei noch telefonieren und am Handy spielen würde. Trotz einer hohen Achtung, sind wir froh, dass der Fahrer uns nur zu einem Sammelpunkt bringt, wo wir dann in den eigentlich Bus einsteigen. Bei den Ruinen angekommen sind wir überglücklich, dass es hier keine fleischfressenden Monstermücken gibt, wie beim letzten Mal. Dafür gibt es allerlei andere Tiere, die wir sehen dürfen, noch bevor wir richtig realisieren wo wir sind. Doch zunächst einmal nehmen wir gruselige Geräusche war. Es muss ein Tier sein das zum fürchten groß ist. Doch nichts dergleichen. Es sind wieder die Brüllaffen. Aber diesmal in voller Lautstärke. Wir lassen uns später erklären, dass man die Laute bis 10km weit hören kann. Irre. Da hier auch allerlei bunte und außergewöhnliche Pflanzen wachsen, lässt auch der Kolibri nicht lange auf sich warten. Es sind so viele Eindrücke. Wir können sie kaum erfassen. Nach ein paar Minuten Fußweg sind wir bei dem Ruinen. Sie sind wunderschön und anmutig. Wir haben jetzt schon ein paar gesehen. Und trotzdem ist es jedes Mal unfassbar was Menschen erschaffen können, ohne moderne Technik. Und vorallem in einer Qualität, dass es teilweise so lange überdauert. Das Highlight hier ist auf jeden Fall, dass man in einer der Pyramiden sogar hineingehen kann. Die meisten Pyramiden sind gesperrt oder haben gar keine Innenräume. Wir sind also in einer Pyramide. Cool!

Wir haben sowas bisher immer ohne Tourguide gemacht, weil die meisten nur Spanisch sprechen. Und in der Gruppe gehen wir dann unter. Und die Kinder stehen dann 10mim vor einer Säule und der Typ redet sich um Hals und Kragen auf Spanisch. Das wollen wir den Kindern nicht antun. Als wir allerdings mit den Ruinen fertig sind und schon wieder beim Ausgang sind, spricht uns ein junger Mann mit Rucksack an. Er ist im Dschungel geboren und aufgewachsen. Es bietet uns eine fast 1stündige Tour durch den Dschungel an. Für ca. 30€ verspricht er uns, dass wir uns wie Tarzan und Indianer Jones fühlen werden. Wir erwarten nicht viel, weil diese Zone ja immernoch ein Touristen Ort ist. Doch dann kriecht der Guide mit uns unter dem Absperrband durch, welches den Bereich der öffentlichen Ruinen umrandet. Wir sind im Dschungel! Kein Fußweg mehr. Keine Schilder. Alles geht so schnell. Das hatten wir nicht erwartet. Aber wir mögen es. Ich kann euch das gar nicht alles erzählen. Nur soviel: Wir essen Termiten. Wir trinken Flusswasser. Wir klettern Lianen hoch. Wir kriechen in Höhlen, der Guide mit Taschenlampe voraus um nach Spinnen und Schlangen abzusuchen. Und vieles mehr!

Zum Schluss noch ein paar Worte zur Versammlung. Es ist bisher die lustigste und herzlichste. Die Brüder und Schwestern scharen sich regelrecht um uns. Alle wollen ein Selfie. Und als wir die Faust hinstrecken zum Begrüßen, werden wir einfach umarmt oder mit Handschlag begrüßt. Der eine Bruder verabschiedet sich, glaub 5mal mit Handschlag und 1mal mit Umarmung. Am nächsten Abend werden wir prompt zum Essen im Restaurant eingeladen. Unser Spanisch ist holprig, aber durch solche Abende kommt es in Schwung. Schön.

Wie gewohnt ist das alles ein winziger Einblick in unsere Tage im wunderschönen Palenque. Ich könnte noch von Wasserfällen erzählen, wie wir darin baden. Und wir hinter den Wasserfällen mit Taschenlampen in Fledermaus-Höhlen kriechen. Aber ich geh jetzt lieber schlafen.

Als nächstes wollen wir nach San Cristóbal. Das ist leichter gesagt als getan. Aber dazu bald mehr...

Lieber Kevin, ich hatte mich schon gewundert, dass keine Nachrichten von Dir aufgeploppt sind, bis Nina mir sagte, dass Du schon viel geschrieben hast und ich direkt in den Link aufrufen muss..... Ich hoffe, es geht Euch allen gut! Ich kucke mir jetzt erstmal in Ruhe alle Bilder an und melde mich wieder. Grüße, Diane [Diane]

Kev2Mex

Hi Diane. Schön von dir zu hören 🤠 ja das stimmt, du hast jetzt einige Zeilen zum nachholen. Viel Spaß 🥳

Nico Gabel

Egal wie dein Schreiben ausfällt. Du beschreibst so toll, dass der Rest ganz allein euch gehört und wir dennoch wissen, dass es euch gut geht. Vielen Dank, dass ihr uns daran teilhaben lasst💪🏼🤝🏼👋🏼

San Cristóbal de las Casas

June 16 in Mexico ⋅ ⛅ 16 °C

San Cristobal, ville du Chiapas dans laquelle nous avons séjourné près d'une semaine !

La ville est superbe, très colorés avec une bonne ambiance, nous y avons fait de belles découvertes :

- Petit tour guidé dans la ville, découverte de la culture et dégustation de Pox (alcool mexicain a base de maïs et cane à sucre 40º)
    - Églises avec vue sur la ville
    - Canyon du Sumidero, Mirador et tour en bateau. Les falaises sont hautes de 1000m impressionnantes ! Nous y avons vu des crocodiles 🐊 et singes arraignés 🐒
    - Marchés : stands de desserts incroyables (on y a pas goûté), alimentaires, souvenirs et bazar (on y trouve tout !!)
    - 1ère Marquesitas.. 🤔 une sorte de crêpe dentelle au Nutella. Pas si mal mais ne détrône pas la crêpe classique bretonne 😝

San Cristóbal de las casas, deel 2🌄

March 17 in Mexico ⋅ ☀️ 22 °C

De laatste dagen in San Cristóbal heb ik alles op mn gemak gedaan. Ik heb zelf overdag wat rondgewandeld op woensdag (overal behalve het noorden). Uitzichtpuntjes bezocht, heerlijke empenadas gegeten van een heul oud mexicaans vrouwtje. Heel leuk. Om 5 uur was de free walking tour. Erika was onze gids, hele leuke vrouw! Ze vertelde dat er dinsdag toen ik de Canyon tour had er een kleine schietpartij was in het noorden van de stad op de groente en fruitmarkt. De gemeente wilt deze markt vernieuwen, maar de mensen hebben dan geen inkomsten meer. Helaas waren er mensen op afgestuurd om de mensen van de markt bang te maken. Dus het advies hierna was, ga niet meer naar het noorden van de stad. Ze vond het heel vervelend voor ons maar wel nodig om uit te leggen wat er was gebeurd. Behalve de kerken van de stad, liet Erika ons ook de moderne kunstkant van de stad zien en alle nieuwe tentjes. Een aantal proeverijtjes van taco’s en pox, dit is een likeur. Alleen de chocoladepox was lekker haha. Donderdag ben ik met 3 nederlanders (Anouk, Rens en Jelle) en iemand uit Oostenrijk (Yi) naar Chamula gegaan. Dit is een dorpje net buiten San Cristóbal waar ze een beetje vreemd ritueel in de kerk hebben. Over de hele vloer liggen pijnnaalden, de bewoners maken een plek vrij voor zichzelf en steken dan kaarsen aan op de vloer waarna ze offeranden doen zoals cola, fanta, 7up, pox of een kip. Het is heel bizar om te zien.. helaas was hier verder weinig te doen, met zn 5en in een taxi naar een ander dorpje nog: Zinacantán. Weer in de kerk gekeken en toen de bus terug naar San Cristóbal. Het was St. Patrick’s day, en de kok van het hostel komt uit Ierland, dus die heeft opgetreden met zijn band. Heel leuk! Gezellig in het hostel een biertje gedaan en gelachen. En daarna hebben we bin Frida’s frites een puntzak patatje oorlog gehaald. Ik kon het niet laten haha. Vrijdags weer een rondje gedaan naar een ander uitzichtpunt waar ik nog niet was geweest, hier op de trap lekker een boekje gelezen. Om 6 uur had ik nog een massage geboekt. Ook heel interessant, voor de volgende keer moet ik wat meer doorvragen. Ik stond in de massageruimte en de masseur kwam binnen met een bosje oregano(?) kruiden iets. En hij mept me zo op mn hoofd ermee en begint te bidden. Oeps. Ik proberen mn lach in te houden. Lekker hoor. Nee, de massage erna was wel lekker haha! Nu na een busreis van 13 uur ben ik aangekomen in Puerto Escondido. Weer een lekker warm kuststadje. Brak van de rit, straks even bij het strand kijken hoe het daar is!Read more

Gerty Jans

Mooie verhalen

3/20/22Reply

San Cristóbal de las casas, deel 1💃🏽

March 12 in Mexico ⋅ 🌧 13 °C

Vrijdag aangekomen in San Cristóbal. Een heel leuk alternatief stadje in de bergen. Wel een stukje kouder. Zeker in de avond en nacht. Even wennen weer na zoveel heerlijk weer. Mijn eerste nacht was in het Kotantik hostel, mooi maar heel stil. Op advies van andere reizigers had ik vooruit geboekt vanaf zaterdag (vanaf toen was er pas plek) bij het Puerta Viaje hostel. Je krijgt in dit hostel je ontbijt en avondeten erbij voor €9 per nacht. En het is nog lekker ook! In eerste instantie voor 4 nachten, maar na een bedtest heb ik er maar meteen 6 van gemaakt. Ik hoor van bijna iedereen dat ze hier langer hadden willen blijven, dus zal het maar voor proberen te zijn. Zaterdag eerst de stad verkennen, helaas regende en waaide het best wel hard dus vooral geschuild in restaurantjes en winkeltjes. In de nacht was er een feestje in een skatepark. Na het feestje zondagochtend ontbeten op een dakterras met Clare (Engels) en Santiago (Mexicaans). Clare had ik in Palenque ontmoet. Maandag toch echt geprobeerd een dun truitje extra te vinden of in ieder geval iets met lange mouwen. Dan is 1 truitje opeens wel heel weinig voor de hele week haha. Dus koffietje doen met straatmuziek naast je, door marktjes struinen etc. Dinsdag heb ik via het hostel samen met Clare een tour geboekt naar de Cañón de Sumidero. Op de boot 2 uur door de kloof gevaren. Hier zitten veel krokodillen en we hebben slingerapen gezien. Als het regenseizoen is, heb je door de hele kloof allerlei watervallen, maar die stonden nu droog. Morgen om 10 uur ga ik de free walking tour doen van San Cristobal. En donderdag weet ik nog niet. Vrijdag wil ik de bus pakken naar Puerto Escondido :)Read more

Het ziet er weer fantastisch uit! Geniet nog van je paar dagen in San Cristobal:-) [Jacomien]

Dankjeweeel ☺️☺️

Jannie Tramper-Verwei

Weer een wat bij Ruben besteld!!!! 😊 Fijn dat het zo mooi is en genieten liefs en knuffel 💋💋💋

Heerlijke daagjes hier💕

Palenque, watervallen x3

March 8 in Mexico ⋅ ☀️ 30 °C

Maandagavond kwam ik aan in Palenque! Het eerste stadje in de jungle! Heel anders meteen. Toen ik uit de bus stapte stonden 3 engelse meiden (Evie, Jazz en Leah) die ik heb ontmoet in Merída voor mn neus. Super grappig, dus even douchen en afgesproken voor avondeten! We hebben meteen een tour geboekt voor de volgende dag naar 2 watervallen. Dus dinsdag om 12 uur ready to go! 25 min rijden naar de eerste waterval: Misol-Ha. Hier 45 min. Heeeel gaaf. Heerlijk water. Supermooi en altijd indrukwekkend. Daarna weer een uurtje rijden en toen kwamen we aan bij Agua Azul. Hier konden we 3 uur relaxen. Ik ben eerst helemaal naar boven gelopen en de meiden hebben onderaan eerst wat gezwommen. Op de terugweg riep een vrouw aan de kant ‘Coco, coco’, dus of ik een kokosnoot wilde, maar dat vind ik niet zo lekker. Maar toen zei ze ‘Cacao, cacao’. En ik denk huh, cacao? Interessant. Ja hoor, ik een cacaovrucht kopen? Ze snijd hem open. Ik vroeg hoe je het moest eten, zij in het Spaans uitleggen. Ik dacht. Yes ik begrijp het. Mijn Spaans gaat steeds beter. Dus ik pak een vrucht en begin te kauwen, zij lachen. Laat ze zien dat je de cacaoboon pakt en dan het vruchtvlees eraf sabbelt en de boon zelf daarna weggooit. Oeps.. 🥲 stomme toeristen ook. Maar, het vruchtvlees was lekker hahaha. Lekker gezwommen, gekletst, lekker gegeten en terug naar Palenque. Ik moest nog verhuizen naar mijn nieuwe hostel: Cabañas Kin Balam, op advies van Karin. En echt top! Meteen contact met een Duitser (alweer), Michael van mijn kamer en aan de overkant van de weg hebben we een biertje gedaan. Woensdag wakker worden met brulapen bij het hostel. Man wat een geluid. Michael ging een hike doen met een Engelse gast (Sherief) die hij had leren kennen bij de ruïnes en vroeg of ik mee wilde. Natuurlijk. Vroeg op, want warm. Bleek de hike een kleine trail van 45 min te zijn. Maar het klikte heel goed met de mannen, konden goed lachen. Na het rondje terug naar het hostel, en het was nog vroeg. Dus omkleden en de stad in om een andere bus te pakken naar weer andere watervallen: Roberto Barrios. Hier hebben we de rest van de dag gezwommen en in de zon gelegen. Gezellig kletsen en biertje gedronken. Vandaag (donderdag) ben ik naar de ruïnes gelopen in het park hier. Weer aapjes gezien en een toekan! Vanmiddag relaxen in een hangmat en vanavond waarschijnlijk weer ergens eten met mensen van het hostel. Morgen om 07:35 de bus naar San Cristobal. Die rit is 10 uur. Dus lange dag, maar alle locals raden de nachtbus af ivm overvallen. Dus ik ga heel braaf luisteren haha!Read more

Vera Tramper-Botter

Wauwww! Ziet er fantastisch uit🤩

Graciass! Was heerlijk💕💕

3/11/22Reply

De sightseeing is wel heel mooi. En ben benieuwd hoe het vervolg eruit ziet na je busreis :-) [Jacomien]

Jacintha

Hoor veel goeie verhalen over San Cristobal. Dus ben heel benieuwd!

Canyon del Sumidero

March 1 in Mexico ⋅ ⛅ 24 °C

Dagtrip naar het Canyon del Sumidero National Park waar de Sumidero rivier zich een weg baant tussen de bergen. In de voormiddag bezochten we drie ongelooflijke uitkijkpunten en in de namiddag hadden we het plezier een boottochtje te doen op de Sumidero en te genieten van de immense rotsmuren (tot 1100m hoog) aan weerszijden van de rivier. De rivier brengt uiteraard ook leven met zich mee en we hadden genoeg chance talloze mooie vogels en een paar knappe krokodillen te spotten. Tenslotte bezochten we na de boottocht het pittoreske dorpje Chiapa de Corzo , maar wegens plaatsgebrek zijn hier geen foto's van toegevoegd!

De Canyon del Sumidero was een van de meest indrukwekkende zichten die we deze reis al mochten aanschouwen!

fantastisch 👍❤❤❤

Nadine Van Dycke

je zou van minder onder de indruk zijn! 😮

Jan VC

indrukwekkend

Arcotete

February 28 in Mexico ⋅ ⛅ 11 °C

Ochtendwandeling gemaakt met onze AirBnB host (en haar hondjes!) in het Arcotete ecological park. Rustig riviertje tussen de hellingen met een zeer mooie grot in het midden. De hondjes genoten al evenveel van het verfrissende water als ons!Read more

Samya Van Coillie

guapo!

indrukwekkend 💖

Cascadas de Roberto Barrios

March 8 in Mexico ⋅ ☀️ 31 °C

Bei so viel Hitze ist Abkühlung dringend nötig. Die holen wir uns heute bei den Wasserfällen in Roberto Barrios. Ein Pickup-Colectivo bringt uns dahin, etwa 50min ausserhalb der Stadt. Nach einem kurzen Fussweg sind wir auch schon am Wasser und bestaunen den ersten Wasserfall und die Becken unterhalb, die zum Baden einladen. Nur schon dieser eine Wasserfall hätte sich gelohnt, aber es warten noch zwei weitere auf uns. Richtig breit bahnen sie sich den Weg durch den Dschungel und haben über die Jahre grosse und kleine Becken in den Stein gehöhlt.

Touristen sind nicht sehr viele vorhanden und sie verteilen sich gut auf den verschiedenen Ebenen. Wir haben uns einen schönen kleinen Privat-Pool ausgesucht, in dem wir unserer erstes Bad nehmen. Weiter unten legen wir uns dann in die Strömungen der kleinen Becken. Das tut gut!

Barbara Dettling

Hallo ihr Lieben, das sieht mega schön aus und das Baby scheint zu gedeihen. Wann kommt es denn etwa auf die Welt? Ganz liebe Grüße aus der kalten (-2 C°) aber sonnigen Schweiz. Genießt eure Zeit ond hend Sorg Barbara

Luzia Iten

da koennte doch glatt ein bisschen Neid aufkommen lg.

Chamula & Zinacantán

February 26 in Mexico ⋅ ⛅ 19 °C

We bezochten twee dorpjes waar de inwoners nog echte inheemse Mayas zijn en hun cultuur verder zetten zoals voor de komst van de Spanjaarden. Net de dag van ons bezoek vond er een groot religieus feest plaats in het eerste dorp (Chamula) om een goede oogst te bekomen. De religieuze rituelen en de leiders van het dorp mochten we jammer genoeg niet fotograferen maar het was al een hele eer om dat alles te mogen aanschouwen! Tom werd wel uitgenodigd om mee te vieren met een groepje jongeren die zich net zo hadden gekleed als de echte rituele meesters. Erg grappig is dat ondanks hun authentieke cultuur ze ook een erg groot belang hechten aan frisdrank in hun vieringen en bij het herdenken van de doden. Zo stonden er overal cola, fanta, etc op de graven en is het heel normaal om frisdrank te drinken in de kerk. De kerk zelf was ook helemaal niet ingericht zoals wij dat doen, de vloer was bijvoorbeeld bezaaid met dennennaalden, en ze erkennen de paus niet als religieuze leider. De zon daarentegen is één van de belangrijkste goden want in tegenstelling tot de paus die gewoon zal sterven zoals wij allemaal is er zonder zon, licht en warmte geen leven. Bij een feestelijke dag hoort een feestelijk drankje: hun zelfgebrouwen Pox. Er werd ons een glaasje aangeboden (vodka-achtig van smaak) dat de hele groep is rondgegaan. Dat lijkt misschien niet erg corona-proof maar gelukkig blijkt Pox ook hun lokale covid medicijn te zijn 😁. In het tweede dorpje (Zinacantán) iets verderop valt het oogstfeest op een volledig andere dag en was het dus veel rustiger. Erg interessant hoe de klederdracht, de specialiteiten (hier katoen maken) en de gewoontes volledig verschillen op enkele kilometers afstand. We sloten ons bezoek af met enkele tortillas gevuld met een grote bosajuin en een soort maispap gestoomd in maisbladeren, bereid door een lokale vrouw in het midden van haar huisje.

Fun fact: moesten we hier iets mispeuterd hebben zouden we niet onder Mexicaanse juristrictie vallen en zou de Belgische ambassade ons niet hebben kunnen helpen. Ze hebben hun eigen rechtsysteem en gevangenis, waar de Mexicaanse politie niets bij in de pap te brokken heeft.

Samantha Vm

zalig zeg!!

Ann Deville

amai, wat een belevenissen, spijtig dat ze Tom niet uitgedost hebben in de lokale klederdracht 😉💖😚

Jana Meeus

Geweldig om net een plaatselijk feest met zijn rituelen te mogen meemaken! Zo fijn dat ze jullie zo open ontvingen. Gelukkig zijn jullie flink geweest🤭😅

Samya Van Coillie

haha ja inderdaad! Er lag een man in de cel van de gevangenis (je kon zijn benen zien vanaan de straatkant, public shaming is een deel vd straf) en dat zag er daarbinnen maar nasty uit!

Jana Meeus

oh wow, das heftig inderdaad

greta van coillie

unieke ervaring, genieten!

3/7/22Reply

Nido Colibri (Airbnb)

February 25 in Mexico ⋅ ☀️ 20 °C

Ons geplande verblijf van 4 nachten in San Cristobál werd er eentje van 12 toen we onze gezellige cabana zagen met de leuke tuin en alle diertjes erin. Toevallig bleek de host ook nog eens een supertoffe Belgische te zijn die ons heeft ondergedompeld in het lokale leven van de San Cristobalees!Read more

Wannes Vande Voorde

awesome

3/5/22Reply
    Peter Colpaert

bijna zoals thuis...

Ann Deville

amai, wat een.knap verblijf en al die diertjes die jullie harten stelen, natuurlijk genieten jullie ❤👍💖😎

3/6/22Reply

Estado de Chiapas, Chiapas, CHP, تشياباس, Chiapase osariik, チアパス州, 치아파스 주, Чьяпас, Чяпас, 恰帕斯州