Mexico
Ix-Kip

Ibland är det inte så lätt!

March 8, 2017 in Mexico ⋅ ☀️ 20 °C

Kan börja med att skriva att det här blir ett väldigt annorlunda inlägg från de alla de tidigare jag lagt upp. Faktum är att sen jag skrev förra gången har jag knappt gjort nånting alls. Så från att uppleva saker hela tiden och resa runt och förflytta mig när jag vill så var det tydligen dags att uppleva lite extra mycket att allt inte alltid är så lätt. Särskilt inte när man är ensam i ett främmande land. Så varför dessa seriösa och lite dystra rader? Läs så får du veta mer!

Så bara någon dag efter jag la upp mitt senaste inlägg och allt var frid och fröjd och jag var så sugen på att se vad staden San Cristobal mer hade att erbjuda då jag hade hört så mycket om hur härlig den skulle vara! Lite visste jag då om att jag en vecks senare skulle längta otroligt efter att få lämna för mig skitstaden San Cristobal som inte gett mig något bra alls.

Faktum är att jag helt enkelt blev sjuk i San Cristobal. Ganska ordentligt sjuk också.. Ungefär 2 dagar låg jag bara i sängen och fick knappt i mig någon mat alls. Sen blev det lite bättre. Men en vecka blev mer eller mindre spenderad bara i sängen på mitt hostel. Gick mest bara ut för att äta mat. När du bara är sjuk och har ingen ork till att göra nånting, springer på toaletten alldeles för ofta och känner dig allmänt ganska äcklig så är du heller inte särskilt sugen på att lära känna nya människor. Så veckan blev ganska ensam också då jag höll mig mest för mig själv vilket dock också var självvalt.

Alltså ingen rolig vecka direkt... MEN för att strö lite extra salt i såren så fick jag från min far meddelandet hemifrån att BÄGGE mina bankkort skulle spärras på fredag... (det var tisdag när jag fick beskedet). Tydligen har jag tagit ut pengar i högriskområden för bedrägerier och scaming och därför hade banken tagit beslutet att det är säkrast att Spärra mina kort. Dock var de snabba att skicka ut 2 nya kort hem till Gotland! Vilken tur va? Där gör de ju mycket nytta!

Allting löser sig på ett eller annat sätt, alltid. Det betyder dock inte att det är lätt och att lösningen kommer flygande när du sitter i en solstol och funderar på vad det egentligen var för frukt du åt till frukost. Det gör det aldrig. Så efter att ha pratat en del med banken så kom vi fram till att det antagligen är bäst att skicka korten till Cancun. Egentligen var min tanke att åka ner tillbaka till Guatemala från San Cristobal men eftersom det bara fanns en plats att skicka post till genom DHL (korten skicka genom DHL express) i Guatemala som de dessutom sällan använde och eftersom jag vet att det finns stora problem med posten i Guatemala vågade jag inte ta risken att skicka korten dit. Det tråkiga med att skicka korten till Cancun som var det närmaste alternativet är att det är ungefär ett dygns bussresa bort och att jag redan varit i det området. Men inte mycket att välja på så Cancun fick det bli och fick veta att det antagligen skulle ta 7-10 arbetsdagar för korten att komma fram. Tog ut tillräckligt med pengar för att klara mig i cirka 2 veckor och lämnade San Cristobal efter 12 dagar i staden.

Jag bestämde mig för att först ta mig till Merida. Merida ligger ungefär 4 timmar från Cancun och jag gillade staden väldigt mycket förra gången jag var här. Så efter en mindre rolig bussfärd på 17 timmar var jag tillbaka va reag framme. Fortfarande inte helt frisk spenderade jag ungefär 4 dagar i Merida. Sen så hade faktiskt redan 1 kort kommit till Cancun så fick ta bussen mot Cancun för att hämta upp det. Dock bara ett kort. Det andra ligger kvar i Sverige än så länge och tyvärr kommer jag behöva det kortet också.

Allt är dock inget så farligt som det låter. Det mesta har gått väldigt bra ändå. Visst har det varit lite tungt och vissa tillfällen när jag låg i sängen och inte orkade nånting kände jag mig väldigt liten och skör utan att ha någon nära att luta mig mot. Då var det jobbigt! Men blev snabbt ändå tillräckligt frisk för att äta okej och det gick snabbt åt rätt håll och med konsultation från sjuksyster (syster i dubbel bemärkelse) Annie hemifrån så kunde det avfärdas att det antagligen inte var något allvarligt!

Faktum är att efter 3 månaders runtresande och upplevelser hela, hela tiden så var jag lite trött också. Ville egentligen stanna nånstans lite längre och bara ta det lungt. Bli sjuk och vara tvingad att inte göra ett dyft och sen också bli tvingad att åka tillbaka till en plats jag varit på förut var väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig men på ett sätt inte helt fel heller. Plötsligt så är jag så otroligt mycket mer sugen på att uppleva nya saker igen! Och även om att vara så sjuk att jag inte orkar nånting eller hur man löser spärrade kort i ett främmande land inte stog på min lista över vad jag vill uppleva under den här resan så är det erfarenheter. Kände mig heller aldrig otroligt stressad över de här sakerna även fast bägge är jobbiga så kände jag att det kommer lösa sig tillslut. Fick även komma tillbaka till staden jag gillat mest hittills så här långt vilket inte var helt fel! Nu är typ helt frisk också vilket är väldigt skönt!

Eftersom jag hellre är i Merida än Cancun och väntar på mitt andra kort som jag tyvärr behöver också så är jag nu tillbaka i Merida igen. Vad jag gör när jag väl fått mitt andra kort vet jag inte riktigt men det får jag se då! Nu verkar saker vara på väg att lösa sig iallafall och tror att nästa gång jag skriver kommer allt vara mer som förut igen!

Over and out från en tillfrisknande pöjk!

Ix-Kip