Mexico
Laguna Cobá

Coba

September 17, 2019 in Mexico ⋅ ⛅ 33 °C

Mayastadt No. 2 im Dschungel von Coba. Der Ausflug mit dem Scooter hat sich sehr bezahlt gemacht. Die kühle Erfrischung in der Ceynote Multun -Ha musste nur leider etwas kürzer ausfallen als gedacht. Einige Meter unter der Erde (30m?) erreicht man die Ceynote über eine Wendeltreppe. Dieser unterirdische Höhlensee ist wiedermal wunderbar klar und kühl. Gut, das ich Schnorchelausrüstung und Taschenlampe dabei habe. Weniger gut, dass es da unten so wenig Sauerstoff gibt, wir schon nach wenigen Minuten zu Schnaufen anfangen, Kopfschmerzen bekommen und schnell wieder ans Tageslicht müssen.Read more

Docimotercer die y me queue en el mono

April 11 in Mexico ⋅ ☁️ 24 °C

Ons hotel was muisstil vannacht. Minimaal 50 kamers en een hostel en wij zijn de enige gasten. Bij het ontbijt vliegt de manager de keuken in om een kop koffie te zetten en wat broodjes te toasten. Of we ei willen, vraagt hij. Prima. Met wat er op? Erica vraagt ham en kaas, ik vraag ui en kaas. De manager loopt naar één van de schoonmaakster en geeft een hand vol geld mee. Ze rent naar buiten en vliegt het winkeltje aan de overkant in. We hadden blijkbaar iets besteld dat niet op voorraad was.

Dit is onze laatste volle dag in Mexico. We zijn nog een dag in Coba en willen toch nog een keer met een Maya de jungle in om wat wildlife te zien. Bij Punt Laguna kan dat. Een rommelige hobbelige parkeerplaats met een paar hutjes en een toegangsbord dat totaal is verweerd geeft de ingang aan van het natuurgebied. In het witte lemen hutje zit een man achter een oud donker houten bureau midden in de veder kale ruimte. Om hem heen stukken papier waarop lang geleden iets met stift is geschreven. Bij hem kunnen we wel een gids huren, een bewoner van de streek. Ja hij spreekt Engels en Maya-taal. In de verschillende instructies stond dat je stevige schoenen moest dragen, bij voorkeur een lange broek, lange mouwen en veel deet. Vanwege de muggen. Onze gids komt aanlopen op doorzichtige plastic slippers. De man achter het bureau geeft nog wel aan, geen garanties op apen. Maar het seizoen is goed (veel fruit in de bomen) dus de kans is groot.

Onze gids leidt ons de jungle in en al vrij snel heeft hij een hele groep spidermonkeys (slingerapen) gevonden. Een gezin met een paar babyaapjes, die speels door de bomen slingeren. De gids doet nog even een “Johan Derksentje” door te vertellen dat moederaap Chino heet omdat ze kleine ogen heeft. Like the Japanese you know, zegt’ie terwijl hij zijn ogen tot kleine spleetjes drukt.

Hij vertelt over de andere bomen en struiken in het bos. Over andere beestjes en over Maya gewoonten. Af en toe leidt zijn bijzonder uitspraak van het Engels wel even tot verwarring. Er zijn ook “Hogs” (varkens) in het bos, vertelt hij. En die vangen soms kleine beestjes, muizen en slagen als maaltijd. Bijzonder, varkens die slangen jagen…..maar even later begrijpen we dat hij “Hawks” (Havik) bedoelt. Maar veder is hij fanatiek en signaleert de ene na de andere apenfamilie. Af en toe komt er zelfs één heel dichtbij. Te leuk om naar te kijken zodat ik af en toe vergeet er een plaatje van te schieten.

Hij slentert op z’n schuin afgesleten plastic slippertjes verder het oerwoud in naar een ander territorium, in de hoop ook de andere soort apen, de Howlers, te vinden. Het begint te donderen in de lucht en de eerste regendruppels vallen. De luchtvochtigheid neemt toe (95%). De lucht wordt donker. Zelfs onze Maya-gids zweet aan één stuk. We klimmen een hoge rots op en daar zitten boven in de boom een hele familie Howler-apen. Het zweet loopt bij ons nu uit alle gaten. De apen liggen rustig op een tak naar ons te kijken. Alleen de jeugdige aapjes springen af en toe van tak op tak. Na 90 minuten brengt hij ons weer naar de ingang van het park. We zijn kletsnat van het zweet en een beetje nat van de regen. Vlak voor de uitgang sluist hij ons nog even handig door een winkeltje vol handgeborduurde spulletjes, waar Erica zich laat verleiden om een heel “handig” tasje aan te schaffen met een punnikwerkje van 2 aapjes op de voorkant. “Altijd handig”.

Inmiddels is het hard gaan regenen. In ons hotel nemen we een duik in het zwemblad tussen de bubbels die worden veroorzaakt door de dikke regendruppels.

We eten die avond in restaurant Pischan. Er hangt een restaurant-naam-bord aan de weg met daarop het “Starbucks” logo. Best een gekke plek, midden in een Maya-dorp voor een Starbucks. We zijn verder nergens een Starbucks tegen gekomen. Maar de koffieman van gisteren vertelt ons dat hij dat bord gewoon heeft opgehangen, Starbucks bekers heeft gekocht en zijn eigen koffie er in verkoopt. Amerikaanse toeristen willen dat, is zijn stelling. Starbucks vond dat niet goed en heeft hem gedreigd met een rechtszaak. Hij heeft het bord verwijderd. En toen de wind was gaan liggen en de aandacht was verdwenen heeft hij het weer opgehangen. Ik eet er een heerlijke Pescado Tikinxic.

Op de terugweg is de hemel weer helder en kleurt de hemel rood als ze zon onder gaat boven het meer. Zelfs bewoners van het dorp stoppen even en stappen van hun brommer of bakfiets om een foto te maken van het meer, de rode lucht en de ondergaande zon.

Pescado Tikinxic

1/4 theelepel versgemalen zwarte peper
      1 theelepel zout
      1 eetlepel plantaardige olie
      warme maïstortilla's

Doe de vis in een groot vuurvast materiaal.

Rooster de guajillo-pepers ongeveer 30 seconden per kant in een koekenpan op middelhoog vuur. Doe ze vervolgens in een pan, dek af met water en breng aan de kook op middelhoog vuur. Kook gedurende 10 tot 12 minuten tot de chilipepers zachter worden.

Voeg in de blender de gerehydrateerde guajillos plus 2 eetlepels kookwater, sinaasappel- en citroensap, azijn, achiotepasta, knoflook, ui, kruidnagel, piment en zout toe aan de blender. Meng alles tot een gladde puree.

Giet de marinade over de vis en bedek deze aan beide kanten goed. Dek af met plasticfolie en laat 30 minuten tot 12 uur in de koelkast marineren.

Als je het gaat bakken, haal je de vis minstens 15 minuten van tevoren uit de koelkast, zodat deze op kamertemperatuur is. Verwarm de oven voor op 200 C.

Vet een groot vuurvast schaal in en leg de gemarineerde vis met de huid naar beneden. Bewaar de rest van de marinade.

Bak de vis 10 tot 15 minuten, afhankelijk van de dikte, tot hij met een vork kan worden makkelijk “flaket” Het moet vochtig en dof zijn; laat het niet uitdrogen.

Terwijl de vis wordt gebakken, verwarm je een pan op middelhoog vuur en verwarm je de olie. Als het warm is, giet je de marinade erin. Het spat, dus je kunt het deksel gebruiken om jezelf te beschermen. Kook de marinade 8 tot 10 minuten, met de pan gedeeltelijk afgedekt en regelmatig roerend, tot de marinade dikker wordt en eruitziet als een lichte puree of een dikke saus.

Serveer in een kleine kom met een lepel, zodat je gasten meer saus krijgen. Serveer met gebakken paprika en tortilla’s.

Doce dia y sale el sol

April 10 in Mexico ⋅ ☀️ 31 °C

Het idee was om in de ochtend te gaan kanovaren op de lagune van Bacalar (het meer van het woordspelletje in Wie is de Mol dit jaar). Maar de wind is te hard en de woensdag is eigenlijk rustdag voor de Laguna, dus sowieso is het eigenlijk niet de bedoeling. Dus gaan we met zonsopgang op het terrasje aan het uiteinde van de lange pier van ons hostel zitten en genieten van de rode ploert die langzaam tevoorschijn komt achter de eilanden voor ons. Daarna toch maar even het water in gedoken en een paar baantjes getrokken in het heldere blauwe (en aangename) water van de lagune.

Ontbijten doen we aan de overkant. Twee containers, een rieten dak en liefde voor eten is alles wat er nodig is om een goed ontbijtje te maken, blijkt.

De lange weg richting Coba, met tussenstop in Tulum, is weer bezaaid met vrachtwagens en vlaggende mannetjes en vrouwtjes met gele en oranje hesjes die druk zijn om al het materiaal voor de Maya-spoorlijn te vervoeren. Veiligheid is geen optie hier. Vrachtwagens worden veel te vol geladen met steen, gruis en zand. Regelmatig verliest een wagen een deel van zijn vracht als het weer eens door een gat in de weg rijdt. De brokken steen vliegen dan over straat.

Wat wel nieuw is, is waarschuwingsborden voor grote katachtigen die de weg kunnen oversteken. De poema, de ocelot en de jaguar komen hier regelmatig voor in de jungle. En steken blijkbaar niet zo netjes de weg over als de gemiddelde zwerfhond hier. De aanwezigheid van de jaguar verklaart ongetwijfeld ook de naam van het uitstekende restaurantje in Tulum: Ricoh del Jaguar. Heerlijk hapje gegeten: drie huisgemaakte taco’s met biefstuk, gaucemole en habanero saus (is..a..very spicy hot, sir) en Quesabirria (8 uur gegaard rundvlees, gesmolten Oaxaca’s kaas in een gegrilde tortilla, met een runderbouillon om het in te dopen)

Een uur later komen we aan in Coba. Klein stadje met in het centrum een enorme Maya ruïne en een groot meer. Ons hotel ziet er van de buitenkant uit als een flat uit de DDR, maar is van binnen een sfeervol hotel, met een groot binnenplein met terras met fontein en zwembad. Geen restaurant meer, vertelt de receptionist ons via een tekstje op het beeldscherm. Ook hier een tekort aan personeel.

We hebben zin in koffie. Google maps laat zien dat er een koffiebar om de hoek van het hotel ligt. We lopen de straat in. Aan een oude boom hangt bungelend boven een bij de weg gezet licht blauw bankstel een houten bord met een kop koffie en een pijl. De pijl wijst op een zand/rotspad. We lopen het pad op, maar zien alleen maar oude huisjes, wat schuurtjes en veel rommel. Bij de eerste kruising met een ander zandpad willen we de moed opgeven, maar 50 meter verder op het pad lijkt een gehavende rood/wit/blauwe-open-vlag te wapperen. We lopen toch nog even door. We komen bij een dicht hek gemaakt van dikke versgelakte takken. De poort zit dicht. Net als we weer weg willen lopen, snelt een man ons tegemoet. Of we koffie willen, vraagt hij. Ja, zeker. Hij maakt de poort open, loop de open ruimte in, trekt een stuk groen landbouwzeil van een koffiebrandmachine en zegt dat hij de lekkerste koffie maakt en die zelf brand. Aan een tafeltje zit zijn vrouw met stokjes haar noodlesoep te eten (ze komt uit Maleisië vertelt ze later). My name is Poncho, zegt de ex-toersitguide, nu amateur-koffie-brander. Vol trots vertelt hij dat hij koffie is gaan branden om verse koffie te verkopen en dat iedereen hem in de buurt kent en bij hem koffie komt kopen. Welke koffie willen we. De deken wordt van de koffiemachine gehaald, koffiemachine ingeschakeld en opgewarmd. Het is 20 over vijf en wij zijn zijn eerste klanten vandaag. Hij vertelt honderduit over Yucatan, koffie, zijn ontbijtmenu, koffiezaakjes in het bijzonder, de Maya-trein, Punta Laguna (gaan we morgen heen), goede eettentjes in Valladolid (daar rijden we vrijdag door) en de lekkerste hete sausen (met Kut Habanero, ja zo heten ze echt). Drie kwartier later verlaten we zijn koffiehokje, twee heerlijke koppen koffie achter de kiezen, een hand vol tips en aanbevelingen, en 2 pakken koffie voor in Nederland. Het was echt heel goede koffie.

We lopen om het meer heen. De zonsondergang zou er spectaculair zijn. Een kwartier voor de zon onder zou gaan, verdwijnt hij volledig achter de wolken, terwijl we in een restaurant aan het meer varkensvlees met groenen saus en een Sopa de Lima eten. De zon hebben we niet meer gezien.

Sopa de Lima

6 eetlepels plantaardige olie
      1 Hongaarse waspeper (of 1 kleine groene paprika), fijngehakt
      Zout
      6 kleine corn tortilla's, in reepjes gesneden
      Kleine bos verse korianderblaadjes, gehakt

Gebruik een dunschiller om vier reepjes limoenschil en twee reepjes grapefruitschil af te schillen.
      Sap uitpersen van limoenen en grapefruit, 2 eetlepels sap opzij zetten. Zet zests en sap opzij.
      Snij de ui in de helft en zet de helft opzij.

Plaats de andere helft in een grote sauspan. Voeg kip (of kalkoen), 4 teentjes knoflook, laurierblaadjes, kruidnagel, kaneel, allspice, peperkorrels en oregano toe. Voeg kippenbouillon toe en voeg zoveel water toe tot alle ingrediënten zijn ondergedompeld.

Op middelhoog vuur zachtjes sudderen, Kook, draai kip af en toe, tot de kern van de kip 66°C is, ongeveer 30 minuten. Verwijder uit het vuur.

Verwijder met een tang de kip voorzichtig uit de bouillon en breng deze over in een kom.

Zeef de bouillon door een fijnmazige zeef in een hittebestendige kom en voeg limoenzests en grapefruitzests toe. Laat trekken.

Spies de resterende 4 knoflookteentjes op een metalen spies en rooster ze boven directe vuur totdat knoflook op alle oppervlakken is geblakerd, ongeveer 3 minuten in totaal. Zet opzij.
      Gebruik een tang om tomaten boven de vlam te roosteren tot hun schil bubbelt en ze zwart worden, ongeveer 30 seconden. Als alternatief kun je knoflook in een droge koekenpan op middelhoog vuur roosteren. Verwijder knoflook en voeg tomaten en paprika toe, waarbij ze constant worden omgedraaid totdat ze helemaal zwartgeblakerd zijn. Verwijder de schil van de knoflook en tomaten.

Hak de halve ui fijn. Verhit 2 eetlepels olie in een grote sauspan op middelhoog vuur. Voeg knoflook, tomaten, peper en gehakte ui toe, breng op smaak met een snufje zout en kook, roer regelmatig, tot het geheel zacht is, maar niet bruin, ongeveer 10 minuten.

Verwijder de zests uit de bouillon en zeef. Giet de bouillon op het tomatenmengsel

Voeg limoen- en grapefruitsap en kruidenbouillon toe naar smaak.

Voor de tortillastrips: combineer de resterende 1/4 kop olie en tortillareepjes in een koekenpan met antiaanbaklaag. Verwarm op middelhoog vuur, roer en roer regelmatig, tot tortillareepjes meestal helemaal knapperig zijn, ongeveer 3 minuten.
      Breng tortillastrips over naar een met keukenpapier belegde plaat.

Serveer: versnipper kippenvlees in hapklare reepjes met je vingers of twee vorken. Verdeel het vlees gelijkmatig tussen serveerschalen en begiet met hete bouillon. Voeg een klein handvol tortillareepjes toe en bestrooi met koriander. Snijd de helft van de laatste limoen in plakjes en de resterende helft in de wiggen.
      Voeg limoenwielen toe aan de soep en serveer onmiddellijk met wiggen aan de zijkant.

Coba Maya-Ruinen

August 26, 2019 in Mexico ⋅ ⛅ 34 °C

Diese Maya-Ruinen von Cobá liegen im Landesinneren und sind von Dschungel umgeben. Das Besondere dabei: Auf die höchste Pyramide („Nohoch Mul“) durften wir klettern. Das Ganze war ein bisschen abenteuerlich, da die Ruine sehr steil ist und 42m hoch. Doch oben angekommen wartete ein toller Fernblick über den Dschungel auf uns.

Geschafft vom Auf- und Abstieg haben wir uns von einem der vielen Fahrradrikscha zum Ausgang fahren lassen.
      Das Gelände der Ruinen von Cobá ist sehr weitläufig, weshalb es die wenigsten zu Fuß erkunden. Daher gibt es kurz nach dem Eingang die Möglichkeit, dir entweder ein Fahrrad zu mieten oder dich von einem Fahrer auf einer Fahrradrikscha führen zu lassen.

Templerun-Coba und Tulum

May 14, 2019 in Mexico ⋅ ⛅ 33 °C

Hier auf der Yucatán Halbinsel gibt es sehr viele Mayastätten.
      Heute haben wir zwei Ruinen besichtigt.
      Tulum - die einzige Mayastätte am Meer
      Coba - dort gibt es eine 42 Meter hohe Tempelruine die man hochklettern kann
      Oben hat man eine atemberaubende Sicht, dafür muss man sich aber erstmal trauen hochzuklettern😅
      Wir haben es jedenfalls geschafft☺
      Als Belohnung gab es hinterher noch einen Besuch in einer komplett geschlossenen Cenote zum Baden🙌

Coba

May 29, 2017 in Mexico ⋅ ☀️ 34 °C

Coba (Teil 3/3)

Am Montagmittag haben wir die höchste Pyramide auf der Yucatan-Halbinsel erklommen. Doch bevor wir auf die 42 Meter oder 121 Stufen hohe Ruine in Coba geklettert sind, hatten wir noch einen weiten Fußmarsch zurückzulegen. Denn das Gelände war sehr weitläufig, weshalb die meisten hier auch mit gemieteten Fahrrädern unterwegs waren, was wir uns aber sparen wollten.
      Nach einer kleinen Wanderung, auf der wir schon einige kleinere Ruinen beäugen konnten, standen wir also vor einer nicht mehr allzu gut erhaltenen, aber sehr großen Maya-Ruine. So manchen - und auch uns - brachten die ungleich hohen, schiefen und teilweise auch rutschigen Stufen ins Schwitzen. Im Übrigen sind die Stufen meist sehr hoch, was doch etwas verwunderlich ist, wenn man bedenkt, dass die Mayas im Allgemeinen kleiner als Carolin sind. 😅
      Nichtsdestotrotz: Oben angekommen (wo Kim wartete), wurden wir mit einem schönen Ausblick und einer angenehmen Brise belohnt. Weil wir es nicht eilig hatten, verweilten wir noch ein wenig dort oben und machten ein Picknick, ehe wir wieder runter gingen und uns noch einige andere Hütten und Ornamente anschauten.
      Auf dem Rückweg zum Bus trafen wir dann noch vier Saarländer, mit denen wir noch ein paar Worte wechselten. 😊

Coba und Punta Laguna

April 5, 2019 in Mexico ⋅ ☀️ 32 °C

Heute waren wir erst in Mayastätte Coba wo wir viele interessante Informationen über die Mayas erhielten.Das Highlight war natürlich auf die Pyramide zu steigen..ganze 120 Stufen und Dank Svenja habe ich meine Höhenangst überwunden und es geschafft👍 Wir wurden mit einem Atemberaubenden Ausblick belohnt👍👍 Danach ging es nach Punta Laguna,wo wir durch den Dschungel marschierten um Spinnenaffen zu entdecken😍 Das nächste Highlight war das Ziplining, 😱👍😍 Es war ein aufregender Tag und ganz besonders schön war,dass Anni und Marco den Ausflug mit uns gemacht haben😍Read more

Cobá Adrenaline II

November 20, 2021 in Mexico ⋅ ⛅ 28 °C

Part II: Die Ruinen von Cobá
      Nach dem Cenote ging es nochmal 45min mit dem Bus weiter zu unserem mexikanischen Buffet. Lecker pulled pork, pollo, y carne der Res. Typisch mexikanisch lecker!
      Dann nochmal 20min bis zu den Ruinen von Cobá.
      Zunächst gingen wir 2km einen Pfad durch den Dschungel, bis wir bei den Ersten Ruinen ankamen. Man hatte am Eingang die Möglichkeit Fahrräder oder ein Bicitaxi zu nehmen, wir alle entschieden uns zu laufen, was uns leider am Ende die entscheidende Freizeit kostete.
      Erbaut wurde Cobá ca 600-900 n.Chr.
      Auch in Cobá gab es ein Spielfeld für das berühmte Ballspiel der Mayas (Bild 1). Man durfte den Ball nur mit dem Kopf, der Schulter, den Knien oder der Hüfte berühren und musste ihn durch einen der Ringe "schießen" . Gespielt wurde hier mit einer 3 Mann Mannschaft. Der Kapitän der Sieger Mannschaft wurde dann später den Göttern (Supramundo) geopfert. Für die Mayas war es damals eine Ehre, heute würden wir schätzen, dass ein Spiel ewig dauern würde. Nach dem Spielfeld ging es weiter zu den Pyramiden. Die größte misst 42m mit 120 Stufen. Ganz oben befindet sich ein kleiner Ritualraum, wo vermutlich Blutopfer dargebracht wurden. Leider darf man die Pyramide nicht mehr erklimmen und so muss man sich mit dem Blick von unten begnügen. Unterwegs erzählte uns unser Guide, von der 100km langen Straße, auf der alle Bewohner des Imperiums ihren Tribut zur Hauptstadt brachten. Die Straße wurde aus Caliso Stein gebaut, der selbst bei Nacht vom Schein des Mondes erhellt wurde. So konnte man Tag und Nacht laufen (Bild 4)
      Cobá war berühmt für seinen Honig, Tulum für den Fisch, Chichen Itza für das Salz und Guatemala brachte den Obisdian. Getragen wurde der Tribut mit einer Schlaufen-Trage um die Stirn. Dadurch hatten sie eine gebeugte, demütige Haltung.
      Zum Abschluss besuchten wir ein kleines Maya Dorf. Dort durften wir ein paar Tacos probieren und wir nahmen an einem kurzen Ritual Teil, bei dem die bösen Geister verscheucht wurden. Durch ein bestimmtes Harz, dass auf heiße Kohlen gegeben wird , entsteht ein süßlicher Rauch. Mit dem Wasser vom erstem Regen reinigt man dann seine Stirn, seine Schultern und das Dekolleté.
      Ein aufregender und schöner Tag geht nach 10 Stunden zu Ende!

Cenote Grande🐢🦇🤩 + Coba🏯

October 23, 2021 in Mexico ⋅ ☁️ 30 °C

Heute war mal schon wieder ein sehr beeindruckender Tag mit vielen Erlebnissen und Eindrücken!🔥😇

Heute hatte ich eine Solo Aktion vor und bin dafür ganz früh aufgestanden. Ich wollte einer der ersten an der Grande Cenote sein und es hat sich so gelohnt! Ich bin quasi allein durch die wunderschöne Cenote geschnorchelt zusammen mit Schildkröten und Fledermäusen, die in der Grotte zu Hunderten ihr Nest haben und über mich hinweg flogen.

Zuerst hab ich die Cenote und ihre Fauna mit der Gopro erkundet, danach dann ohne und ich konnte es voll und ganz genießen. Mich voll und ganz drauf einlassen😇

In der Grotte bin ich rumgetaucht und hab kleine Fische in dem glasklaren Wasser und die Fledermäuse über mir beobachtet. Auf einmal ist eine kleine Schildkröte an mich ran gechwommen und hat sich von mir am Panzer berühren lassen. Unvergesslich! (keine Sorge: hab wieder viel Filmmaterial;))

Nach einer Stunde im kalten Wasser musste ich raus und hab anscheinend den perfekten Zeitpunkt getroffen. Kurz danach kamen die Touribusse..

Zurück zum Hostel bin ich wieder mim Radl gefahren aber diesmal einen anderen Weg, weil am Hinweg hab ich auf einmal in einem eher dubiosen Armenviertel gelandet.

Seit der Schießerei hat sich einiges getan in Tulum und die Marina und auch die Polizei ist verstärkt unterwegs. Soldaten die MGs am Auto montiert haben, patrouillieren durch die Stadt und auch die National Garde ist im Einsatz weil es in Tulum wegen Kartellkriegen derzeit brodelt.

Vom Hostel aus wollten wir heute noch schnell nach Coba, da wir heute Abend nach Bacalar abreisen wollen. Coba ist ein Mayatempel 40 min im Landesinneren und ich hab von meiner Oma den Auftrag, dort wenigenstens einen Tempel mitzunehmen. Chicha Itzá haben wir transportmäßig nicht hinbekommen und leider war auch Alex krank und somit bin ich alleine mit Helen nach Coba losgezogen.

Mit Ach und Krach haben wir ein Ticket für den Bus bekommen (war eig voll aber wir haben gebettelt und durften im Mittelgang mitfahren😅

Im Bus kurzen Kontakt zu einem Deutschen Namens Bernd gehabt und über Reisehighlights und Tipps ausgetauscht. In the End standen dann btw 15 Leute im Gang^^

In Coba haben wir beim Aussteigen dann zwei Niederländer (Raquel und Thomas) kennengelernt, die später für uns von großem Vorteil waren.

Als wir den Eingang passierten, voller Fokus auf die Mayastätten und es war toll! Das nächste Mal ist eine Führung wrsl hilfreich aber war mega solche alten Bauwerke zu sehen! Die größte Pyramide ist 42m hoch und hat 120 Stufen. Leider ist wegen Corona der Aufstieg verboten😥

Nach 2h waren wir durch und trafen uns wie abgemacht wieder mit unseren Niederländer die uns for free in ihrem Taxi zurück nach Tulum mitgenommen haben. Bezahlung war die Konversation;) sehr nett!

Am Hostel wollten wir noch schnell unsere Bagpacks abholen und sind auf Nils und Alex gestoßen, die unfreiwillig auf uns gewartet haben weil kein Platz im Bus um 15 Uhr frei war. Spiegelei und eine Folge Narcos und danach gings auch schon los zum Busbahnhof, wo uns der Bus die nächsten 2,5h nach Bacalar bringt .

Hier schreib ich grad dieses Footprint. Heute Abend treffen wir in Bacalar noch Freunde von Nils und gehen vllt noch bartouren. Ich denk es passiert nichts spannendes mehr:)

Tag war anstrengend aber sehr erfolgreich und ich vermiss es, allein zu reisen. Die Aktion heute morgen war einfach geil!

Auf den Spuren der Maya - Part 1

March 8, 2017 in Mexico ⋅ ☀️ 5 °C

08.03.17:
      Heute sind wir früh aufgestanden, um einen frühen Bus nach Tulúm zu erwischen. Mit dem Local Bus wollten wir zum großen Busterminal fahren. Dabei sind wir zwar richtig ausgestiegen aber erst mal auf der falschen Straßenseite gelandet - bei den Colectivos. Das sind Minibusse mit denen vor allem die Einheimischen fahren; sie sind klein und warm und voll, aber auch günstig. Da dort aber nur Männer auf einen Platz gewartet haben, haben wir uns entschlossen, doch nach dem Busterminal zu fragen. Glücklicherweise war es direkt auf der gegenüberliegenden Straßenseite. Also haben wir von dort den sehr bequemen ADO genommen, mit Klimaanlage, Fernseh-Entertainment und WC an Bord. Für umgerechnet circa 7,50, sind wir dann etwas über zwei Stunden später in Tulúm angekommen.

Im Hostel konnten wir unsere Sachen lagern und sind dann nach einer kleinen Stärkung gleich noch mit einem Taxi nach Cobá. Die erste Maya-Pyramide auf unserer Reise! Die Taxifahrt war auch witzig. Zuerst haben wir den Preis verhandelt, der Fahrer schien dabei schon ziemlich verunsichert. Er hat aber schließlich zugestimmt, also konnte es losgehen. Die Straße führte eigentlich immer nur geradeaus, Cobá liegt circa 50km von Tulúm entfernt. Nach zwei Zwischenstopps für "refrescos" und tanken, kamen wir an einen Kreisverkehr an dem es links nach Cobá ging. Unser Fahrer fuhr aber weiter geradeaus. Darauf angesprochen meinte er, dass sei schon richtig, die Pyramide sei "lejos" - weit entfernt. Na gut, glauben wir dem einheimischen Taxifahrer mal. Nach weiteren 15 Minuten Fahrt kam es ihm dann selber komisch vor und er hat angehalten um zu fragen - zum Glück, wir waren nämlich vorbeigefahren. Also hat er umgedreht und ist einem Affenzahn (zwischendurch war ich mir nicht sicher, ob sein Nissan das aushält - er seinem Gesichtsausdruck nach zu urteilen auch nicht...) zurück zum Kreisverkehr. Dort haben wir die richtige Abbiegung genommen und sind dann mit einer halben Stunde Umweg endlich angekommen.

Bei der Pyramide haben wir uns den Guide gespart und sind alleine los. Es war super schön, weil durch den Schatten angenehm warm und meist auch ziemlich ruhig, weil die Guides die Leute nur zu der eigentlichen, größten Pyramide bringen. Dort sind wir natürlich auch hin und mit den Menschenmassen auf die mit 42 Metern höchste der Pyramiden in Yucatán geklettert. Also Nicky ganz, ich nur bis zu Hälfte. Es war super heiß, weil sie in der prallen Sonne lag und irgendwie waren mir die Höhe und die rutschigen Stufen nicht geheuer. Trotzdem hatte ich schon einen schönen Blick über die Bäume.
      Auf dem Rückweg haben wir uns ein Taxi mit anderen geteilt.

Nach einer ausgiebigen Dusche und kurzem Ausruhen im schönen Garten des Hostels, sind wir dann noch zum Abendessen. Es gab frittierte Kalamari und Quesadillas mit Shrimps und sauleckere Knoblauch-Mayonnaise :) Wie immer hat sich auch der Kellner sehr gefreut, dass wir zumindest etwas spanisch sprechen. Auf dem Rückweg haben wir noch das Ticket für die Fahrt nach Valladolid gekauft. Davor fahren wir morgen aber erst noch zu den Ruinen von Tulúm.

Bilder:
      - Hostel "El jardín de Frida"; ist Frida Kahló gewidmet und sehr bunt eingerichtet
      - Der schattige Garten mit Hängematten lädt zum Verweilen ein
      - Das Spielfeld der Mayas - mehr Infos zum Spiel gibt's hoffentlich noch bei den weiteren Pyramiden, weil die Infos an die ich mich von vor 11 Jahren erinnern kann sind doch recht spärlich..
      - Die höchste Pyramide in Yucatán
      - Aussicht von der Hälfte