Mexico
Palace of Government

MÉRIDA

October 30, 2020 in Mexico ⋅ 🌧 24 °C

In Mérida haben wir einen ziemlich nassen Empfang gehabt, da die Kreuzungen alle geflutet waren. Schön ist das für die Stadt natürlich nicht, aber wir hatten unseren Spaß daran. 😅🤿

In México feiert man ja sowieso kein Halloween, sondern den Día de los Muertos (Tag der Toten). Und das vom 31.10. bis zum 2.11. Die Mexikaner gehen hierbei davon aus, dass die Seelen der Verstorbenen zurückkehren, um ihre Familien zu besuchen. Das wird normalerweise festlich gefeiert.
      In Mérida bzw. in Yucatán wird Hanal Pixán (Nahrung der Seelen/ Fest der Seelen) gefeiert, sozusagen der Tag der Toten der Maya. Hierbei werden u.a. Altäre (Ofrenda) mit Essen aufgestellt und mit weiteren wichtigen Elementen wie Blumen, Kerzen und Fotos der Verstorbenen verziert. Wir sind schon jetzt sehr davon begeistert, wie anders man hier mit dem Tod umgeht.
      Wir hoffen, dass wir morgen beim traditionellen Paseo de las Animas vom Friedhof zum Park mitlaufen können. Wie aufregend. 🤩

Mérida, the place to dance 🕺

January 10, 2022 in Mexico ⋅ ☀️ 26 °C

Nach Valladolid haben wir nun die zweite schöne koloniale Stadt in Mexiko angesteuert. Mérida ist die pulsierende Hauptstadt des Bundesstaates Yucatan und hier sind sogar Musikboxen an den Ampeln installiert! Da musste ich erstmal meine einstudierte Choreografie aus der Kita performen 😀

Mérida hat uns wieder mit seinen bunten Häusern und den belebten Plätzen am Abend in seinen Bann gezogen. Ich durfte sogar auf dem Musikinstrument eines älteren Straßenmusikers spielen. Das war toll! 😀 Ich bin der Meinung dass ich ihm noch ordentlich was beibringen konnte! Aber wollen wir ihn mal in dem Glauben lassen dass er mir etwas beigebracht hätte! Adios, wir hören uns! Und wenn nicht, habe ich mit meiner Musikkarriere zu viel um die Ohren!

Merída, laatste dag

March 4, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 31 °C

In mijn laatste week in Merída en mijn laatste schoolweek heb ik niet veel gedaan na school. Het was aardig warm. Woensdagmiddag ben ik met een klasgenoot (Nina, Duits) naar de algemene begraafplaats van Merída gegaan. Heel indrukwekkend. Mexico heeft een heel ander idee bij de dood dan ik gewend ben, het is een onderdeel van het leven en geen einde ervan. De begraafplaats is ontstaan in 1821 en je ziet veel kleur.
      Donderdagmiddag/avond (vanwege de warmte) heb ik een free walking tour gedaan in het centrum. Het is een rondleiding van de stad waarbij je achteraf betaald wat jij de tour waard vond. Altijd handig. We begonnen op Plaza de Indepencía. Hier stond uiteraard een kerk (Catedral de San Illdefonso), het huis van de eerste Spaanse conquistador Fransisco de Montejo en het stadhuis. De kerk is niet de oudste kerk op het continent, maar de kerk die als 2e af was. De bouw was van 1562 tot 1598. Toen Spanje hier aan kwam woonden de Maya’s in de omgeving. Zij waren eerder boeren dan soldaten, dus ze werden snel onderdrukt. In het geheim bleven ze wel Mayan spreken, waardoor de taal nu nog steeds bestaat en er is zelfs weer een groei te zien in deze provincie. In het midden van Mexico woonden de Machicas of de Aztecs, zij waren wel soldaten en stonden op tegen Spanje. Hierdoor vielen er veel doden en is er veel kennis verloren gegaan. Allemaal hele interessante (en vooral trieste) geschiedenis. Maar stiekem in een kerk (Iglesia y ex convento de la mejorada) werden de Maya’s opgevangen en kregen ze les in Spaans en door middel van muziek konden de Maya’s hun verhalen blijven vertellen. Na de tour heb ik een Marquesita con queso y cateja gehaald, dit is een soort wafel opgerold met kaas en karamelsaus. Schijnbaar iets typisch voor deze provincie. Het was heerlijk!
      Morgenochtend pak ik om 08:30 de bus naar Campeche. Een stad iets zuidelijker en aan de kust.

Merida fail!

May 1, 2018 in Mexico ⋅ ⛅ 33 °C

Due to getting muy loco on Sunday night, Monday was a complete right off. Tried to go to the Mayan museum and after a 40 minute bus ride on a local bus, which cost 32p, we found its shut on a Tuesday. Joy! We ended up looking round a big out of town mall before getting back to the centre and jumping on a busRead more

Palace of Government