Mexico

Top 10 Travel Destinations Santa Elena
Show all
    • Chichen-Itza und mehr

July 31, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 33 °C

Wir starten über die Hotelzone Cancuns: Eindrücklich und definitiv Miami; aber nach 2-3 Tagen kann man durchaus wieder neue Ziele anpeilen! - Wir jedenfalls fahren in Richtung West nach Valladolid. Kurz einkaufen und dann zum Standplatz mit ganz spezieller Geschäftsidee: Als Cabanas dienen restaurierte und umgebaute VW-Käfer und ein Flugzeug. Der Chef informiert, dass heute Samstag eine Show geplant ist mit Thema "...Maya" und deshalb etwas laute Musik gespielt werden wird. Wir essen Cena, hören Musik (Video) die mir auch ganz gut gefällt und schauen die Darbietung. Nach dem Tequilla rsp Mezcal wird es dann auch bald ruhig und Margrith geniesst die erste Nacht im Ländy.

Wieder einmal unser Fahrzeug gezeigt, bestaunen lassen und geplaudert ...und schon 09.00 los in Richtung dem meistbesuchten Maya-Ort "Chichen-Itza" (Aussprache? ...Tschitschen-Izza) Es ist Sonntag und Ferienbeginn und deshalb freier Eintritt für Mexicaner. Wir sind doppelt froh, dass wir früh dran sind, sonst hätten die uns vor lauter Leuten vielleicht gar nicht mehr eingelassen. Mal drin im Gelände aber verteilen sich die Besucher gut und wir nehmen uns ausgiebig Zeit, uns in das Leben der Mayas (...das man allerdings noch gar nicht so gut kennt) zu versetzen. Wir verzichten auf einen Führer, da wir allmählich Maya-Profis werden und konsultieren Wikipedia: ca 30000 Menschen wohnten hier bis ins 11. Jahrhundert n Chr. Die Gebäude wurden im Puuk-Stil und in toltekischer Architektur erstellt. Speziell eindrücklich ist neben der grossen Stufenpyramide auch der Ballspielplatz, wo nach Maya-Art der siegreiche Captain zu seiner grossen Ehre geköpft und den Göttern geopfert wurde. - Ist da eventuell etwas von der grossen Gewaltbereitschaft in den mittelamerikanischen Ländern erhalten geblieben?

Merida ist Hauptstadt vom Bundesland Yucatan und auch Kulturhauptstadt der Peninsula. Drum schnell eine Kurve ins Zentrum und Fotostopp mit Einverständnis eines Polizisten.

Heute übernachten wir in der Hacienda Uxmal und geniessen derer Komfort. - Wir haben ja schliesslich jetzt (...richtig) Ferien!

Uxmal & Merida

December 20, 2023 in Mexico ⋅ ⛅ 26 °C

Eusi wiitisti Strecki mitem Auto hämmer hüt uf eus gno zum d'Mayaruine Uxmal go bestuune. Wahnsinnig idrücklich was d'Mayabevölkerig vor 1500 bis 2000 Jahr für Bauwerk gschafft händ! De Abig hämmer in Merida verbracht und morn gahts scho wiiter.Read more

Dia nueve y el camino fue decepcionante

April 7 in Mexico ⋅ ☀️ 29 °C

De weg is lang vandaag, in letterlijke zin (bijna 250 kilometer op min of meer dezelfde weg) als figuurlijk (de totale reisduur was bijna 5 uur). De hele weg loopt door de jungle van de Yucatan. Het wordt steeds heuvelachtiger en groener. Af en toe passeren we een groepje huizen, soms een dorpje. Veel armoedige huisjes en hutjes, maar als het dorp enige omvang heeft, is er altijd een centraal plein dat er erg goed verzorgd uit ziet. Vaak met een speeltuintje, bankjes, soms gymtoestellen en natuurlijk….een kerk. Maar altijd keuring onderhouden.

Het wegdek wordt per kilometer slechter. Gaten zo diep als kinderbadjes doemen ineens op. Verraderlijk, vooral omdat vaak hele delen prima te berijden zijn. Maar met 80 kilometer per uur door een gat heen denderen met een Chevrolet Aveo (modelletje “kan het nog iets goedkoper”)…..niet aan te raden, voelt niet lekker. Heel veel ander verkeer is er niet. Heel af en toe een tegenligger. Die zie je dan ook slingerend over de weg aankomen in een poging de kuilen te ontwijken door van links naar rechts over de gehele rijbaan te zwalken.
      En de junglebegroeing neemt ook vanaf de zijkanten steeds meer van het afvalt. Op de weg zien we dode slangen en langs de kant van de weg door droogte gesneuvelde koeien.

In Hopelchén stoppen we even voor een break. Het blijkt een gezellig stadje. Er staan diverse kraampjes rond de centrale rotonde, het parkje zit vol met mannetjes die gezellig kletsen en er speelt wat jong muzikaal talent Mexicaanse deuntjes. Brommertaxitjes rijden af en aan met nieuwe bezoekers. We kopen een koude cola bij de drogist en voegen ons bij de heertjes onder een grote boom. Altijd leuk om even naar te kijken. Een paar heren doen nog even een dansje op de klanken van het jeugdorkest.

Bij de kerk is duidelijk dat de dienst net is begonnen met zang. Voor de kerk staan 2 nonnen, met voor hun uitgestald dozen voor met zelfgebakken taarten en koekjes. Gebakken voor een goed doel. Ik neem de pīna-taart. Een heerlijk luchtige taart met ananas, verser dan vers.

Het tweede deel van de rit gaat qua wegdek nog moeizamer, eigenlijk moet ik ongeveer 50 km per uur aanhouden om de gaten goed te kunnen ontwijken. Daarom arriveren we pas om half drie arin Xpujil, vlak bij onze eindbestemming. Een rommelig maar heel druk stadje, met veel verkeer, veel winkeltjes en een paar prachtige kunstwerken op rotondes. De kunstwerken detoneren behoorlijk met een rommelige omgeving. Net buiten de drukke winkelstraat zien we een eettentje onder een groot zwart zeil dat is vastgemaakt aan een zeegroene houten gevel. Volgens internet een familierestaurantje met lekker eten. Ziet er alles behalve uitnodigend uit. Er ligt veel rommel op het terras, er lopen zwerfhonden, op elke tafel ligt een ander kleedje, in de deur hangen van schorten gemaakte gordijntjes en binnen staan de warme pannen met eten op eiertraytjes (als onderzetter). De menukaart is op de wand geschilderd.

Als we zitten op de plastic stoelen aan de houten tafels met plastic tafelkleed komt zoonlief ons uitleggen wat er allemaal te eten is. Als we het niet helemaal begrijpen, komt hij uit de keuken met een klein voorbeeldhapje. We eten lekker van de witte borden met blauwe rand: biefstuk op Mexicaanse wijze (met heel veel ui) en een soort kipschnitzel.

Volgegeten rijden we door naar onze overnachtingsplek: een ecolodge in de jungle. Een achttal prachtige huisjes met rieten daken die verspreid door de jungle zijn neergezet. Ieder huisje heeft zijn eigen vrije uitzicht op de jungle door de enorme ramen aan de uiteinde van het bed. Hier houden we het wel twee dagen vol.

In de bar van het complexje eten we onder een afdakje nog een snack (Quesedilla’s, quacemole, bonenpuree en sikel pak. Chippie erbij, helemaal goed).

Glaasje Mezcal na en ik krijg gelijk geleerd hoe je een Mezcal behoort te drinken:

Mezcal met appel en sal de gusano

1 borrrelglaasje Mezcal
      1 granny appel in partjes
      1 agave-larf uit de fles mezcal
      1 tl zeezout
      1 tl gedoogde Mexicaanse chili, fijngehakt

Maak eerst de sal de gusano: Haal de larf uit de fles mezcal en droog hem af. Droog hem in de magnetron voor 10 seconden. Hak de larf in zo klein mogelijke stukjes.

Doe de zout, larf en chili in een vijzel zodat het goed mengt.

Leg de plakjes appel op de schaal en strooi de sal de gusano er over.

Doe de schijf appel met sal in de mond en neem dan een zipje van de mezcal. De smaken exploderen in je mond.

(PS je kan natuurlijk ook gewoon sal de gusano kopen. Scheelt weer gedoe met de larf.)

Xocolatl

May 2, 2022 in Mexico ⋅ ⛅ 35 °C

Hui und jetzt noch ins Schokomuseum.... na ob wir da noch soviel mitbekommen. Naja mal sehen. 2/3 der Gruppe fahren lieber zum Pool ins Hotel..... Wir werden mit unserer Ausdauer mit mega süßen Äffchen und einer Xocolatl Kostprobe (mit zuviel Chili) belohnt. Eine Poolrunde geht sich später dann auch noch aus.Read more

Uxmal - ehemalige Stadt der Maya

November 3, 2023 in Mexico ⋅ ☁️ 30 °C

Heute waren wir die Ruinen von Uxmal - eine ehemalige große Stadt der Maya - besuchen.
      Als alter Kulturbanause kann ich gar nicht so viel dazu sagen, außer dass mich die Maya Pyramide und die Steinverzierungen beeindruckt haben. 🪨🗿
      Aber auch ziemlich cool fand ich die ganzen Leguane, die dort ihr Zuhause haben 🦎
      Am Nachmittag haben wir dann noch eine Bustour durch Mérida gemacht. Wir haben wohl das Kleingedruckte überlesen, denn von einem Regenschauer war beim Kauf der Tickets nicht die Rede🙄🌧️

Ausgrabungsstätte Uxmal und Kakaomuseum

December 3, 2023 in Mexico ⋅ ☁️ 24 °C

Zeitig in der Früh brechen wir zu einer der meist besuchten Mayastätten auf. Kurz nach Öffnungszeit kaufen wir das Ticket und nehmen uns einen Guide, der uns durch die Ruinenstadt führt und uns mit wertvollen Informationen beliefert.
      Wir besichtigen die fast menschenleere Anlage. Das frühe Aufstehen hat sich also gelohnt ;)

Im 7. Jahrhundert hatte die Mayastadt eine Bevölkerung von knapp 30.000 Menschen und entwickelte sich zum regionalen Machtzentrum der Region. Uxmal besitzt viele imposante Bauwerke, die aufwendig verziert sind und uns begeistern. Das Wahrzeichen ist die 35 m hohen Pyramide des Wahrsagers El Adivino.
      Unter anderem ist die Treppe der Pyramide mit Masken des Regengottes Chaac dekoriert. Ganz oben auf den letzten treppen befindet sich ein kleiner Tron. Die Verzierung findet man auf weiteren Tempel, da der Regengott aufgrund der trockenen und dürren Umgebung für die Mayas in Uxmal eine wichtige Bedeutung hatte.
      Der Tempel an der Spitze der großen Pyramide stellt ein Gesicht dar. Der Eingang ist der Mund und die Verzierungen sind der Kopfschmuck.

Als die Touristenbusse langsam eintrudelten, machten wir uns aus dem Staub. Schließlich hatten wir die Anlage schon genaustens erkundet und wieder viel zu viele Fotos gemacht 🙈

Im Anschluss besichtigen wir das Kakaomuseum, das sich neben Uxmal befindet. Neben Infos über die Bedeutung und Herkunft des Kakaos, bekamen wir auch den kräftigen Kakao zu trinken und Schoko zu essen. Nach dem Kakao-High verließen wir beschwingt das Museum und machten uns auf dem Weg Cenoten.

Uxmal onderweg naar Mérida 🛕

February 2 in Mexico ⋅ ☀️ 30 °C

Om 7u waren we weer wakker: we ontwaken rustig, pakken de koffers in, Lars gaat nog even naar de winkel voor wat yoghurt, we ontbijten (eitjes en een donut voor de kindjes) en vertrekken. Onderweg naar Mérida stoppen we nog even voor een archeologische site. Eerst rijden we 2u naar deze ruïnestad. De kindjes gedragen zich weer perfect in de auto, terwijl ze telkens het volgende liedje kiezen.
      We komen aan en zien een volle parking, met 4 bussen. Oei, toeristen?! Voor we aan ons bezoek beginnen, smeren en eten we sandwiches. Ondertussen vertrekken er al 2 bussen. Stan heeft al de hele zijt zijn superheldencape 🦸‍♂️ aan, maar moet hem van mij uitdoen om de ruïnes te bezoeken. Dit leidt tot een crisis die wel eventjes duurt 🙈. Ik moet hem spartelend naar de ingang dragen (en wanneer ik hem loslaat, loopt hij weg). Hij blijft boos wenen en een mevrouw vraagt waarom ik hem niet knuffel 🧐 (moei u nie).
      Uxmal is duidelijk toeristischer: voor 2 tickets ongeveer €25 (meestal rond €10). Je mag hier ook niet op de tempeltrappen klimmen. We wandelen binnen en vinden het al meteen mooi. Tess vindt het ook spijtig dat we nergens op mogen “want wij kunnen dat toch”. Je mag wel door en langs de gebouwen. Opnieuw zien we overal leguanen en iguanen. We maken er een sport van om ze te spotten. We wandelen er ongeveer 2u rond: het is best een grote site die mooi bewaard is; vaak zie je nog de versieringen wat de gebouwen wel graaf maakten. Het is wel snikheet (30 graden)! Op een bepaald moment willen we een leuke foto maken tussen zuilen, wanneer ik naar boven kijk en allemaal kleine vleermuisjes tussen de balken spot (op 30cm van mijn hoofd) - iek - daar wil ik niet meer onder staan. Uiteindelijk viel het aantal toeristen wel mee: nog voldoende foto’s met amper mensen op kunnen nemen. Het was dan ook al middag (tussen 12-14u) toen we de site bezochten: misschien heeft dat ermee te maken? Op deze site spot ik ook de eerste kleurrijke vogels: een felgele en feloker/oranje.
      Na het bezoek hebben we wel een ijsje verdiend om wat af te koelen! Nu moeten we nog een dik uur doorrijden naar ons huisje in Mérida. Het is een huisje met 3 slaapkamers, dus yes, geen Stan op onze kamer! Het heeft ook een zwem/plonsbadje en daar duiken de kindjes meteen in. Ik ga terwijl even naar de supermarkt.
      We bestellen eten, douchen (brakke douche en slechts lauw water) en eten. We steken de kindjes in bed en gaan vervolgens zelf ook maar in bed liggen bij gebrek aan een gezellige living. Er is wel een zetel maar die is naast Tess haar kamer en er zijn nogal dunne muren..
      We genieten van de airco en ons wijntje in bed 🍷.

Uxmal and Labná

January 14 in Mexico ⋅ ⛅ 31 °C

Today we went bird watching which I will blog about separately but we also visited the wonderful UNESCO World Heritage site of Uxmal. Impressive ruins of a city of about 20,000 which was abandoned before the Spanish Conquest. Sites such as this leave you with the strong awareness that the natives were not primitive when the Spanish arrived but sophisticated societies whose two great weaknesses were that they hadn’t discovered gunpowder (well more accurately borrowed it from the Chinese) nor were they immune to common European illnesses.

The quieter site of Labná was also an enjoyable and quieter site. Tomorrow we leave Merida for Isla Mujeres and diving.

Les trésors d'Uxmal

January 25 in Mexico ⋅ ⛅ 31 °C

Après avoir passé la nuit dans une charmante hacienda nous nous dirigeons vers le site archéologique d'Uxmal.

Situé à environ 1h15 de la capitale du Yucatan, ce site maya nous a enchantés. Nous avions pris soin de prendre un guide pour ne rien louper de cet endroit historique.

Cest d’ailleurs la cité la plus représentative de l’architecture de style Puuc avec de riches façades décorées par des masques du dieu Chaac (le dieu de la pluie) il est absolument partout !

Son histoire fut assez brève (7e au 10e siècle), mais la cité fut localement importante car elle bénéficia d’une alliance stratégique avec Chichen Itza.

L'imposante pyramide du Devin nous accueille à l’entrée. Seuls les religieux et les nobles étaient autorisés à y pénétrer. La porte décorée représente une tête de Chaac (encore lui) qui engloutit les hommes qui se présentent à lui, les marches symbolisant sa langue !

Dans la pyramide les hommes brûlent de l'encens mais pratiquent aussi des scarifications et brûlent leur sang en guise d'offrande. Lorsqu'ils ressortent, ils sont lavés de leurs péchés.  (Douloureux mais pratique)

Place au quadrilatère des Nonnes où le guide nous explique la symbolique des reliefs encore très distincts. Notamment cette figure intriguante du serpent : sur sa queue siège un épis de maïs pourri, la mort. Mais de sa bouche sort une tête humaine symbolisant la naissance : c'est une allégorie de la dualité continue de la vie.

Ce site nous a beaucoup plus plu que Chichen Itza pour plusieurs raisons : peu de visiteurs, pas de vendeurs prise de tête, possibilité de monter sur les monuments, édifices en meilleur état, décorations et symboliques beaucoup plus riches et le point bonus : de gros iguanes partout ! Un must see !

Uxmal

January 11 in Mexico ⋅ ☁️ 29 °C

Ich bin mit dem Bus zu den Mayaruinen Uxmal gefahren, die waren auch richtig schön anzusehen und es war deutlich weniger los als in Chitzen Itza, aber durch die Hitze war es irgendwann sehr anstrengend herumzulaufen. Danach noch im Hostel entspannt und abends gab es wieder mexikanische Live-Musik im Freien. Ein schöner Abschluss in Mérida.Read more

Santa Elena