Mexico
Venustiano Carranza

Sista landet för den här resan - Mexiko

January 3, 2015 in Mexico ⋅ ⛅ 28 °C

Efter tre veckor på resande fot bland både skyskrapor, mayaruiner och vackra sandstränder är det dags för det sista landet på listan, Mexico. Dit skulle vi ta oss med lokalbuss, en resa på ca 3-4 timmar. Vi hade inget planerat för första dagen i Chetumal och tog därför lite sovmorgon i Belize City. Vi valde att äta frukost på samma restaurang som föregående dag. När vi promenerade dit regnade det lite lätt. När vi 30 minuter senare kom ut från restaurangen hade gatan vi gått på svämmat över. Vi fick lite förvånade och uppspelta ta av oss våra skor och vada ut i vattnet för att komma tillbaka till hotellet. En kul promenad som vi kommer minnas med ett leende.

När väskorna var packade och vi utcheckade tog vi en taxi till bussterminalen. Bussar till Mexico avgick varje halvtimme så det var bara att hoppa på den första som kom. Vi behövde inte vänta många minuter men hann både med ett toalettbesök och att köpa lite snacks. Det var många som ville på bussen och eftersom vi kom långt bak i kön fick vi ta de platser som fanns kvar. Uffe hamnade med en äldre mexikanare och jag med en pratglad engelskman. Han berättade att han hade rest i 16 månader med start i Brasilien och att han bokat en flygbiljett hem nästa månad från Las Vegas. Personligen så hade jag nog inte klarat att vara borta från familj och vänner så länge. En månad räcker gott och väl :).

Det tog fyra timmar att komma till gränsen eftersom bussen stannande titt som tätt för att släppa av och på passagerare. Vi fick betala ca 200 kronor för att komma ut ur landet. När vi fått stämpeln i passet förväntade vi oss att immigrationskontrollen skulle vara precis utanför byggnaden. Vi gick ut tillsammans med engelskmannen och tittade förvånat oss omkring - inte en kontroll i sikte, likaså ingen buss, den hade kört ifrån oss. Vi lyfte upp våra väskor på ryggen och började promenera i en riktning vi gissade att kontrollen var. Efter en promenad på 10 minuter kom vi äntligen fram. Vi fyllde vant i immigrationsblanketten och fick ännu en stämpel. Bussen skulle egentligen ta oss till Chetumal men tydligen orkade den inte vänta på oss. Vi tog en taxi in till staden som kostade 35 kronor. Engelskmannen ville spara pengar och tog därför bussen som kostade 6 kronor.

Hotellet vi bokat (Fiesta Inn) var fyrstjärnigt och mycket fint. Vi var trötta efter resan och lyxade därför till det med roomservice. Mätta och glada tog vi ett kvällsdopp i hotellets pool på sky deck. Med utsikt över staden plaskade vi runt och kunde inte vara lyckligare över att vara framme i underbara Mexico.

Puss och kram från oss <3

Venustiano Carranza