Mongolia

Khishig Undur chez Kevin

September 14, 2022 in Mongolia ⋅ ☁️ 14 °C

Après quelques jours de retrouvailles avec la capitale Oulan Bator, nous mettons le cap sur Kishig Undur, un village de 4’000 habitants dans la région de Bulgan (5h de route d’Oulan Bator).

Nous y retrouvons l’ami de William, Kévin, qui habite et travaille ici. Nous passons quelques jours à profiter du village et des balades à faire autour en compagnie d’une autre amie américaine: Monet. Un couple franco-mongol vit aussi ici et travaille dans leur ONG locale ECOSOUM.

Nous fêtons l’anniversaire de Camille sous la yourte et terminons la soirée par une partie de twister incongrue et endiablée.

Marmottes, aïrag et rodéo

September 22, 2022 in Mongolia ⋅ ☀️ 13 °C

De retour à Khishig Undur, nous sommes invités chez des collègues de Kevin qui vont marquer au fer rouge leurs 12 poulains nés durant l’année. Au programme toute une journée où l’Aïrag (le lait de jument fermenté que William adore), la vodka et la bière coulent à flot.

Pour immobiliser le poulain, les nomades se lancent dans une joute à 1 contre 1 impressionnante. Souvent, l’homme en sort vainqueur avec un poulain essoufflé terminant à plat ventre, mais parfois c’est le cheval qui gagne et se relève et s’offrant ainsi un deuxième round. Quoi qu’il en soit, les dés sont pipés et tous les poulains se retrouvent ligotés à terre, et le fer chaud peut marquer leur cuir épais.

Une fois les bêtes marquées, on trinque, et on déguste les Khuushuurs (beignets de viande) préparés en parallèle. Puis vient la préparation des marmottes chassées quelques jours auparavant. Pour les préparer, là aussi c’est tout un processus. Une fois vidées et décapitées, des pierres chaudes sont glissées dans leur corps via leur cou, puis l’orifice est recousu au fil de fer afin de cuire le tout de l’intérieur. En même temps, l’extérieur est cramé afin d’enlever les poils et cuire la peau avec un chalumeau.

Ce procédé peut sembler peu conventionnel mais est particulièrement apprécié des mongols malgré l’interdiction de consommer cette viande. En effet, les marmottes sont menacées et leur consommation entraîne parfois quelques cas de contamination de peste bubonique… Heureusement, nous nous en tirerons qu’avec une intoxication alimentaire des plus banales!

Gobi Desert Safari Day 7: Horse Riding

September 6, 2018 in Mongolia ⋅ ⛅ 7 °C

We started the last morning with horse riding before we went back to the city.
      All in all the whole trip was really amazing, but we are very happy to have a shower now.

Am letzten Morgen sind wir noch einmal auf Pferden geritten bevor es zurück in die Stadt ging. Janine hat auf das reiten verzichtet, aber ich bin mitgeritten. Der ganze Trip war einfach nur grandios und wir würden es jederzeit wieder machen. Am Abend gab es dann nur endlich eine Dusche bevor es ins gemütliche Bett ging.Read more

Semi Gobi - Kougan Khan

August 9, 2019 in Mongolia ⋅ ☁️ 14 °C

Dès qu'on sort de Ulaan Baatar et qu'on passe les abords de la ville dédiés aux yourtes, il n'y a plus rien. Du vert infini, et de temps à autre une yourte avec son chapelet de vaches, chevaux et moutons. Un tiers des mongols vivent dans des yourtes, dont la version moderne dispose de l'électricité (solaire) et de la tv satellite. Cosy mais rudimentaire.Read more

Erka's familie

August 26, 2015 in Mongolia ⋅ ⛅ 26 °C

Geen ritten vandaag, dus er wordt uitgeslapen. Na het ontbijten gaan we een stuk wandelen in de heuvels rond Bulgan. Gordon is niet helemaal lekker en taait daarna af na bed. Michelle gaat met de familie naar het stadje voor de lokale markt. De rest van de dag is het toch een beetje 'opzitten' aangezien de familie nagenoeg geen Engels spreekt. De oudste kleindochter van Erka is idolaat van Michelle en vindt alles mateloos interessant "she looks like my barbie".Read more

Michelle's verjaardag

August 25, 2015 in Mongolia ⋅ ⛅ 26 °C

Vanaf het moment dat onze begeleiders wisten dat Michelle jarig zou zijn tijdens de trip was het plan geboren om dit op traditioneel Mongoolse wijze te vieren - bij de familie van de bestuurder Erka! We verlaten het meer en maken ons op voor wederom een laaaange rit. Onderweg moet er ook nog regelmatig gestopt worden, dus uiteindelijk komen we rond 19:00 uur aan. De vrouw en dochter van Erka zijn dan nog druk bezig om het eten voor te bereiden. Als de familie compleet is en we de schapenvlees dumplings achter ons kiezen hebben, is het tijd voor gezang; eerst de Engelse versie en daarna de uitgebreide Mongoolse versie. Michelle wordt verrast met een kasjmier sjaal van Urnaa en Erka! Aan Michelle daarna de schone taak om de speciaal gehaalde taart aan te snijden. Omdat 'mooie mensen het ook altijd drinken' worden we op een wijn/likeur met chocolade (10%) getrakteerd (naast ons half liter blik bier). Ook wodka drinken blijkt een traditie ;) Toktoi!! oefff... Rond 22:00 liggen we er af. Happy birthday Michelle!!Read more

August 5, 2016 in Mongolia ⋅ ⛅ 24 °C

Casi 60kms gloriosos. Todo muy verde. Caballos, cabras, ovejas, vacas, ardillas, aguilas... y gers aquí y allá. En el pequeño pueblo de Bulgan, mucho banco, supermercado, y algún que otro sitio donde comer una ensaladilla rusa. Guesthouse con agua caliente y una preciosa niña muy curiosa.Read more

Always bring wodka

July 1, 2016 in Mongolia ⋅ ⛅ 20 °C

Laat in de middag vinden we een fenomenale kampeerplek aan een rivier. Eigenlijk mag je in dit park niet kamperen, maar we doen het toch. We zitten zo goed verstopt dat de kans dat iemand ons ziet verwaarloosbaar is. Het weer is vandaag gelukkig beter en we genieten van de zon aan het water. We leggen onze biertjes koel in de rivier en bouwen een kampvuur, hoewel dat eigenlijk ook niet mag. Als we met z'n allen rondom het kampvuur zitten kleurt de hemel knáloranjeroze. Het lijkt wel alsof de hemel in brand staat, zo mooi! We hebben met name in de Filipijnen al heel veel schitterende zonsondergangen gezien maar deze mag zeker op ons lijstje mooiste zonsondergangen ooit, wauw!

Net als we die avond beginnen aan een superfanatiek rondje drie van het namenspel (who's the man, doet het altijd goed!) komt er een local aangelopen in traditionele kleding. Hij kijkt ernstig, boos zelfs. In gebarentaal maakt hij ons duidelijk dat we hier niet mogen kamperen, en ons kampvuur is al helemaal uit den boze. We moeten hier weg en snel een beetje. Terwijl wij lichtelijk in pakiek raken, blijft Linas rustig. 'Don't worry, this always works!', en hij schenkt een glas wodka in voor de man. Meteen verschijnt er een grijns op zijn gezicht, 'natuurlijk mogen jullie hier kamperen, geen zorgen!' We zijn weer vrienden :D. Vijf minuten later trekt hij weer een serieus gezicht. Dat kampvuur, dat mag nog steeds niet.. Linas zegt niets en geeft hem opnieuw een glas wodka. En ja hoor! Natuurlijk mag het kampvuur nu wel! We zijn weer dikke vrienden, haha! Pas als de fles wodka leeg is zegt hij vriendelijk gedag en loopt weg. Weer een les: Zorg dat je altijd wodka bij je hebt, het is een lifesaver.

De volgende ochtend doen we rustig aan. Na het incident met de local hebben we nog veel rondjes namenspel gespeeld, en daarbij is onze volledige drankvoorraad weer gesneuveld. Hoe doen we dat toch? Normaal drinken we nooit zoveel! En dan krijgen we de volgende ochtend ook nog de gevreesde airag aangeboden, gefermenteerde paardenmelk.. Het smaakt naar warme karnemelk met brokjes en een flinke scheut alcohol. Hmm, smakelijk! Haha! We doen ons best ons gezicht in de plooi te houden als we de nomadenfamilie bedanken voor hun héérlijke drankje :).

Ausritt in die Semi-Gobi auf dem Kamel

August 17, 2017 in Mongolia ⋅ ⛅ 15 °C

Es ist schon ein paar Jahre her, dass ich auf einem Kamel saß (29 Jahre um genau zu sein, in Ägypten) - aber nachdem ich in Australien keines geritten bin, klappt es jetzt in der Mongolei.

Vor dem Ritt wird uns vorgemacht, dem Kamel einen Kuss aufzudrücken 😙

Nach den ersten Metern macht sich wie bei allen anderen, der wundgescheurte Hintern vom Pferdeaustritt in den Sonnenuntergang bemerkbar...

Glücklicherweise durchqueren wir aber nicht die ganze Gobi und so ist der Ritt durch die Dünen ein schönes Erlebnis.

Milchstraße

August 17, 2017 in Mongolia ⋅ ⛅ 16 °C

Da sich das Camp auf einer Anhöhe befindet und die Nacht sternenklar ist, lässt sich Prima die Milchstraße fotografieren. So langsam bekomme ich auch ein Gefühl für Langzeitbelichtungen mit der neuen Kamera.

In der anderen Richtung gab es starkes Wetterleuchten am Horizont zu sehen. Mehrere Blitze pro Sekunde...