Mongolia
Kharkhorin

Gobi Desert Safari Day 6: Monastery

September 5, 2018 in Mongolia ⋅ 🌧 7 °C

The next day on our trip was supposed to be a day of travel. We left the Gobi in direction to Ulaanbataar. On our way we stopped at another monastery but we only had 8 degrees and it was raining so the fun was really limited. When we arrived at the last camp of our Gobi desert the host made us a nice fire in our ger and we had a Mongolian BBQ. It was really good!
      We also had some time to play cards with the host father.

Der nächste und letzte volle Tag unserer Tour sollte ein Reisetag sein. Wir haben die Gobi verlassen und sind in Richtung Ulan Bator gefahren. Auf dem Weg stoppten wir noch einmal bei einen Tempel, doch leider hat uns der Herbst eingeholt. Bei 8 Grad, Sturm und Regen war die Begeisterung bei uns allen doch sehr getrübt.
      Am Abend hatten wir dafür ein sehr leckeres mongolisches BBQ und konnten ein paar Runden mit dem Gastvater Karten spielen. In unserem Ger wurde auch der Ofen angemacht sodass wir den Abend im warmen genießen konnten.

Charchorin, ancient capital

September 19, 2015 in Mongolia ⋅ ⛅ 28 °C

So, die vorletzte Nacht der Tour ist vorbei. Heute ging es nochmal zur ehemaligen Haupstadt des Landes. Hier besuchten wir eine erstaunliche Tempelanlage.

Nach den vielen Tagen im Van und in den Zelten der Nomaden freuten wir uns alle so langsam aber sicher auf ein richtiges Bett. Aber wir waren auch alle sehr wehmütig diese wundervolle Landschaft hinter uns zu lassen.

Wir hatten eine tolle Gruppe, alle im gleichen Alter und es gab immer gute Stimmung. Die Abende verbrachten wir oft mit Spielen, Karten, Werwolf usw...

Am letzten Abend besuchten wir nochmal eine Nomadenfamilie und es gab die traditionellen Riten, saurer Käse und gegorene Milch. Ein letztes Mal.

Zentralmongolei - Karakorum

August 16, 2017 in Mongolia ⋅ ☁️ 18 °C

Tag 8

Wir folgen dem Orkhon um zur früheren Hauptstadt Karakorum zu kommen, die uns einen tieferen Einblick in die Geschichte der Mongolei bietet.

Erdene Zuu Khiid, das erste buddhistische Kloster der Mongolei wurde 1586 gegründet und zu Stalins Zeiten bis auf 3 Tempel zerstört. Doch schon davor war Karakorum bekannt. Chinggis Khan ernannte es zum Zentrum seines Reiches. Aber schon 40 Jahre später verlegte sein Sohn die Hauptstadt nach Peking.

Noch heute ist wenig bekannt über die vergangenen Zeiten dieser Gegend, jedoch lassen die jüngsten Ausgrabungen erahnen, welche Schätze hier noch vergraben liegen. 2011 erst wurde ein Grab mit einem grossen Goldschatz entdeckt. Wir sind dann mal auf Schatzsuche ;-)

Kharakhorum

August 18, 2015 in Mongolia ⋅ ☁️ 6 °C

Kharakhorum is de oude hoofdstad van Mongolië, hier staat het enige nog overgebleven klooster na de sovjets. We krijgen een uitgebreide tour door de diverse gebouwen (ieder gewijd aan een andere boeda en beschermgod). Buiten het klooster zaten twee adelaars die je vast kon houden. Onderweg hebben we er al veel in de lucht gezien, maar zo dichtbij is heel indrukwekkend.
      Daarna nog even langs de zwarte markt, waar het spellen van woorden nog niet helemaal soepel gaat. Gevalletje je had maar een taak.

Orkhon valley

June 30, 2016 in Mongolia ⋅ ⛅ 14 °C

Op een donderdagochtend vertrekken we vanuit Ulaanbaatar. Onze chauffeur blijkt last minute toch niet te kunnen maar hij heeft zijn zoon als vervanger voor ons geregeld. Zijn zoon is alleen wel een beetje jong en alles wijst erop dat dit zijn eerste trip met toeristen is.. Vader beweert dat hij 23 is, hijzelf zegt hij dat hij 21 is, en wij denken dat Jambo eerder 18 is, maximaal. Echt prettig vinden we het niet maar we hebben geen andere keuze.

Als we wegrijden uit Ulaanbaatar staat ons een lange rit te wachten. We rijden naar Karakorum, wat ooit de hoofdstad van het Mongoolse rijk was. Onderweg valt Jampot bijna in slaap en hij moet aan het stuur trekken om te voorkomen dat we van de weg afrijden. Doodeng. We hebben er meteen spijt van dat we er niet op hebben gestaan een meer ervaren chauffeur mee te nemen.

De oude stad is mooi. Iets totaal anders als wat we tot nu toe hebben gezien, ook al zien we hier voor het eerst veel andere toeristen. Het Erdene Zuu monastery is voor ons -komende vanuit Tibet- op het eerste oog niet zo indrukwekkend. Toch is het een bijzondere plek. Het is het oudste overlevende boeddhistische klooster in Mongolië, en het werd als een van de weinige boeddhistische plekken gespaard tijdens de Sovjet-tijd. We bezoeken ook nog even het museum in Karakorum, waar we eindelijk onze kennis kunnen bijspijkeren over Dzjengis Khan. Het is moeilijk te geloven dat het Mongoolse rijk het grootste rijk in de wereldgeschiedenis was. Een rijk van de Donau tot aan China.. Kun je het je voorstellen? 1 op de 200 mannen wereldwijd schijnt zelfs een directe afstammeling te zijn van Dzjengis, niet te geloven.

Vanuit Karakorum rijden we de natuur in. We stoppen onderweg bij een uitkijkpunt. Het is weer prachtig maar ook weer zo anders dan het Mongolië wat we tot nu toe hebben gezien. Opnieuw veel offroad rijden, met als verschil dat Jampot níet zo goed weet hoe dat moet. Als we voor de zoveelste keer bijna vast zitten en weer eens de verkeerde weg hebben genomen, zit hij met witte knokkels aan het stuur, ondertussen wanhopig bellend met zijn vader. Wij ondergaan het, terwijl de zon steeds lager aan de hemel komt te staan en we stilletjes aan beginnen te twijfelen of we voor het donker nog een geschikt kampeerplekje zullen weten te vinden. Hij is trouwens niet de enige die moeite heeft met de niet bestaande wegen. Onderweg zien we veel mensen met lekke banden, want door de regen van de afgelopen dagen is het offroad rijden niet gemakkelijker geworden.

ALs het bijna donker is vinden we eindelijk een plekje. Snel parkeren we de bus en zetten we onze tentjes op. De altijd blauwe luchten hier in Mongolië zijn nergens te bekennen en het regent zelfs een beetje. Ondanks het slechte weer wordt het toch nog gezellig als de mannen bij een klein winkeltje wat bier, wodka en rode martini weten te vinden (de opdracht was rode wijn.. haha!). Tja, nog geen drie dagen geleden zworen we de komende maand geen alcohol meer te drinken, maar nu in ons tentje met drie lagen kleding aan vanwege de kou is dat drankje toch wel lekker. Dat afkicken doen we later wel ;).

De volgende morgen worden we wakker in een schitterend landschap. Groene heuvels, kleine stroompjes, paarden en de grootste waterval van Mongolië. Vooral de waterval is indrukwekkend, zeker als er een regenboog voor verschijnt (score!). Ook Jampot is onder de indruk en hij blijft maar selfies schieten met de waterval. Het is natuurlijk ook zijn eerste keer. 's Middags rijden we weer verder. Opnieuw veel hachelijke momentjes. Jampot rijdt onze bumper eraf en vloekt nog maar eens. Als we een rivier moeten oversteken lukt het hem pas na poging 3 om de auto uit het water de oever op te krijgen. Ik zit als versteend achterin en doe een schietgebedje.

Kharakhorum - Erdene Zuu Kloster

August 18, 2017 in Mongolia ⋅ ⛅ 19 °C

Vom ersten Camp ging es weiter in die ehemalige, von Dschingis Kahn ernannte Hauptstadt des mongolischen Reichs, Kharakhorum.

Dort befindet sich auch das Kloster Erdene Zuu, welches aus tollen und schmuckvollen Gebäuden besteht, umgeben von einer riesigen Klostermauer.Read more

Khuushur - Frittierte Teigtaschen & Co

August 18, 2017 in Mongolia ⋅ ⛅ 23 °C

Zum Mittagessen gab es mit Fleisch gefüllte, frittierte Teigtaschen. Dazu Krautsalat und Tee mit Milch.

Als laktoseintoleranter Vegetarier hat man es in der Mongolei definitiv sehr schwer. Gemüse wird oder wurde als "nicht gesund" angesehen (das habe ich zumindest gelesen). So ziemlich alle Gerichte enthalten Fleisch (häufig Schaf-/Lammfleisch) und die Vielseitigkeit von Milch wird hier auf die Spitze getrieben: Airak (fermentierte Stutenmilch 6% alc), Mongolischer Vodka (sieht aus wie Vodka, schmeckt leicht nach vergorener Milch), Milchrahm als Brotaufstrich (Öröm) oder steinharte Platten aus getrocknetem Quark (Aaruul), an denen man sich problemlos die Zähne ausbeißen kann...

Wer den Geschmack von Lammfleisch nicht mag, sollte hier besser Vegetarier sein 😉

Karakorum Tempel

July 7, 2018 in Mongolia ⋅ ⛅ 15 °C

Zum Mittag trafen wir uns an der Tempelanlage "Erdene Zuu".

An der Anlage sind viele Essen- und Souvenirstände.
      An einem Essenstand fragen wir mit Hilfe Bayram und Chimge, unseren Mongolischen Guides, ob es etwas vegetarisches gibt. Und sie bereiten extra etwas zu, was nicht auf der Karte steht. Sehr lecker.

Dann gehen wir in die Tempelanlage.
      Echt groß und 3 Haupttempel. Sehr schön.

Weiter ging man durch ein Tor wieder aus der Anlage heraus zu einer großen Steinschildkröte.
      Hier stand die Jurte von Dschingis Khan. Karakorum war damals die Hauptstadt der Mongolei.

Dort haben auch deutsche Forscher Ausgrabungen gemacht.

Erdenezuu monastery

May 27, 2019 in Mongolia ⋅ ⛅ 17 °C

Oldest monastery in Mongolia. It is built on the site of the ancient Mongol capital of Karakorum. In fact, they say that materials from the demolished buildings of the capital were used in constructing the temple complex. The first pic is the main temple which is now a museum. One of the exhibits is a carving of a temple made from a single block of ebony. The Buddha inside is sandalwood. Pictures 3&4 are of the active part of the temple. The ger is active with chanting. The building nearby is the main temple and residence. The 5th pic is of the foundation of a large ger that could accommodate 300 people and predates the monastery. Last is a stupa, the top of a pedestal. There are 108 of them here as part of the wall all the way around the site. 108 is the number of beads in a Buddhist "rosary."Read more

2e et 3e jour à moto

June 20, 2019 in Mongolia ⋅ ⛅ 20 °C

Du lac Oogyi à Karakorum
      Puis de Karakorum à Tsetserleg

2e et 3e jour à moto on enchaîne les kilomètres. Sur le chemin on rencontre une l'équipe nationale de lutte, des sacrés gabarits ! On dort dans leur campement avant de repartir le vendredi matin direction Tsetserleg.

Pour se détendre après cette journée, petit hot pot (soupe dans laquelle on fait cuire de la viande, des légumes et des dumplings) avec Cassidy un new-yorkais dormant dans la même guesthouse. La serveuse se prend d'affection pour lui et jouant le rôle de maman lui donne même la becquée. Puis direction un karaoké. On tente "Voyage voyage" mais les paroles sont écrites en mongol (normal en même temps) ^^. Pour finir en beauté, on termine dans un club à danser avec les locaux.

Harhorin, Kharkhorin, Хархорин