Morocco
Agadir n’ Aït Sa

Vallee de Paradis en diner dansant

February 2 in Morocco ⋅ 🌙 16 °C

Met zn 4en, Kittie, Berend, Eva en ik, in de camper van Eva naar Vallee de Paradis gereden. Was toch nog wel een uurtje rijden met af en toe een stuk heel slechte weg er tussendoor.
      Toen we bovenaan reden hadden we al Ohs en Ahs omdat we het zo mooi vonden. Maar nadat we de camper geparkeerd hadden en over een pad door de bergen gingen lopen werd het nog steeds mooier. Gelukkig waren we vroeg en was het nog niet druk. Hoe verder we naar beneden kwamen hoe leuker het werd. Allerlei cafeetjes en restaurantjes waar ze leuke hippie-achtige bankjes, kussens, kleden en stoelen hadden. Koffie gedronken bij een cafeetje waar een man op een ezel het brood kwam bezorgen.
      Beneden in de kloof waar water stond ook allerlei hoekjes en zitjes, zelfs stoelen in het water zodat je met je voeten in het water kon zitten. Wat hebben we genoten!!!
      Om half 2 weer terug op de camping want we moesten ons klaar maken voor het diner dansant dat om 4 uur al begon in het zwempark van de camping. Er was een meneer met een accordeon die zong en tussendoor werd er een bandje gedraaid.
      Het eten was erg lekker en het was heel leuk om te zien hoe iedereen de dansvloer op ging en zich uitleefde.

Marieke und Lacem

March 15, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 22 °C

Es ist wirklich witzig, manchmal werden Wünsche erfüllt. Heute morgen hatte ich mir einfach eine schöne Begegnung gewünscht .
      Als sich die Tür vom Surfer Hostel öffnete war das eine Wunder da. Marieke aus Hamburg, auch Sozialarbeiterin, auch gekündigt und ich schauten uns in die Augen und haben gleich zwei Stundeb geredet. Ich glaube ihr könnt es euch nicht vorstellen, was für ein Segen das das ist nach fast sieben Wochen mit einer Frau auf deutsch zu sprechen und kompkett auf der gleichen Wellenlänge. Sie möchte auch nach Indien. Darüber sprechen wir gleich beim kochen.
      Etwas später wurde ich zu einer marokkanischen Familie zum Kaffee eingeladen. Sie waren alle superfreundlich!!!

Agadir, Atlantica Parc

December 20, 2019 in Morocco ⋅ ⛅ 16 °C

Gegen 17:30 Uhr kommen wir am Camping Atlantica Parc an.

848 Stellplätze. Zu 80 % Franzosen, dann Deutsche, Italiäner, Finnen und Engländer.

Wir sind nur hier wegen Wolfgang, er war vor 3 Jahren mit uns auf der Marokko Tour. Seit dem überwintert er jedes Jahr hier.

Es dauerte keine 10 min und nun kennen wir auch Siggi, Frida, Heidrun, Gerhard und Mopsi,
      unsere Nachbarn.

Das Video ist noch von der Fahrt.

Imi Ouddar

February 3 in Morocco ⋅ ☀️ 23 °C

Gisteravond kon ik de slaap niet vatten, tegen 05.00 uur pas in slaap gevallen. Vanmorgen om 09.30 er uit. Lekker langzaam alles doen want er was geen plan. Ik wilde nog wel naar het strand want daar was ik nog helemaal niet geweest.
      Eva vroeg of ik naar het strand ging en we besloten met zn 2en te gaan.
      Mooie wandeling die al snel onderbroken werd omdat ik ineens het plan had opgevat dat ik bij het winkeltje tegenover de camping zonwering voor de zijramen in de cabine en voor het raam in de schuifdeur wilde hebben. Met de meneer van de winkel meegereden de camping weer op om te kijken en op te meten. Het kon vandaag nog geregeld worden, hij komt om 6 uur langs met de zonwering, ben benieuwd.
      Toen weer hernieuwde poging naar het strand.
      Het was best druk want op zaterdag zijn veel Marokkanen met hun familie op pad en het strand is een leuk uitje.
      Mensen met kamelen en paarden op het strand die je graag een ritje willen verkopen.
      Er kwamen veel vissersbootjes terug van hun vistocht. Interessant om te zien hoe ze uit het water kwamen want er is geen haven.
      Ze lagen op de waterlijn te wachten tot ze opgehaald werden door een tractor.
      Anders dan in Portugal, waar de bootjes over het strand gesleept worden, zitten hier ogen aan de voor- en achterkant van de bootjes waarmee ze aan een stang van de tractor opgetild worden en op hun plek neergezet worden.
      Dan komen er allemaal mensen, meest mannen, kijken wat de vangst is en wordt er handel gedreven om de vis, inktvis, kreeft etc. te verkopen.
      Veel bedrijvigheid zo op de zaterdagmiddag.
      Op een dakterras van een visrestaurant bestellen we een heerlijke lunch waar we genieten van onze visschotel en van het mooie uitzicht over het strand.

Excursie naar Agadir

February 1 in Morocco ⋅ ☀️ 21 °C

Om 09.00 uur stonden we klaar voor de bus, maar die kwam niet. Gerard, onze reisleider belde en kreeg te horen dat de chauffeur ons vergeten was. Waarschijnlijk had hij slecht geslapen omdat Marokko gisteravond verloren had van Zuid-Afrika in de Africacup, Marokko ligt er nu uit.
      Oppassen vandaag om niet de woorden "voetbal" en "Zuid-Afrika" te gebruiken 😂
      We konden allemaal nog even koffie zetten want de bus vertrok om 10.00 uur.
      Eerst naar een heel luxe vakantiepark met een golfbaan. Heel gek om ineens groen gras te zien, al helemaal gewend aan aarde en stof. Het luxe hotel dat er bij hoorde zijn we even doorgelopen en het was best even leuk om al die luxe te zien. Dan door naar een vesting van waaruit je een prachtig uitzicht had over de haven van Agadir.
      Agadir zelf is een moderne stad om te zien. Dat komt omdat in 1960 bijna de hele stad verwoest werd door een aardbeving. Van de 50.000 mensen die er toen woonden kwamen 20.000 mensen om het leven. We reden langs een enorme begraafplaats waar de slachtoffers in massagraven lagen. Maar dat gebeurde niet met alle slachtoffers. Sommige gebieden waren niet begaanbaar door de ingestorte huizen, daar lagen slachtoffers onder, maar daar konden ze niet bij. Daar ging ongebluste kalk overheen en daarna aarde. De nieuwe stad werd een stukje verderop gebouwd.
      Koffiestop met een aardbeientaartje en toen een bezoek aan de souk. Dat begint een beetje te wennen, ik koop er bijna niets want ik heb het gevoel dat ik niets nodig heb. Vandaag heb ik 2 potjes crème met Arganolie gekocht omdat de reisleider vertelde dat ze in deze souk de goede crème verkopen, er schijnt veel nep in omloop te zijn.
      Daarna nog een late lunch langs het strand en om 16.00 uur terug op de camping.

Imi Ouddar

January 31 in Morocco ⋅ ☁️ 19 °C

Maar een klein eindje rijden vandaag, 100 km naar Imi Ouaddar, voorbij Agadir aan de Atlantische kust. Het eerste stuk is een akelig rommelige weg door de gaten in de weg en door de brommertjes die links en rechts inhalen. Ook weer een ongeluk met een brommer gezien, dat komt hier best vaak voor. Het is behoorlijk warm vandaag en door het drukke verkeer wordt het er niet koeler op. Ik betrap mezelf er op dat ik af en toe in het stuur zit te knijpen zo spannend vind ik het.
      Langs de route komen we langs een winkelcentrum waar een Decathlon en een Carrefour zijn.
      Toch maar even gestopt om alleen water in te slaan dacht ik.
      Wat een allemachtig grote winkel is die Carrefour, je kan er makkelijk in verdwalen. Oh ja ruitenwisservloeistof is wel handig en echte kaas is wel erg lekker en oh kijk nou bruin brood en komkommer en groenten en fruit en limonadesiroop en........... Met een halfvolle kar kom ik weer buiten.
      Heerlijke lunch, bruin brood met geitenkaas 😋
      Sinds 4 dagen ben ik gestopt met de medicatie vanwege de vermeende hoge bloeddruk. De arts in Portugal had gezegd dat ik er mee kon stoppen, maar ik durfde het niet. Nu was ik 4 dagen geleden vergeten om de medicatie te nemen en ben weer goed de bloeddruk gaan meten. Elke dag meten en de bloeddruk blijft ook zonder medicatie eigenlijk aan de lage kant. Dat betekent ook dat ik best wel weer kaas kan eten, wat smaakt dat toch weer lekker!!!
      Na het winkelen door naar de camping Atlantica Parc. Een hele leuke camping, we blijven hier een paar dagen, dus dakje omhoog en lekker soep maken.
      Berend komt vragen of we uit eten gaan, maar iedereen is zijn potje aan het koken. Ik nodig Berend uit voor soep met brood en camembert.
      Heel gezellig, lekker buiten zitten, het is een warme avond met een lekker briesje. Nog even de benen strekken op de camping waar we Wilma en Wim tegenkomen, die komen net terug van een strandwandeling en hebben wilde zwijnen zien lopen in de straten, etend van het afval wat er ligt, dat is wel een heel bijzonder filmpje.

Imi Ouaddar, Strand

December 21, 2019 in Morocco ⋅ ⛅ 17 °C

Was macht man einen Tag auf so einem Campingplatz, Wäsche waschen oder flüchten.

Wir machen beides, erst die Wäsche, dann zum Strand. Und ein zweites Dromedar am Auto.

Herzlich am Strand zu laufen.

Atlantica Parc bei Agadir

January 29 in Morocco ⋅ ☀️ 26 °C

🇲🇦der Campingplatz ‚Atlantica Parc‘ liegt ca 20km nördlich von Agadir & ist einer der größten in Marokko : aussreichend Sanitäranlagen, Bouleplätze, Wasser am Platz … alles vorhanden. Die Wasserlandschaft gegenüber vom Platz darf von den Campern mit genutzt werden - prima für eine Abkühlung, es ist streckenweise doch schon sehr warm 🥵

Im der Umgebung des Campingplatzes gibt es die üblichen Angebote : Tischbezüge, Autositze-Bezüge, Kleidung, kleine Geschäfte, Lebensmittel etc.

Am Strand landen die Fischer ihren Fang an, aber irgendwie hat sich etwas geändert in den letzten Jahren : ich habe keine Verkaufsstände mehr am Strand gesehen, auch die Restaurants die mitgebrachten Fisch / Gemüse gegrillt haben haben qualitativ nachgelassen finde ich.

Am 2ten Tag haben wir einen Ausflug zum Crocoparc bei Agadir unternommen - da sind wir die letzten Jahre immer schon mal vorbei gefahren, nun mussten wir dort mal hin.

Kleiner Nachtrag aus Oualidia : die Aufbautür ließ sich plötzlich nicht mehr von außen öffnen, irgendein Metallteil war gebrochen. Die Reparatur erfolgte mit Draht und 2-Komponenten-Kleber … bisher hält es 💪. Bild dazu weiter unten.

Agadir

February 2, 2019 in Morocco ⋅ 🌙 14 °C

Gestern sind wir mit dem Taxi nach Agadir gefahren. Agadir wurde 1960 fast vollständig zerstört, ein Drittel der Bevölkerung überlebte nicht. Die Stadt wurde nach modernen Gesichtspunkten neu errichtet. Man hat hier nicht das Gedränge wie in anderen marokkanischen Städten und auch die Strassen sind breit gebaut worden. Der Souk ist geräumig und nicht so ärmlich wie zum Beispiel in Sale. Wir spazierten durch die Gänge, aßen etwas und gingen dann die breite Avenue zur Strandpromenade . Am Meer ist ein Hotel neben dem anderen, die Promenade ist breit und man kann wunderbar langschlendern. Überall sind Gaststätten, in denen auch Alkohol verkauft wird,zu deutschen Preisen. Und der Strand ist ein Traum, nicht umsonst ist Agadir die Touristenhochburg. Überall wird gebaut, aber Agadir ist nicht Marokko, es ist sehr europäisch. Mit dem Taxi ging's dann zurück zum Souk. Inzwischen gegenüber ein Markt nur für die einheimische Bevölkerung aufgebaut worden. Dort gab es von Hausrat über Schuhe, Klamotten, Tiere bis zum Nagel alles. Und Essenstände, wir haben ganz leckere Kuchen gefunden. Das war sehr interessant und 17.00 Uhr holte uns unser Taxi wieder ab. Heute war Wohnmobil aufräumen, Frühschoppen mit den Nachbarn ,sonnen im Liegestuhl und essen gehen angesagt. Auch hat sich heute ein Lackierer der Lackschäden am Wohnmobil angenommen, die sollen sehr ordentlich arbeiten und und ein Vielfaches billiger als bei uns. Wir lassen uns überraschen 🤗Read more

Agadir

January 23, 2019 in Morocco ⋅ ☀️ 15 °C

Fahren heut mit dem Bus nach Agadir. Die Strecke führt meist am Meer entlang. Bis zur Endstation und dann zu Fuss in den Souk. Der ist riesig. Die "Hühnerabteilung" ist nicht's für empfindliche Mägen. 😉🌝. Und stinken tut's bestialisch.
      Anschließend fahren wir in die Stadt, Richtung Promenade bzw. Strand. 🌞🌴🍷🍺

Agadir n’ Aït Sa, Agadir n' Ait Sa