Morocco
Ait Benhaddou

Ait Ben Haddou - Sodom und Gomorrha

January 15, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 22 °C

Wo sonst, als in Marokko, ließen sich mittelalterliche Filme besser drehen. Bereits 1962 hat Robert Aldrich das Potential erkannt und für den Film "Sodom und Gomorrha" die in Ksar Ait-Ben-Haddou errichtete Kulisse (das Monumentaltor) genutzt. Weitere berühmte Filme, um hier nur einige aufzuzählen, welche auf die Kulissen zurückgegriffen haben sind:
      "Lawrence von Arabien"
      "Indiana Jones"
      "Gladiator"
      "Prince of Persia"
      Der Ort selber hat nicht viel zu bieten. Einzig die mittelalterlichen Bauten unterhalb des Borj (Gipfel, von dem man eine schöne Sicht auf das alte Ksar hat).
      Natürlich haben wir drei den Rundgang durch die Ksar Ait-Ben-Haddou und den Aufstieg zum Borj ohne Führer, in Eigenregie, durchgeführt 😉

Zur Übernachtung sind wir in ca. 10km Entfernung zu einem schönen Campingplatz gefahren, mit "richtig" warmen Duschen. Also Duschen, welche kontinuierlich warmes Wasser mit einem vollen Wasserstrahl aus einem unverkalkten Duschkopf spenden.
      Wenn man mehrere Tage nur Wechselduschen hatte (weil die Durchlauferhitzer zu klein ausgelegt waren oder gerade das Gas leer war oder das Wasser abgestellt wurde und nach wenigen Litern das heiße Wasser nur noch kalt, bis es dann nach mehreren Minuten wieder kochend heiß, aus der Dusche kam) oder der Wasserstrahl eher ein Strählchen war oder der Duschkopf fehlte, dann freut man sich über richtige Duschen, wie man sie aus der Vergangenheit kennt. Hammer!
      Ein Franzose betreibt seit zwei Jahren diesen Campingplatz und hat ihn, nach seinen Ausführungen, renoviert. Der Platz liegt günstig zwischen Marrakesch und Ouarzazate und man hat vom Pool eine tolle Aussicht auf den Hoher Atlas.

Excursie Aït Ben Haddou

February 8 in Morocco ⋅ ☁️ 18 °C

Wandelend met gids Hassan naar het lemen huis waar hij met zijn familie woont. We mogen het huis bezichtigen en krijgen thee, gemaakt door zijn vrouw in de Berber keuken (gekookt op vuur) en uitgeschonken door zijn moeder en zijn dochter.
      Ook al vermoed ik dat het een show is zoals ik al meerdere keren het gevoel had, het geeft goed weer hoe mensen wonen/woonden in de lemen huizen in dit bergachtige gebied.
      Daarna wandelend door de rivier naar de oude kasbah. Er staat verrassend veel water in de rivierbedding. Hassan vertelt dat dat sinds de aardbeving is. Toen is er iets opengebroken in de bergen waardoor het (zoute) water naar beneden kwam stromen. Het is niet geschikt als drinkwater en kan alleen worden gebruikt als irrigatie voor de amandelbomen, olijfbomen en alfafa (voer voor de dieren) want die kunnen tegen lichtgezouten water.
      Er zijn om huizen beschadigd en ingestort door de aardbeving, maar heb personen gewond of gedood. Toevallig was er een bruiloft aan de gang in de vallei waar iedereen bij aanwezig was.
      De Kasbah Ait Ben Haddou, gesticht in de 11e eeuw, is een Berberfort gelegen in de Ounila-vallei in het zuidoosten van Marokko. De kasbah wordt vaak gebruikt als filmlocatie (o.a. Laurence of Arabia, Legends of the Nile, Gladiator en Game of Thrones) en is opgetrokken uit lemen baksteen met muren en wachttorens. Het is omgeven door bergen en biedt een adembenemend panoramisch uitzicht op de omgeving.
      De Ait Ben Haddou Kasbah was ooit een belangrijke pleisterplaats voor karavanen die het Atlasgebergte overstaken om de Sahara te bereiken. Kooplieden en reizigers rustten uit en zochten hun toevlucht in de kasbah voordat ze hun reis voortzetten. Vanaf hier tot Timboektoe was per dromedaris een reis van 51 dagen, tegenwoordig doe je daar met de auto 65 uur , zo'n 4 dagen over.

Naar Aït Ben Haddou

February 7 in Morocco ⋅ 🌙 16 °C

Heel veel woorden zou ik aan deze reis kunnen besteden, als ik zoveel woorden had om te beschrijven hoe mooi deze tocht door het hoge Atlasgebergte was. We zijn over de hoogste pas van Noord-Afrika gereden, spectaculair. De hoge pas is 2260 meter boven de zeespiegel. Deze weg is door de Franse militairen in 1936 aangelegd. Tegenwoordig is het een deel van de Nationale Route 9 van Marokko.
      En dan de kleuren die steeds weer wisselden en de vormen die veranderden. Veel groen omdat er steeds onder in het dal water was, dat hebben we nog niet eerder gezien
      Zwaar beladen ezeltjes, zwaar beladen vrachtwagens, overstekende kudde schapen/geiten, vrouwen die in de rivier aan het wassen zijn. Lemen dorpen die vervallen zijn en waar een eindje verderop een nieuw dorp gebouwd is van beton, dat is niet zo mooi maar wel beter aardbevingsbestendig.
      Ik heb wederom de hele dag genoten van alles wat ik onderweg gezien heb. De foto's spreken voor zich.

Sahara tour dag 1

June 25, 2023 in Morocco ⋅ ⛅ 36 °C

Hoiiii,
      Vandaag begonnen we vroeg aan ons Sahara avontuur. Om half acht moest we op het meet up point staan en we kregen om 7 uur al ontbijt in ons riad, speciaal voor ons 🫶🏼 We konden het busje gelukkig snel vinden en konden onze koffers erin laden en onze tour beginnen. De busrit was erg hobbelig en Jasmijn was dan al gauw wagenziek. Gelukkig had ze pilletjes van de Kruidvat om haar te redden. Tijdens deze tour hebben we ons afgevraagd hoe vaak je met een bus kan stoppen. We stopte vrijwel om de 10 minuten/ kwartier voor water, plassen of een foto. Uiteindelijk kwamen we aan bij een dorp waar bekende films, gladiator & Indiana jones bv, zijn opgenomen en deze plek staat op de Unesco werelderfgoed lijst. Na een tijdje wegbranden en een vieze lunch van 12€ (herinner Jesse er niet aan) reden we verder. Onderweg zijn we nog gestopt bij een filmset, Argan olie coöperatie en een rozen vallei. Rond 19:30 uur waren we bij het hotel en we konden om 21:00 uur eten. Na een hard nodigde douche hebben we even gechillt en eindelijk gegeten. Aan de kwaliteit van de kamers te zien hadden we lage verwachtingen van het eten, maar het eten was gelukkig goed. Vrijwel meteen na het eten zijn we gaan slapen, want de wekker stond vandaag weer om 6:45 uur. We zijn nu onderweg richting de Sahara met verscheidene stops onderweg. Vandaag wordt als het goed is een leuke dag met een overnachting in de woestijn. Wish us luck 🫶🏼 doeiiiiRead more

Door de Atlas

January 7, 2020 in Morocco ⋅ ☀️ 8 °C

Dinsdagmorgen staan we vroeg op, want we willen voordat we de stad verlaten nog een bekende bezienswaardigheid bezoeken.
      We krijgen een lekker ontbijtje in de Riad, bestaande uit een pannekoek en een zoete hap van bladerdeeg. Uiteraard inclusief een glaasje thee.
      We pakken onze koffers en lopen door de slapende steegjes naar onze auto. Nadat we de koffers in de auto hebben opgeborgen lopen we naar Jardin Majorelle. We zien een hoop kinderen met rugtassen op naar school lopen.
      Jardin Majorelle is een grote, prachtig aangelegde tuin. Er staan vele verschillende cactussen en planten. Omdat we zo vroeg zijn is het nog erg rustig en we genieten van de rust en de flora en fauna. In de tuin zijn felle kleuren blauw en geel terug te vinden. Planten worden afgewisseld door vijvers.
      Op de weg terug slaan we wat eten in en kopen we wat platte broden voor de lunch.
      We stappen in de auto en gaan opweg naar het oosten.
      We moeten goed op onze snelheid letten, want de snelheidslimiet verandert constant en vlak na ieder verkeersbord staat een politieauto te laseren.
      Het wordt steeds rustiger op de weg en het landschap wordt bergachtig. We moeten 182 kilometer rijden vandaag. De weg slingert flink en de snelheid ligt laag. De wegen zijn goed, maar er zijn veel wegwerkzaamheden die voor flinke vertraging zorgen. We passeren de 2200 meter hoogte. Tegen de achtergrond steken hoge, met sneeuw bedekte bergtoppen tegen de strak blauwe hemel af.
      Langs de kant van de weg lopen mannen in lange gewaden met capuchons met een hoge punt op.
      Halverwege stoppen we even voor een kopje koffie en glaasje thee. We zitten op een terras en genieten even van de warmte van de zonnestralen.
      Uiteindelijk bereiken we onze bestemming: Aït-Ben-Haddou. Dit is een oude vestingsstad gebouwd op een rots, ook wel een Ksar genoemd. Deze vesting werd al in het jaar 750 gebouwd en is geheel omringd door een muur. We moeten een droge rivierbedding oversteken om de stad te bereiken. Om binnen te komen moeten we een entree betalen. We lopen door smalle straatjes waar verkopers hun koopwaar hebben uitgestald. Het valt direct op dat de mensen vriendelijker en veel minder brutaal en aanhoudend zijn dan in Marrakech. Via trappetjes lopen we omhoog, totdat we het hoogste punt van de stad hebben bereikt. We hebben een prachtig uitzicht op de stad en omringende omgeving. De al zakkende zon zet alles in een prachtige gloed.
      In het hotel eten we een riante maaltijd. Onze kamer bevindt zich op het dak, vanwaar we uitkijken op de Ksar.

Aït Ben Haddou

April 6, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 15 °C

Bij Aït Ben Haddou ligt een van de oudste Kasba's van Marokko. Een prachtige locatie voor een tussenstop, en voor talloze films en series. Na de cast van Game of thrones heeft dit dorpje nu ook de doortocht van twee Lafosse-monstertjes overleefd ...Read more

Ait Ben Haddou, Morocco UNESCO & movies

March 24, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 25 °C

While setting up our base in Marrakech, we took a 3 day tour out east. Our first major stop was a town we've all seen, but never heard of, Ksar Ait Ben Haddou. Ait Ben Haddou is a Berber village and UNESCO Heritage site that has been used as a movie set for decades. Movies filmed here include Lawrence of Arabia (1962), Indiana Jones: Raiders of the Lost Ark (1981), Jewel of the Nile (1985), The Mummy (1999), Gladiator (2000), Game of Thrones (3rd season in 2013) and they are currently building an arena to film Gladiator 2 staring Russell Crows son.

Given it's a Berber village, our tour was guided by a local Berber man named Abdil. Abdil also tries out to be an extra in movies. He got to be one of the 4 men who got to triumphantly lift Daenerys Targaryen after she freed the slaves of the city. He promised us autographs we never got (jk).

Only 5 families currently live in the old town. Wikipedia states that none of the buildings in the village believed to be built prior to the 17th century. Despite this, the old town was created with centuries old Berber construction methods and that is a big part of its appeal. The plaster on the outside needs to be constantly replaced because rain followed by heat can cause cracking in the sides.

The river between the new and old town is also naturally salty due to mineral salt in the land. That means they have to walk 3 km to get water from another natural spring. Color commentary: we were here in mid March and it was almost 80°F and sunny. I'll leave the rest to the imagination.

Our guide Abdil taught us some of the Berber language which, after Arabic, proved very easy. Azun (with a slight l sound on the n) is hello. Many Berbers in the desert wear blue head wrappings and the Spanish word for Blue is "Azule" (coincidentally?). That helps us remember how to say hello to the "blue men" as they are sometimes called.

To use that as a segue, their head scarfs are dyed with natural "indigo" stone mined locally. The dye helps keep them cool in the desert and doesn't run when you sweat as modern synthetic blue dyes can (as we were told).

Ten-milt (is how I would spell "thank you" in Berber) for reading.

Ait Ben Haddou

January 19, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 17 °C

Nach unserem schönen Aufenthalt vor den Toren Ouarzazates fahren wir in das ungefähr 30 km entfernte Ait Ben Haddou.
      Ait Ben Haddou ist der wohl bekannteste Ksar Marokkos und sehr bekannt aus verschiedenen Blockbustern.

Der Ksar von Aït Ben Haddou ist ein befestigtes Dorf, das aus Lehmgebäuden besteht und auf einem Hügel mitten in einem Tal erbaut wurde.
      Dieses befestigte Dorf oder Ksar ist sehr gut erhalten und gehört seit 1987 zum UNESCO-Weltkulturerbe . Es gilt daher als eines der am besten erhaltenen Ksars in Südmarokko.

In Marokko hört man oft von Kasbahs und Ksars. Aït Ben Haddou ist ein Ksar, weil es ein befestigtes Dorf ist, das von einer Mauer umgeben ist und Wohnhäuser enthält. Eine Kasbah ist ein Gebäude mit quadratischem Grundriss, das an jeder Ecke einen Turm hat. Der Ksar von Aït Ben Haddou hat auch mehrere Kasbahs.

Eigentlich wollten wir nur einen kurzen Spaziergang durch die Kasbahs machen, aber dann kam uns ein kurzer Kaffee von 3 Stunden 😉 dazwischen.
      An einem Nebeneingang liegt die Kasbah Tebi.
      Da die Damen des Hauses nur Berber sprachen mußten wir erstmal warten bis der herbei gerufene Sohn kam. Bei ihm konnten wir einen Kaffee bestellen. Als er uns den Kaffee brachte kamen wir mit ihm ins Gespräch und er erzählte uns die lange Geschichte seines Hauses das aus dem 16. Jahrhundert ist. Bis jetzt gibt es noch in keinem Zimmer Strom, alle Zimmer werden mit Kerzen beleuchtet. Nach ca. 1,5 Stunden hat er uns eine Führung durch seine Kasbah gegeben. Wir durften uns die fertigen und die zur Zeit in Renovierung befindlichen Räume ansehen. Er erklärte uns das er ungefähr alle 10 Jahre die Kasbah von außen aufarbeiten muss. Das ganze ist ein Generationen Aufgabe die von einer Generation an die nächste weitergegeben wird.
      Und dann nach der zweiten Kanne Kaffee und weiteren schönen Gesprächen haben wir es doch noch geschafft uns den jetzt mit Touristen gefüllten Ksar anzuschauen.
      Nach ungefähr 5 Stunden führten wir unsere Fahrt fort durch die wunderschönen Berge.
      Kurz vor der Dunkelheit überfahren wir den Tizi n'Tichka Pass.
      Er ist ein 2260 m hoher Gebirgspass im Hohen Atlas in Marokko.
      Zwischen Marrakesch und Ouarzazate führt diese schwindelerregende Straße auf fast 200 Kilometern durch einige der schönsten Orte des Hohen Atlas. Die Naturlandschaften und ihre Farben ändern sich ständig entlang der Fahrt, sodass diese Strecke ein Hochgenuss ist.
      Ein paar Kilometer hinter dem Pass finden wir einen Parkplatz und einige Restaurants. Hier gibt es noch eine Tagine zum Abendessen.

Atlasgebirge

October 22, 2022 in Morocco ⋅ ☀️ 23 °C

In Ait Ben Haddou haben wir noch einen Berberteppich gekauft. Wir fuhren dann über das Atlasgebirge auf der Straße der 1000 Kasbahs weiter... beeindruckend! Zwischenstopp in Telouet, wo wir einen schönen Ausblick und Tajine gegessen haben.Read more

Ksar Aït-Ben-Haddou

September 23, 2022 in Morocco ⋅ ☀️ 26 °C

"Etwa 30 Kilometer von den Studios entfernt liegt der Ksar Aït-Ben-Haddou, der in diversen Produktionen als Kulisse diente, so zum Beispiel 1962 für Lawrence von Arabien. Bei Ouarzazate wurden zudem Filme wie Krieg der Sterne (1977) gedreht." Quelle Wikipedia

Gegen Mittag wollten wir den Ksar besichtigen, dann spuckten drei Reisebusse zig Touristen aus. Wir machten auf der Stelle kehrt und setzten uns auf eine Aussichtsterasse und genossen den Blick auf den Ksar und Landschaft bei einem kalten Getränk.

Am frühen Abend ließ der Touristenstrom ein wenig nach. Mit unserem Obelus Eintritt trugen wir zum Erhalt der Ksar bei. Oh Schreck, unzählige Souvenirshops... Dennoch tapfer durch die Gassen gestackst, bis hoch oben, wo der Wind brauste. Der Blick in die Landschaft war grandios.

Ein Berber Restaurant hat uns später verköstigt. 5 Sterne wollten wir nicht vergeben. 😏

Aït Ben Haddou, Ait Ben Haddou, Ait Benhaddou