Morocco

Ein guter Morgen im Kasbah Chergui

September 26, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 27 °C

Morgenmeeting am Pool um 8.00 Uhr...sehr entspannt!
      Aber heute wird es herausfordernd: Es gibt keine Umfahrung, zum Oasis Camp müssen wir durch die Wüste!!! Navigationskünste sind gefragt...das könnte haarig werden. Aber zum Glück fahren wir mit Team Oberallgäu...vier Navigatoren sind besser als zwei; und wenn einer hängen bleibt, kann der andere anziehen...Read more

Ausflug in die Steinzeit

March 9 in Morocco ⋅ ☀️ 11 °C

Nach verlassen unserer Unterkunft in der Wüste ging es weiter mit halt in Erfourt.
      Ein kleiner geologischer Rückblick.
      Fossilien sind Zeugnisse vergangenen Lebens auf der Erde. Sie können verschiedene Formen haben, z.B. Knochen, Zähne, Schalen oder Abdrücke eines Organismus.
      Viele interessante Infos.
      Schön anzusehen auch wie diese bearbeitet werden um so auszusehen.

Erfoud Steinschleiferei

March 22, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 23 °C

In der Steinschleiferei können wir den Handwerkern bei der Arbeit zu schauen. Das ganze Gebiet um Erfoud war früher ein Meer. Es ist beeindruckend wieviel Fossilien in den Steinen eingeschlossen sind und mit welcher Pression sie heraus gearbeitet werden. Später im Rif können wir auch selber Steine sammeln.Read more

Erfout

October 9, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 29 °C

Weiter ging es Richtung Erfout. Über karstige Landschaften von der kleinen Oase, wo wir 2 Nächte verbrachten zur längsten Oase der Welt.
      Wenn man darauf zufährt, kommt ein großer Rastplatz und man sieht noch kein bißchen grün. Tief eingegraben ist das grüne Band, wenn man am Rande der Tafilalet Schlucht nach unten sieht. Beeindruckend.
      Eine ganze Weile fahren wir am Rande der Oase entlang, bevor wir sie Richtung Erfourt wieder verlassen.
      Dort angekommen, gibt es als erstes Zuckerrohrsaft, bevor wir uns in den Souk zu diversen Einkäufen aufmachen.
      Gregor und Dominik kauften sich diverse einheimische Kleidungsstücke.

• Day 4–5

Boulmalne Dades Tizzarouineq

November 21, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 14 °C

Charmante Kasbah sur la route vert le desert du Sahara, avec des chambres hétéroclites dont certaines dans des grottes.

Magnifique vue sur les montagnes et le coucher de soleil. Repas gastronomiques en formule buffets et animation lors du souper. Très très bel accueil 😇

Entre Marrakech et Boulmane Dades, visites de coopératives de femmes qui cultivent la rose ainsi que l'huile d'argant

Erg Chebbi

April 9, 2019 in Morocco ⋅ ☁️ 24 °C

Nach einer kurzen Pause in Hotel tauschten wir die Liegen am Pool gegen Geländewagen & fuhren zum Erg Chebbi.
      Wir liefen über die Sandünen und konnten uns den Sonnenuntergang anschauen und vielen Fotos machen 📸Read more

Echt in de sahara, Erfoud

May 12, 2013 in Morocco ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag vroeg op want we moeten 440 km rijden.
      Nogal vlug zitten we in de bergen met mooie uitzichten, door cederbossen en stillaan hoger het Atlasgebergte in. Eens we wat hogerop komen zien we meer boomgaarden van appels en peren en minder olijfbomen.
      In Ifrane stoppen we voor een koffie-plaspauze, het is een Europese stad die in Marokko is ingeplant, gebouwd vanaf 1980. Het lijkt wel een Duitse stad, hoge spitse pannendaken en zelfs de wandelaars zijn Europees gekleed, dat zijn dan ook de toeristen.
      De Marokkaanse gezinnen die hier op daguitstap zijn lopen rond met hun fototoestellen net als ik. De temperatuur is aangenaam 21° om 9u.
      Op weg naar Middelt rijden we over de pas van de Zad, hier is het landschap steniger, af en toe zien we nomadengroepjes vooral met hun schapen, de woongelegenheden zijn barakken die je vlug opbouwt met wat plaat en plastiek. Toch komen we een echte nomadentent tegen, er staat reeds een bus met Frans Canadese toeristen en de bewoners laten ons toe op hun domein om uitgebreid foto's te nemen. De vrouw is heel vriendelijk en nodigt ons uit in de tent. Het is niet echt een toeristische opzet maar de plaats en de echtheid van de tent laat veronderstellen dat zij echt wel leven van het geld dat zij krijgen. Dat is geen bezwaar voor mij, zolang je maar weet dat het echt is! Nabil vertelde dat de kinderen schoolplichtig zijn van 6 tot 18 jaar, alleen de nomaden niet want zij hebben geen nationaliteit en zijn daardoor niet geregistreerd. Als zij een identiteitskaart zouden willen en daarvoor geregistreerd moeten worden, dan moeten zij 12 getuigen meebrengen die voor hen instaan, maar dan zijn ze ook hun vrije leefwijze kwijt.
      Nabil trakteert met banaantjes die Younes langs de weg kocht, heel zoet en lekker.
      We komen regelmatig controleposten van de gendarmerie tegen, maar wij hebben er geen hinder van want de bus mag gewoon doorrijden.
      Blijkbaar heeft dit te maken met de problemen in Mali en Mauretanïe. We rijden ook over de weg die normaal door de Parijs-Dakar rally gebruikt wordt.
      De toppen van het Atlasgebergte komen in zicht meer dan 3000m hoog, en er ligt nog wat sneeuw op. Het valt mij ook al langer op dat hier geen watergebrek is, veel riviertjes, stroompjes en beekjes. Dit is niet alleen nu in de lente, door het smeltwater, maar heel het jaar door is hier water aanwezig in Marokko. Slechts op 2 m diepte vind je al zoet water.
      Het middagmaal even vóór Middelt in hotel Taddart leek wel een caravanserai. Wij waren de eerste bus maar daarna volgden er nog drie.
      Het eten was eens te meer onberispelijk. Verse frisse groenten met brood, tajine met pastinaak, wortelen en geitenvlees en als dessert meloen.
      We reden door de bergen tot op 1902m, alle tinten bruin, jammer voor degenen die het uitzicht gemist hebben door het middagdutje na het eten.

We rijden langs de Ziz rivier en komen zo verschillende oases tegen, we zien ook de eerste palmbomen. Buiten de oase lijken we wel door de Grand Canon van Nevada te rijden.
      Tegen vier uur werd het spannend, we waren nog maar in Errachidia en moesten nog naar Erfoud, om per jeep en daarna met de kameel naar de zonsondergang in de Sahara te gaan zien. De dames die ingeschreven hadden voor deze extra excursie werden al wat onrustig maar Nabil bleef vol zelfvertrouwen volhouden dat we nog op tijd zouden zijn!
      Toen we ook nog eens politie controle kregen (wat ons tijd gaf voor een plaspauze) werd het helemaal precair. Rond vijf uur eindelijk aan 't hotel, mooie ontvangst met dansende dames onder begeleiding van tamboerijn en muntthee. Er waren problemen: de kamers waren niet allemaal in orde, een tweepersoonskamer had maar een enkel bed, er mankeerde hier en daar iets, handdoeken of nog niet gepoetst, allée 'er werd wat geargumenteerd aan de balie. Vooral ergerlijk omdat we maar een kwartiertje hadden om ons om te kleden voor de safari.
      Uiteindelijk zal het wel in orde gekomen zijn,want we konden vertrekken met de jeeps, vijf stuks, naar de Sahara. Het was een geweldige ervaring, eerst door Erfoud, en dan de zandbak in, geen wegen, soms een piste en voor de rest los zand. In het losse zand voelde het aan als rijden op glad ijs. Maar onze prima chauffeur bracht ons veilig bij de dromedarissen. Geen kamelen! Daar zijn ze zeer nauwgezet in.
      We wandelden een half uurtje naar boven, onze begeleider nam het dek van het dier en legde dat zorgvuldig op een duintop, en sommigen kwamen erbij zitten. Mijn Toeareg bleef de hele tijd bij mij zitten en we pratten over kinderen, mensen en hoe verschillend iedereen is, zodat je geen mensen per nationaliteit in vakjes mag stoppen, allé een goed gesprek. Jammer maar de zon ging onder in een pak wolken, maar door de felle wind die het zand naar alle richtingen blies en ons zandstraalde vonden we het nog niet eens zo erg.
      Terug naar de bedoeïentent, maar i.p.v. een fooi wou men handel drijven, slechts één persoon kon daaraan ontsnappen, waarschijnlijk omdat haar begeleider nog niet genoeg handelservaring had. Gelukkig waren hun spullen geen prullen maar vooral gepolierde stenen al of niet met fossielen.
      Tegen tien uur waren we terug in 't hotel en stond het buffet reeds klaar.
      Degenen die de excursie niet genomen hadden, hadden wel genoten van het zwembad en de rust in het hotel.

December 25, 2017 in Morocco ⋅ ☀️ 13 °C

We just stopped here to eat. We went to Des Dunes, in Erfoud. It was pretty convenient because they don't close between lunch and dinner time, and the food was decent. The sunset on our way from Erfoud to Merzouga, with the light behind the palm trees, was amazing.

Des Dunes

…wo geht‘s hier nach Monte Carlo

September 26, 2023 in Morocco ⋅ ☀️ 28 °C

Mit Krach fahren macht kein Spass deshalb besser Auspuff schweissen lassen.
      Der Auspuffschweisser des Vertrauens und seine Werkstatt.