Myanmar
Kalaw

Here you’ll find travel reports about Kalaw. Discover travel destinations in Myanmar of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Inle lake -> Kalaw trekking - dag 2

December 19, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 21 °C

Te vroeg wakker worden voor ontbijt dus maar wat blijven liggen in bed. Dan eindelijk tijd voor ontbijt en wat voor een ontbijt. Een avocadosalade met twee spiegeleitjes met toast en dan nog wat fruit, appel, banaan en sinaasappels. Heel lekker en vol energie. We vertrokken met wat wolken boven ons hoofd. We passeerden eerst rijstvelden, waar de mensen volop aan het werken waren. De rijst was al geoogst maar er is altijd werk. Na de rijstvelden gingen we meer naar de weilanden en andere akkers. Hier werd onder meer chilipepers gekweekt. We wandelde door enkele dorpjes waar chilipepers het voornaamste gewas is.

Langs de weg waren ook enkele grondverzakkingen die voor enorme kraters hadden gezorgd. Dit komt doordat de bodem niet meer wordt vastgehouden door wortels van bomen. Vroeger was al dit landbouwgebied namelijk een naaldbos. Het voelt dus dubbel om te genieten van dit mooie landschap als je weet wat ervoor is moeten sneuvelen.

Andere gewassen die we tegen kwamen waren sesam, boontjes, pompoen, tomaten, ...

We stopten weer bij een local thuis om te lunchen. Na de lunch begon het te regenen. We waren uiteraard voorbereid ... NIET !! Voor Tat maakte onze gids, Mr. Barbuu een mooie, geïmproviseerde poncho. Onderweg wandelde weer van het ene gewas naar het andere en van de ene bui in de volgende. Onze gids voorzag ons ook van wat info. Zo leerden we ook dat chili’s die naar beneden groeien zoet en heet en chili’s die naar boven groeien heel pikant zijn. Onze gids vertelde ook zijn persoonlijk verhaal. Zo vertelde hij dat hij sinds zijn 7 jaar bij het leger zat en twee maal beschoten was. Eenmaal in de buik en eenmaal in het hoofd. Indrukwekkend! Hij had ook nog andere broers in het leger. Een hiervan was helaas overleden tijdens gevechten. Hij vertelde ook dat hij buiten gids, mechanieker, loodgieter en vrijwilliger was bij het klooster, dit was ook een weeshuis.

Na wat wandelden spotte Steven plots een vogel. Was die even heel blij toen het bleek te gaan om een vogel die al even op zijn te-spotten-lijstje stond. De hop, een vogel met een kuif en een leuk deuntje (woopwoopwoop). Hij komt zeldzaam voor in België en enkel in de zomer. Eentje om van Steven zijn lijst te schrappen!

In een volgend dorpje liepen we langs een huis waar een kindje ons iets toeriep. We wisten niet wat, maar onze gids stopte en nam een doos koekjes uit zijn rugzak. Hij zei tegen Tat dat ze deze koekjes aan het kindje mocht geven. Het kindje was wat verlegen, maar de moeder lachtte ons toe. Verder net uit het dorpje zagen we twee buffels een kar, zoals Steven en de gids gisteren, trekken. Dit zicht zagen we nog een paar keer, omdat dit het voornaamste vervoetsmiddel is in de bergzn.

Tijdens een zoveelste regenbui zei de gids dat Steven zijn camera moest nemen. Toen zagen we een jongen op zijn waterbuffel afkomen. Een leuk zicht! 😊

We waren blij dat we redelijk vroeg, om 15u aankwamen op onze slaapplek. Het was een echte homestay. We verbleven bij een ouder koppel thuis. We werden in de watten gelegd! We kregen onmiddellijk warme thee en snacks. Onze slaapkamer werd opgemaakt. Het waren twee matrasjes op de grond en dikke dekens. Meer dan voldoende dus. En dan ons avondeten, oh man ... lekker dat dat was! We kregen een bord rijst (uiteraard) en een curry met eitjes in. Verder kregen we nog een pompoensoep (Steven vroeg een tweede portie), 3 soorten groenten waarvan één een zeer lekkere wortelsalade en zelfgemaakte frietjes. Alles kwam uit de tuin van de mensen, eigen kweek!

Na het avondeten trokken we ons terug in de slaapkamer om wat te verteren. We hoorden plots dieren voorbij lopen en lawaai maken. Naast ons huisje was er nog een stal waar twee buffels sliepen. 😄

Het eindtotaal van onze wandeltocht van vandaag werd opgemaakt en we kwamen uit op 16,2 km. Niet slecht en met weinig pauzes door de regen. 😉

Inle lake -> Kalaw trekking - dag 3

December 20, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 21 °C

Dag 3 van onze trekking en meteen ook onze laatste dag. Het weer was sterk opgeklaard tegenover gisteren. De zon lachte ons toe net als ons ontbijt. We kregen rijst met groentjes en een spiegelei. Daarbij kregen we nog cake, een soort zoete sandwich, mandarijntjes en appels. We konden ons dus goed volproppen en dat deden we ook.

Het vervolg van de trek was door het dorpje en dan terug door de akkers. We bereikten een volgend dorpje en hier was een grot die we konden bezoeken. De grot stond vol boeddha beelden. Grote buddha's, kleine buddha's, witte buddha's, gouden buddha's, teveel buddha's om te tellen. De grot was een soort tunnel en op sommige plekken waren er kleine of grotere altaars gebouwd met wederom buddha's. Het was leuk om te zien, maar niet per se ons ding.

Na de grot wandelden we verder. De route was wat glibberig geworden door de regen van gisteren. Gelukkig zijn we er zonder valpartijen door geraakt. Op deze weg kwamen we ook enkele groepen tegen die de trekking in omgekeerde richting deden. Dit is een meer populaire route omdat die voornamelijk naar beneden is 😁

Na een tijdje veranderde het landschap van akkerland naar naaldbos. Hier was het koeler en het was een aangenamere temperatuur. Dit was ook een mooie omgeving om in te stappen. Soms verdwenen de bomen en zagen we de beboste bergen. Het was een totaal ander zicht dan de voorbije dagen. De trek op zich was langer dan de voorbije dagen. Het eindpunt was Kalaw en dat gingen we tegen de middag bereiken. Uiteindelijk was het 13u voordat we op ons hotel waren. Blijkbaar lag ons hotel toch wat verder dan gedacht en dan nog eens op een heuvel. Helemaal kapot zijn we op ons bed neergeploft. We hadden 15,3 km gestapt, bijna evenveel als gisteren.

Na een lekkere warme douche hadden we terug wat moed en energie om eten te zoeken. We vonden een Nepalees restaurant dat lekkere curry serveerde. Ze hadden ook lekkere Nepalese thee, een krachtige kruidenmengeling. Tat dronk ook nog een Lassi, dit is een soort yoghurt drank dat veel gedronken wordt in India en omstreken. Na ons lekker maal keerden we terug naar ons hotel om de volgende dagen wat boor te bereiden. Zo nemen we morgen al de bus naar de volgende stad, Mandalay.

Bergfahrt

December 18, 2018 in Myanmar ⋅ 🌙 16 °C

Mit dem Sammelbus ging es um 7.30 zum Busbahnhof. Von dort aus weiter nach Kalaw. Nach der letzten Busfahrt haben wir uns heute einen teureren Bus geleistet. Die Sitze sind wieder eine 2er und 1er Reihe und angenehm Breit. Unser Gebäck erhält sogar eine Plakette mit unserer Sitznummer. Bereits um 11 halten wir für das Mittagessen. Heute essen auch wir etwas richtiges. Motiviert von unserem Versuch auf Essen aus dem Buffet zu zeigen, wagen sich auch die anderen Europäischen Mitreisenden ans Bestellen. Das Essen ist viel besser als erwartet.
    Die Fahrt geht nun kurvige Strassen hoch in die Berge. Nach 4.5h sind wir bereits da. Zum Glück nicht wie angegeben 8 Stunden. Wir steigen aus und machen uns auf den Weg in unser Guesthouse. Dieses sieht aus wie ein Englisches B&B. Wir bekommen ein Zimmer unter dem Dach. Dank der Höhe des Dorfes ist es hier zum Glück kühler und das Dachgeschoss nicht all zu heiss.
    Als nächstes geht es weiter zur Trekking Agentur welche wir uns anhand eines Blogs von Bekannten ausgesucht haben. Dort gehen wir rein, erhalten alle Infos und verlassen 15 Minuten später das Büro mit gebuchtem Trekking wieder. So einfach kann es sein. Wir setzten uns in ein Restaurant an der Hauptstrasse und beobachten zusammen mit einem Australischen Paar das Geschehen. Immer wieder fahren komisch beladene Wagen durch. Einmal ein Pickup mit 4 Pferden auf der Ladefläche, ein andermal ein grosser Lastwagen voller Eier in Eierkartons. Wir bummeln noch etwas durch das Dorf und bemerken, dass Trekkings hier wohl die einzigen Tourisachen sein müssen.
    Da es hier schnell kühl wird gehen wir früh essen und packen dann unsere kleinen Rucksäcke für morgen. Die grossen werden für uns mit dem Auto transportiert. Beim Packen fällt auf, dass Annatinas Hut wohl mit dem Bus weiter nach Inle Lake gefahren ist. Wir hoffen er wartet dort auf uns.
    Nun liegen wir im Bett und lauschen dem Lärm von vorbeidonnernden Lastwagen.

Chilis und Regen

December 19, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 20 °C

Heute starten wir unser Wanderabenteur zum Inle Lake.

Im Hauptquartier von Ever Smile Trekking treffen wir unsere Gruppe für die nächsten Tage: eine Mischung aus Franzosen, Singapuri, einer Amerikanerin und uns. Als erstes fahren wir 30 Minuten mit dem Bus und legen so die Strecke zurück, die unser Guide und die zwei Kanadierinne der Gruppe gester gewandert sind.

Die Wanderung führt uns über sanft Hügel mit Bisonherden, Reis- und Sesamfeldern und Chiliplantagen. Stephan ist begeister von der Unmengen an Chilis 😋 und darf mit der Erlaubnis des Guide diverse probieren.

Für die Teepause und das Mittagessen halten wir im jeweiligen Dorf auf unserem Weg und werden von den Bewohnern verköstigt.

Der zweite Teil führt uns nicht mehr an Feldern vorbei, stattdessen laufen wir praktisch hindurch. Wegen des Regens während des Mittagessens ist es hier etwas rutschiger und die Schuhe werden schwerer durch die zusätzlichen Lagen Lehm die an der Sohle haften. Die Landschaft um uns erinnert sehr an einen Sonntagsspaziergang durchs Emmental. Sobald es dunkel wird, werden dann auch die Bisons an uns vorbeigetrieben und um den Eindruck noch zu verstärken, gelangen wir an eine Szene die aussieht wie ein klassischer Alpaufzug 😂

Nach zweieinhalb Stunden statt der angekündigten drei erreichen wir unser Übernachtungsdorf wo wir uns trocknen und für die Nacht einrichten können. Wir wären danach gerne noch etwas im Dorf herum flaniert, aber der Regen setzt kurz nach unserer Ankunft wieder mit voller Stärke ein und so sitzen wir in unserem Raum herum, unterhalten uns etwas und warten auf das Abendessen.
    Die Tafel wird reich gedeckt für uns und so schlagen wir uns die Bäuche voll mit Rris und Gemüse aller Art. Unsere Führerin kommt nach 5 Minuten aus der Küche mit frischen Chilis extra für Stephan (Es scheint nicht normal zu sein Chilis ganz ins Essen zu mische oder einfach so zu knabbern 😅)

Hier im Nirgendwo läuft leider gar nichts und so liegen wir um halb acht bereits auf unseren Matrazen, schwatzen noch etwas, drücken auf dem Smartphones rum und schlafen langsam ein.

Inle lake -> Kalaw trekking

December 18, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 22 °C

Deze ochtend was het tijd voor onze trekking! Na een lekker ontbijt gingen we naar beneden en zagen we dat onze gids al klaarstond. We moesten een eindje door het dorp wandelen en vanaf daar namen we de tuktuk naar een ander dorp. Vanaf ons bootje hadden we al gezien dat Inle lake omringd was door een bergketen. We vroegen ons dan ook af of deze over moesten met de trekking. Ja zo bleek, maar wel op een punt waar de bergen veel lager waren, oef.

De eerste paar uur was het toch zwoegen, want ook al was de berg lager dan de rest, het was nog steeds een beklimming. Ondertussen was het zonnetje erdoor gekomen en was het ook ontzettend warm. Maar toen we de top bereikten waren we toch ontzettend blij. Als eerste omdat het toch wat minder vermoeiend was om te stappen, maar natuurlijk ook omdat we een prachtig uitzicht hadden op het meer dat we achter ons hadden gelaten.

Onze gids was heel vriendelijk en zorgde voor genoeg pauzes en motivatie. Ondertussen gaf hij ook informatie over de dingen die we tegen kwamen. Het was soms wat moeilijk communiceren door de gids zijn gebrekkig Engels, maar hij deed echt wel zijn best.

Na de bergbeklimming wandelden we verder tussen de weilanden en akkers. Het was geen beklimming meer zoals in het begin, maar het ging nog steeds op en af. Rond 11u kwamen we aan bij een eerste bergdorpje. Hier was het tijd voor lunchpauze. We kregen eerst wat koekjes en thee, gevolgd door noodlesoep, deze keer wel instant. Door de beklimming was ons rugje goed nat van het zweten en toen we in de schaduw zaten te eten kreeg Tat het toch wel frisjes. Toen er ook nog wind kwam opzetten kreeg ze het echt koud en heeft ze haar pull aangedaan. Het bergklimaat was toch wel anders dan dat in de stad.

Met ons buikje vol vervolgde we onze weg. We stapten doorheen de bergketen en hadden prachtig uitzicht op de omringde bergen. Het was ook heel interessant om tussen de akkers te lopen. De kleuren rondom ons veranderde steeds. De aarde was donkerrood als het net was omgeploegd. Er waren velden met tomaten, sesamzaadjes, aardappelen, tarwe, rijst, sla, kolen en zonnebloemen. We zagen vaak mensen die aan het werken waren op hun veld, soms passeerden we ook een koe of een waterbuffel.

Na een tijdje hadden we zo ver gestapt dat het tijd was om afscheid te nemen van Inle lake. Het meer was niet meer te onderscheiden tussen de bergen.

In de namiddag stopten we aan een cafeetje langs de weg. Deze pauze deed deugd en de verfrissende frisdrank zeker ook. Er waren hier ook verschillende bamboehutten om in te slapen, maar deze bleken vrij prijselijk. We genoten nog wat van ons drankje en het uitzicht. Er kwam een groep toeristen vanuit Myanmar aan onze tafel zitten. De meneer bleek in Singapore te werken en heel goed Engels te spreken. Zij waren op vakantie in de Inle lake regio. Ze vonden het wel wat frisjes. Wij waren nog steeds aan het zweten van het stappen.

Hierna wandelden we verder door een meer bosachtig gebied. Voornamelijk naaldbomen, maar er was ook een boeddha boom van wel 250 jaar oud. Heel indrukwekkend. Na een uurtje kwamen we aan bij onze bestemming. Het was tijd voor een lekkere douche, maar bleek dat we geen handdoeken mee hadden. We hebben er dan maar eentje moeten kopen. Met volle goesting gingen we naar de douche om al ons zweet af te spoelen, maar wat bleek... Er stond alleen maar een grote ton met water en een beker. De zogenaamde "bucket shower" die Tat nog herinnerde vanuit Tanzania. Het water was ijskoud en er was toch wat teleurstelling. Het werd uiteindelijk een kattenwasje.

Er was een terrasje buiten aan onze guesthouse en toen we toekwamen zaten er andere trekkers, maar na onze "douche" waren deze verdwenen. We bleken de enige die gingen blijven slapen in deze guesthouse. Voor ons geen probleem. We dronken een fles bier en wonnen nog een extra gratis fles! Deze hielden we voor na het eten. Het eten zelf was een verzameling van verschillende gerechtjes. Zo was er natuurlijk een portie rijst voor alle twee, een viscurry, een curry van kip, een soepje, 3 soorten lokale groeten en frietjes! Het was ontzettend lekker, we hebben echt ons buikje rond gegeten.

Na het eten zijn we nog wat blijven zitten, maar uiteindelijk riep ons bedje. We kropen er vroeg in, zodat we morgen fris zijn voor dag 2! In totaal liepen we meer dan 18 km.

Kalaw

December 13, 2018 in Myanmar ⋅ 🌧 18 °C

Ein Tag im Bus brachte uns in eine andere Gegend. Bewaldete Hügel (Pinien!), bearbeitete Äcker (z.B. Blumenkohl) und riesige, gute Avocados. Kalaw ist ein Luftkurort auf 1350 m.ü.M. und wir frieren 😕. Von hier aus kann man Trekkingtouren machen. Unsere Wanderung war eine gute vierstündige Abwechslung zum Sitzen im Bus.Read more

Wanderung Tag 1

December 27, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 21 °C

Heute geht's um 8e los. Unser Gepäck wird von der Organisation zu unserem Hotel an den Inle Lake gebracht. Wir werden in unserem Hotel abgeholt und zu Ever smile gefahren. Dort lernen wir unseren Guide "Soso" kennen und unsere Begleiter, eine Französische Familie. Also Eltern mit ihren beiden Töchtern, die Mitte 20 sind. 👍 perfekt. Da sie gut englisch sprechen und schon recht viel gereist sind, kommen wir gleich ins Gespräch und nebenbei starten wir mit unserer Wanderung. Wir laufen von Kalaw hinaus, durch die kleinen Dörfer, bis über Felder, Bäche und durch den Wald. Es geht heut schon zum größten Teil bergauf und kommen ganz schön ins Schwitzen... Aber wir werden mit der Aussicht oftmals belohnt. Wir schauen über die Berge hinunter ins Tal und entdecken Teeplantagen, die uns Soso zeigt. Wir treffen auf Arbeiterfrauen, die Holzscheitel in ihren Körben aus dem Wald ins Dorf tragen. Soso erzählt uns, dass die Frauen es schaffen die Körbe, die bis zu 60 Kilo Gewicht haben, mit den Köpfen zu tragen. 😥 Krass, also das bedarf Jahrelanger Übung und ich möchte es lieber nicht ausprobieren, sonst steckt mein kopf wahrscheinlich in meiner Brust fest, weil er so runtergedrückt wird. 😅 Die Frauen unterhalten sich mit Soso und er erklärt uns, dass hier im Dorf eine andere Sprache gesprochen wird, als in der Stadt. Er versteht auch nicht immer alles, denn die Dialekte sind sehr unterschiedlich.
    Zur Mittagszeit wird es dann doch recht heiß und da kommt uns die Pause recht gelegen. Wir kehren in ein Haus auf dem Berg ein, wo uns eine ganz liebe alte Frau lachend begrüßt und uns hinein bittet. Sie bringt uns mit ihrem Mann Tee, Salate, gebratene Nudeln, Obst und Suppe (die gibt's nämlich hier zu jedem Gericht) alles ist sehr lecker und wir werden auf jeden Fall satt. Danach ruhen wir uns noch etwas aus und dann kloppt uns der Guide wieder hinaus in die Sonne. Wir laufen, laufen, laufen.... Aber es ist sehr schön, denn jetzt am Nachmittag läuft jeder etwas für sich und es kehrt Ruhe ein. Es hat etwas Meditatives... Und als die Sonne sich immer mehr zur Seite neigt, wird es auch von der Temperatur immer angenehmer. Wir laufen auf Bahngleisen entlang und ein Straßenhund findet uns anscheinend recht sympathisch, weil er den ganzen Weg einfach neben uns mit läuft. 😂 Wir laufen in einen Tunnel, der stockdunkel ist und ein paar hundert Meter lang geht. Man kann das Licht am Ende sehen und irgendwie ist es eine recht gruselige Atmosphäre. Solange kein Zug kommt, ist alles gut😁
    Dann kommen wir zu einem Dorf, wo Einheimische ihre Essenskörbe aufstellen und gespannt auf den Zug warten, der in wenigen Minuten eintreffen soll. Es sind auch andere Wandergruppen hier, die auch auf den Zug warten. Wir nehmen einen Tee zu uns, da es langsam Kühler wird und gönnen unseren Beinen eine kurze Pause. Dann hören wir es, das Hupen der Lokomotive. Alle laufen gespannt zum Gleis und beobachten das wilde Treiben hier bei der Ankunft. Als der Zug reinfährt und zum Stehen kommt, steigen Leute aus und die Einheimischen laufen mit ihren Körben durch die Gegend, um Essen zu verkaufen. Leute steigen aus, zünden sich Zigarren an schlendern über den Bahnsteig und Mönche sitzen im Wagon und beten.
    Es ist sehr interessant dieses treiben mitzubekommen. Der Zug ist schon richtig alt und im Inneren gibt's nur Holzbänke zum Sitzen.
    Dann geht's wieder weiter. Der Zug startet aufs Neue und wir auch. Zum Glück haben wir nicht mehr lange, denn langsam geht die Sonne unter..
    Beim Laufen durch die Dörfer, sehen wir wie die Kühe und Büffel von der Weide nach Hause getrieben werden und die Arbeiter vom Feld nach Hause kommen. Ein kleiner Junge (ich schätze ihn mal auf 5 Jahre) und sein Opa holen zwei Wasserbüffel von der Weide. Was denkt ihr, wer den größeren davon am Strick nach Hause zerrt? Es ist der kleine Junge. Opa steht ihm mit Rat und Tat zur Seite, aber der kleine macht das echt gut.

1.Übernachtung im Dorf

December 27, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 21 °C

Jetzt wird es langsam dunkel, aber wir haben nur noch ein paar Meter bis wir bei Soso's Mama im Dorf ankommen. Wir werden recht herzlich von ihr begrüßt und sie bittet uns gleich hinein in die gute Stube. Als wir die Treppen hinauf gehen, kommen wir in einem grossen Raum, der mit Matten ausgelegt ist, worauf sich jeweils ein Kissen und dicke Decken befinden. "Das ist euer Schlafraum" erklärt uns Soso. Anschließend zeigt er uns die Toiletten und den "Wasch"platz,was sich beides im Garten befindet😊 also hier darf man sich nichts vorstellen, was unseren europäischen Standard entspricht, denn hier weichen Welten davon ab 😁 die Toilette ist einfach ein Loch, in das man hinein pinkeln muss, das quasi nur funktioniert , wenn man in die hocke geht und dann mit Wasser das man mit einer Kelle aus nem Tank schöpft, hinterher spült. Aber halb so schlimm, nachts wenn es kalt wird, da ist es nur etwas blödes... So nun zur Dusche die aus einer Wanne, die mit Wasser gefüllt ist, besteht. Es liegt eine Schüssel darin, aus der man das Wasser heraus schöpfen kann und dann über seinen Körper gießt. Man darf sich da kein Mittelwarmes Wasser vorstellen, nein - es ist bitter, bitter kalt❄️❄️❄️❄️ da es bereits fast komplett dunkel ist, beeilen wir uns und gehen zu zweit schnell duschen. Hannes wäscht mich ab und ich ihn, es ist wirklich ne Minutensache, da wir frieren ohne Ende und uns hier nicht länger als nötig aufhalten wollen. Mit schlotternden Zähnen liefen wir hinauf in den Schlafraum, packten uns mit den wärmsten Sachen ein, die wir dabei haben und bereiten unseren Schlafplatz vor. Ich hol mir gleich noch ne zweite Decke, für den Fall der Fälle 😁 es ist mittlerweile so kalt, dass ich meinen Atem sehen kann.
    Dann werden wir alle zum Essen gerufen und wir eilen hungrig zum Tisch herbei😁 Es gibt wieder ganz leckere Sachen, wie Reis, Bratkartoffeln mit Ei, Krautsalat, Wasserspinat, Obst und Suppe. Wir essen uns alle satt und unterhalten uns über die Unterschiede der Gesetze in Deutschland und Frankreich oder wie es bei uns vom Staat der geregelt wird, wenn man verbeamtet wird und ob man Anspruch auf einen Wohnsitz seiner Wahl hat. Bei den Franzosen ist das nämlich gar nicht möglich und selbst wenn sie verheiratet sind oder Kinder haben, ist das nicht so einfach wie bei uns.
    So dann ist es aber Zeit fürs Bett, da es unerträglich kalt geworden ist. Wir putzen im Garten die Zähne und schleichen in unser Nestchen😅 Hannes und ich kuscheln uns fest zusammen, stecken Ohropax in unser Öhrchen und dann wird einigermaßen genatzt. Mittag in der Nacht- ich ahnte es bereits beim Abendessen- muss ich natürlich aufs Klo 😭 also raus aus dem warmen, ab ich die Kälte. Da es nirgendwo ein Licht gibt, setze ich mir die Stirnlampe auf und tappe benommen zum Loch. Danach schnell wieder unter die Decke. Die Nacht vergeht, aber am Morgen merkt man schon, dass der Schlaf nicht ganz so erholsam war.

Wanderung Teil 2

December 28, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 20 °C

Heute geht es nach dem Frühstück weiter. Wir verabschieden uns lieb von Sosos Mama und machen uns durchs Dorf auf in die gefährliche Wildnis 😂 Ne, quatsch. Wir laufen über Felder, wo die Bauern gerade Reis ernten oder ihre Büffel und Kühe hinaus auf die Weide treiben. Nach ca. einer Stunde machen wir in einem Dorf halt, da noch weitere Wanderer dazustoßen und uns heute und morgen begleiten. Diese Truppe hat sich für die 2 Tages Wanderung entschieden und wurde deswegen hier her gefahren um mit uns den Weg fortzusetzen. Da kommen sie auch schon angefahren. Wir machen uns alle gleich miteinander bekannt. Es sind ein deutsches und französisches Pärchen, eine Chilenerin und ein Russe dabei. Sie wirken alle sehr sympathisch und wir tauschen uns recht gut im Wechsel miteinander aus. So vergehen die nächsten Stunden beim Laufen recht schnell, nach einem kurzen Stop im Dorf, wo wir einer Frau beim Weben zusehen durften und überall Chilis zum Trocknen auf dem Boden vorgefunden haben, kehren wir zum Mittagessen bei Einheimischen ein. Nach einer Stunde Pause geht's weiter... Heut ist es schon etwas anspruchsvoller vom Laufen her, da die Strecke anstrengender und es ziemlich heiß ist.
    Nach ein paar Pagoden, Strecken durch die Wiesen und Äcker (wo uns Kühe recht böse angeschaut haben) und zahlreichen Ochsen, die vor Kutschen gespannt wurden, erreichen wir vor Sonnenuntergang unser Ziel. Heute ist unsere Unterkunft etwas gemütlicher als die von gestern und da es von der Temperatur her auch viel angenehmer ist, freu ich mich schon richtig auf diese Nacht hier. Wir schlafen alle in einem grossen Bungalow und haben wieder Matten, Kissen und Decken bereit liegen. Wir richten unseren Schlafplatz her und dann gehen die meisten noch einmal los zu einem Aussichtspunkt. Ich bleib lieber im Bungalow, da ich mir blöderweise den Fuß etwas gestaucht habe, da ich in ein Loch getreten und umgeknickt bin. Aber ich bekomme von Soso (der ebenfalls verletzt ist) eine Massage mit Tiger Balm, was wirklich sehr geholfen hat. Soso hatte heute Begleitung von seiner Frau (die aber kein Englisch kann) da die Gruppe recht gross ist und somit jemand vorne gehen kann und der andere weiter hinten, damit auch keiner abhanden kommt.
    Die Zeit, in der die anderen unterwegs sind, nutze ich um mit zu duschen und hier ist das selbe Spiel wie gestern😁 das coole ist hier, dass direkt eine Straße an unserem Bungalow vorbei geht, wo man die Bauern beobachten kann, wie sie von der Arbeit vom Feld nach Hause kommen. Sie haben die Ochsen wieder vorgespannt und transportieren Stroh und ihre sonstige Ernte nach Hause. Die Frauen laufen mit Säcken und Kanistern, die sie auf dem Kopf tragen vorbei und gegenüber spielen Burmesen das Spiel: Sepak Takraw. Das ist eine Mannschaftssportart aus der Gruppe der Rückschlagspiele, bei der sich zwei Mannschaften mit jeweils drei Spielern auf einem durch ein Netz geteilten Spielfeld gegenüberstehen. Ziel des Spiels ist es, einen Ball mit den Füßen über das Netz auf den Boden der gegnerischen Spielfeldhälfte zu spielen und zu verhindern, dass Gleiches dem Gegner gelingt. Eine Mannschaft darf den Ball dreimal in Folge berühren, um ihn zurückzuspielen.

Als die anderen von Aussichtspunkt zurückkehren, gibts Abendessen und Soso bereitet ein Lagerfeuer für uns vor. Dieser Abend ist so schön, denn wir setzen uns alle zusammen in einem Kreis ums Feuer und singen Lieder, die von dem Franzosen Papa mit der Gitarre begleitet werden. Abwechselnd spielen er und Soso (der uns damit absolut überrascht hat und eine mega gute Stimme hat) mit der Gitarre und wir versuchen einigermaßen dazu mitzusingen😁

Avonturen in magisch Myanmar

November 9, 2018 in Myanmar ⋅ ⛅ 23 °C

Kalaw, het kleine stadje in het noorden van Myanmar was het startpunt van onze meerdaagse trekking met guide. Als je toch naar het Inle Lake gaat, dan niet per bus maar te voet door de mooie heuvelachtige en groene landschappen en remote villages.

Op de dag van aankomst in Kalaw brachten we in de ochtend eerst een bezoek aan het lokale hospitaal. Daniëlle had al een paar dagen last van een allergische reactie, huiduitslag en dat verergerde in de nacht. Achterop twee motorbikes reden we zo na het ontbijt en in het zonnetje heen en weer. Geen deuren, een handgeschreven patiëntschriftje en een lokale doctor met minimaal Engels in spijkerjasje en op slippertjes. Zoals je je voorstelt ergens in de tropen. Na het toedienen van antistof, zalf en een strip pillen konden we weer gaan. Oorzaak onbekend, de klachten zijn inmiddels verdwenen.

Een dag later startte onze driedaagse trekking in zomerse warmte en onder leiding van de goedlachse Khun. Khun is guide, opgegroeid in de omgeving, 24 jaar, woont bij zijn schoonmoeder, heeft twee kinderen, is al een aantal jaar getrouwd. Hij is aanstekelijk enthousiast. We wandelen en praten over onze levens, het leven in Myanmar en de verschillen in cultuur en levensstandaarden. Hij loopt de tocht op zijn nieuwe schoenen van 3$, en verslikt zich bijna als hij hoort dat die van ons zo'n 185$ kosten.

We hiken per dag ongeveer 20 kilometer, 5 - 6 uur over heuvels, langs akkers en rivieren en door modder, rijstvelden en villages en overnachten bij families op de route. Zo ook de tweede nacht: in open schuur, op een matje op een de vliering van de stal, letterlijk boven de koeien. Het zijn villages met paard en houten wagen. Waar ze leven van hun eigen voorzieningen en geen elektriciteit of stromend water is. En dus ook geen tv of internet. Het eten wordt bereidt op een open vuurtje. We integreren zo voor even in een leven dat in Nederland al honderd jaar geleden heeft plaatsgevonden.

Op de laatste dag komen we op een afdeling een tiental mensen uit het dorp tegen die terugkomen van een ochtendmarkt. Dit is een wandeling van minstens twee uur heen (omlaag, smal en onverhard pad) en dezelfde route terug (omhoog) waarbij ze het aangekochte voedsel met hun hoofd en rug op slippers in de hitte naar boven sjouwen. Af en toe rusten ze even in de schaduw, zingen een liedje of drinken wat. Voor deze mensen een dagtaak, om van te leven en soms boven een paar producten voor wat geld te verkopen. Wat een contrast met het Westen, waar we boodschappen in grote getale online bestellen, tot in de koelkast en per portie laten bezorgen, door een elektrisch karretje op een zelfgekozen tijdstip.

Na drie dagen hiken worden we per boot over het prachtige het Inle Lake naar het eindpunt gebracht en arriveren we in het guesthouse.

Daar verblijven we drie dagen en wacht een warme douche. Maken we een prachtige sunset boottocht over het water, eten we heerlijk, verkennen we de omgeving met fietsen en mountainbike, boeken we een nachtbus naar de volgende bestemming, worden we dagelijks om 4:30 gewekt door een haan van de buren, loop ik rond in een klooster en ontdekken we per toeval een Indiaas eettentje aan straat waar we de eerste gasten blijken te zijn en het meest budget eten van de hele reis tot nu toe (0.28 cent per Thali). Op naar Bagan!

Kalaw, ကလောမြို့