Myanmar

December 20, 2023 in Myanmar ⋅ 🌙 17 °C

Ballooning Over Bagan Archeological Site
      Different Experience
      Ancient City of Bagan, UNESCO World Heritage

From the 9th to 13th centuries, the city was the capital of the Pagan Kingdom, the first kingdom that unified the regions that would later constitute Myanmar. During the kingdom's height between the 11th and 13th centuries, more than 10,000 Buddhist temples, pagodas and monasteries were constructed in the Bagan plains alone of which the remains of over 2200 temples and pagodas survive.Read more

Noch mehr Gold

January 5, 2020 in Myanmar ⋅ ⛅ 25 °C

Wir haben noch nicht viel gesehen.
      Aber was wir gesehen haben, macht schon mal Vorfreude auf mehr.

Und an Tempeln und Pagoden hat Bagan über 2000 Stück zu bieten.... Wir werden noch einiges zu entdecken haben 🤗Read more

Willkommen in Bagan

January 5, 2020 in Myanmar ⋅ ☁️ 18 °C

Pünktlich zum Sonnenaufgang kommen wir in Bagan an. 🌤️
      Ein Highlight vieler Touristen: mit dem Heißluftballon über die 2000 Pagoden fahren.🎈
      Es muss ein Traum sein 😍

Wir beobachten die Ballonwanderung von unserer Dachterrasse auf dem Hotel aus und lassen uns dabei ein köstliches Frühstück schmecken. 🍜Read more

Bagan - Pagoden ohne Ende

November 16, 2019 in Myanmar ⋅ ☀️ 30 °C

In Bagan, der Stadt der tausend Pagoden, gehört es zum Pflichtprogramm den Sonnenaufgang zu bestaunen. So sind wir um 5 Uhr aufgestanden und zu einem Hügel mit unseren gemieteten E-Scootern gefahren. (Die Pagoden dürfen seit diesem Jahr leider nicht mehr bestiegen werden.) Der Ausblick vom Hügel war schön, jedoch wurde die Romantik durch eine große Menge an chinesischen Touristengruppen gestört.
      Danach fuhren wir zum Hotel zurück und genossen das asiatische Frühstücksbuffet auf der Dachterrasse. Zum Glück fand jeder etwas für sich passendes zum Essen...
      Gestärkt machten wir uns auf zu einer Tour mit unseren E-Scootern zu verschiedenen Tempeln bzw. Pagoden. Bei dem einzigen Hindu Tempel, wurden wir von einer Frau namens Yu Yu (die Vornamen sind fast immer so doppelt in Myanmar) angesprochen. Sie erzählte uns etwas zu den Tempeln und nachdem wir auch Glocken für das Glück bei Ihr gekauft hatten (geschickte Geschäftsfrau 😉), erhielten wir auch die für hier typische Gesichtsbemalung „Thanaka“ (Gesichtsbemalung und Sonnenschutz, aus der Baumrinde des indischen Holzapfelbaums hergestellt).
      Nach mehreren Stunden des Tempelbesichtigen, benötigten wir dringend eine Stärkung. Es gab extrem leckeres Essen, vor allem Currys, im vegetarischen Restaurant „The Moon“.
      Am späten Nachmittag fuhren wir dann zu einem weiteren Tempel, wo wir auch einen guten Spot für den Sonnenuntergang fanden... 🌅
      Nach dem Sonnenuntergang fuhren wir wieder zum Hotel und genossen auf der Dachterrasse eine leckere „Shan“-Suppe (Nudelsuppe) und Bier.

Bagan: Mingalazedi Pagoda

March 9, 2020 in Myanmar ⋅ ☀️ 90 °F

A Buddhist stupa constructed in 1274 during the reign of King Narathihapate. The pagoda is one of few temples in Bagan with a full set of glazed terra cotta tiles depicting the Jataka. The pagoda was built in brick and contains several terraces leading to large pot-shaped stupa at its centre, topped by a bejewelled umbrella. Mingalazedi Pagoda was built a few years before the First Burmese Empire (Pagan Kingdom) was pillaged by the Mongols.Read more

Tag 7 Nyaung U Shwezigon-Pagode

October 6, 2019 in Myanmar ⋅ 🌧 27 °C

Tar tar🥳🥳. Da ist sie auch schon. Die Shwezigon-Pagode. Was für eine gewaltige Pagode. Sie beherbergt wertvolle Buddha Reliquien. Sie genießt aus diesem Grund höchste Verehrung der Buddhisten.

Von Sonnenauf- und Untergängen

December 16, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 29 °C

Nach einer unbequemen Nacht holte uns um 4.30 der Wecker aus dem Bett. Missmutig zogen wir uns an und nahmen um 5.00 vor dem Hotel die zwei Roller in Empfang. Danach brausten wir mit 45km/h durch die kühle dunkle Nacht über die Strasse zu den Tempeln. Immer wieder taucht hier und da ein Roller mit anderen Touristen auf. Irgendwann biegen wir ab auf eine schmale Sandstrasse. Nur mit Scheinwerfern gar nicht so einfach normal vorwärts zu kommen. Überall sehen wir nun andere Roller und Leute. Jeder fährt irgendwo anders hin. Endlich erreichen wir den kleinen Tempel den Stephan gestern nach langer Recherche im Netz gefunden hat.
      Bagan ist eine flache Ebene mit über 2000 Tempeln. Die schönsten Fotos entstehen zum Sonnenaufgang. Dazu muss man aber in einer höheren Position sein. Dazu konnte man auf eine Pagode mit Terrasse und von dort aus fotografieren. Konnte...
      Seit Januar 2018 ist das Erklimmen von Tempeln verboten. Zum Schutz der Gebäude, der Touris und um die Tourizahl klein zu halten. Ein paar kleine Tempel sind aber noch offen. Diese muss man somit finden. Auf den grossen Aussichtsplattformen ist es angeblich meeega eng, voller Chinesen und die Aussicht ist schlecht.
      Wir haben unseren ja zum Glück auf Anhieb gefunden. Vor dem Tempel stehen schon ein paar Bikes, am Eingang empfängt uns ein Junge und zeigt uns den Weg hoch auf die Pagode. Oben ergattern wir noch die letzten zwei Plätze auf der oberen Reihe. Es ist nun 5.30. Der Sonnenaufgang ist um 6.40. Doch bereits eine Stunde vorher wird es langsam heller. Es kommen immer mehr Leute. Angeblich ist es aber noch lange nicht so schlimm wie auf den öffentlichen Aussichtspunkten. Das Licht über der Ebene ist überwältigend und taucht alles in magisches Licht. Kurz nach Sonnenaufgang steigen auch die ersten Heissluftballons. (Allgemeiner Jubel auf der Pagode) Die reichen Touristen zahlen 350 US Dollar um eine Stunde mit dem Ballon über die Ebene zu fliegen. Von unten machen diese Ballone das Bild perfekt. Deshalb die Freude. Kurz darauf fahren wir zurück ins Hotel uns Frühstücken. Danach legen wir uns nochmals ins Bett. Annatina hat immer noch oft Kopfschmerzen uns ist noch nicht ganz Fit. Am Nachmittag packen wie unsere Sachen und fahren los um ein paar ausgesuchte Tempel zu erkunden. Schlussendlich sehen sie alle ähnlich aus, daher haben wie keinen grossen Stress möglichst viele zu sehen.
      In einem Tempel erklärt uns ein Sandzeichner sein Handwerk und den Hintergrund von einigen Symbolen. Nach einigem Hin und Her Gefahre wird es Zeit für den Sonnenuntergang. Diesen schauen wie uns auf einem etwas weiter entfernten Aussichtshügel an. Wir sind dann auch fast alleine. Zudem sehen wir auch vier Kuhherden, die ins Dorf zurück getrieben werden. Bevor es ganz Dunkel ist fahren wir zurück uns bringen unsere Scooter zum Aufladen vorbei. Nach gestern haben wir heute ein super leckeres und nicht überraschend schafes Abendessen. Zum Abschluss des Abends setzen wir uns in ein anderes Restaurant mit WLAN um ein paar Serien, Hörbücher und Potcasts runterzuladen (unser Hostel WLAN ist kaum nutzbar) und den nächsten Morgen zu planen.
      Nun ist schon 22.00 und wir müssen nun schlafen morgen um 4.30 klingelt der Wecker.

Mingalabar II

January 27, 2016 in Myanmar ⋅ ⛅ 18 °C

De bus in Myanmar is op wonderbaarlijke wijze altijd zo georganiseerd dat je rond vijf uur 's ochtends aankomt op de bestemming waar je moet zijn. Waarom niet twee uur later vertrekken? Dit antwoord zullen we nooit krijgen. Ook niet waarom ze de airconditioning laten dalen tot 14 graden. Je waant jezelf als een dichtgepakte eskimo naar binnen en twaalf uur later waggel je er als een iglo uit. De trein is een heel ander avontuur. Hij is traag en je stuitert voor ongeveer gemiddeld 10 uur naar je volgende bestemming. We passeren ook de langste brug in Myanmar. Die naar het blijkt al sinds 1995 niet meer wordt onderhouden. Stapvoets glijden we over staal dat piept, huilt en lacht bij elke meter dat we voortschrijden op een hoogte van 100 meter. Uit het open raam kijk je met wat doemscenario zo je dood tegemoet.

Myanmar zorgt er ook voor, door al haar heerlijke Indiase invloeden, dat onze liefde voor haar wordt aangewakkerd en we beslissen om toch naar India te gaan. De liefde zit diep en eenmaal geactiveerd is er geen negeren meer aan. De fantastische streetfood curry in Mandalay, de OCD rigide slavendrijver en zijn charmante, mysterieuze, overbezorgde blikken en tafelbezoekjes: 'Everything Okay?', toveren een lach op ons gezicht en is eens en temeer een teken dat india toch op ons spoor is gekomen.

Mandalay is ook de paradox uitvergroot tussen arm en rijk. Of beter gesteld rijkdom gefocust in dollars of geen dollars. De slums van mandalay zijn een grote vijver van vreugde, vriendelijkheid en optimisme. Spelende en lachende kinderen zijn overal om ons heen te vinden. Blikken die je stoppen en begroeten met de warmste glimlach die ik ooit heb ontmoet. Drie kilometer verderop verdwijnt deze energie en worden de blikken leger, bozer en afstandelijker. De mensen zijn gefocust op geld, dollars en meer daarvan. De transitie is wonderbaarlijk. Vanuit Mandalay hebben we ook vervoersmiddel nummer drie ondervonden: 'De slowboat naar Bagan.' Ookal betalen we zeven keer meer dan de locals het is de moeite meer dan waard. Vijftien uur dobberen over de Irrawaddy river waar toeristen op een stoel zich zetelen en de locals op een matje op de grond. Een ware glimps in het verleden. Ons blanke koloniale verleden. Vertrektijd 0530. Stervenskoud overleven tot de zon. De locals liggen op het dek gezwachteld in verscheidene warme dekens. Zij hebben het duidelijker beter bekeken. Uiteraard bij elke stop die we aandoen zwerven verkopers als georganiseerde misdaad over de boot om hun waar te slijten. Het lukt ons om de localprijs voor de maiskolven te bemachtigen maar de samosa's blijken twee keer zo duur te zijn, zo gezegd door een stoïcijns, stoere vrouw die ons had uitgenodigd bij haar op haar mat te komen zitten. Blijkbaar is niets de mens vreemd om een goede prijs te bemachtigen en zo ontluikt zich een geanimeerd gesprek over het verschil, uiteraard met handen en voeten, tussen toeristen- en local prijzen. De stoere madam oppert om onze lunch te halen. Zo vormen we een tegenbende die de georganiseerde misdaad een koekje van eigen deeg wil bezorgen. Dit ontaardt in, we worden gesnapt met lunch en zonder toeristenprijs in de handjes van de misdaad, een kanonnade van getier en gebrul van de verkoopster. Waar onze held stoïcijns haar schouders voor ophaalt en gesteund door onze local handlangers verdwijnt het geraas en neemt een lach haar plaats langzaam in.

Er zijn twee topattracties in Myanmar die de meeste toeristen aanzuigt. 1 daarvan is Bagan. Waar we nu zijn en die we vanavond weer gaan verlaten. De ander is Inle Lake. Het dorpje tegen het meer aan is een ontplofte toeristenplek dat overal ter wereld kan liggen. Het geeft wel aan dat de nieuwe werkelijkheid van Myanmar ook bestaat uit geldwolven die zich enkel bekommeren om geld verdienen en massa's toeristen die allemaal het meer op worden genomen onder een geluidvervuilende dieselmotor. Op het meer kom je langs de 'authentieke' sigarenrollers, zilversmeders, wevers en monniken die katten trainen om door hoepels te springen. Dit allemaal natuurlijk binnen de wetten van de commissie pyramide. De plek was voor ons prima omdat het de plek was van de ontmoetingen. Eerst kwamen Niels en Annemare mijzelf ziek in bed aanschouwen en de dag erna kwamen David en Bee weer op ons pad. Een Kiwi en een Duiste Brit die onze harten hebben gestolen. Wat ik leer op reis is dat je tussen alle ontmoetingen door waakzaam en alert moet zijn op de pareltjes die voorbij komen. David en Bee zijn pareltjes die we tussen alle oppervlakkige ditjes en datjes niet door onze vingers hebben laten glippen.

Bagan - dag 2

December 27, 2018 in Myanmar ⋅ 🌙 19 °C

Deze ochtend ging onze wekker om 6u30, maar we geraakte niet direct uit ons bed. Dit was de eerste keer dat we moeite hadden met opstaan.

We huurden een e-bike van het hotel. Dit is eigenlijk een elektrische scooter. We besloten om één voor ons twee te nemen zodat Tat de weg op haar gsm kon volgen en Steven kon sturen. Eerst testte Steven de scooter, want hij had dit nog nooit gedaan. Eerst was het wat onwennig en gewoon worden, maar na een tijdje begonnen we er echt van te genieten.

Bagan is een hele grote archeologische site met duizende tempels. De afstanden zijn groot, daarom namen we de e-bike. Al gauw zagen we tempels langs de weg verschijnen. Omdat er zoveel tempels zijn hadden we een selectie gemaakt. Zo zijn we de best bewaarde tempel gaan bezoeken, de hoogste, de breedste, degene met de mooiste mozaïeken, degene met een mooi uitzicht en dan nog vele andere tempels. Vele tempels en pagoda's konden beklommen worden vroeger, maar na de laatste aardbeving in 2017 zijn de tempels onstabiel geworden en is het verboden om de tempels te beklimmen. Dit vonden we heel jammer, omdat je juist vanuit de hoogte het mooiste zicht had over de tempels. We vonden wel een nieuw aangemaakt kijkpunt en dit gaf ons wel een mooi overzicht.

We sloten de dag af met naar een tempel te gaan waarbij je nog wel een verdieping naar omhoog kon, om daar naar de zonsondergang te kijken. Dit was natuurlijk weer prachtig.

Wi-Fi is ontzettend slecht in ons hotel, dus de updates zullen wat met vertraging komen. Momenteel zullen we het ook zonder foto's doen.

Bagan - dag 3

December 28, 2018 in Myanmar ⋅ 🌙 19 °C

Deze ochtend bij het ontbijt wachtte ons een verassing. Bijna het hele dakterras zat vol. We moesten echt zoeken voor een plekje. Het is dan ook hoogseizoen en dat merken we. Ook in Azië is er kerstvakantie en dus zijn er veel mensen met hun kinderen op vakantie.

De rest van de ochtend verliep ook niet vlotjes. We hadden gepland om een nachtbus naar Yangon te nemen van de 29e op de 30e. Dit om tijd en geld te besparen, want de rit duurt 10u minimum. Maar wederom saboteerde het hoogseizoen onze plannen. De tickets van het hotel waren uitverkocht, we konden wel nog bij de busbedrijven zelf proberen. Dus wij met onze e-bike naar het busstation. Gelukkig was dit niet al te ver. Spijtig genoeg waren ook hier de degelijke nachtbussen uitverkocht. Het heeft natuurlijk niet veel zin om een bus te nemen 's nachts waarin je niet kunt slapen, want dan verlies je nog altijd een dag door slaap tekort, dus de lokale bussen waren geen optie. Uiteindelijk werd het een dagbus. Dus morgen spenderen we een hele dag op de bus..

Dit betekende ook een dag minder in Bagan. Uiteindelijk hebben we vandaag nog veel tempels bezocht. We hebben ongeveer alles gedaan wat we wouden doen en we vonden nog tijd om souvenirs te kopen! We genoten nog steeds van onze e-bike. Steven zou het zelfs overwegen om in de toekomst een echte scooter te huren.

Buiten tientalle tempels bezochten we vandaag ook een soort grot. Dit was eigenlijk meer een soort van uitgehouwen tunnelnetwerk. Het leek alsof de monniken hier deels in leefden. Er zaten bedden en tafels in zijgangen en natuurlijk ook verschillende altaars.

Bij een andere tempel was het mogelijk om naar omhoog te klimmen. Dit was letterlijk klimmen, want de trap was half ingestort. Echt veilig was het niet helemaal, maar het uitzicht was wel leuk.

'S avonds wouden we vanuit een grote observatietoren de zonsondergang zien, maar we moesten ingang betalen. We begrepen dit wel, maar hadden geen zin om dit te betalen. We waren iets daarvoor een aangelegde heuvel beklommen en daar was het uitzicht ook wel best goed. Dus zijn we terug naar deze heuvel gereden. Ondertussen was er ook al wat volk verzameld, maar we vonden nog wel een tof plekje. Na de zonsondergang terug naar het dorpje met onze e-bike en ons laatste avondmaal in Bagan.

Deze bezienswaardigheid gaf ons wel een dubbel gevoel. De e-bike en de hoeveelheid tempels waren super. Maar aan de andere kant was het heel toeristisch en "blanke" toeristen is voor de lokale mensen gelijk aan dollartekens. Natuurlijk is toerisme een enorme inkomstenbron, maar na de 10e keer "Hello, where are you from? Come look at my shop!" geraak je het echt wel beu. Misschien stoort ons dit nu meer omdat de rest van Myanmar helemaal niet zo was. We zijn dan ook blij dat dit onze laatste stop was en niet onze eerste, wat oorspronkelijk het plan was. Dit had ons een verkeerde indruk van het land kunnen geven. Momenteel vinden we Myanmar nog altijd zeker de moeite. 😃

Nyaung-U, NYU