Myanmar

Top 10 Travel Destinations Yangon Region
Show all

Aung San Suu Kyi in Yangon

January 30, 2016 in Myanmar ⋅ ☀️ 28 °C

Helaas zijn we ten tijde van deze historische gebeurtenis net het land uit. Twee dagen voordat het nieuwe parlement voor het eerst sinds de verkiezingsoverwinning in november samenkomt, vliegen we van Yangon naar Bangkok.

Een grote meerderheid van de Birmezen heeft alle hoop gevestigd op hun heldin Aung San Suu Kyi als het gaat om hervormingen in het land. En aan dat gegeven is ook voor ons geen ontkomen aan. Haar prent is te bewonderen aan muren van restaurants en hotels. Haar gezicht vult de voorpagina's van de kranten.

De mensen houden van haar en willen graag over haar vertellen. Een Birmese Indiër spreekt ons aan als we vroeg in de ochtend door de straten van oud down town dwalen. Zijn grootvader kwam naar Myanmar voor een beter leven, op een boot die twee maanden nodig had voor de oversteek. Nu is hij zelfstandig ondernemer en heeft hij elf mensen in dienst die op dit moment overuren draaien voor de productie van Valentijnsprullaria. Hij vertelt trots dat zijn vader een politieke persoonlijke kennis is van Suu Kyi en bij haar over de vloer komt. Hij helaas zelf niet. Maar hij schat onze kans als buitenlander hoger in. "You have to go to Universal Avenue 54 today, and you might meet her!" De dag erna is ze namelijk alweer vertrokken naar de in 2005 uit de grond gestampte nieuwe hoofdstad Nay Pyi Taw. Waar naar het schijnt geen leven op straat is, maar vast wel in de wandelgangen van de regeringsgebouwen.

De taxichauffeur die ons maar het vliegveld rijdt begint ook over de beroemde politica. Tijdens de protesten van jaren geleden bivakkeerde hij twee weken lang in haar huis. En sprak hij meerdere keren met haar. Iedereen lijkt haar wel persoonlijk te kennen, of is anders zeer goed op de hoogte van de via-via link. Hij vertelt dat zijn landgenoten van vreugde huilden toen afgelopen november duidelijk werd dat de oppositieleider met ruim 80% van de stemmen gewonnen had. Ook hij pinkte een traantje weg.

Haar huis ligt met een klein beetje omrijden op weg naar het vliegveld, zegt onze chauffeur. Hij kan ons er wel even langs rijden.

Yangon

December 10, 2017 in Myanmar ⋅ ☀️ 30 °C

Gisteren aangekomen in Myanmar. Wat mij direct opvalt is dat er veel minder toeristen rondlopen in vergelijking met Thailand. De lokale bevolking gaat ook veel traditioneler gekleed. Vrouwen dragen een rok tot de grond en de schouders zijn steeds bedekt. De mannen dragen ook een soort rok/doek rond hun middel, en dat ziet er eigenlijk echt super uit! Mode-ideetje voor thuis?😊
      Aangezien 1 euro ongeveer gelijkstaat aan 1500 Kath, voel ik me een halve miljonair wanneer ik de lokale munt afhaal. De taxi vraagt 2500 Kath, ik schrik van het hoge bedrag, maar als de currency app op mijn IPhone het bedrag in Euro aangeeft, ben ik gerustgesteld: 1,56 EUR 😌
      We lopen wat rond door de stad, bezoeken de gigantische tempelsite Shwendagon Pagoda en gaan naar een overdekte markt die voornamelijk blinkende juwelen verkocht, met voorkeur voor diamant en jade. Om de dag af te sluiten gingen we naar Kadawgi park. Prachtig groen park, omgeven door houten peilers om langs het imposante meer te lopen: aanrader!

Shwedagon Pagoda

March 19, 2018 in Myanmar ⋅ 🌫 23 °C

Eine der berühmtesten Stupas der Welt und der wichtigste Sakralbau/das religiöse Zentrum Myanmars.

Zwar war der Sonnenaufgang etwas nebelig heute, aber immerhin war es kühl und ich war so früh am Morgen der einzige Tourist hier.

Zusammen mit Tint konnte ich erleben, wie, wo und warum bei den verschiedenen Buddhas gebetet und gespendet wird. Ein wenig schwierig war es dann ein vegetarisches Frühstück aufzutreiben. Also gab es eine art Kokosgeleeplätzchen und süßen Kaffee.

Did you know: Jeder in Myanmar und zwar wirklich JEDER, egal ob Mann oder Frau, trägt einen langen Rock. Der sogenannte longyi, gehört zur traditionellen Kleidung hier und ist häufig sehr farbenfroh. Vielleicht lege ich mir auch noch einen zu.

Happy Thingyan!!

April 13, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 38 °C

Happy buddhist new year!! Heute startet das Water Festival. 5 Tage lang ist Myanmar im Ausnahmezustand. Öffentlicher Nahverkehr ist ausser Betrieb, viele Geschäfte geschlossen & auf der Straße ist der Teufel los.

Dabei soll es Glück bringen sich gegenseitig mit Wasser zu bespritzen. Bei 40 Grad Celsius eine sehr willkommene Abkühlung 😃.

Vorallem für die Kinder ist es ein großer Spaß und die Teenager fahren in offenen Wagen und lassen sich von zahlreichen Bühnen am Straßenrand naß machen.

Yangon - Tag 2

October 22, 2018 in Myanmar ⋅ 🌧 24 °C

Es hat die ganze Nacht in Strömen gegossen, was noch bis 11:00 Uhr mittags angehalten hat. 🙄 Wenn es nicht nur bis 9:30 Uhr Frühstück gegeben hätte, ich wäre liegen geblieben...

Beim Frühstück habe ich dann aber 2 deutsche Mädels, beide um die 27 Jahre alt und ebenfalls alleinreisend, kennengelernt. Wir haben uns nett unterhalten und während Theresa bereits morgen nach Heho weiterreist, haben Carmen und ich uns um einen Inlandsflug für Mittwoch gekümmert, da wir beide keine Lust auf 16h Bus- oder Zugfahrt haben.
      Den restlichen Tag haben wir dann zu dritt verbracht. Wir haben an einer Straße in einem „Teahouse“ Tee getrunken und waren dort die einzigen Frauen. Im Anschluss haben wir uns zu Fuß auf den Weg zur Shwedagon-Pagode begeben. Laut Reiseführer und Wikipedia ist diese beeindruckende Pagode der wichtigste Sakralbau und das religiöse Zentrum Myanmars in Yangon. Er gilt als Wahrzeichen des ganzen Landes und ist einer der berühmtesten Stupas der Welt.
      Wir haben uns mit Absicht am späten Nachmittag dorthin auf den Weg gemacht, um sie bei Sonnenuntergang besichtigen zu können, was eine sehr gute Entscheidung war.

Von Ngapali nach Yangon

November 9, 2018 in Myanmar ⋅ ☁️ 31 °C

Es ist soweit. Das letzte Frühstück in diesem süßen Guest House. Meine Vermieterin, ihr Mann und die 3 Mädels die hier arbeiten sind so lieb. Theresa und ich sind uns einig, wir haben so gar keine Lust darauf zurück nach Yangon zu fliegen. 😒 Ich kaufe noch ein kleines Andenken und auf einmal steht unsere Vermieterin mit einem Muschelarmband vor Theresa und mir. Es sei ein Geschenk und wir wären immer so freundlich und lustig gewesen. So süß! 😍

Nun hieß es Rucksack holen und bye bye Ngapali Beach. Und was soll ich sagen, kaum hatte ich die Tür meines Zimmers aufgemacht standen auch schon meine Vermieterin und ihr Mann da, um meinen Rucksack zum Tuk Tuk zu bringen. Aller Protest, er wäre zu schwer und ich würde das schon machen, half nichts. Mein Rucksack war schneller als ich beim Tuk Tuk. 🤣🤣🤣 Noch fix den 3 Mädels beim Frühstücksservice zugewunken, die dann auch promt nach vorne gelaufen kamen, die Tip Box gefüttert und dann fuhr das Tuk Tuk auch schon mit uns zum Flughafen.

Dort angekommen das nächste Geschenk an diesem Tag für mich... Die Waage zeigte 24kg für meinen Rucksack an! 😳 Die Freigepäckgrenze liegt bei 20kg für Inlandsflüge. Der freundliche Mann am Check-in hat das netterweise mit einem “its a present for you” durchgewunden und mich mit der Frage, ob es ok sei, dass er mir Platz 1D zugewiesen hat, noch mehr in Erstaunen versetzt. Was für ein Tagesbeginn und gleichzeitig Abschied von Ngapali Beach?! 🤩

Aber alles Glück hat mal ein Ende. Leider hat mein Plan direkt am Flughafen in Yangon ein Ticket nach Hongkong zu kaufen nicht funktioniert, sodass ich nun doch noch 2 Nächte in Yangon verbringen muss, was ich eigentlich vermeiden wollte. Aber gut, irgendwas ist ja immer und man weiß nie, wofür es gut ist. Mal schauen, was ich dort dann noch so anstelle... 🤔

Auf nach Myanmar

December 5, 2018 in Myanmar ⋅ ☁️ 25 °C

Nachdem der gestrige Abend doch etwas langer dauerte als erwartet, packten wir unsere Sachen und verliessen um 12 Uhr das Hostel. Wir mochten die Gruppe dort sehr und hoffen ein paar von ihnen vielleicht wieder zu sehen.
      Mit dem Taxi geht es also zu Bangkoks zweitem Bahnhof. Dort gönnen wir uns ein stattliches Mittagessen bei Mc Donalds. Der Flug und alles läuft wie am Schnürchen. In Myanmar haben wir kurz Angst ohne Rückflugticket nicht ins Land zu kommen, aber auch das läuft gut. Am Flughafen rüsten wir uns mit Geld und Simkarten aus. Danach gehts mit dem Taxi zum Hostel. Der Verkehr ist schlimm und so fahren wir über eine Stunde. Nach 20 Minuten wird uns bewusst, dass wir auf der rechten Seite fahren, der Fahrer aber rechts sitzt. 😅 Naja solang er es im Griff hat ist ja alles gut.
      Unser Hostel ist echt cool und hat eine tolle Dachterrasse. Nach dem Essen (wir haben uns total überfressen) treffen wir uns dort mit den anderen Gästen auf ein Bier für umgerechnet ca 60 Rappen 😁.
      Nun liegen wir in unserem Schlafsaal in einem Doppelbett (ja Schlafsaal mit Doppelbetten) und erhohlen uns von der Reise.

Bye bye Laos - Hello Myanmar

December 13, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 31 °C

Onze laatste dag in Luang Prabang en in Laos in het algemeen. We hadden al vrij veel van de stad verkend, maar toch vonden we deze morgen nog iets nieuws. De ochtendmarkt zo bleek. Dit was een beetje gelijk een markt bij ons, maar dan wel met ander eten. Dus het was heel gezellig om hier door te lopen. Nog een laatste glimps van het koninklijke paleis en een zeer belangrijke budha die we de vorige keer vergeten waren. Hierna was er nog tijd om een ijsje te gaan halen en op te eten bij de rivier. Nog een laatste middagmaal bij een lokaal eetkraampje en het was tijd om terug te gaan naar onze guesthouse voor onze tuktuk naar de luchthaven te nemen. Deze bleek een kwartier te laat zoals we al zo vaak hadden meegemaakt.

Op de luchthaven verliep alles vlotjes. Nog wat lezen om de tijd te doden en vervolgens mochten we op vlucht nummer 1. Deze vloog van Luang Prabang naar Bangkok. Ongeveer een uur en een half.

Toen we toekwamen in Bangkok vonden we eerst niet zo goed onze weg omdat alle pijlen naar de uitgang wezen, maar wij deden een transfer. Uiteindelijk toch de juiste gang gevonden. We moesten nog door een kleine controle om te verifiëren dat we inderdaad een transfer deden. Direct hierna was er nog een bagage controle waar we te horen kregen dat ons water niet mee mocht. Luchthaven logica, juist bewezen dat we niet van buiten komen en ons water dus ook niet, maar toch moest het weg. We hebben het dan maar snel opgedronken. De luchthaven zelf was heel druk met heel veel mensen, maar er was niet zoveel te doen. Weinige eetgelegenheden tot onze spijt want het was tijd voor ons avondeten. Toch ergens een restaurant gevonden, maar wat was de teleurstelling groot toen ons eten kwam. De porties waren miniem, zelfs zo klein dat we nog een hamburger bij de McDonalds er recht tegenover zijn gaan halen. Nog wat lezen en naar de opstijgende vliegtuigen kijken. Tijd voor vlucht 2 naar Yangon, Myanmar. Spannend! Terug een vlucht van ongeveer een uur en een half. De tijd in Myanmar is wel een halfuur vroeger dan Laos en Thailand. Dus arriveerde we lokale tijd iets na 21u. Tijd voor de visum en paspoort controle. Hier stond weer een lange rij zoals we verwacht hadden. Uiteindelijk was het toch aan ons. Maar Steven stond daar toch maar lang te wachten.. Bleek dat het computersysteem was uitgevallen! Geen andere optie dan nog wachten. Alle balies zaten vast, maar na een tijdje begonnen sommige computers terug te werken. Helaas niet degene waar wij stonden. Uiteindelijk gaf onze medewerkster het op en gaf ze Steven zijn paspoort terug en mochten we terug vanachter bij een andere rij aanschuiven. Hier was Tatjana toch niet zo content mee. Uiteindelijk zijn we er toch door geraakt. We waren de laatste van onze vlucht bleek, want onze bagage was al van de band gehaald en door security gecheckt!

De luchthaven lag wat buiten het stad en het was al te laat voor de bus, dus moesten de taxi nemen. Hier nog een discussie gehad omdat de prijs veel hoger was dan wat Tat online gelezen had. Ze maakten een excuus dat het al zo laat was en dat het daarom was. Uiteindelijk wat van de prijs gekregen en toch meegegaan.

Toegekomen in onze hostel en in onze "pod" gekropen. We hadden namelijk alleen een ruimte met bed gereserveerd. Douche en toilet waren gemeenschappelijk. Het was ook eens wat anders.

Yangon

December 14, 2018 in Myanmar ⋅ ⛅ 30 °C

Verschillende geuren... de ene stinkt al wat meer dan de andere. Veel mensen, veel auto’s. Al bijna twee keer aangereden geweest. We zitten terug in een Aziatische grootstad!

Wat een contrast met het gezellige Luang Prabang! De overgang naar de grootstad, Yangon hebben we slecht verteerd. Na een nacht in onze ‘box’, waar we goed geslapen hebben, verkenden we de stad wat. De ene geur kwam na de andere binnen. Slechte en minder slechte afgewisseld. Toen kwamen we aan een drukke straat. We zagen mensen, veel mensen. Maar de mix van al deze verschillende mensen was interessant. Korte mensen, lange, oud, jong, donker, bleker, monnik, geen monnik, zonder baard en met baard. De Indische inmenging was duidelijk zichtbaar, als ook meer midden oosten (als ik me niet vergis). We liepen verder om wat bezienswaardigheden te spotten. Toen we op een drukke baan overstaken, ja het was groen voor de voetgangers, ineens ‘TUUUUT’ een auto van om de hoek kwam met een snelheid afgereden. Wij hebben gelukkig een spurt ingezet en haalden net op tijd de overkant.

Dit was de druppel. We hadden al enkele keren een bijna-aanrijding maar nu was het genoeg. Tijd om hier weg te gaan! We keerden terug naar ons hotel om daar de taxi te nemen voor onze nachtbus. Maar eerst stopten we nog in een leuk shopje dat goede doelen steunt. Hier waren de mensen heel vriendelijk.

Onderweg naar het busstation bespraken we Yangon. We kwamen tot de conclusie dat de mix van mensen heel interessant is en dat de oude gebouwen die vervallen of verwilderd zijn, prachtig moeten geweest zijn in hun hoog dagen. Maar nu, dankzij het wolkentapijt van vandaag, ziet Yangon er grauw uit. De zijstraatjes kleuren op dankzij de vele kleurrijke kraampjes. Deze zijn best gezellig om in rond te lopen. Maar vermijd de drukke straten.

Op naar Inle Lake waar het rustiger is. Deze nachtbus was een VIP bus. We hadden zeer comfortabele ligzetels met scherm en entertainment inbegrepen. Ook wat koekjes en een deken. ‘S nachts reizen kan dus ook aangenaam zijn. Dit waren we even vergeten met de vorige nachtbussen.

Yangon - dag 2

December 30, 2018 in Myanmar ⋅ ⛅ 29 °C

Na gisteren een hele dag (letterlijk, meer dan 11u gereisd) op een bus gezeten te hebben, deden we het vandaag rustig aan. We bezochten een park en nog een bezienswaardigheid dat we vorige keer overgeslagen hadden.

Na een kalme ochtend, trokken we er te voet op uit. Gelukkig zitten we in een kalmer deel van Yangon. Eerst wandelden we rustig door een park met een grote vijver. Er was een hindu feest aan de gang. De muziek was leuk om op de achtergrond te horen tijdens het wandelen. Er werden ook wat vogels gespot, een ijsvogel onder andere.

Als tweede was de Shwedagon pagoda aan de beurt. Dit was veel groter dan verwacht het was een complex van tempels en pagoda's. Maar om eerlijk te zijn, hebben we het wat gehad met tempels en boeddhabeelden. We hebben een overdosis gekregen de laatste week. 😄
      We dachten even iets anders te zien, namelijk de voetafdruk van een boeddha. Bleek dat even fake te zijn zeg! Er was een voetafdruk maar die was gigantisch en zag er helemaal niet uit als een echte voetafdruk. Verder was de Shwedagon pagoda zelf ingepakt en in de stellingen dus deze was ook niet zo indrukwekkend. Maar zonder de stellingen en ingepakt te zijn vermoeden we wel dat deze mooi moet zijn. Het onderste deel was bewerkt met bladgoud, terwijl het bovenste deel uit massief goud bestond. (Ze houden echt van goud hier in Azië)

De namiddag bestond uit een lekker luie siësta zodat we morgen uitgerust het vliegtuig richting Singapore kunnen nemen om oud- en nieuwjaar te vieren. 😁

Yangon Region, Région de Yangon