Myanmar
Yeman Chaung

Mandalay

December 21, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 27 °C

Vandaag was een onavontuurlijke dag. De enige activiteit die we deden was de bus nemen van Kalaw naar Mandalay. Deze vertrok normaal om 11u en kwam toe om 16u. Maar zoals overal was er wat vertraging dus kwamen we pas om kwart voor zes toe en moesten we nog een taxi nemen naar het stadscentrum. De taxi's zijn hier goedkoop dus dat was geen probleem.

Het eerste deel van de busrit was door de bergen en ook al reed de bus vrij rustig, we kregen toch wat last van onze maag. We hebben 's middags dan maar een portie noedels gedeeld. Het zicht was wel heel mooi. Hier waren de bergen nog bijna volledig bebost.

Het tweede deel van de busrit ging gelukkig sneller en met minder bochten. Hier hadden we nog steeds mooi uitzicht. Het landschap had wat weg van de savanne, maar met meer bomen.

Uiteindelijk hebben we Mandalay enkel door het raam van de taxi verkend, want tegen dat we ingecheckt waren hadden we niet meer veel moed om ver te gaan zoeken voor eten. Het werd een soort snackbar op 5 min van ons hotel. Voor de rest was het terug voorbereiden voor morgen, want we vertrekken voor twee dagen op boottocht!

Mandalay - dag 2

December 24, 2018 in Myanmar ⋅ ⛅ 27 °C

Na een lange dag gisteren besloten we uit te slapen. Dit lukte nog vrij goed. Verder gingen we het rustig aandoen. Eerst rustig ontbijten, dan eens kijken wat we van de stad gingen bezoeken.

Eens beslist, charterde we een tuktuk. Als eerste bezochte we een klooster dat volledig was opgebouwd uit hout. Het was een mooi klooster en anders dan de andere. Langs binnen was het helemaal met goud verguld. Vandaar ook de naam 'Shwenandaw monastery' ofwel 'golden palace monastery'. Het klooster behoorde vroeger tot het paleis en werd pas een klooster als aandenken aan de koning die hier overleed. Het klooster is ook uniek vanwege het hout. Het is het enige houten klooster dat is overgebleven na WOII. We liepen verder naar de volgende bezienswaardigheid. Maar we hadden oponthoud. Enkele meisjes wouden graag met Tat op de foto. Hierna volgde een lunch bij de eetkraampje langs de weg voor minder dan 2 euro. Het was simpel maar het smaakte.

Dan bezochten we een wereldrecord, het grootste boek ter wereld. Dit boek vonden we bij de Khutodaw pagoda. Het boek was enorm!! Zo groot, we vonden het indrukwekkend. Maar het was niet helemaal wat we verwacht hadden. Het ging om stenen tabletten waar hoofdstukken of zelfs enkel een pagina op was geschreven. Elke stenen tablet was ondergebracht in een stupa. Deze vele stupa's verspreidden zich rondom twee aparte pagodas. Het is moeilijk te beschrijven. Een foto geeft het beter weer.

Als derde bezienswaardigheid was er nog een pagoda, Kyauk Taw Gyi Phaya, deze was zeer groot en had een enorme boeddha binnenin. Hier liepen we een tijd lang in rond. Er waren ook leuke beelden van wakende figuren.

Als laatste deden we Mandalay hill. Dit is de enigste berg in Mandalay. Vanaf hier heb je een mooi overzicht over de stad en ook een prachtige zonsondergang. Eerst stond er ons een beklimming van een uur te wachten langs trappen en enkele pagoda's onderweg. Ohja, zei ik al dat dit blootvoets was. We stopten ook nog om enkele eekhoorns en vogels te bekijken. We blijven ten slotte biologen. 😁

Om de dag af te sluiten, hadden we beslist om eens lekker te gaan eten om kerstavond te vieren. Aangezien we al even zin hadden in sushi, gingen we bij een Japans restaurant eten. We genoten van sushi en ook van een zeevruchtenschotel om te grillen. Het grillen mochten we zelf doen met een barbecue in de tafel. Inderdaad de barbecue zat in de tafel. Er was een emmer met eten kolen in een gat midden in de tafel geplaatst. In de tafel zat ook een afzuigsysteem, dus van rook hadden we geen last. Het eten was overheerlijk!! Een geslaagd kerstdiner. 😊

Kerstdag

December 25, 2018 in Myanmar ⋅ ☀️ 26 °C

Het is vandaag kerstdag maar van kerst is hier niet veel te merken. Af en toe zie je eens iets kerst-gerelateerd. Het is hier in Myanmar ook winter. Het weer is frisjes met zo’n 28-29 graden en een stralende zon.

Vandaag bezochten we een oude stad, Amarapura. Deze staat vooral bekend om een houten brug die zeer lang is. We kwamen toe met de tuktuk aan het begin van de brug. Deze was enorm toeristisch dus besloten we eerst de omgeving te verkennen. We waren vandaag wat minder goed voorbereid. We wisten wel ongeveer wat we wilden bezoeken maar niet waar ze gelegen waren. 🙈

Dus was het een beetje wat we tegen komen pikken we mee. Eerst deden we een pagoda met een enorme boeddha binnen in. Hier was ook veel ‘muziek’. Wij noemden het lawaai. We liepen verder in de richting waar we dachten naartoe te moeten. We stopten nog in een klooster waar er buiten nog twee gigantische boeddha’s stonden. Bij een beeld stond er nog een beeld van een olifant dat knielde voor de boeddha. We vonden het grappig om te zien. Nog wat verder wandelen en we kwamen aan bij het meer waar ook de brug staat. Hier keken we naar enkele roofvogels die aan het ‘vissen’ waren. Het was een leuk schouwspel.

Lunchen op een rustig plekje met zicht op de brug en op het meer. Dan was het tijd om de brug over te steken. Wat een drukte aan het begin van de brug. Ze is heel populair bij Aziatische toeristen. We voelden ons niet echt veilig in de massa op de brug, er waren namelijk geen leuningen of afzettingen langs de zijkanten. Genoeg in het midden blijven was de boodschap. Eens verder was het wat rustiger. Aan de overkant bezochte we een andere pagoda met terug een grote boeddha in. Deze boeddha zou uit één stuk marmer gehouwen zijn. Buiten was er een feest aan de gang. Vele mensen en kindjes in kostuums waren aan het vieren. Er waren ook vele mooie koetsen getrokken door twee stieren ofwel door een pony. Hier bleven we ook even staan om te staren.

Dan gingen we terug naar de brug om iets te drinken. We liepen deze keer naast de brug. Nu het droogseizoen is, staan er terrasjes naast de brug. Het was ook leuk om alle toeristen op de brug te bekijken. Dan was het tijd om terug naar Mandalay te gaan. Hier besloten we om eens iets westers te eten voor kerst. Het smaakte ons beide. 😊

Zay Cho Market

November 21, 2019 in Myanmar ⋅ ☀️ 27 °C

Der heutige Tag startete mit Ausschlafen und einem entspannten, ausgiebigen Frühstück auf dem Hoteldach. Das Restaurant war nahezu leer und wir wurden rundum betüdelt, denn der Rest der Gäste waren die hier unbeliebten Landesnachbarn. Wir wühlten uns ohne boxen und kneifen zu müssen durch das komplette Buffetsortiment und der Kaffee wurde uns am Tisch nachgegossen. So kann der Tag nur gut starten.
      Wir haben uns auch schon für ein kleines Ausflugsziel entschieden. Es geht zum einheimischen Markt, der sowohl draußen als auch im mehrstöckigen Gebäude täglich großen Andrang findet...wohl überwiegend bei den Einheimischen.
      Wir nahmen heute mal ein Tuk Tuk, anders als in Yangon die hiesige Taxivariante.
      Der Markt selber war gigantisch. Rund um das Gebäude herum dicht an dicht ein Marktstand nach dem nächsten, teils sogar in 2er Reihen. Es roch nach Gewürzen, getrocknetem Fisch, gerupften Hühnchen, Seife, nach Stoffen und oft auch einfach nur nach Plastik. Nach einer Runde außerhalb stürzten wir uns todesmutig ins Innere. Auch hier lagen die Stände so dicht nebeneinander, dass kaum Luft zum Atmen blieb. Die Gänge waren so schmal, dass teilweise keine 2 Menschen nebeneinander passten. Die Highlights des Tages waren dann ganz offensichtlich wir, denn außer uns haben wir weit und breit keine weiteren hellhäutigen Touristen sehen können. Nach knappen 20min Umherstreifen haben wor uns bereits das erste Mal gnadenlos verlaufen, was anfangs wie ein System an Gängen schien, entpuppte sich als großer Irrtum. Trotzdem schlenderten wir tapfer weiter an Ständen mit hunderten verschiedener bunter Stoffe, Elektronikartikel, Spielzeug, Klamotten, Schuhen, Drogerieartikeln und Weihnachtsdeko ( nebenein ein wirklich skurriler Anblick bei gefühlten 40 Grad in der Halle). Im zweiten Stockwerk war das Klima dann ein wenig besser, unsere Orientierung aber auch hier nicht wirklich. Wir drehten unsere Runden, ließen uns von den Verkäufern bestaunen, hielten einen kurzen Schwatz mit einem Mann, der gut englisch konnte und bahnten uns dann langsam und mühsam wieder den Weg nach draußen. LUFT!!! Heiße Luft zwar aber trotzdem herrlich!
      Nach einigen kleinen Einkäufen unsererseits beschlossen wir ein einheimisches Teehaus aufzusuchen. Dank Google Maps, einem kleinen Fußmarsch und ein wenig Suchen, fanden wir dann auch eins und bestellten und Kaffee und Pfannkuchen mit Bananenfüllung und Zucker...super lecker und ein netter Snack für zwischendurch.
      Souverän meisterten wir dann auch den Rückweg zum Markt, kauften noch etwas Obst und nahmen uns ein Tuk Tuk zurück zum Hotel.
      Für heute soll es reichen, denn morgen und die nächsten Tage erwartet uns noch ein recht straffes Programm. Nach einer erfrischenden Dusche werden wir gleich noch unser Abendbrot jagen und recht früh ins Bett, denn morgen sollen wir schon um 5:30 wieder abgeholt werden zur Bootsfahrt in die Tempelstadt Bagan. Hoffen wir mal, dass dieses Mal alles klappt :D

Shwe In Bin Monastery

September 11, 2017 in Myanmar ⋅ ⛅ 30 °C

Considering how long it took me to walk to Maha Myat Muni, I knew that at this rate, I would not be able to see all the sights in one day if I kept walking. I decided to take motorcycle taxis where appropriate. I'm a bit nervous about motorbikes, so I had to remind myself to breathe, and trust that the driver will get me to my destination safely.

My next destination was the Shwe In Bin Monastery, a beautiful, teak building that was a welcome departure from the usual gold structures in Myanmar. I walked around the beautiful building appreciating its carvings. After that, I took another motorcycle taxi back to my hotel to freshen up.

Yeman Chaung