Nepal
Gorkhā

Here you’ll find travel reports about Gorkhā. Discover travel destinations in Nepal of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

De mooiste trekking van Nepal

September 25, 2016 in Nepal

Morgen is het zover dan begin ik de trekking samen met Ron. Het plan was om de 3 passes en everest base camp te gaan lopen maar dat gaat niet door. De weersverwachting voor de komende twee weken is alleen maar regen. Daar komt bij dat door het slechte weer de vluchten naar lukla (start van de tocht) de afgelopen dagen allemaal geannuleerd zijn.

Na flink wat denken hebben we de plannen helemaal omgegooid. We gaan manaslu circuit lopen, een 18 daagse trekking die beschreven word als de mooiste trekking van Nepal. Dit is een veel minder populair gebied en is volgens mij ook nog niet zo lang open voor toeristen. In dit gebied zijn we verplicht om een gids te nemen, wat ook al een grote omschakeling was omdat we oorspronkelijk alles zelf wilde gaan doen.

Het weer is voorlopig in heel Nepal heel slecht maar hier hebben we de grootste kans op goed weer en mooi uitzicht

Manaslu dag 1 en 2

September 27, 2016 in Nepal

De eerste twee dagen ging niet zonder moeite, de eerste dag begonnen om 6 uur. Een busritje van 8 uur naar gorka stond eerst op het programma. Door veel file en slechte wegen waren we er uiteindelijk om 5 uur. Vanuit daar moesten we nog maximaal 2 uur lopen volgens onze gids. Toen we na anderhalf uur in de schemering liepen werden we door een kleine truck opgepikt. Na een halfuurtje heen en weer geschut te zijn in de truk waren we bijna bij onze overnachtingsplaats. Nog 10 minuutjes lopen volgens de gids. Een halfuur later liepen we nogsteeds in the middle of nowhere in het pikken donker. Ron had het zwaar, hij kreeg een nare kramp in linkerbeen die niet weg wilde gaan en de valse hoop dat het nog 5 minuten lopen was hadden we nu al tien keer gehoord. Gelukkig waren om 8 uur eindelijk bij het hotel en kon we van eindelijk relaxen.

De volgende dag begonnen we om half acht met lopen vanuit Arughat richting Soti Kola. Het weer zat net als gisteren trouwens erg mee, lichte bewolking en af en vee blauwe lucht. Dit was totaal niet wat we verwacht hadden maar was natuurlijk geen probleem. Omdat we nu zo laag zitten (700 meter) was het erg warm en vochtig waardoor we ons helemaal gek zweette. Dit maakte het een stuk zwaarder dan verwacht, toen we na vier uur lopen bij onze lunch plek aankwamen hadden we de rust hard nodig. Ron had het vandaag erg zwaar, de warmte en de pijn in zijn been deden hem de nek om. Het laatste stukje heb een deel van zijn bagage gedragen en de gids nam zijn tas over. Met het laatste stukje bedoel ik overigens niet naar Soti Kola maar een klein plaatsje twee uur lopen daar vandaan. Het was genoeg geweest, Ron was helemaal kapot dus we stoppen vandaag hier. Ook hebben we besloten om een porter in te huren om zijn tas te dragen want op deze manier gaan we het niet redden.

De trekking is tot nu toe erg mooi, de warmte maakt het wat zwaarder dan verwacht maar voor mij is nog gewoon volop genieten

Manaslu dag 7

October 3, 2016 in Nepal

Wouw wat een mooie dag was dit. Vandaag kwamen we eindelijk in de echte himalaya, de sneeuwtoppen van 7000+ bergen zijn continue aanwezig. Dit is waarvoor ik naar Nepal ben gekomen.

Vandaag was een wat korter dagje van zo'n 5 a 6 uur lopen naar chyala. Nog wel veel klimmen want vandaag slapen we op 3500 meter. Chyala is prachtig, overal waar je kijkt zijn reusachtige pieken te zien. Het klaarde zelfs even op voor een paar minuten waardoor we manaslu helemaal konden bewonderen.

De tocht was korter maar nogsteeds behoorlijk zwaar. Na de lunch begon het te regenen, gelukkig niet zo hard als een paar dagen geleden waardoor we dit keer niet helemaal doorweekt aankomen.

Als we geluk hebben met het weer wordt morgen een geweldige dag waar we langs manaslu lopen en ongelooflijk uitzicht hebben

Manaslu dag 8 en 9

October 4, 2016 in Nepal

De afgelopen twee dagen waren erg relaxed, gisteren moesten we maar 4 uur lopen naar Samdo en vandaag was onze acclimatisatie dag.

De omgeving wordt iedere dag weer mooier nu we echt hoog in de bergen zitten. Gisteren was een lekker dagje met weinig klimmen. Ron voelde zich ook weer een stuk beter wat een erg goed teken is omdat de zware dag over de pass steeds dichterbij komt. Het weer zat ook erg mee, veel zon maar ook nog flink bewolkt. Ondanks de bewolking hebben we af en toe nog fantastisch uitzicht op de grote pieken.

Vandaag was onze acclimatisatie dag, dat houd in een kleine dagtocht en verder vooral rusten in het hotel.

In de dagtocht klommen zo'n drie a vierhonderd meter naar 4100. Het was behoorlijk bewolkt toen we daar aankwamen. Gelukkig verplaatsen de wolken zich hier erg snel hier waardoor we met momenten weer een geweldig uitzicht hadden.

Het blijft onwerkelijk om hier midden in de himalaya te zitten met uitzicht dat je normaal alleen op internet ziet. Wat een geweldige trekking, echt iedere dag weer genieten!

Manaslu dag 3 en 4

September 29, 2016 in Nepal

Gisteren begonnen we in lichte regen, gelukkig hield dat na een half uurtje op. Daarna was het weer een prachtige dag. Het was zo'n 6 uur lopen naar Machha Khola, 1,5 uur langer dan op de planning stond omdat we gisteren eerder waren gestopt. Het was de eerste dag met een porter, het was een erg goede beslissing om een porter in te huren want het maakte een groot verschil voor Ron. We deden het nogsteeds redelijk rustig aan maar namen veel minder pauzes en hadden een prima tempo.

De laatste twee uur sloeg het weer compleet om en begon het super hard te regen. De paadjes veranderen langzaam in kleine riviertjes. Toen we over een landslide liepen begon hij door al het water langzaam in te storten. Toen ik een kleine steen tegen m'n heup aan kreeg begon de paniek maar gelukkig zijn we er optijd uitgekomen. Toen we uiteindelijk bij het dorp aan kwamen waren we helemaal doorweekt.

Vanochtend waren al onze kleren en onze schoenen nogsteeds erg nat. Gelukkig konden we al onze natte spullen in de tas van Ron doen zodat we het niet zelf hoefte te dragen. De schoenen waren een groter probleem maar uiteindelijk bleef de schade beperkt.

Vandaag was een erg mooie dag, niet te warm dus erg fijn om in te wandelen. We begonnen al om 7 uur omdat het een lange dag werd naar Jagat. We begonnen met een erg goed tempo, het eerste plaatse bereikten een half uur eerder dan we dachten dus dat was een flinke opsteker.

De tweede helft van de dag was het tempo wat lager want Ron had wat meer last van z'n been. We weten nogsteeds niet wat precies is maar zonder zijn tas gaat het voorlopig een heel stuk beter. Vooral in de ochtend gaat het goed. Uiteindelijk kwamen we rond 4 uur aan in het prachtige Jagat.

Gorkhā, Gorkha