Nepal

Top 10 Travel Destinations Mustāng
Show all

AC#13: Voor even thuis

April 4, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 20 °C

Jomsom (2700) - Tukuche (2580)
      - Gewandeld 15km

Goeiemorgen! Vandaag hebben we haast om op pad te gaan. Jomsom is een shithole, geen andere woorden voor. We betalen veel te veel voor een crappy kamer zonder licht en zonder water en zijn de vorige avond van ellende maar aan de zelfgestookte brandy gegaan. Het smaakte naar een cocktail van autobanden en benzine. Geen aanrader.

Onze route gaat vanuit Jomsom via Marpha naar Tukuche. Het is even zoeken naar de juiste weg en we verspillen een uur als we per ongeluk in een steengroeve belanden. Ik vond al dat de herder van de kudde schapen die we eerder troffen ons wat vreemd aankeek 😉. Maar ook deze dag vliegt voorbij. Van de kale, ruige vlaktes belanden we in de groene heuvels. We lopen langs de rivier en passeren mooie kleine dorpjes. Voor het eerst zien we graffiti. 'I pray Dalai Lama', staat er op de muur gekalkt.

Tukuche is eigenlijk niet zo bijzonder, ware het niet dat er in dit dorpje een Dutch bakery te vinden is! Thomas droomt al weken over versgebakken bruin brood met kaas, dus dit mogen we niet missen. De bakery stelt geenszins teleur. We lunchen met kroketten, homemade bruin brood met kaas en verse tomatensoep. Goddelijk, echt! Zeker nadat we de dag ervoor ook 'bruin brood' bestelden bij een German bakery en toen wat sneue sneetjes witbrood kregen die te lang in de toaster waren gestopt.. We hadden het kunnen weten 😉. Leuk ook om weer Nederlands te kunnen praten. Dat vinden de van oorsprong Nederlandse eigenaar en zijn Nepalese vrouw denk ik ook, want voor we het weten zijn we uren in gesprek, haha!

We vinden een kamer bij de bakery die onverwacht luxe is. Een warme douche met goede waterdruk, en zelfs warm water bij de wasbak. We letten niet op ons geld, gewoon even genieten. 's Avonds eten we bij het haardvuur heerlijk Hollands (nasi goreng met satésaus voor Thomas en aardappelpuree met groente voor mij). Wat een heerlijke plek!

Day 6 Kagbeni to Jharkot

June 13, 2018 in Nepal ⋅ ⛅ 7 °C

We left Kagbeni this morning after a yummy Tsampa porridge breakfast and followed the river upstream. We were about to head back to the road when we came across a family herding mountain goats who showed us part of the way, we saw one of their tiny day of goats and the had to climb up from the river to the road side. We were met with newly tarred road, which was odd but made for easier walking. The view was nothing short of spectacular, with huge mountain peaks all around. The road is tarred as the are a huge number of jeeps heading up to Muktinath, a holy pillgramage site for Hindus. So much of their tourism over the past 10 years has moved from trekking to Nepalese and Indian pillgrams. Lila managed to do some walking to a nice view point and we were lucky to catch a lift on the back of a tractor and then walked to what we thought was our next destination, however was the village before. We decided to rest here for the night and rethought whether we would aim for Muktinath, as this was quite an amazing old village.Read more

Dag 10 - D-Day

November 30, 2015 in Nepal ⋅ ☁️ 14 °C

Gebroken van de kou staan we midden in de nacht op. Het is kraakhelder en de sterren staan er mooi bij. Dit betekent ook dat het gruwelijk koud is. In de kamer is het één graad(!), buiten vriest het dat kraakt. Na een snel ontbijt gaan we 05:45 uur op pad. Het is nog helemaal donker en het pad is in het begin wat lastig in te schatten met de hoofdlampen. Het pad is bedekt met sneeuw en ijs en loopt langs een steile helling. Het pad wordt beter zichtbaar als de zon opkomt. Dit levert tevens prachtige plaatjes op. De klim naar de Thorung-La Pass valt zwaar, niet in de laatste plaats vanwege de ijle lucht. Michelle vecht zich dapper een weg omhoog. Gordon helpt de laatste 200 m mee (lees: sleept omhoog). Om 08:40 uur komen we aan bij de pas. Daar warmen we een beetje op met een kopje thee; de veldflessen klotsen van het ijs. Na het maken van de foto's als bewijs van de prestatie beginnen we samen met Jesse en Odiel - die op de top op ons hebben gewacht - aan de afdaling. Dat is ook nog een dingetje: vier uur steile afdaling. Ook dit is enorme afzien. Na ruim drie uur komen we bij een lunchplek en geven we onze knieën een uurtje rust. Het laatste stuk kost extreem veel moeite, maar we halen Muktinath. We hebben het gehaald! Het hotel heeft een snoeihete douche en dat is een verademing na alle kou. Het eten is hier ook perfect en de grote open haard is warm en gezellig. We stellen de trip naar onze ijskoude kamer zo lang mogelijk uit. We zijn klaar met de kou... Maar we hebben het wel mooi ff gehaald vandaag!!Read more

Dag 9

November 29, 2015 in Nepal ⋅ ☀️ 20 °C

Na een ellendig koude nacht eten we ontbijt in een koude eetzaal. We hebben inmiddels de dikste kleding aangetrokken. Gelukkig schijnt de zon vandaag weer en dus wordt het onderweg weer warmer. Daarnaast ziet alles er weer een stuk beter uit. Het lijkt een beetje op een maanlandschap, maar dan met kleine struikjes. We lunchen in Thorung Phedi en besluiten door te lopen naar High Camp op 4900 meter hoogte. Als we in Thorung Phedi zouden blijven moeten we morgenochtend om 04:30 uur op pad. Als we nu doorlopen kost ons dat nu een uur, maar dan kunnen we morgen 05:30 uur starten voor 'the finale push'. Als we in High Camp aankomen zijn we behoorlijk gesloopt, maar toch doen we een korte hike de heuvel op naast het kamp. Zo pakken we nog 200 meter hoogte mee en dat helpt tegen de hoogteziekte. Er is maar een guesthouse en we kennen iedereen die er verblijft van de afgelopen dagen. Tegen de voorspellingen in is er wel een kachel. Zodra deze brandt zit we met z'n allen rond de kachel verhalen te vertellen. Omdat we om 04:40 uur op moeten gaan we vroeg onder de wol.Read more

Bijkomen

December 2, 2015 in Nepal ⋅ ☀️ 13 °C

We kunnen vandaag uitslapen. Dit komt echter slechts neer op 08:30 uur omdat we steeds vroeg naar bed gaan. Na het ontbijt hobbelen we met Jesse en Odiel naar een hip koffie tentje waar ze alle luxe koffie varianten serveren. Buiten hangt een fiets aan de muur en binnen hebben ze een Westerse inrichting; we voelen ons helemaal thuis. We verlaten deze tent alleen om te gaan lunchen. Om toch nog iets anders te gaan doen maken we een ommetje door het dorp en bekijken we een tempel. Onderweg komen we nog anderen van de groep uit de bergen tegen en we verwijzen ze naar ons hotel. Als we daar aankomen voor het avondeten blijkt nagenoeg de gehele ploeg ons advies opgevolgd te hebben. Met nog twee 'binnenlopers' brengen de avond door met hilarische verhalen over cultuurverschillen onder het genot van een kolengestookte tafel.Read more

Annapurna Circuit: the big day - 8

September 24, 2018 in Nepal ⋅ ⛅ 5 °C

Von Thorong Phedi (4450 m.ü.m.) über Thorong La (5416 m.ü.m.) nach Muktinath (3800 m.ü.m.)
      Um ca. 4.30 Uhr ging es in der Dunkelheit in Thorong Phedi los. Gut vier Stunden später standen wir auf dem Thorong La Pass.Read more

11.Tag: Jomson- Ghasa (2010m)

April 29, 2015 in Nepal ⋅ ⛅ 18 °C

Heute morgen ging nix mehr, war einfach nur fertig vom gestrigen Tag. Nach 10 Tage wandern habe ich heute das erste mal in meinen Beinen und Hintern Muskelkater gespürt. Und meine Fußsohle brannte auch. Es war mir klar kein Mountainbike mieten für heute sondern mit Jeep oder Bus schnellstmöglich runterfahren. Die Nacht war ziemlich gut, das erste mal seit 10 Tagen dass ich komplett durchgeschlafen habe ohne zu frieren oder mitten in der Nacht aufzuwachen. Nach dem Frühstück sind Will und ich aufgebrochen um uns über Transport Möglichkeiten zu erkundigen. Die wollten uns tatsächlich die Fahrt mit dem Jeep für 400€ !!! anbieten. Ich dachte ich werde taub. Für den Preis fliege ich fast nach Deutschland. Dann fragten wir nach dem "Chickenbus". Der selbe Typ sagte es wird etwas günstiger sein wir sollen beim Busbahnhof 100 m weiter nachfragen. Ich konnte meinen Ohren nicht glauben als der Typ uns den Preis genannt hatte: 840 Ruppies (ca.8€!!!). Das hörte sich realistischer an. Also wir haben uns entschieden den nächsten Bus zu nehmen. 3 Stunden später saßen wir im Bus Richtung Ghasa. Die Fahrt hatte 3 Stunden gedauert. Anfangs dachte ich werde meine Seele ausk...der Weg war natürlich off- Road und der Bus hat gewackelt, gesprungen und wir mit. Der ganze Staub von der Strasse kam rein denn alle Fenster waren auf. Ich habe mein Buff über meinen Mund und Nase gezogen. Meine Brille ist von Staub beschlagen worden. Die Fahrt war eigentlich eine Zumutung und Körperverletzung. Beim Springen habe ich mir zwei mal den Kopf gegen das Fenster geknallt, mein Rücken schmerzte und meine Knie waren platt von dem Druck gegen den Vordersitz um so dem viel Schaukel entgegen zu halten. In Ghasa angekommen mussten die einzigen drei Touris aus dem Bus steigen und beim Police auschecken damit sie wissen, dass wir das Annapurna Gebiet verlassen. Dann wieder zurück in den Bus um bis zur Busbahnhof zu fahren um den nächsten Bus nach Beni oder Pokhara zu nehmen. Unser Gepäck war so staubig als hätten sie die in den Staub gewälzt. Der Verbindungsbus nach Beni ist voll vor unseren Nase weggefahren. Auch wenn wir gewollt hätten, hätten wir da nicht reingepasst. Anstatt 26 Leute für die der Bus ausgelegt ist, waren fast doppelt so viele Leute reingequetscht. Wir haben uns hingesetzt etwas gegessen, mit dem Hund gespielt um die Zeit zu vertreiben, weil uns gesagt wurde, dass heute noch ein Bus startet. Nach 2 Stunden warten, war für uns klar das heute kein Bus mehr fährt. Also wir drei Touris aus dem Bus (Will, Avi aus Israel und ich) sind losgezogen um eine Unterkunft für die Nacht zu finden. Morgen um 6:30 soll der nächste Bus fahren. Mal schauen ;-).Read more

Ghasa - Annapurna Day 12 (End)

October 31, 2015 in Nepal ⋅ ☀️ 13 °C

31 km travelled. A long walk from Marpha to Ghasa ended our day on a relieving note - my right leg was voicing its complaints by noon. Our descent from coniferous forests into full-jungles started today. Two trekkers from Andorra were great company for the evening. Tomorrow we will make our way to Tatopani and its much talked about hot springs.Read more

AC#14: Ver weg van de weg

April 5, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 12 °C

Tukuche (2580) - Ghasa (2010)
      - Gewandeld 21km

We lopen vanuit Tukuche naar Ghasa. Weer een prachtige route. Vanaf het moment dat we de rivier oversteken over een geïmproviseerd bruggetje lopen we door de mooie natuur, ver weg van de weg. We lopen over open grasvlakten en door dichte naaldbossen. Fijn om te merken dat de aantallen wandelaars minder worden hoe verder we komen. Op dit punt lopen we vaak hele dagen zonder andere wandelaars te zien.

Als we ons ons guesthouse binnenwandelen -net op tijd voor de regen losbarst- zien we weer bekende gezichten. Onze trekkingmaatjes uit Letdar zijn er ook! Leuk om te zien dat iedereen het tot hier heeft gered, al hebben de meesten wel ergens een bus genomen. Die avond gaan we veel te laat naar bed ondanks dat we allemaal doodop zijn. Ach ja, gezellig was het wel!

Hidden Vallay Camp

October 29, 2016 in Nepal ⋅ 🌫 1 °C

Über den French Coll 5360 ins Hidden Vallay.
      Weg vom BC verlässt relativ schnell den Gletscher und geht im Schotter langsam aufwärts. 2 Steilstufen, davon 1 direkt vor dem Übergang French Coll.
      Hatte Probleme mit der kalten Luft. Lunge wollte nicht wirklich zum Pass hoch, eher hochgeschlichen als gelaufen.
      Ekelhaft kalter starker Wind Wetter von Süden eher mau, Pass war zum Glück die Wettergrenze.
      Abstieg Großteils im Schnee dadurch sehr gut zu gehen, ansonsten wohl eher Schotter. Lager auf ungefähr 5000m aber im Grünen.
      Kopfschmerzen in Summe Ibu 800mg genommenen dadurch besser.

Mustāng, Mustang