Nepal
Mustāng

Bijkomen

December 2, 2015 in Nepal ⋅ ☀️ 13 °C

We kunnen vandaag uitslapen. Dit komt echter slechts neer op 08:30 uur omdat we steeds vroeg naar bed gaan. Na het ontbijt hobbelen we met Jesse en Odiel naar een hip koffie tentje waar ze alle luxe koffie varianten serveren. Buiten hangt een fiets aan de muur en binnen hebben ze een Westerse inrichting; we voelen ons helemaal thuis. We verlaten deze tent alleen om te gaan lunchen. Om toch nog iets anders te gaan doen maken we een ommetje door het dorp en bekijken we een tempel. Onderweg komen we nog anderen van de groep uit de bergen tegen en we verwijzen ze naar ons hotel. Als we daar aankomen voor het avondeten blijkt nagenoeg de gehele ploeg ons advies opgevolgd te hebben. Met nog twee 'binnenlopers' brengen de avond door met hilarische verhalen over cultuurverschillen onder het genot van een kolengestookte tafel.Read more

Dag 9

November 29, 2015 in Nepal ⋅ ☀️ 20 °C

Na een ellendig koude nacht eten we ontbijt in een koude eetzaal. We hebben inmiddels de dikste kleding aangetrokken. Gelukkig schijnt de zon vandaag weer en dus wordt het onderweg weer warmer. Daarnaast ziet alles er weer een stuk beter uit. Het lijkt een beetje op een maanlandschap, maar dan met kleine struikjes. We lunchen in Thorung Phedi en besluiten door te lopen naar High Camp op 4900 meter hoogte. Als we in Thorung Phedi zouden blijven moeten we morgenochtend om 04:30 uur op pad. Als we nu doorlopen kost ons dat nu een uur, maar dan kunnen we morgen 05:30 uur starten voor 'the finale push'. Als we in High Camp aankomen zijn we behoorlijk gesloopt, maar toch doen we een korte hike de heuvel op naast het kamp. Zo pakken we nog 200 meter hoogte mee en dat helpt tegen de hoogteziekte. Er is maar een guesthouse en we kennen iedereen die er verblijft van de afgelopen dagen. Tegen de voorspellingen in is er wel een kachel. Zodra deze brandt zit we met z'n allen rond de kachel verhalen te vertellen. Omdat we om 04:40 uur op moeten gaan we vroeg onder de wol.Read more

Dag 10 - D-Day

November 30, 2015 in Nepal ⋅ ☁️ 14 °C

Gebroken van de kou staan we midden in de nacht op. Het is kraakhelder en de sterren staan er mooi bij. Dit betekent ook dat het gruwelijk koud is. In de kamer is het één graad(!), buiten vriest het dat kraakt. Na een snel ontbijt gaan we 05:45 uur op pad. Het is nog helemaal donker en het pad is in het begin wat lastig in te schatten met de hoofdlampen. Het pad is bedekt met sneeuw en ijs en loopt langs een steile helling. Het pad wordt beter zichtbaar als de zon opkomt. Dit levert tevens prachtige plaatjes op. De klim naar de Thorung-La Pass valt zwaar, niet in de laatste plaats vanwege de ijle lucht. Michelle vecht zich dapper een weg omhoog. Gordon helpt de laatste 200 m mee (lees: sleept omhoog). Om 08:40 uur komen we aan bij de pas. Daar warmen we een beetje op met een kopje thee; de veldflessen klotsen van het ijs. Na het maken van de foto's als bewijs van de prestatie beginnen we samen met Jesse en Odiel - die op de top op ons hebben gewacht - aan de afdaling. Dat is ook nog een dingetje: vier uur steile afdaling. Ook dit is enorme afzien. Na ruim drie uur komen we bij een lunchplek en geven we onze knieën een uurtje rust. Het laatste stuk kost extreem veel moeite, maar we halen Muktinath. We hebben het gehaald! Het hotel heeft een snoeihete douche en dat is een verademing na alle kou. Het eten is hier ook perfect en de grote open haard is warm en gezellig. We stellen de trip naar onze ijskoude kamer zo lang mogelijk uit. We zijn klaar met de kou... Maar we hebben het wel mooi ff gehaald vandaag!!Read more

Festival & Hotsprings

October 30, 2019 in Nepal ⋅ ☁️ 11 °C

Nach dem anstrengenden Montag hatten wir am Dienstag einen Ruhetag. Wir hatten fünf Stunden Busfahrt vor uns. Auf dieser wieder sehr unheimlichen und gefährlichen Fahrt (einmal waren nur noch 3 Räder auf der Strasse) stoppten wir mehrmals für Fotos, Tee und heisse Schokolade. Die Gegend veränderte sich extrem, starteten wir in einer Gegend mit nichts ausser Stein und Sand und endeten in einer eher grünen Waldgegend. An diesem Tag war in Nepal der Feiertag, an welchem die Frauen gefeiert werden. Wir kamen in den Genuss von tollen Tänzen und durften/mussten selbst tanzen. Zudem gab es frische Äpfel und Apfelschnaps.
    Heute ging es knapp 5 Stunden auf und ab, bis wir unser Ziel Tatopani erreichten. Der Weg führte vorbei an Bananen- und Orangenbäume und zeigte auf, wie arm Nepal wirklich ist, ausserhalb der Touristenspots. Am Abend genossen wir die hot springs in Tatopani. Endlich wieder einmal heisses Wasser. Nun sind wir wieder sauber für ein paar Tage 😜

Trek to Muktinath (122km)

August 21, 2017 in Nepal ⋅ ⛅ 18 °C

The alarm went off at 4:50am. It took us 2.5 hours of slow walking and heavy breathing to reach the pass. We stopped for a few minutes to take some photos but there were not many mountains to see.

AC#13: Voor even thuis

April 4, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 20 °C

Jomsom (2700) - Tukuche (2580)
    - Gewandeld 15km

Goeiemorgen! Vandaag hebben we haast om op pad te gaan. Jomsom is een shithole, geen andere woorden voor. We betalen veel te veel voor een crappy kamer zonder licht en zonder water en zijn de vorige avond van ellende maar aan de zelfgestookte brandy gegaan. Het smaakte naar een cocktail van autobanden en benzine. Geen aanrader.

Onze route gaat vanuit Jomsom via Marpha naar Tukuche. Het is even zoeken naar de juiste weg en we verspillen een uur als we per ongeluk in een steengroeve belanden. Ik vond al dat de herder van de kudde schapen die we eerder troffen ons wat vreemd aankeek 😉. Maar ook deze dag vliegt voorbij. Van de kale, ruige vlaktes belanden we in de groene heuvels. We lopen langs de rivier en passeren mooie kleine dorpjes. Voor het eerst zien we graffiti. 'I pray Dalai Lama', staat er op de muur gekalkt.

Tukuche is eigenlijk niet zo bijzonder, ware het niet dat er in dit dorpje een Dutch bakery te vinden is! Thomas droomt al weken over versgebakken bruin brood met kaas, dus dit mogen we niet missen. De bakery stelt geenszins teleur. We lunchen met kroketten, homemade bruin brood met kaas en verse tomatensoep. Goddelijk, echt! Zeker nadat we de dag ervoor ook 'bruin brood' bestelden bij een German bakery en toen wat sneue sneetjes witbrood kregen die te lang in de toaster waren gestopt.. We hadden het kunnen weten 😉. Leuk ook om weer Nederlands te kunnen praten. Dat vinden de van oorsprong Nederlandse eigenaar en zijn Nepalese vrouw denk ik ook, want voor we het weten zijn we uren in gesprek, haha!

We vinden een kamer bij de bakery die onverwacht luxe is. Een warme douche met goede waterdruk, en zelfs warm water bij de wasbak. We letten niet op ons geld, gewoon even genieten. 's Avonds eten we bij het haardvuur heerlijk Hollands (nasi goreng met satésaus voor Thomas en aardappelpuree met groente voor mij). Wat een heerlijke plek!

Kagbeni

October 26, 2018 in Nepal ⋅ ☀️ 2 °C

Kagneni liegt nicht nur schön sondern hat mit seinen engen Gassen und der Klosterschule auch einiges zu bieten!
    Und im Hotel "Yak Donalds" habe ich ein luxoriöses Zimmer mit eigenem Bad mit warmer Dusche, Western Toilet und sogar einem Waschbecken (in den anderen Lodges lief das Wasser halt einfach auf den Boden). Da kann man auch mal 1000 Rupien (knapp 10€) für zahlen anstatt sonst 100!
    Nur leider ist auch hier wie in Muktinath der Gastraum nicht mehr geheizt, ich freue mich schon auf die erste Mahlzeit ohne Daunenjacke! Hier habe ich auch zum ersten Mal den lokalen Apple Brandy probiert, welcher gleich in einer kleinen Tasse (0,1l) serviert wird. Schmeckt nicht schlecht, aber 2cl hätten auch gereicht...

Ein Hauch von Mustang

October 26, 2018 in Nepal ⋅ ☀️ 0 °C

Von Kagbeni aus kann man ohne speziellen Permit in das Dorf Tiri, welches in Mustang liegt. Normalerweise kostet ein Permit für Mustang 50USD pro Tag, 10 Tage Minimum.
    Das Dorf ist sehr einfach, aber der Blick in das Tal des Kali Gandaki hinauf ist phenomänal und macht Lust auf mehr...Read more

Allein im Himalaya

October 26, 2018 in Nepal ⋅ ☀️ -1 °C

Was kann nach der Passüberquerung des Thorang-La noch kommen? Viel, heute war einer der schönsten Tage! Da ich nicht die direkte Route von Muktinath (3760m) nach Kagbeni (2850m) genommen habe sondern den Umweg über den Ort Jhong mit seiner toll gelegenen Festung, ging es heute eher einsam durch karge Landschaften. So hatte ich mir das vorgestellt!Read more

Mustāng, Mustang