Nepal
Pokhara

Here you’ll find travel reports about Pokhara. Discover travel destinations in Nepal of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

• Day111

Sonnenaufgang zwischen den Riesen

September 10, 2017 in Nepal

Früh aufstehen lohnt sich manchmal eben doch. Sonnenaufgang vor beeindruckender Kulisse, mit u.a.:
    Annapurna (8.091 Meter)
    Dhawalagiri (8.167 Meter)
    Annapurna II (7.939 Meter)
    Machhapuchre (6.993 Meter) und
    Annapurna III (7.555 Meter)
    Ein irrer Anblick!
    Danach ging es dann noch zu den übrigen Highlights der Region:
    World Peace Pagode (super anstrengender Aufstieg, aber eine großartige Aussicht)
    Devi's Falls (benannt nach einer Schweizerin, die dort in den 50'ern ertrunken ist. Schöner Wasserfall, aber leider ziemlich hässlich und massiv eingezäunt)
    Gupteshwor cave (stickig und feucht und nicht sonderlich schön) und zum Abschluss das
    International Mountain Museum (gut gemacht und sehr informativ). Dort wurden wir dann auch von zwei Journalisten aus Bangladesch interviewt, sehr witzig. Allgemein finden die Leute uns hier sehr spannend und fragen ständig, ob sie Fotos mit uns machen dürfen 😎
    Insgesamt ein sehr gelungener Tag. Morgen geht's nach Lumbini, dem Geburtsort Buddhas.

• Day3

Pokhara & Tansen

August 20, 2017 in Nepal

Vanuit Kathmandu namen we de bus naar Pokhara. Deze stad werd ons door iedereen en elke boekje aangeraden, maar vonden wij niet zo bijzonder. Een grote aaneenschakeling van hotels en guesthouses en een lange straat met toeristen winkeltjes, happy hour, pizza  en burgers. Pokhara staat bekend om haar activiteiten zoals deltavliegen en trektochten in het Annapurna berggebied. We huurden een dag twee kajaks waar we het meer mee op gingen en zijn nog een middag een berg beklommen richting de World Peace Pagoda. Één avond viel er zoveel regen dat we deur niet uit konden en dus keken we Netflix, lekker net alsof we thuis waren.

We wilden graag doorreizen naar het Bardiya National Park, maar gezien dit 16uur was met de bus hadden we een tussenstop in het bergdorpje Tansen. De weg hiernaartoe was behoorlijk misselijkmakend, maar na de lange busreis moesten we nog een klein stukje in een jeep, waar we met 20 mensen inzaten. Geen grap! Dit zijn de leuke ervaringen vind ik. We verbleven in een home stay bij een heel lief Nepalees gezin dat lekker voor ons kookte. Bij het ontbijt dronk ik thee uit een Delfts blauw kopje dat een Nederlandse touriste ooit voor hen had meegenomen. Alles in dit dorp was stijl omhoog en omlaag. Ik geloof dat de inwoners de sterkste kuiten hebben van heel Nepal.

P.s. Heb je het al gezien? Mijn columns staan vanaf nu ook op www.bagtoreality.nl ! Elke tweede vrijdag komt er een nieuw stukje online.

• Day13

I believe I can fly

February 26 in Nepal

This day was absolutely amazing. In the morning we went for a breakfast and after few moments, for the first time, we saw them! Himalayas. All Annapurnas in their whole beauty. Finally, clear sky. So breakfast on the shore of the lake with these views...
    And it will be even better! Because this day we went up to the hill for paragliding. You can imagine combination of Himalayas, clear sky and flying over the lake. What can I say... woow...
    During paragliding we were also doing some acrobatic stuff. I don't know the names of elements but I was screaming and laughing for whole time.
    When we landed we received also photos and videos and we still had free afternoon.
    Above the city is World peace stupa. Holy place with amazing views. So we rented a boat because you have to cross the lake and climb there. It was nice walk and on the top beautiful views, sunset...
    To make walking more interesting we went down barefoot. Nice feet massage when Japanese tourists and cows were looking at us quite suspicious.
    In the end of the day we had energy only for dinner so we booked tables in the restaurant with lake view and had some food, wine...
    And that's all, it was enough for me so we were in the bed around 9:30pm totally exhausted.

• Day6

Whitewater instead of bus

February 14, 2017 in Nepal

So after the fabulous bus ride I found a better transportation to Chitwan national park in the south: rafting the Seti river.

They take you out of town, put you in a raft, you camp on the beach, next day your are close to Chitwan ( or to Sauhara, which is the tourist hotspot town there), is another hour to go there.

The rafting is easy, very nice group, also to Koreans doing a whitewater kayak clinic. Fantastic food, the camp on the beach was great.

Only problem: I borrowed one of the whitewater kayaks in the evening, just paddled around a bit and tried if I can still escimo roll.

So the guides saw that and said that I can go in the kayak if one of the Koreans doesnt want anymore. And of course it happened... So I paddled the first time in whitewater, I was too excited to roll, I flipped in one of the rapids. Too much excitement... But I live to tell.

They said I can have lessons next week if I want to...

After the river in was lucky that the Canadian couple with us had private transfer to Sauhara. So no bus, which is especially good because they close the road for hours because of construction but small cars are allowed to go through. Or just go.

• Day120

Pokhara

November 7, 2015 in Nepal

Het is dat we inmiddels wel wat gewend zijn qua verplaatsingen, maar anders zou de rit van Khatmandu naar Pokhara als verrekte hobbelig kunnen worden ervaren. Geroutineerd gooien wij onze stoel in de verste stand naar achter en doezelen lekker weg voor het grootste deel van de weg. Slechts bij de korte stops en de (overigens heerlijke) lunch op een mooi resort komen we in beweging. Onderweg krijgen we een redelijk indruk van Nepal en haar dorpjes. Wat op dit moment opvalt zijn de enorme rijen motoren en auto's voor de sporadische tankstations. India heeft de benzinekraan dichtgedraaid en derhalve is de benzine op rantsoen (3 liter voor een motor, 7 liter voor een auto en 25 liter voor een bus). In Pokhara worden we opgehaald door Raj van ons hotel. Eenvoudig, maar prima hotel voor drie knopen en een zakje knikkers ('gewone', geen oliebonken!). Vanaf het hotel lopen we langs het meer op zoek naar een restaurantje. Het blijkt bezaaid te zijn met eettentjes dus we hebben keuze genoeg. De vuistregel 'let op of het druk is, dan zal het wel goed zijn' is wat lastig in acht te nemen aangezien we wat vroeg zijn... Alles is nog uitgestorven. Het doet ook vermoeden dat de toeristenindustrie een zware tijd heeft, want het is nu wel hoogseizoen! Het Indiase eten smaakt uiteindelijk zeer goed en als toetje krijgen we van een lokale mejoffer een stukje taart omdat zij haar verjaardag viert in ons restaurant; lekker :) We taaien wederom lekker vroeg af naar de kamer. Beetje chillen, beetje lezen... Vakantie vieren heet dat geloof ik ;)Read more

• Day121

Lekker niksen

November 8, 2015 in Nepal

Zondag is traditioneel een dag waarop we lekker rustig aan doen ter voorbereiding op de komende week. Nu hebben we eigenlijk ook voor komende week geen idee wat we allemaal gaan doen, maar toch hebben we het er van genomen. We ontbijten in de binnentuin van ons hotel en blijven daarna gewoon hangen in onze luie stoelen in het zonnetje. We verlaten deze slechts om te gaan lunchen en - later - om te dineren (met een lokaal biertje). Zo kabbelt de zondag op z'n gemakje voor...Read more

• Day122

Niet noemenswaardig

November 9, 2015 in Nepal

Deze dag is geheel voorbij gegaan zonder dat er iets bijzonders is gebeurd. Beetje eten, beetje drinken, beetje in het zonnetje zitten met een boek, beetje slenteren over de 'boulevard' waar de kinderen zich vermaken met een geïmproviseerd reuzenrad... Hij oogt wat gammel, maar hij kraakte en piepte in ieder geval heel solide ;)

• Day123

Testloopje

November 10, 2015 in Nepal

Na de enorm luie dag van gisteren, voelen we ons goed uitgerust en begint het weer te kriebelen om iets te gaan doen. Na het ontbijt besluiten we in de buurt van Pokhara wat lokale bijzonderheden te gaan bekijken. Voor vertrek regelen we bij onze hotelmanager Raj de aanvraag voor onze trekking permits. De route naar de Gupteshwor Mahadev Cave staat goed aangegeven op de navigatie, wat daar niet op stond was de plek waar Michelle beter die wesp had kunnen vermijden... Auw! Maar gelukkig geen blijvende schade. We kruisen de rivier geheel in de stijl van Indiana Jones met een schommelende hangbrug ;) Na een klein uurtje lopen - deels vergezeld van drie kinderen die het zeer interessant vinden om mee te lopen, maar chocolade nog interessanter vinden - komen we bij de grot aan. We weten erg weinig over de plek maar aangezien er 300 kraampjes met toeristenrommel omheen staan zal het wel een veelbezochte plaats zijn. Entreegeld: een euro. We dalen via grote wenteltrappen naar de ingang van de grot. Eenmaal binnen blijkt de grot gemaakt te zijn voor kleine kouwelijke mensen met vocht tekort; het is vrij laag, warm en heel vochtig. De cameralens bleef maar beslaan. Het eerste 'wonder' van deze druipsteengrot is een beeld van een (ietwat slecht gelijkende) koe waarvan (heilig?) water uit de uiers komt. Als je betaalt mag je het drinken en over je heen gooien. We passen voor de eer. Even overwegen we om wat opschudding te veroorzaken door het kraantje dicht te draaien waar we 10 meter eerder voorbij liepen... Kijken hoe men reageert als het heilige vocht 'opdroogt' ;) De grot loopt nog een stuk verder en dieper. We komen uit bij een ondergrondse waterval. Die ziet er dan wel weer fraai uit. Via de gammele roestige trappetjes komen we weer buiten. Frisse lucht & verkoeling! Als we weer verder gaan mist Gordon een laaghangende stenen sier-rand van een tempeltje en stoot z'n knar. Het religieuze studiegroepje dat in het tempeltje zit was bijna voorzien van wat extra - onbijbelse - teksten. We steken de straat over naar de Davis Falls, de waterval die uiteindelijk in de grot uitkomt. Entreegeld: 30 cent. Blijkt ook precies zoveel waard te zijn en we zijn er snel weer weg. We gaan weer terug naar Pokhara en pikken onderweg nog een kleine lunch mee. Terug in het hotel zijn we toch best moe. Een klein tukje duurt ruim drie uur... Nog niet in topvorm dus! Gelukkig hebben we tijd om voor te bereiden; het plan is nu om zaterdag de bergen in te gaan.Read more

• Day124

Schipper mag ik overvaren?

November 11, 2015 in Nepal

Tijdens ons ontbijt in de binnentuin ontmoeten we Sammie, een Londense die in Spanje woont. Zij brengt al een tijd door in dit stadje met yoga, meditatie EN het binnen sneaken van het luxe resort met zwembad aan de andere kant van het meer. Wij zijn enthousiast en gaan mee. Om bij het resort te komen moeten we met een pondje over varen. De beveiliging/ schipper heeft niets door. Eenmaal bij het zwembad aangekomen blijkt er niemand te zijn. De medewerkers merken ons op, maar als we wat bestellen mogen we blijven. Aangezien het na twaalven is bestellen we cocktails! Het lijkt wel vakantie!
    Na het zwemmen gaan we nog even varen op het meer. De mannen mogen peddelen :)
    We zien, naast een mooi uitzicht op de bergen, ook een aapje van boom naar boom slingeren.
    Weer aangekomen op het droge sluiten we de dag af met momo's (dumplings) met bier, terwijl de zon wegzakt achter de bergen. De lokale jeugd doet dansjes op veel te harde muziek. Erg vermakelijk!

• Day146

Terug in Pokhara

December 3, 2015 in Nepal

Het vliegveld van Jomsom ligt direct achter ons hotel. We zijn binnen een minuut in de 'vertrekhal'. Uiteraard zijn we precies om 07:00 uur aanwezig omdat ons dat verteld is. De vlucht staat gepland om 08:00 uur, maar al snel horen we dat vanwege mist in Pokhara de vlucht vertraging zal hebben. We nemen een bakkie koffie en wachten rustig af. Zodra het vliegtuig vertrekt horen we een toeter gaan; dat is het signaal dat 17 minuten later het vliegtuig zal aankomen. Het is uiteindelijk na 09:30 uur als het vliegtuig landt. De bagage is dan inmiddels gewogen en wij zijn dan persoonlijk 'gecheckt'. Je zou met gemak onder een valse naam een olifant kunnen meesmokkelen. Binnen vijf minuten nadat we aan boord gaan, scheren we al langs de bergwand. Het is een korte vlucht, maar het uitzicht is fantastisch. Wederom vijf minuten na de landing staan we met onze rugzakken buiten het hek. Het is heerlijk warm! We lopen naar ons vertrouwde hotel met onze trekking-vrienden Jesse, Odiel, Mike en Nadia. In het hotel kunnen we eindelijk weer eens lekker douchen. We droppen de slaapzakken af waar we ze gehuurd hadden en gaan met z'n allen uitgebreid lunchen aan het meer. Terug in het hotel geven we de was af en lezen we wat op de kamer. Rond 19:00 uur lopen we gezamenlijk naar de Movie Garden voor The Matrix met een pizza. Gezellige afsluiting van de trekking.Read more