Netherlands
Brinkhorst

"This boots are made for walking..."

July 28, 2018 in the Netherlands ⋅ 🌧 23 °C

Idag hade vi sovmorgon, man är ju ändå på semester. Vi skulle träffa J's vän sedan gammalt idag vid 15. Innan dess så hade vi några timmar att slå ihjäl. Fick bli en biltur i grannskapet. Väldigt fin natur har de runt Apeldorn. Mycket skog o kullar.
      Hamnade till slut vid en stadspark liknande Slottskogen i Göteborg. Djur, lekplatser och ett högt utsiktstorn. Så där strossade vi runt med en glass i näven. Fick se vildsvin samt en vy över Apeldorn.
      Sedan till Jeannettes vän med familj. De bodde i ett typiskt radhus. När vi kom in till dom så började hela vår familj att ta av sig skorna, som man gör när.man går in i ett hus. Men holländare är visst som engelsmän, här går man med skor inomhus...
      Kändes obekvämt. Vi pratade om skillnaderna mellan Sverige o Holland. Verkar vara dyrt att leva i Holland gentemot Sverige. Samt vi har billigare sjukvård. Tex holländare får betala minst 100 euro varje månad till någon form av pott för sjukvården. Men om de uppsöker tex vårdcentralen så är det gratis.
      Och husen är dyra samt små. Vi pratade med ett annat par ang huspriser i Holland, och när vi nämnde vårat hus. Så var det oj vilket stort hus ni har samt tomt.
      Efter vi fick smaka på en holländsk bakelse hos dem, som påminde lite om våran glassbakelse. Så åkte vi iväg och skulle äta äkta holländsk pannkaka.
      De har rejäla pannkakor här. Men här får man en stor pannkaka. Det speciella med dessa är att man kan få de med fyllning på. Typ som en pizza. Det var riktigt gott. Kändes i början sådär men sedan gick det ner. Trevligt och gott. Kul o testa nytt.
      När vi kom hem så drog jag iväg på en MTB tur i skogen. Fixade lite cacher samt fick lite motion. Gött när man kan kombinera nytta med nöje.
      Var bra sliten när jag kom hem igen, som sagt backigt var det i området, men kul o köra i skogen.
      Krama varandra i trafiken och over and out.

Brinkhorst