Netherlands
Duiksehoef

Efteling

August 4, 2017 in the Netherlands ⋅ ⛅ 20 °C

Am Freitag war ich zusammen mit Laura im Efteling. Schon länger war das ganze geplant und wir haben uns den Tag ausgesucht an dem der Park bis 23 Uhr geöffnet hatte.

Zweimal Aquanura und Ravelijn haben wir uns angesehen und trotz einem sehr vollen Park alle wichtigen Attraktionen geschafft. Joris und der fliegende Holländer werden wohl immer meine beiden Favoriten dort bleiben. Trotz einiger kurzer Regenschauer hatten wir auch super Freizeitpark Wetter.

Efteling ist immer super und wir hatten einen schönen Tag dort.
      Achja, bevor ich es vergesse:
      Mit Symbolica hat der Park mal wieder bewiesen wo seine Stärke liegt. Wie erwartet ein Top Darkride!

"Spinning around, and up and down..."

July 26, 2018 in the Netherlands ⋅ ☀️ 32 °C

Idag var det äntligen torsdag som Kevin uttryckte sig. Ungarna hade längtat till denna dag. Dags att se vad Eftling har att erbjuda. Har hört o läst att det skall vara en av Europas bästa nöjespark. Tom busschauffören vi åkte med igår sa att detta var bättre än Disney world I Paris.
      Vi hade satt klockan för att vara där när de öppnade. Dvs kl 10, och det skulle bli en varm dag.
      Efter betalat ca 1700 för hela familjen, var det dags för hela familjen att göra nytta för dessa. Fördelen med Eftling är att allt ingår, lite som ett sommarland.
      Vi var lätt förvirrade hur vi skulle gå, svårt få överblick. Sa till J den verkar inte vara så stor när jag gjorde en uppskattning via kartan.
      Vi gick till den stora trä-bergbanan först. J och Kevin åkte den först och de var bra nöjda. Drog den senare med Kevin och den var bra och rolig. Skakade riktigt skönt. Trä-bergbanor är sköna.
      Jag o Charlie kollade hur en liknande flumeride fungerade. Men bara kollade, för Charlie kan vara lite feg. Så jag o Kevin åkte den sen, och det kallar jag flumeride. Jag får säga de bygger upp attraktionerna på ett väldigt bra sätt, dvs mycket att se på runt omkring. Tex när man står i kö. Blir inte långtråkigt.
      J o Charlie åkte farfarsbilarna, där man var tvungen att svänga med dessa. Till ungarnas stora glädje.
      Skall inte gå igenom alla attraktioner men de var bra. Som sagt de bygger upp det snyggt runt alltihop. Och det var riktigt kul att åka det mesta. Enda som var kasst var spökhuset, höll inte måttet . Vi hamande även på en show de hade med stuntsmän o hästar och tama korpar. Riktigt bra.
      De hade även byggt upp byar runt omkring man kunde gå runt i. Men saga tema. Det var riktigt bra gjort ungarna var lyriska.
      Vi hade valt en bra dag, inte mycket folk. Längst fick vi vänta 20 min på en attraktion. Annars var det nästan att kliva på. Men det var VARMT.. ca 36 grader, mycket vatten blev det. Holländaren valde nog bort att gå en sådan varm dag. Tur för oss...
      Hade med oss mackor som åts under en ca 20 min lång båttur på en, med över 100 fåglar som oxå ville äta mackor.
      När de stängde hade det ett grymt avslutningsnummer med en fontän, musik, eld o ljus.
      Sedan skulle vi få oss något att äta, men de hade de löst med att ha öppet några restauranger öppna lite längre. Fick typ det sista de hade kvar på den restaurangen.
      Gick tbx till campingen där alla var nöjda o trötta. Tur vi kunde gå till campingen, för de kunde ta 10 euro för parkering o 1 euro för cykel...
      Men jag får säga efteråt att det var en grym nöjespark, o värt det. Klart den bästa i Europa, Japp bättre än Liseberg. Bara sagoslottet de hade tog ca 15 min att åka igenom.
      När vi kom tbx, så stack jag ut på MTB tur o fick mig ett par cacher runt campingen. Blev en tur ca 7 km. Efter det var man bra trött, en dusch och sedan sängen, bra trött.
      Imorgon drar vi vidare mot Apertoft. Tills dess, krama varandra i trafiken och over and out.

Duiksehoef