Netherlands

March 20 in the Netherlands ⋅ ☁️ 5 °C

Ik heb vannacht goed geslapen, Nicoline helaas wat minder. Ik loop naar de bakker en haal wat broodjes voor het ontbijt. Vandaag willen we gaan wandelen in Oosterend, aan de andere kant van het eiland. Om daar te komen, huren we fietsen in het dorp. Ik neem een mountainbike en Nicoline een elektrische fiets. Door de duinen en de bossen fietsen we naar Oosterend. Het gaat best snel, ook omdat we wind mee hebben. Wel is het jammer dat het vandaag helemaal bewolkt is.

We parkeren de fiets bij de duinen en lopen een stukje over het strand. Dan door de duinen weer terug het duingebied in. Je hebt vanwege het broedseizoen nu geen toegang tot een groot gebied van het eiland. De route die we lopen, gaat langs het broedgebied. Het pad wordt op een gegeven moment steeds slechter. Een groot gedeelte van het pad staat onder water en we moeten uitwijken naar de heide langs het pad. Dat loopt niet altijd even fijn. In de heide gaan we even uitrusten en eten we brood en krentenbollen. We lopen verder, maar Nicoline vind het niet meer fijn om steeds door de heide te lopen. Ik maak de route wat korter en al snel komen we weer op een goed pad. We zitten nu aan de rand van de polder en we lopen over rechte polderwegen naar Oosterend.

In Oosterend halen we chocolademelk bij een cafeetje, die we buiten moeten opdrinken. Daarna vervolgen we de route weer door het duingebied. Op een gegeven moment kunnen we niet verder, een groot moerasgebied belemmerd de weg. We zoeken of we ergens doorheen kunnen, maar alles is erg nat. Uiteindelijk gaan we terug naar het fietspad en lopen zo terug naar de fiets. Dat is wel wat saaier, maar het is gelukkig wel goed te belopen.