Netherlands
Scheemda

Midwolda

June 8, 2023 in the Netherlands ⋅ ☀️ 21 °C

Da uns morgen Anki, Markus und Emi besuchen kommen fahren wir schonmal einen Tag vorher auf den Campingplatz auf dem wir die nächsten drei Tage verbringen werden. Die Sonne scheint durchgehend und wir schwitzen bei 30 Grad ☀️
      In den nächsten Tagen verbringen wir viel Zeit am See und fahren nach Groningen an den Hafen.

" vägen leder oss..."

July 11, 2018 in the Netherlands ⋅ 🌙 16 °C

Igår blev det en köra dag, dags att sätta GPS på Holland. Först till Citti o handla lite inför semestern. Sedan var det bara att sätta GPS på någon holländsk ort vid gränsen.
      Vi åkte vid 11 från Kiel och enl gps 4 timmar att köra.
      Det gick bra hela vägen förutom köer vid Hamburg och Bremen. Bremen använde vi goggle som erbjöd en väg som var längre men rullade hela vägen. Går nog mer åt goggle som gps.
      Tog en lunch på en typisk rastplats bestående av macka o ost.
      När vi kom in i Holland så var det dags att hitta camping. Goggle igen rekommenderade en vid en by som heter Midwolda o campingen Bouwte. Snygg och ren camping. 31 euro för en natt. Gjort en sjö med vattenhinder klart uppskattat av barnen.
      På tält/ husvagns platserna var det öde så gott om plats fanns det. Mysiga platser med höga häckar runt omkring. Rent o snyggt.
      Blev grillad falukorv o pasta till middag.
      Varmt men härlig. Imorgon ny dag...
      Krama varandra i trafiken, over and our.

"The feeling of hunger..."

July 11, 2018 in the Netherlands ⋅ 🌙 16 °C

Efter vi bestämt att stanna en dag till på campingen så var det dags att utforska denna regionen av Holland. Fick bli en bilutflykt genom dessa bygder. Påminner lite om slätta vid Skara med omnejd.
      Åkrar och bondgårdar och små pittoreska byar.
      Intressant att se dessa kanaler och konstgjorda sjöar som präglar landet.
      Att en broöppning kan vara så intressant när man ser deras broar.
      Tog sikte på en stad som hette appingedam som skulle ha hängande kök över en kanal. Mysigt o gemytlig stad. Hittade även en ny familjemedlem i en secondhandbuti. Efraim döptes han till, hoppas han klarar resan hem...
      Sedan blev det en tripp till en majslabyrint. Men majsen var inte så höga så det blev inget, men bra idé. Fick se mer konstgjorda sjöar o fågeltorn. Kul.
      Hamnade sedan i Groningen som vi misstänker är provinshuvudstaden. Tanken var att äta där på någon mysig krog. Men vad vi gick i letade efter en restaurang med mat. Hittade mest barer samt stängda restauranger. Hunger gnagde rätt rejält. Efter vandrat lyckades vi hitta en pub som även serverade varm mat. Blev schnitzel o köttbullar.
      En sak vi märkte snabbt i Holland är att här cyklar man... Men förståeligt med tanke på det platta landet. Men ingen använder hjälm och det gäller även barn och mopedister. Känns konstigt när man ser detta...
      Och de kör fort, kommer (hoppas inte) köra på en cyklist. För de kommer snabbt i korsningar.. Bra för hjärtat.. Man vaknar till..
      Hände en sorglig sak idag, min camping hatt blev stulen när vi käkade. En förmodligen"knarkare" stannade sin cykel o snodde hatten när jag var inne i betalade, detta enligt utsago från bordsgrannarna. Suck. Får hitta en ny...
      Slutade kvällen med gött grillat från den lokala Lidl. Riktigt gott kött i vin har de här. Fick mig oxå en cykeltur på kvällen, ca en mil för att ta några cacher som fanns i närheten.
      Fina vyer passersades, men va tråkigt när det bara är rakt fram flera km. Här snålas det inte på svängar..
      Imorgon packar vi ihop och rullar vidare med silverpilen o pärlan.
      Krama varandra i trafiken. Over and our.

Scheemda, Схемда