New Zealand
Aylmers Stream

Here you’ll find travel reports about Aylmers Stream. Discover travel destinations in New Zealand of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Freiheitsgefühl

November 17, 2017 in New Zealand

So ihr lieben, ich melde mich endlich mal wieder. Tut mir leid, es klingt komisch, aber ich komme hier nicht zum schreiben 😂 und brauch dafür ja auch Zeit.
    Von Wanaka aus ging es nach twizle (twaisel ausgesprochen). Am Campingplatz angekommen begrüßte uns eine sehr seltsame Frau, ihre Begrüßung "was wollen sie hier"... na wonach sieht es denn aus? Hier übernachten? Naja der Platz war ganz süß und wir freuten uns riesig über eine warme Dusche! Das haben wir erstmal genossen. Danach war es ein gewöhnlicher Sonntag. Die kleine "Stadt" mit ein paar Lädchen hatte sogar Sonntag auf, ansonsten sind wir ein bisschen spazieren gewesen und haben Plätzchen in der Mikrowelle gebacken. Ein anderes Gefühl den Teig in einer Pfanne zu kneten und die Kekse in die Mikro zu schieben aber das Ergebnis war ganz lecker :) und wir vertilgten sie fast alle noch an dem Tag. Am nächsten morgen ging es früh zu den 2 Seen Lake tekapo und Lake pukaki. Traumhaft schön und das Wasser so unrealistisch blau. Wie aus einem Bilderbuch. Echt schön! Wir sind außerdem einen Wanderweg von 4 std um den Mount Cook gelaufen. Es war ein schöner recht leichter weg mit ein paar Hängebrücken über kleine Flüsse. Angekommen an einem Gletscher, der einen kleinen Gletschersee vor sich hatte. Beeindruckend war, das riesige Eisbrocken darin lagen die runter gestürzt waren. Wirklich super schön!! Das genossen wir eine Zeit bis wir zurück wanderten. Danach haben wir an einem der Seen etwas entspannt. Amelie hat geschnitzt und ich habe ein bisschen in meinem Buch gelesen. Am Abend haben wir wir einem Campingplatz sehr abseits direkt an einem See übernachtet. War echt schön dort, wie überall hier 😂 wahrscheinlich könnt ihr es schon garnicht mehr hören. Aber es ist einfach wundervoll! Der Arthurs Pass ist ein riesiger Nationalpark den wir am Tag drauf besichtigten. Haben hier einige Wanderungen gemacht und einen Wasserfall gefallen. Wir hatten irgendwann so einen Heißhunger, dass wir einfach am Straßenrand unsern Küchentisch aufbauten und Bratkartoffeln mit ei kochten. Abends haben wir spontan entschlossen weiter zu fahren nur merkten wir nach 4 km, dass wir vielleicht noch tanken sollten bevor es 90km durch die Berge ging. Also zurück in die kleine "Stadt" am Arthurs Pass. Hier wohnen übrigens nur ca 65 Einwohner und es ist das höchste Dorf Neuseelands. Leider war tanken Fehlanzeige. Die Tankstelle hatte zu und machte erst den Tag darauf auf. Ein andere Mann der ebenso so verzweifelt war wie wir, versuchte es mit dem Rest im Tank nach Hause. Wir nicht! Wir bleiben dann also spontan eine Nacht hier auf einem Campingplatz. Es war ( Dirty Moe ) einverlassenen Stellplatz ( ohne WC ohne Wasser ). Der Mann versuchte es übriges ohne Benzin nach Hause zu schaffen.. ob er das wohl geschafft hat, wer weiß....
    Am nächsten morgen ging es in der Früh zur endlich geöffneten Tankstelle und ab nach Christchurch. Die Dame an der Rezeption fragt uns schon ganz erstaunt woher wir so früh kommen :D die duschen gab es leider erst ab 10.30 weil noch geputzt wurde.
    Christchurch ist durch die vielen Erdbeben in den letzten Jahren wirklich noch nicht ganz als Stadt zu bezeichnen. Es sind überall Baustellen, eingestürzte Häuser und alles noch im Aufbau. Einige Läden sind erst seit ein paar Tagen wieder geöffnet wie wir von einer Dame aus einem Gespräch raushörten. Also daher auch beeindruckend und erschreckend zugleich.
    Heute war unsere erste Busfahrt in Neuseeland :) nachdem wir jedoch eine halbe Stunde die busstation gesucht haben 😂 obwohl wir 3 mal daran vorbei gelaufen sind. Naja, ist wie bei uns ein Zugbahnhof, das hat mich echt erstaunt. Das einkaufen war auch super, "wir kaufen jetzt nichts unnötiges mehr".. mit was sind wir raus? Chips 😂 wir sind ja so diszipliniert aber wenn Chips für 1,50$ im Angebot sind, muss man sie wohl kaufen ^^ das war ein schnapp.
    Eine peinliche Aktion war aber mal wieder dabei. Wir sammeln seit wir hier sind diese blöden Bierflaschen im Van, die immer wenn wir den Kofferraum aufmachen raus fallen. Nicht, dass wir hier zu Biertrinkern geworden sind, nein nein... endlich am Supermarkt mal daran gedacht, alle in den Wagen gepackt und rein geschoben zur Abgabe.. ja.. wo ist die Abgabe? Es gibt keine, weil es in Neuseeland kein Pfand gibt 😆 super! Wir wurden gefühlt von allen Leuten komisch angeschaut weil wir 1. so viel Bierflaschen hatten und 2. sie sich wahrscheinlich gewundert haben, was wir damit vor haben 😂
    Also haben wir alle wieder zurück in den Van und jetzt endlich im Müll entsorgt!
    Heute haben wir an einem echt süßen Ort rast gemacht und einem Campingplatz direkt am Meer! Wirklich traumhaft hier 😊 es ist so wenig los und wir haben einen Privatstrand. Amelie schnitzt und mit Treibholz kleine Kettenanhänger :) und ich lese ein Buch und genieße die Sonne ☀️
    Morgen geht es nach Akaroa, zum schwimmen mit Delfinen! Wir freuen uns wahnsinnig und sind schon etwas aufgeregt.. bis bald ihr lieben ❤️

Akaroa - Banks peninsula

December 15, 2017 in New Zealand

We decided to make our first trip to the nearby Akaroa peninsula and stopping in the small harbour town Lyttleton on the way to there. After a week of planning and getting ready we were just glad and excited to be on the road.
    We could've saved us the stop in Lyttleton as there was literally nothing to do except watching freight ships. But the way to Akaroa was much more rewarding afterwards even though we went the wrong route twice. First we ended up at a steep gravel road with the sign "4WD only", so we needed to turn around and drive back to the main road. In conclusion it's better not to stick too close to the navigation system ;)
    Shortly before arriving in Akaroa we stopped at the Onawe Track for a short hike over a lime stone cliff to a small peninsula. After driving the narrow roads it was a nice change and the views were magnificent.

In the evening we explored a bit the small town, it's a former French settlement and tries to keep that heritage by having French signs and food. Thanks to our self-contained camper van we can stay for free close to the city center. In the evening we went down to the harbour and watched the sunset.

The other day we started early to climb a nearby park with views over the whole bay but it was just a short loop. The free museum was very interesting and told a lot of stories about the Maori, the first settlers and their daily lives. After considering the options we decided to head further South, which meant in this case, driving back to Christchurch and from there down.

Von welchem Tier?

November 17, 2017 in New Zealand

Achja wir haben am Strand eine Scapula (Schulterblatt) gefunden... wer weiß von welchem Tier? :)

Akaroa - Tag 17

November 23, 2016 in New Zealand

Nach einem gemütlichen Frühstück im Freien machen wir uns auf den Weg zum Hafen. Wir gehen zum Office von Black cat Cruises, wo wir mit Neoprenanzügen, sowie -Schuhen und Schnorchel ausgestattet werden, denn heute gehen wir schwimmen. Und zwar nicht alleine, sondern mit wilden Hektordelfinen. Also ab aufs Boot.
    Wir müssen nicht lange warten, bis wir die ersten Delfine erblicken. Doch da diese nach kurzem wieder verschwinden, scheinen sie nicht an uns interessiert zu sein. So geht es uns noch einige weiteren Male. Nach ca einer halben Stunde finden wir dann aber doch noch ein Gruppe die sich länger in der Nähe unseres Bootes aufhält, was von den Guides als Interesse an uns und Lust auf Interaktion gewertet wird. Also begeben wir uns ins 10-12 Grad kalte Wasser. Die Delfine kommen bis auf ca einen Meter an uns heran und schwimmen teilweise auch durch die Gruppe. Einfach atemberaubend diese Tiere so nah zu erleben. ❤️🐬
    Nach etwas mehr als 2 Stunden kommen wir wieder im Hafen an.

Kurze Dusche und Mittagessen, dann machen wir uns auf den Weg nach Christchurch.

Banks Penisula

January 4, 2017 in New Zealand

Die ersten Tage habe ich auf der Banks Penisula verbracht. Es ist eine wunderschöne Gegend mit genialen Buchten. Das Problem ist nur, dass man jedes mal über einen Hügel fahren muss, um von einer Bucht in die andere zu kommen. Diese Hügel sind jeweils ca 500m hoch, was sich mit dem vollbepakten Velo doch etwas zieht... Ich bin es deshalb langsam angegangen und habe kurze Tagesetappen gemacht. Leider war das Wetter die letzten 2 Tage nicht auf meiner Seite... Es ist sehr stürmisch und kann in 15min von wolkenlos mit Sonnenschein zu Regen und Weltuntergangsstimmung wechseln. Heute war Ruhetag. Ich bin jedoch zum Znacht ca 15km nach Akaroa gefahren, um mir das Städtchen anzuschauen und eine grosse Portion Fish&Chips zu essen.
    Was mir sehr positiv auffällt ist, wie freundlich die Neuseeländer sind. Man kommt sofort ins Gespräch und gestern wurde ich sogar zum Znacht eingeladen!
    Morgen geht es weiter in Richtung Lake Tekapo.

Dunedin

Söndag 5/11

Dags för tågutflykt i Dunedin. Vi hade marschorder 09:00 för att stiga av båten. Och vad händer?
    Köer som inte är av denna världen! Vi stod i kö i över en timme för att få gå av båten och sedan var det kaos i utflyktsadminstrationen eftersom inga tider längre gällde.

Vi blev till slut omhändertagna av en pratglad Kiwi, som är vad de kallar sig här på NZ efter fågeln med samma namn som är endemisk här (förekommet endast här). Han körde buss med dödsföraktande skicklighet samtidigt som han pratade intensivt.

Väldigt vackert landskap. Först böljande kullar med betande får, och små söta lamm och sedan allt kargare klippor. Värmen i bussen gjorde att jag nickade till då och då men Henrik buffade på mig så att jag inte skulle missa det mest sevärda.
    Jag har en irriterande förmåga att nicka till så fort jag sitter stilla och är inaktiv. Vid middagarna har jag aldrig det problemet, pratar väl för mycket!

Målet för bussresan var en tågstation högt uppe bland klipporna. Vagnar från 1935 men med bekvämare stolar än då. Ostbricka och vin blev vår lunch, rikligt och goda smakrika ostar . Vi färdades i en ravin på smala spår och fantastiska brokonstruktioner, utsikten var hisnande vacker. Tågfärden var skakig så det blev inte så mycket bilder för mig. Henrik stod mellan vagnarna i kylan och blåsten och fick bra bilder. De kommer kanske hit i efterhand.

Efter tågfärden blev det sightseeing i Dunedin och Henrik gjorde en konditionskrävande promenad längs en brant gata som t.o.m är brantare än den värsta gatan i San Fransisco, 35 graders lutning. Strongt!
    Jag stannade en liten bit upp och skyllde på min artros, vilket var helt sant.

Den här delen av NZ har inte varmare väder än vi har hemma men mildare vintrar och regn vid rätt tillfälle gör att växter frodas och trivs. Fantastiska rododenderträd och blomsterprakt att glädjas åt.
    Trots samma sommartemperatur som Trelleborg så är palmerna här fastvuxna och höga.

Ny kö i regn för att få komma in på båten igen, dock inte av samma dimension som den på morgonen. Snabbt ombyte till middagen (ett par snyggare jeans och handväska) och så var det dags för drink och mat igen.

Kvällens show var mestadels jonglering så jag sov lite då och då. Aldrig långa stunder så jag missar inte så mycket.

Heldag t sjöss

Torsdag 2/11

Magsmittan är tydligen inte utrotad. Kaptenen rekommenderade 20 sekunders tvätt med tvål och vatten och påpekade vikten av den eviga handspriten. Vi kan bara hålla med och hoppas vi kan undvika magbesvär. Vi hoppas att alla med magbesvär vänder sig till läkarmottagningen och blir omhändertagna där så att de inte smittar andra.
    I frukostmatsalen med buffé fick man idag inte ta någon mat själv utan det fanns överallt personal som serverade oss.

Vi lämnar nu Australien och har två dagar till sjöss innan vi når Nya Zeeland.
    Tullpersonal hade flugits till fartyget och vi hade NZ-passkontroll ombord.

Henrik kände sig trött och hängig (förkylningen) och la sig för att lyssna på en ljudbok medan jag gick till ett ScrapBooking Seminar. Man fick ett paket med plexi-’blad’ och papper med färdiga uttryckbara figurer, lite band och annat användbart. Det var inte plats för egen kreativitet utan bara att följa instruktioner. Ett limstift och sedan var det bara att sätta igång. Jag satt tillsammans med Rosine från USA och vi hade ungefär lika mycket vana vid ScrapBooking sedan tidigare. Vi hade trevligt och pratade men trots att vi var flinka hann vi knappt hälften men man kan fortsätta hemma i hytten, förutsatt att man hittar ett limstift.

Eftermidagsvila: Henrik sov och jag läste ut en bok i min iPhone, ’Livet enligt Fikry’ av Gabrielle Zevin. Det var en rätt tunn och lättläst feel-good bok.

Middag tillsammans med två andra svenska par och sedan show med en duktig pianist. Överlag är det bra artister även om de inte alltid är i vår smak.

På kvällen var det fyra meter höga vågor men då fäller man ut stabilisatorerna så det känns inte ngt speciellt.

Vardagsliv ombord

Fredag 3/11

Livet på en kryssningsbåt.

Dagar till havs händer inte särskilt mycket egentligen. Det är sådana dagar man går på olika seminarier eller workshops.

Det finns varje morgon en massa ’fitness classes’ men de undviker vi sorgfälligt. Möjligtvis skulle lite lugn Tai Chi passa oss men jag vågar mig inte på att testa. Bara detta att parera det lågintensiva gungandet ger mig muskelvärk.

I förmiddags kollade vi en demonstration som visade hur man lyckas med att steka fisk. Påminde en del om Werner och Werner och lärde inte oss något.

En föreläsning om krokodiljägaren Steve Irwin var underhållande speciellt som föreläsaren, Cruise Director på vår båt, hade arbetat med honom och hans familj.

Allt, tycker vi i alla fall, är anpassat till passagerarna från USA, som är i klar majoritet på båten. Vår lilla grupp om 15 personer är de enda svenskar på båten. Ibland känns båten som ett stort lekland för vuxna amerikaner.

Lite information om båten:
    Frukt 9800 kg
    Vin 12000 flaskor
    Starksprit 1600 flaskor
    Öl 19000 liter

Det är ett rejält företag som ska fungera dygnet runt. Det extra arbete som smittobekämpningen innebär har inte haft någon negativ påverkan på oss passagerare men jag antar att besättningen har längre pass än normalt.

Igår trodde jag nästan att aliens hade invaderat båten. Jag kom ut från en toalett, det var ett ihållande pipande och på båda sidor om mig var branddörrarna stängda. En av dem öppnades och in kom en man iklädd vit overall och med rejält andningsskydd. Han tog av det och förklarade att han höll på med sanering och hade av misstag tryckt på fel knapp. Jag pustade ut när jag förstod att det inte var total evakuering som gällde, vilket hade varit skrämmande bara det men att behöva göra det utan att veta var Henrik var hade varit katastrofalt.

Vi har hittills ätit buffélunch var dag. Man kan äta lunch på olika ställen: matsalen m servering vid sittande bord, hamburgerhak högst upp, hälsosam lunch m.m. Nu får vi inte ta maten själv, maten finns bakom plast och man får be att få de olika rätterna. Det finns olika stationer: chefs special - lite stadigare traditionell mat, pizza, pasta, salladsröror, Caesarsallad, wok, mexikanskt, indiskt och fler som jag inte kommer ihåg. På dessertsidan finns frukt, glass och mer eller mindre fantasifulla bakverk.

Middag som vanligt och sedan resans hittills bästa show. Lite rockigt och en av sångarna var från Sverige.

Äntligen NZ

Lördag 4/11

Nu är vi i Nya Zeeland! Dags att byta valuta i plånboken. Vi är också två timmar österut från Australien. Det fattade till slut även våra iPhones.

Dagens stora begivenhet ägde rum tidig morgon då vi anlände till vår första fjord, Milford Sound. Låga moln och regn gjorde det hela stämningsfullt, och kallfuktigt. Vi gick ut på vår balkong i omgångar men vi hade bra utsikt även från vår säng. Kaptenen lät båten göra en ’donut’, en snäv rundsväng som med ett fartyg av den här storleken blir rätt stor och tar upp hela fjorden.

Eftersom fjordtittandet startade 07:00 så beställde vi frukost på rummet vilket många andra också gjorde. Leveransen fungerade frånsett att vi i.st.f kaffe fick en termos med hett vatten. Hade det funnits några tepåsar hade vi anpassat oss och druckit te i stället men silverte är inte vår favoritdryck.
    Efter en evighetslång kötid i telefon hos roomservice gick vi i stället till närmaste kaffeutskänkning och fick take-away-kaffe att ta med tillbaka. Jag passade på att testa en ’sticky bun’ som är en kanelbulle med sött gojs på undersidan, en riktig sockerbomb.

Vi damer i gruppen har konstaterat att båtdagar inte är några bra hårdagar. Håret blir platt och konstigt av vattnet här. Då har jag ändå tagit med mina egna hårprodukter för att ha så bra förutsättningar som möjligt. Det finns affärer på båten men de för inte så enkla saker som hårmousse och hårspray utan Michael-Kors-väskor, exklusiva parfymer etc. Det är sådant vi får stå ut med!! Henrik har inga sådana frisyrproblem.

Ett seminarium om hur man boost-ar sin metabolism lockade oss och föreläsaren var entusiastisk men drog ibland lite för enkla slutsatser om sambanden mellan orsaker och konsekvenser. När det drog ihop sig till att boka in enskilda konsultationer så drog vi.

I buffématsalen blev vi vittne till sanering av matta vid ett bord. Man kan bara gissa sig till orsaken till saneringen.

Lugn eftermiddag med bokläsning och sömn. Middag och kvällens show som bäst kan beskrivas som en bättre Tommy Körberg.

Aylmers Stream