New Zealand
Aylmers Stream

Äntligen NZ

Lördag 4/11

Nu är vi i Nya Zeeland! Dags att byta valuta i plånboken. Vi är också två timmar österut från Australien. Det fattade till slut även våra iPhones.

Dagens stora begivenhet ägde rum tidig morgon då vi anlände till vår första fjord, Milford Sound. Låga moln och regn gjorde det hela stämningsfullt, och kallfuktigt. Vi gick ut på vår balkong i omgångar men vi hade bra utsikt även från vår säng. Kaptenen lät båten göra en ’donut’, en snäv rundsväng som med ett fartyg av den här storleken blir rätt stor och tar upp hela fjorden.

Eftersom fjordtittandet startade 07:00 så beställde vi frukost på rummet vilket många andra också gjorde. Leveransen fungerade frånsett att vi i.st.f kaffe fick en termos med hett vatten. Hade det funnits några tepåsar hade vi anpassat oss och druckit te i stället men silverte är inte vår favoritdryck.
      Efter en evighetslång kötid i telefon hos roomservice gick vi i stället till närmaste kaffeutskänkning och fick take-away-kaffe att ta med tillbaka. Jag passade på att testa en ’sticky bun’ som är en kanelbulle med sött gojs på undersidan, en riktig sockerbomb.

Vi damer i gruppen har konstaterat att båtdagar inte är några bra hårdagar. Håret blir platt och konstigt av vattnet här. Då har jag ändå tagit med mina egna hårprodukter för att ha så bra förutsättningar som möjligt. Det finns affärer på båten men de för inte så enkla saker som hårmousse och hårspray utan Michael-Kors-väskor, exklusiva parfymer etc. Det är sådant vi får stå ut med!! Henrik har inga sådana frisyrproblem.

Ett seminarium om hur man boost-ar sin metabolism lockade oss och föreläsaren var entusiastisk men drog ibland lite för enkla slutsatser om sambanden mellan orsaker och konsekvenser. När det drog ihop sig till att boka in enskilda konsultationer så drog vi.

I buffématsalen blev vi vittne till sanering av matta vid ett bord. Man kan bara gissa sig till orsaken till saneringen.

Lugn eftermiddag med bokläsning och sömn. Middag och kvällens show som bäst kan beskrivas som en bättre Tommy Körberg.

Vardagsliv ombord

Fredag 3/11

Livet på en kryssningsbåt.

Dagar till havs händer inte särskilt mycket egentligen. Det är sådana dagar man går på olika seminarier eller workshops.

Det finns varje morgon en massa ’fitness classes’ men de undviker vi sorgfälligt. Möjligtvis skulle lite lugn Tai Chi passa oss men jag vågar mig inte på att testa. Bara detta att parera det lågintensiva gungandet ger mig muskelvärk.

I förmiddags kollade vi en demonstration som visade hur man lyckas med att steka fisk. Påminde en del om Werner och Werner och lärde inte oss något.

En föreläsning om krokodiljägaren Steve Irwin var underhållande speciellt som föreläsaren, Cruise Director på vår båt, hade arbetat med honom och hans familj.

Allt, tycker vi i alla fall, är anpassat till passagerarna från USA, som är i klar majoritet på båten. Vår lilla grupp om 15 personer är de enda svenskar på båten. Ibland känns båten som ett stort lekland för vuxna amerikaner.

Lite information om båten:
      Frukt 9800 kg
      Vin 12000 flaskor
      Starksprit 1600 flaskor
      Öl 19000 liter

Det är ett rejält företag som ska fungera dygnet runt. Det extra arbete som smittobekämpningen innebär har inte haft någon negativ påverkan på oss passagerare men jag antar att besättningen har längre pass än normalt.

Igår trodde jag nästan att aliens hade invaderat båten. Jag kom ut från en toalett, det var ett ihållande pipande och på båda sidor om mig var branddörrarna stängda. En av dem öppnades och in kom en man iklädd vit overall och med rejält andningsskydd. Han tog av det och förklarade att han höll på med sanering och hade av misstag tryckt på fel knapp. Jag pustade ut när jag förstod att det inte var total evakuering som gällde, vilket hade varit skrämmande bara det men att behöva göra det utan att veta var Henrik var hade varit katastrofalt.

Vi har hittills ätit buffélunch var dag. Man kan äta lunch på olika ställen: matsalen m servering vid sittande bord, hamburgerhak högst upp, hälsosam lunch m.m. Nu får vi inte ta maten själv, maten finns bakom plast och man får be att få de olika rätterna. Det finns olika stationer: chefs special - lite stadigare traditionell mat, pizza, pasta, salladsröror, Caesarsallad, wok, mexikanskt, indiskt och fler som jag inte kommer ihåg. På dessertsidan finns frukt, glass och mer eller mindre fantasifulla bakverk.

Middag som vanligt och sedan resans hittills bästa show. Lite rockigt och en av sångarna var från Sverige.

Heldag t sjöss

Torsdag 2/11

Magsmittan är tydligen inte utrotad. Kaptenen rekommenderade 20 sekunders tvätt med tvål och vatten och påpekade vikten av den eviga handspriten. Vi kan bara hålla med och hoppas vi kan undvika magbesvär. Vi hoppas att alla med magbesvär vänder sig till läkarmottagningen och blir omhändertagna där så att de inte smittar andra.
      I frukostmatsalen med buffé fick man idag inte ta någon mat själv utan det fanns överallt personal som serverade oss.

Vi lämnar nu Australien och har två dagar till sjöss innan vi når Nya Zeeland.
      Tullpersonal hade flugits till fartyget och vi hade NZ-passkontroll ombord.

Henrik kände sig trött och hängig (förkylningen) och la sig för att lyssna på en ljudbok medan jag gick till ett ScrapBooking Seminar. Man fick ett paket med plexi-’blad’ och papper med färdiga uttryckbara figurer, lite band och annat användbart. Det var inte plats för egen kreativitet utan bara att följa instruktioner. Ett limstift och sedan var det bara att sätta igång. Jag satt tillsammans med Rosine från USA och vi hade ungefär lika mycket vana vid ScrapBooking sedan tidigare. Vi hade trevligt och pratade men trots att vi var flinka hann vi knappt hälften men man kan fortsätta hemma i hytten, förutsatt att man hittar ett limstift.

Eftermidagsvila: Henrik sov och jag läste ut en bok i min iPhone, ’Livet enligt Fikry’ av Gabrielle Zevin. Det var en rätt tunn och lättläst feel-good bok.

Middag tillsammans med två andra svenska par och sedan show med en duktig pianist. Överlag är det bra artister även om de inte alltid är i vår smak.

På kvällen var det fyra meter höga vågor men då fäller man ut stabilisatorerna så det känns inte ngt speciellt.

Akaroa - Tag 17

November 23, 2016 in New Zealand ⋅ ☀️ 26 °C

Nach einem gemütlichen Frühstück im Freien machen wir uns auf den Weg zum Hafen. Wir gehen zum Office von Black cat Cruises, wo wir mit Neoprenanzügen, sowie -Schuhen und Schnorchel ausgestattet werden, denn heute gehen wir schwimmen. Und zwar nicht alleine, sondern mit wilden Hektordelfinen. Also ab aufs Boot.
      Wir müssen nicht lange warten, bis wir die ersten Delfine erblicken. Doch da diese nach kurzem wieder verschwinden, scheinen sie nicht an uns interessiert zu sein. So geht es uns noch einige weiteren Male. Nach ca einer halben Stunde finden wir dann aber doch noch ein Gruppe die sich länger in der Nähe unseres Bootes aufhält, was von den Guides als Interesse an uns und Lust auf Interaktion gewertet wird. Also begeben wir uns ins 10-12 Grad kalte Wasser. Die Delfine kommen bis auf ca einen Meter an uns heran und schwimmen teilweise auch durch die Gruppe. Einfach atemberaubend diese Tiere so nah zu erleben. ❤️🐬
      Nach etwas mehr als 2 Stunden kommen wir wieder im Hafen an.

Kurze Dusche und Mittagessen, dann machen wir uns auf den Weg nach Christchurch.

Von welchem Tier?

November 17, 2017 in New Zealand ⋅ ⛅ 16 °C

Achja wir haben am Strand eine Scapula (Schulterblatt) gefunden... wer weiß von welchem Tier? :)

Perfect breakfast after...

January 10, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 15 °C

... a morning swim with Hector Dolphins. Amazing start of the day. Totally worthy 6:30am start. And now we got rewarded by the best breakfast ever (says the German).

Akaroa

September 6, 2022 in New Zealand ⋅ ⛅ 7 °C

Nice drive to Akaroa today but very cold. At 1:00 pm it was only 9° with a stiff southerly wind blowing. There was a sprinkling of snow on the hilltops around Akaroa. Very few shops were open so we had some lunch before returning to Weedons. Forecast is for -3° tomorrow morning.Read more

Aylmers Stream