New Zealand

Truman Track + Outtakes

January 28 in New Zealand ⋅ 🌧 13 °C

Kurz vor den Pancake Rocks liegt der Truman Track. Genau unsere Kragenweite für einen Walk. In 15 Minuten von der Straße durch den Regenwald an die Küste. Vor 4 Jahren war das Meer allerdings viel ruhiger und wir waren auf und zwischen den Felsen. Aber einfach ein schönes Fleckchen Erde.Read more

Till Franz Josef Glacier

February 9, 2020 in New Zealand ⋅ ☀ 12 °C

Idag har vi förflyttat oss norrut, till Franz Josefs Glacier. Det blev vår resas längsta transportsträcka på hela 7 timmar. Men vilken resa....!
      Nästan alla dessa timmar bjöds vi på vyer som vi aldrig upplevt tidigare. Mjuka, gröna bergsmassiv, slättland, hav, kust , floder och enorma bergsmassiv med inbäddade nästan gröna sjöar! Med dessa vyer kunde vi lätt köra ytterligare timmar, men nu är vi i alla fall framme.

Under vår resa på Sydön har vi nog passerat ett par hundra vattenfall, varav det högsta låg på 824 meter. Längs dagens rutt passerade vi många lite mindre vattenfall. Ett av dessa finns på bilden nedan.

Vi har idag kört på sk Highways. Det är huvudleder med hastighetsgräns 100 km i timmen. Några andra motorvägar, som vi har i Sverige, finns inte. Att ha en hastighetskontroll eller vägkamera här är helt onödigt. Det finns inte en chans att köra ens i närheten av 100. Broarna, som det fanns många av, är av en-fils-typ dvs man kör en riktning i taget. Hela tiden zicksackar man fram längs bergssidorna. Det finns många möjligheter till att stanna både på rena utsiktsplatser men även på små campingställen där det står en och annan husbil eller tält.

Växtligheten vi passerade har varit ren urskog, med träd som är flera hundra år gamla. Här i NZ växer träden mycket långsamt och träden kan ofta vara 500-600 år gamla.
      Skogarna vi passerade såg inte ut som svensk skog utan mer som en trollskog, eller något som man kan tänka sig fanns på den tiden dinosaurierna vandrade kring på jorden. Träd med krokiga och mossbeväxta grenar, ormbunksliknande växter som liksom trängde sig ut för att få ljus, smala buskliknande träd, ja allt står så tätt att jag inte tror man knappt kan passera där.

Nu är vi framme på 58 on Cron motell i Franz Josef Glaciar. Rummet är fräscht och innehåller det vi behöver, dvs en säng, ett pentry och en fräsch toalett med dusch. Bilen står parkerad utanför, som sig bör på ett riktigt motell.

I morgon ska vi utforska glaciären och bada i varma källor!

HöjdrÀdda Gun-Britt har Äkt helikopter!

February 10, 2020 in New Zealand ⋅ ☀ 15 °C

I dag har vi gjort något som jag aldrig trodde jag någonsin skulle våga. Vi har åkt en 4-minuters helikoptertur upp till glaciärområdet och gått på en ”hike” under 2,5 timme på Franz Josef Glacier.đŸ‘đŸ».

Det var med stor tveksamhet som vi bokade det här äventyret i går. Men om jag någonsin ska få se en glaciär så är det väl här. Så jag bestämde mig - nu eller aldrig ska det ske!
      Men så nervös jag var i morseđŸ˜«! Jag som är så höjdrädd - hur ska det gå! Tänk om jag får panik i helikoptern och tänk om vi kommer upp på höjder som jag inte fixar! OooooođŸ˜±!

Men det gick sååå bra och jag är sååå stolt över mig själv och....WOW, vilken upplevelse!!!

Vi blev utrustade med vattentäta byxor och jacka, speciella skor och en magväska som innehöll kraftiga broddar i stål som vi skulle fästa under sulan på stövlarna. Därefter bar det iväg och helikoptern tog oss ca 800 m upp i bergen, en resa på 4-5 minuter. Där väntade vår glaciär-guide och vi fick instruktioner om hur vi skulle ta på och fästa broddarna. Vi fick också vars en stav, som vi skulle använda för att hålla balansen när vi gick.

En lång rad bakom guiden och sen bar det iväg upp i glaciären. Vilken upplevelse! Så fantastiskt vackert och vädret var dessutom perfekt med sol och en blå himmel.

Under 2,5 timme vandrade vi uppåt och sen neråt igen. Vi tittade på sprickor i glaciären, vi fick se små laviner som bullrade ner och vi fick krypa genom hål som bildats av regnvatten som borrat sig igenom isen.

Det var en ganska jobbig vandring, stövlarna var tunga, broddarna fastnade i isen och vi fick ta ordentliga kliv för att kunna gå framåt. Vid vissa delar av vandringen gick guiden i förväg med sin ishacka och beredde väg för oss andra. Vid andra delar, som var lite mer besvärliga, skruvade hon in skruvar i isens vägg och satte fast rep, som vi skulle hålla oss i.

Efter cirka 2,5 timme var vi nere igen och efter en stund kom helikoptern och hämtade oss. Så glad jag är att vi genomförde den här utflykten och så stolt jag är över att jag klarade detđŸ‘đŸ».

Dagen avslutade vi i en ”private hot-pool”. Under 45 minuter slappade vi i en varm bubbelpool på ett typ av spa som ligger granne med regnskogen, tvärsöver gatan där vi bor. Så skööööönt! Ett glas vin på det och vi sussar gott hela natten😮😮.
      /Gb

Franz Josef & Robert’s Point

January 8, 2023 in New Zealand ⋅ 🌙 16 °C

Vi er kørt fra det centrale Otago til Franz Josef gletsjeren på vestkysten. Køreturen bød på spektakulær natur og store bjerge. Fed tur! 😁
      Vi bor på en campground omgivet af tempereret regnskov, pungrotter og Kea papegøjer đŸ„°đŸ˜

I dag har gået et vanvidshike der virkelig pressede os begge. På 7 timer gik vi 16 km i udfordrende terræn. Ruten bød blandt andet på krydsning af mindre vandfald på (meget) glatte sten, regnskov, vilde hængebroer, klatring på bevoksede klipper og generelt meget teknisk udfordrende (læs: glat, stejlt og råt) underlag.
      Louise faldt 3 gange og vi regner med at hun er gul og blå i morgen. Lasse har ødelagt sine bukser i forsøget på at redde Louise under første fald.đŸ„Č
      Turens mål var Robert’s Point der lokker med unik udsigt over gletsjeren. Da vi kom derop var vi så færdige at udsigten ikke helt var det
      værd… og vi skulle samme vej ned đŸ˜±đŸ˜±đŸȘšđŸȘš

Det var vildt. Det var råt. Det var vådt (på en solskinsdag). Det var galt og genialt på samme tid. Vi er helt færdige og går snart i seng.
      I morgen kører vi videre nordpå! Måske skal vi liiiiiige se fugle på vejen 😍😍

January 12, 2023 in New Zealand ⋅ ⛅ 17 °C

Wueppa, s Hostel esch sehr schöön done ond mer hend herrlechs Wätter. Noch de Akonft beni de scho glii is Bett - mösse fit sie för höt. Hend nämli e Heli Hike gmacht bim Gletscher ond glii goni nomol id Höchi för mine ersti Skidive! De Heli Hike esch hammer gse😍. S Flüge met em Heli en Traum ond s Wandere ufem Gletscher met de Bergloft hed sech weder ahgfühlt as wäri deheime😍😍!Read more

Fahrt in die NeuseelÀndischen Alpen

February 10, 2023 in New Zealand ⋅ 🌙 9 °C

heut war mal Auschlafen und gut FrƱhstƱcken mƑglich. Nach nur einer halben Stunde Fahrt kamen wir in Hakitika der "Jadestadt Neuseelands" an. Am Strand konnten man "rohe" Jade finden. Die, von außen, sehr schƑne Kirche darf wegen statischer Schäden durch Erdbeben nicht mehr betreten werden. Auf dem weiteren Weg ging es durch einen Urwald zum Mahinapua See, sehr beliebt bei Campern. Vorbei an einzelnen Häusern und durch das Dorf HariHari ging's in die Alpen in die Nähe des Franz Josef Gletschers. Hier konnten wir das KiwiMuseum besuchen, mit vielen Infos Ʊber diesen seltsamen, flugunfähigen Vogel und Ʊber den Gletscher. Einige aus unsrer Gruppe machen morgen frƱh einen Helikopterflug auf den Gletscher.Read more

February 27, 2023 in New Zealand ⋅ ⛅ 13 °C

An verschiedenen Seen und dem Goldgräberörtchen Ross, in dem 1908 der größte jemals in Nz gefundene Nugget mit 2,8kg gefunden wurde, vorbei fuhren wir Richtung Franz Josef. Wieder mit einer sehr einsamen aber sehr schönen und sich schnell ändernder Landschaft.
      Auf direktem Weg sind wir zum Franz Josef Glacier Walkaway und konnten in einiger Entfernung den Gletscher Franz Josef sehen.
      Nachts ging es dann zu einer vom Campingplatz angebotenen kostenlosen Glowwormtour. Das sind keine Glühwürmchen sondern Larven einer Fliege die durch bestimmte chemische Prozesse leuchten um Beute anzulocken. Außerdem hatten wir einen unglaublichen Sternenhimmel mit Sicht auf das Kreuz des Südens, Mars, Orion und eine Sternschnuppe.
      Auf dem Rückweg ist dann einer meiner größten Wünsche für diese Reise in Erfüllung gegangen: Autora Australis, die südlichen Polarlichter zu sehen. In echt nur ganz schwach aber auf den Fotos unbeschreiblich.

WestkĂŒste bis Franz Josef Gletscher

March 13 in New Zealand ⋅ ☁ 13 °C

Die Hauptattraktion an der Westküste war mit Sicherheit der Regenwald und die vielen Flüsse. Der Blick aufs Meer und die steilen Klippen fiel aufgrund des dichten Regenwaldes eher nur spärlich aus - leider! An zwei Aussichtspunkten gelang es mir aber, ein paar Fotos zu schießen. WUNDERSCHÖN. Und der Wettergott hatte es heute sehr gnädig mit mir gemeint, denn die Sonne begleitete mich den ganzen Tag ☀.

Die bewaldete Hügellandschaft wich am Weg ins Landesinnere wieder den Weiden mit Kuh- oder Schafherden und ganz vereinzelt sah ich Häuser.
      Im Vergleich zu den Straßen rund um Queenstown, Wānaka oder Lake Tekapo waren hier nur sehr wenige Autos unterwegs. Menschen traf ich am ganzen Vormittag nur vier, wohingegen am Nachmittag bei den unterschiedlichsten Aussichtspunkten entlang der Küstenstraße mehr los war.

Auf Anraten von Faith hielt ich in der Bruce Bay, ließ mir mein Eis vom Food Truck schmecken und war fasziniert von der, an den Strand angrenzenden Baumreihe.
      Insgesamt fuhr ich zweieinhalb Stunden von Jackson Bay zum Franz Josef Gletscher, wo ich mein neues wunderschönes Airbnb-Haus für mich alleine habe.
      Den Abend ließ ich ruhig ausklingen.

Christchurch to Franz Josef Glacier

March 9, 2020 in New Zealand ⋅ 🌧 13 °C

We rented a car and drove 385 kms across New Zealand to Franz Josef Glacier (on the West Coast), where we’ll stay for two nights. The drive was very hilly, curvy & scenic. What’s that white stuff in the mountains? We haven’t seen it in 12 months! We arrived safely, went out for dinner, then crashed. Update ... it’s comfortably cooler in the mountains!!Read more

Sterren en stenen

January 25, 2023 in New Zealand ⋅ ☁ 13 °C

Tussen onze tours door zijn Juana en ik nog even off road gaan hiken. Dit betekende stenen klimmen. Ergens in mij hoorde ik een stemmetje zeggen dat dat nou niet het slimste was. Maar goed he je moet wat. Alles is goed gegaan maar ik doe het liever niet nog een keer. Ook al was het wel echt prachtig. De laatste avond in Franz was het heel helder. Dus zijn we glowworms gaan kijken. Wat het precies is weet ik niet. Maar het is een beestje en dat geeft licht in het bos. Dus daar gingen we in het pikke donker opzoek naar ieniemienie kleine lichtjes. Op het gevaar op struikelen of schrikken van andere mensen na was dit wel heel gaaf om te zien. Na de glowworms zijn we naar een brug gelopen waar je boven de gletsjer de hele melkweg kon zien. Helaas was mijn camera niet goed genoeg maar dit was echt indrukwekkend dan voel je je echt klein. Dus we hebben dik een uur gewoon midden op de weg gelegen kijkend naar de lucht.Read more

Franz Josef, WHO, Waiau