New Zealand

Show all

Tauranga

November 9, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 20 °C

Torsdag 9/11

I dag åkte vi med en utflykt anordnad av Eriks, Rotoruas höjdpunkter.

Liten buss bara för oss och en intensivt pratande chaufför. Han hade tidigare arbetat i brandkåren och kört brandbil. Han förmedlade en oreserverad stolthet både över sitt land och sin hembygd.
      Lite mycket bussåkande och lite mycket prat, men i övrigt var det intressant.

Vi åkte till ett område med heta källor och en maoriby som var belägen mitt bland dessa. Det var inte bara heta källor utan även heta hål som spydde het ånga. En del av de heta hålen hade man fyllt med stenar, byggt en ram runt dem samt ett lock ovanpå. Dessa används som ugn av alla i byn och höll en temperatur på 175-225 grader. Andra heta källor användes för att koka mat i.
      Från en källa avledde man vatten till stora badkar där invånarna kunde ta sitt morgon- eller kvällsbad. Det är så fullt med heta källor och ånghål att man inte får bygga nya hus och inte heller begrava fler avlidna.

Byn var lite som Skansen. Den var öppen för turister under kontorstid och vi inledde med att lyssna på en konsert. Vi hade lite kluvna känslor under besöket.
      Alla som deltog i konserten verkade göra det med liv och lust, det kändes som att de gjorde detta med glädje.

Vår guide, en ung man ungefär 25 år gammal, bor och arbetar i byn. Han gick i flerspråkigt dagis och skola tills han var 10 vilket i praktiken innebar att han bara pratade mauri. Att sedan växla över till engelskspråkig undervisning var inte helt lätt. Maori har inget eget skriftspråk även om orden kan skrivas med romerska bokstäver. All officiell information finns endast på engelska.

Vi enades om att turismen här är att se som en kulturgärning. Hade inte byn fått inkomsterna från turismen hade de troligen inte heller bevarat sina traditioner och kultur.

Besök på en kiwiodling på hemvägen. Det är inte kiwisäsong nu så det förklarar varför vi inte fått det till någon av våra måltider.

En solig dag och vi hade missat solskyddet!

Intressant avfärd från hamnen. Vi var nära både sandrevlar och sandstrand och fick hjälp av bogserbåtar att komma ut i rännan.

Middag, show och sedan sovdags.

Kairua