New Zealand
Kairua

Here you’ll find travel reports about Kairua. Discover travel destinations in New Zealand of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Reunion and BBQ

December 20, 2017 in New Zealand

Da ich vor ein paar Tagen zufällig gesehen habe das ein alter Schulfreund ein Foto aus Auckland gepostet hatte, habe ich versucht Kontakt mit ihm aufzunehmen und tatsächlich erfahren das er momentan auch in Neuseeland unterwegs ist. Mittwochs morgens habe ich dann eine Nachricht bekommen ob ich heute abend nicht etwas Zeit hätte das man sich treffen kann. Natürlich haben wir versucht das einzurichten und so waren wir auf 7 Uhr auf dem Weg nach Papamoa. Es war witzig, da es in meiner Realschulzeit mein bester Kumpel war, wir aber die letzten 5 Jahre eig null Kontakt mehr hatten. Ihn wieder zu sehen war echt cool. Haben ein paar gechillte Stunden am Strand verbracht und geplaudert bis es nach dem schönen Sonnenuntergang etwas frisch am Strand wurde und wir uns entschlossen zu gehen. Seine travelbuddy Niklas kannte ich auch noch von früher und so war der Abend eine wirklich gemütliche Runde 👌🙂 leider hatten sie nur den einen Abend in Tauranga bzw Papamoa so das wir uns nicht nochmal treffen konnten 😒
    Für uns hieß es am nächsten Tag ein letzten offiziell Arbeitstag rumbekommen, wobei dieser nur bis 12 Uhr angesetzt war was sehr entspannt war! Dann hieß es BBQ auf dem Yard 😍 wie bei jedem BBQ mit den Bossen haben sie sich auch diesmal wieder nicht lumpen lassen! Richtig Leckeres pork gab es 😍
    Nach ein paar Stunden gemütlichen zusammen sitzen, Essen, trinken, quatschen und Cricket spielen haben wir uns dann gegen 6 Uhr verabschiedet und auf den Heimweg gemacht!

Papamoa

December 22, 2016 in New Zealand

Bevor es morgen wieder zurück nach Gisborne geht, haben wir heute nochmal einen Stopp auf einem schönen Campingplatz direkt am Papamoa Beach eingelegt. Für dieselbe Strecke, für die wir letztes Mal 4 Autos gebraucht haben, haben wir heute nur ein einziges gebraucht. Wir haben wirklich oft sehr großes Glück mit dem trempen :DRead more

Papamoa, Bay of Plenty - Rotorura

November 24 in New Zealand

Sind gestern noch nach Te Puke, 10 km vom Bay of Plenty entfernt gefahren.
    Heute früh direkt nach Papamoa, wollten am Meer frühstücken und den Tag dort am Strand genießen.
    Leider regnete es schon beim aufwachen und hat auch bis Mittag nicht aufgehört.
    Plan B musste her, wir buchten uns über die Camper Mate App kurzerhand einen Campingplatz mit Hotpool in Rotorua.
    Nach einer Stunde Fahrtzeit waren wir da. Nachdem wir den Camper mit Strom versorgt haben ging es in den warmen Pool. Nach 20 Minuten waren wir durchgekocht und brauchten etwas Schlaf.
    Frisch konnten wir nun das Abendessen vorbereiten, da es hier auch einen Grill am Platz gibt, wird gleich das Steak darauf gebrutzelt. Die anderen Camper in der Gemeinschaftsküche schauten ganz neidisch 🙄.
    Da wir ja nicht wirklich viel zu berichten haben gibt es noch einige Tiere die wir die letzten Tage gesehen haben. Wer alle erkennt und uns hier schreibt gewinnt ein Abendessen. 🤔🤓

Mount Maunganui & Papamoa

October 2, 2017 in New Zealand

Ondertussen alweer ruim 8 weken uit het gips en merk dat ik bijna alles weer kan. Mijn pols en arm zijn nog steeds een beetje stijf, maar kan het bijna weer draaien zoals voor de breuk en ook mijn kracht komt langzaamaan terug.

Vanuit het Zuidereiland een dagje in Wellington doorgebracht. Hier het museum Te Papa bezocht. Dit is een gratis museum met een gedeelte over aardbevingen en waar je een aardbeving kan voelen in een simulator. Dit vond ik wel erg interessant, vooral omdat dat mijn grootste angst (vooral in de buurt van Christchurch) was. Gelukkig heb ik er geen gevoelt, dus hoop dat dat zo blijft :-)

Vanuit Wellington naar Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu gereden. Dit is de naam die Māori in Nieuw Zeeland aan een heuveltje van 305 meter hoog hebben gegeven. Het betekent "De berg waar Tamatea, de man met de grote knieën, de bergbeklimmer, de land-verslinder die over de wereld reist, speelde met zijn neus fluit voor zijn geliefde". Dit heuveltje houdt ook het Guinness World Record voor langste plaatsnaam (85 letters) ter wereld.
    Vervolgens door gereden naar Mount Maunganui. Had op sommige plekken nog wel iets langer willen blijven, maar had ik geen tijd me er voor dankzij de geweldige All Blacks rugby match in Dunedin, maar gelukkig had ik het meeste al eerder gezien.

1 september ben ik weer begonnen met werken, dit maal bij BlueBiYou in Papamoa. Dit is een restaurant aan het strand met een Italiaanse eigenaar. Renske heeft in 2011 voor hem gewerkt en zo'n goede indruk achtergelaten dat ik ook voor hem mocht werken. Gelukkig was hij ook blij met mij en kreeg ik de eerste week al een loonsverhoging :-D Hier zal ik blijven werken tot mijn visa verloopt en dan weer verder zien. Afgelopen weken eerst nog in mijn auto geleefd, maar nu een kamer gevonden naast het strand. Verder weinig te vertellen nu, als je niet reist zie je ook niet zo veel, vandaar dat dit bericht ook lang op zich heeft laten wachten.

Update 4-11-2017
    Sorry dat ik zo lang op me heb laten wachten maar de foto's zijn eindelijk toegevoegd :-)
    Foto's van Wellington, de langste plaatsnaam in de wereld en Mount Maunganui staan in dit bericht.

Here we go again :-)

July 16 in New Zealand

Welkom terug allemaal,

Na ruim anderhalf jaar in NZ is het eindelijk tijd om weer door te reizen. Na veel wikken en wegen toch besloten bij findpenguins te blijven, aangezien het album er wel erg gaaf uit ziet en het voor mij makkelijk te gebruiken is.
    Voor de volgers het ook makkelijker, aangezien je geen account meer hoeft aan te maken, maar gewoon een reactie kunt achterlaten :-)

Sinds september 2017 ben ik aan het werk geweest bij restaurant BlueBiYou in Papamoa Beach, in juni veranderd naar The Blue, hier veel uren kunnen maken over de zomer (45 tot 50 uur per week) en ook nu nog steeds druk en gezellig, maar wel besloten weer door te gaan. Gelukkig vind ik mijn werk en collega's nog steeds leuk, anders was ik al veel eerder weggeweest, voordat omdat er in Papamoa zelf niet veel te beleven is. Een leuk plaatsje naast het strand, maar dat is alles. Mijn auto al verkocht in december en Papamoa ligt net te ver af van de rest om dat op de fiets te doen. Wel wat leuke tripjes kunnen maken met de bus van het werk en een auto gehuurd van een vriendin.

Zo ben ik een weekendje richting Gisborne geweest. Hier mijn oud collega's en hostel opgezocht. Het originele plan was om vrienden van afgelopen jaar te zien, maar die zitten overal over de wereld (Canada, UK, Duitsland, Zuider eiland etc), maar was uiteindelijk wel leuk om iedereen weer even te zien en even een paar dagen weg te zijn.

Een aantal weken later mijn laatste deel van mijn trip gemaakt, namelijk Northland (het stuk boven Auckland). Dit was een mooi stukje en heerlijk om weer even wat anders te doen dan werken. Hier begonnen met het bezoeken van de grootste (Tane Mahuta "life giver", stamomtrek 13.8m, totale hoogte 51.5m en inhoud: 244.5m3) en een-na-grootste Kauri (Te Matua Ngahere, stamomtrek 16.4 m, totale hoogte 29.9m en inhoud van 208.1 m3) tree, die waren erg indrukwekkend.
    Vervolgens naar Cape Reinga (waar de Tasman Sea en de South Pasific Ocean samen komen) gereden, maar helaas geen draaikolken of 2 verschillende kleuren in de oceanen gezien, had hier vele goede verhalen over gehoord :-). Vervolgens via de sanddunes (voelde alsof ik in een woestijn liep zo groot) en 90 mile beach naar Wangaria Bay gereden en hier heerlijk aan het water gekampeerd. De volgende ochtend eindelijk geluk en eindelijk dolfijnen gezien, die kwamen een rondje door de bay maken. Vervolgens na een hike door gereden naar Tutukaka (geweldige naam :-)) en hier na 1,5 jaar ook weer gedoken (op de Poor Knight Islands), Even wennen met zulke dikke wetsuits aan, dus wat moeite tijdens de eerste duik met mijn buyoncy, maar 2e duik ging gelukkig weer lekker. De volgende dag nog een laatste stop gemaakt bij de gannets voordat ik weer terug naar Papamoa moest. Eindelijk de gannets gezien. In de zomer zitten ze met duizenden bij elkaar, nu waren er nog een stuk of 100 over.

Nu is het tijd om mijn spullen uit te zoeken, mijn tas te pakken en weer afscheid nemen en dan door naar Australië 😃😃

Hieronder de foto's van mijn trip naar Northland

Tauranga

November 9, 2017 in New Zealand

Torsdag 9/11

I dag åkte vi med en utflykt anordnad av Eriks, Rotoruas höjdpunkter.

Liten buss bara för oss och en intensivt pratande chaufför. Han hade tidigare arbetat i brandkåren och kört brandbil. Han förmedlade en oreserverad stolthet både över sitt land och sin hembygd.
    Lite mycket bussåkande och lite mycket prat, men i övrigt var det intressant.

Vi åkte till ett område med heta källor och en maoriby som var belägen mitt bland dessa. Det var inte bara heta källor utan även heta hål som spydde het ånga. En del av de heta hålen hade man fyllt med stenar, byggt en ram runt dem samt ett lock ovanpå. Dessa används som ugn av alla i byn och höll en temperatur på 175-225 grader. Andra heta källor användes för att koka mat i.
    Från en källa avledde man vatten till stora badkar där invånarna kunde ta sitt morgon- eller kvällsbad. Det är så fullt med heta källor och ånghål att man inte får bygga nya hus och inte heller begrava fler avlidna.

Byn var lite som Skansen. Den var öppen för turister under kontorstid och vi inledde med att lyssna på en konsert. Vi hade lite kluvna känslor under besöket.
    Alla som deltog i konserten verkade göra det med liv och lust, det kändes som att de gjorde detta med glädje.

Vår guide, en ung man ungefär 25 år gammal, bor och arbetar i byn. Han gick i flerspråkigt dagis och skola tills han var 10 vilket i praktiken innebar att han bara pratade mauri. Att sedan växla över till engelskspråkig undervisning var inte helt lätt. Maori har inget eget skriftspråk även om orden kan skrivas med romerska bokstäver. All officiell information finns endast på engelska.

Vi enades om att turismen här är att se som en kulturgärning. Hade inte byn fått inkomsterna från turismen hade de troligen inte heller bevarat sina traditioner och kultur.

Besök på en kiwiodling på hemvägen. Det är inte kiwisäsong nu så det förklarar varför vi inte fått det till någon av våra måltider.

En solig dag och vi hade missat solskyddet!

Intressant avfärd från hamnen. Vi var nära både sandrevlar och sandstrand och fick hjälp av bogserbåtar att komma ut i rännan.

Middag, show och sedan sovdags.

Hells Gate, back to Rotorua

March 24, 2017 in New Zealand

Um 6 Uhr klingelte der Wecker. Die erste Nacht im Auto war eigentlich ganz gut, obwohl ich oft aufgewacht bin, da es echt kalt wurde.
    Für heute stand eigentlich die White Island an, für welche wir uns Wraps als Lunch machen wollten. Problem: Wie genau koordiniert man all die Sachen im Auto?! Lösung siehe Foto, auch wenn ständig etwas runtergefallen ist.

Um 7:45 Uhr kamen wir an der Office an und die Ernüchterung kam ziemlich schnell. Für heute waren die Bedingungen echt schlecht und wer schnell Seekrank wird, soll sich darauf einstellen sich zu übergeben. Für mich war klar, dass ich unter diesen Umständen nicht auf das Boot will. So ließen wir uns auf die Warteliste für morgen setzten.
    Doch was sollten wir jetzt den ganzen Tag machen?!?!

Wir entschlossen uns dazu nochmal nach Rotorua zu fahren um dort in Hells Gate, Thermalpools, zu gehen. Einerseits weil sie warm sind und andererseits weil wir dringend duschen mussten.
    Die Fahrt dahin war nicht gerade toll. Es schüttete in Strömen, was bei all den Kurven und den miesen Scheibenwischern eine wirkliche Herausforderung war.

Als wir endlich ankamen waren wir happy und das Wetter wurde besser! Wir bezahlten den relativ teuren (80$) Eintritt, bekamen Handtücher und durften dann in den Schlamm für 30 Minuten. Wir tauchten in einen kleinen Pool gefüllt mit Schlammwasser. Separat gab es noch einen Behälter, der mit reinem Schlamm gefüllt war. Wie kleine Kinder schmierten wir unsere Gesichter mit dem grauen Schlamm ein und ich liebte es damit in meinen Händen zu spielen. Der Schlamm wirkt anscheinend antibakteriell, hat einen Detoxeffekt,....
    Leider hatten wir kein Handy dabei....
    Nach einer Dusche durften wir dann in die Schwefelbäder, die unglaublich warm waren. Nach circa 1,5h waren wir gekocht und ich konnte meine Beine kaum bewegen.

Gegen 12 fuhren wir dann ins Zentrum um beim Starbucks einen Kaffee zu trinken, ich zumindest. Carla holte sich eine heiße Schokolade.
    Dadurch, dass wir nicht auf die White Island können haben wir viel zu viel Zeit. Und zudem ist das Wetter noch schlecht.....
    Zum Glück war es das nicht in Rotorua und so aßen wir an der Promenade unsere Wraps. Dabei wurden wir sogar von einer Möwe auf unserer Motorhaube beobachtet. Dann machten wir noch einen kleinen Spaziergang bevor wir wieder losfuhren.

Problem war jetzt: Tanken ! An der ersten Tankstelle sind wir gescheitert, da man bei der Kreditkartenzahlung einen 150€ Deposit zahlen müsste und kein Personal an der Tankstelle vorhanden war. Bei der Zweiten hatten wir dann Erfolg *.*

Auf dem Weg nach Toranga bogen wie aus Spaß bei einem Schild mit der Aufschrift "Tourist Attraction" ab, doch anstatt eine Atraktion zu finden, verfuhren wir uns und kamen an einem Strand raus. Google Maps half;)

Gegen 18:00Uhr kamen wir in Papamoa, in der Nähe von Toranga, an und parkten an einem Strand. Leider auch hier wieder ohne Klos...
    Naja, der Ausblick war wunderschön und das Wetter auch nicht so übel.
    Ich ging gleich mal runter und machte noch ein Bisschen Sport bis Carla nach einem kleinen Schläfchen auch runterkam. Wir liefen noch eine Weile am Strand entlang und sortierten dann unser kleines "Appartment" um.
    Den Rest des Abends spielten wir UNO, schauten Project Runway und haben uns ausgeruht.

Ich freu mich schon fast morgen aufzuwachen und das Meer zu sehen.

Tauranga

April 17, 2017 in New Zealand

Before long we are in Tauranga parking near a beach on a beautiful sunny day. It’s only about 21’C (70F) but feels like summer. It’s amazing how quickly the body adjusts to new surrounds. While we don’t swim we do take a short walk along a rocky outcrop to take in the views and watch the surfers riding waves. It feels good to be at a white sand beach again after the black sand ones we’ve been to. Somehow it feels more “normal” and safe. That’s silly because volcanic sand itself doesn’t make a beach more or less dangerous than any other. But still, black sand beaches feel somehow more dangerous. Probably due to the colour of the water and a perception of what could be lurking below the surface.Read more

Kairua