New Zealand
Maraetotara Stream

Ohope Scenic Reserve

January 1, 2015 in New Zealand ⋅ ☀️ 18 °C

V rezervaci Ohope nasli v roce 1999 nekolik kiwi a od te doby se tady intenzivne venuji tomu, aby jich tu bylo mnohem vic. Je tady lavicka, kde si ma clovek v noci sednout a poslouchat (pravdepodobnost zaslechnout je pry velika), a v sobotu tady vypousteji do prirody mala kiwacata - skoda, preskoda, ze budeme zrovna trhat bobule :-(.
      Po Ohope jsme si daly jeste usek Mokoroa Bush Scenic Reserve a zpet u auta zakoncily 16km pohodovy novorocni vylet...

Maori weetjes

February 18, 2017 in New Zealand ⋅ 🌧 18 °C

Het wordt uitgesproken als Máu-ri, en het wordt niet in het meervoud gezet: 1 Maori of veel Maori.
      Zijn hebben een eigen erkende taal. Er zijn 3 officiële talen: Te pei (het Maori), Engels en gebarentaal. En dat is geen grap!

Haka is Maori voor alle dansvormen, maar meest geassocieerd met de oorlogshandelingen, de Haka taparahi. Deze ging als uitdagingsritueel de wereld rond bij de Maori sportgroepen vóór een belangrijke wedstrijd ook op wereldtornooien.
      Oorspronkelijk daagde men zo de bezoekers uit om te zien of ze met slechte bedoelingen kwamen, als ze agressief reageerden was het vechten geblazen.

De Haka wordt uitgevoerd met woest schreeuwen zwaaien van de armen suggestieve gebaren die lijken of men slaat of steekt de tegenstander, en de bijhorende getatoeëerde gezichten en rollen met de ogen en die tong die uitgestoken wordt is het wel indrukwekkend tot angstaanjagend!
      Iedere stam heeft zijn eigen Haka en zijn eigen tattoos, de stam die wij bezochten hadden tattoos van 4 vogels. De meest gebruikte Haka is van Te Rauparaha (1768-1849) de chief van de Nga Toa stam. Deze Haka was de laatste die gevolgd werd door een grote slachtpartij, en wordt gebruikt bij de All Blacks het NZ nationale rugby team.

'K Ga dood, 'k ga dood ka mata, ka mata
      Ik leef, ik leef ka ora, ka ora
      'K Ga dood, 'k ga dood ka mata, ka mata
      Ik leef, ik leef ka ora, ka ora
      Zie daar de harige man Tenei te tangata puhuruhuru
      Die de zon haalde naka mei i tiki mai
      En het weer liet schijnen whakawhiti te ra
      Een stap omhoog, nog een stap omhoog a upane, ka upane
      Een stap omhoog, nog een stap omhoog a upane, ka upane
      De zon schijnt weer Whiti te ra
      HI ! HI !

Als je het leest in het ritme van een Haiko met nadruk is het indrukwekkend met de juiste gebaren erbij.

In aug 2005 werd er een nieuwe Haka gemaakt door de All Blacks voor henzelf. Deze wordt naast de andere gebruikt.

Nog een woordje over de tattoos.
      In de oude tijd werden ze geplaatst met de veer van een albatros en plantensap, dit was pijnlijk en onuitwisbaar, ze werden wel lichter met de levensjaren van de Maori, maar de gemiddelde leeftijd was 35 jaar.
      Bij de stam die wij bezochten de Mitai, waren ze als vogels: op het voorhoofd de vleermuis met hangende (beschermende) vleugels tot aan de slapen.
      Rond de neus de papegaai voor zijn spraakkunst die ging tot op het puntje van de neus en zo over de wangen.
      De uil was de wijsheid en kwam onder de mond, deze werd ook aan vrouwen gegeven.
      De laatste was de kiwi(bird) en stond voor sluwheid en die ging onder de uit tot in de hals.

Nu worden ze nog alleen aangebracht met plantensap en verwijderd als de bijeenkomst dat kan zijn een feest, begrafenis of in ons geval de show voorbij is.
      Alleen enkele dyhards passen nog een of andere vorm op hun gelaat toe. Er zijn wel veel echte tattoos op hun lichaam maar die brengt de tatoeerder aan, less painfull zei de verteller met een glimlach.

Maraetotara Stream