New Zealand
Panepane

We made it - Tongariro Alpine Crossing!

February 19, 2020 in New Zealand ⋅ 🌧 18 °C

I går anlände vi till Tongariro National Park eller, rättare sagt, till Château Tongariro som är ett anrikt hotell som byggdes 1929 och som ligger vid Mount Ruapehus sluttningar. Hotellet lever nog fortfarande kvar i 30-talet och, som vi ser det, hade det nog inte skadat med en liten modernisering.

Tongariro National Park är en 7 600 kvadratkilometer stor nationalpark med bl a tre aktiva vulkaner, Ruapehu, Ngauruhoe och Tongariro. Parken ligger mitt på Nordön och är mycket populär för vandring på sommaren och skidåkning på vintern. Det var den första i världen som fick världsarvsstatus av UNESCO dels för sin naturskönhet men även för sin maoriska bakgrund.

Vi anmälde oss till en heldagsvandring med Adrift - Tongariro Alpine Crossing. Ajajaj vilken träningsvärk vi har nu men vilken dag, vilken upplevelse!

Vi var en grupp på cirka 10 personer som påbörjade vandringen från 1.100 m höjd. Som högst vandrade vi till 1.850 m och därefter utför till slutet på 700 m. Vädret växlade hela tiden mellan regn, sol och blåst. Men vilken upplevelse! Vi passerade kratrar, toppar, dalar, smaragdgröna små sjöar och rykande heta källor från aktiva vulkaner. Vi gick på stigar, i anlagda trappor, i lös grus och bland lavastenar.

Totalt vandrade vi 22 km under 7 timmar. Gissa om våra ben var darriga när vi kom ner!

Återigen har vi upplevt något helt annorlunda på vår resa. WOW!

Panepane, Q31678019